תפריט עמוד

אין כמו שיטוט נינוח בגנים מטופחים, עם ערוגות פרחים, בריכות מים ופסלים, וכשהגנים האלה מקיפים ארמון רב רושם – ההנאה גדולה אף יותר. בין אם הארמון והגנים המקיפים אותו נמצאים באיטליה, אוסטריה, צ'כיה או ספרד – הביקור בגני ארמונות מאפשר להרגיש, ולא לשעה קלה, ממש כמו בני אצולה.

איטליה
גני בובולי, פירנצה
גני בובולי (Boboli) המופלאים, מאחורי ארמון פיטי בפירנצה, הוקמו בידי משפחת מדיצ'י כבר ב-1549. יש כאן פסל של מיכלאנג'לו (ארבעת העבדים), יצירות אמנות מרשימות, מזרקות שופעות וצל נעים בעיר שהיא לפעמים חמה ורועשת מאוד. התחושה בבובולי היא של רומנסה איטלקית מתקופת הרנסנס. למרות שהשמלות שלנו כבר לא עמוסות במלמלה, כמה חבל, אין מקום רומנטי יותר בכל איטליה. הכניסה לגנים חופשית.


המטייל בגני בובולי בפירנצה פוגש יצירות אמנות מרשימות, בהן פסל של מיכלאנג'לו | צילומים: שאטרסטוק

ספרד
גני האלהמברה והג'נרליפה, גרנדה
יש המכתירים אותם כגני המצודה היפים ביותר באירופה: השילוב המופלא של האדריכלות המורית עם הגנים הסבוכים, שחלקם מעוצבים כמבוכים, יוצר את התפאורה המושלמת לסרטי האבירים שחלמתם לככב בהם. מיליון פינות שקטות, נחבאות ומזמינות פזורות ברחבי הגנים האלה. יום שלם של ביקור בכל המכלול הזה חולף במהירות הבזק. אפילו החיוכים של התיירות היפניות נראו כאן לרגע, על רקע גני האלהמברה, כמו הזמנה רומנטית. אין ספק שהאשמה היא במקום. אפשר, לא בזול, אפילו לישון בבית המלון שממוקם בלב הגנים.


גני האלהמברה. יש המכתירים אותם כיפים מסוגם באירופה

צרפת
טירת שנונסו, עמק הלואר
במרחק 35 קילומטר ממזרח לעיר טור שוכנת טירת שנונסו (Chenunceau), אחת הטירות המרשימות ביותר של עמק הלואר. הגן המקיף אותה הוקם במאה ה-16 על פי הזמנתה של דיאן דה פואטייה, אחת מפילגשי המלך הנרי השני. הצירוף של גן מטופח וטירה רומנטית מאוד על גדת הנהר, נראים כמו איור מתוך היפהפייה הנרדמת.


טירת שנונסו והגנים המקיפים אותה נראים כאילו יצאו מתוך סיפור אגדה

גני ורסאי
ארמונו המפורסם של המלך לואי ה-14, הנמצא בקרבת פריז, נבנה בסוף המאה ה-17 ושימש כארמון המגורים והאדמיניסטרציה העיקרי של מלכי צרפת במהלך המאה ה-18. היום מגיעים המוני מבקרים להתפעל מהארמון האקסטרווגנזי ומגניו המפוארים. גני ורסאי מהווים את הדוגמה הקלאסית לסגנון הגינון הצרפתי והם כוללים מאות מטרים של צמחייה מטופחת, שבילים, תעלות מים ומזרקות בצירים ישרים ובחלוקה גיאומטרית האופייניים לתפיסה הצרפתית.

גני ורסאי, דוגמה קלאסית לסגנון הגינון הצרפתי

צ'כיה
לדניצה
העיר הקטנה לדניצה (Lednice) קרובה מאוד למפגש הגבולות של צ'כיה, סלובקיה ואוסטריה, והיא מציעה למבקרים את הגן היפה בחבל מורביה. זו למעשה חצר אחורית של טירה שנושאת את שם העיר, אבל במקרה הזה החצר מוצלחת הרבה יותר מהבית. יש שם שביל מעגלי שמקיף אגם, חוצה כמה גשרי עץ, עובר בסבך ירוק ומוליך למגדל בקצה הגן. 300 מדרגות ספירליות עולות לראש המגדל, ומהמרפסת שבראשו נשקף נוף נפלא.

גן הפרחים בקרומריז'
העיר קרומריז' (Kromeríž) במזרח צ'כיה, כחמישים קילומטרים מברנו, ידועה בזכות הארמון המפואר מהמאה ה־14 וגן הפרחים. במשך יותר מ־300 שנה מטפחים כאן בחריצות גן גדול בסגנון צרפתי שמזכיר את גני ורסאי. ערוגות הפרחים הסימטריות, תכנון הצבעים, הפריחה והצורות מרשימים. במקום נבנתה אכסדרת עמודים באורך 240 מטרים, ומהגג שלה נשקף מראה יפה של הגן. מיעוט המבקרים מאפשר לבלות כאן כמה שעות שלוות.

גן הפרחים בקרומריז' שבמזרח צ'כיה

אנגליה
המפטון קורט
באנגליה ישנם שני ארמונות העונים לשם המפטון קורט ולשניהם גנים מרהיבים: אחד מהם בלונדון והשני בהרפורדשייר (Herefordshire).

המפטון קורט לונדון יושב על גדת נהר התמזה, ברובע ריצ'מונד שעל התמזה בלונדון. במקום שבו נמצא הארמון כיום הייתה בעבר חווה של המסדר ההוספיטלרי. בשנת 1514 חכר את השטח תומאס וולסי, הארכיבישוף של יורק ויועץ ראשי למלך, ובנה במקום בית אחוזה חדש בסגנון רנסאנס איטלקי. בשנת 1525 הלאים המלך הנרי ה-8 את הארמון והוסיף למבנה את האולם הגדול ואת מגרש הטניס. מאז שימש הארמון את מלכי אנגליה עד לשנת 1760, אז העדיף המלך ג'ורג' השלישי להתגורר בלונדון. בשנת 1838 פתחה המלכה ויקטוריה את הארמון לציבור הרחב. גני הארמון ששטחם כ-250 אלף מ"ר כוללים מדשאות, וגני פרחים מטופחים, אבל אין ספק שכדאי להגיע לכאן כדי לבקר באטרקציה המרכזית של גני ארמון המפטון – מבוך השיחים המפורסם, שנשתל בין השנים 1689 ו-1695. הוא משתרע על שטח של 1,400 מ"ר ומכיל קרוב לקילומטר של שבילים. תוכלו להעביר כאן את זמנכם בנעימים בניסיון למצוא את דרככם במבוך.


המפטון קורט על גדת נהר התמזה בלונדון

טירת המפטון בהרפורדשייר נבנתה בתחילת המאה ה-15 על ידי המלך הנרי ה-4. שטח אדמות הטירה משתרע על פני 4,000 דונם של יערות, גבעות ירוקות וגנים מרהיבים. הגנים שהוזנחו בעבר שופצו ושוחזרו מאז שנת 1994 והיום אפשר לטייל בין תעלות מים ושבילים מכוסי צמחייה. יש בגנים גם מבוך, מגדל גותי ומנהרה סודית המובילה למפל. במסעדה שליד גני המטבח אפשר לטעום אוכל אורגני. אם אתם מחפשים פסטורליה ושלווה אין-סופית, זהו המקום בשבילכם.
איך מגיעים? על כביש A417 ליד הצומת עם A49, בין הרפורד (Hereford) ולאומינסטר (Leominster).

גרמניה
ארמון סנסוסי בפוטסדאם
אם רוצים לספוג קצת טבע ושלווה מלכותית במהלך ביקור בברלין, כדאי לצאת מהעיר ולנסוע לארמון סנסוסי (Sanssouci) שבפוטסדאם. הארמון נבנה בסוף המאה ה- 18 ושימש כארמון הקיץ של פרידריך הגדול, מלך פרוסיה. יש שרואים בו מעין מקבילה לארמון ורסאי בצרפת, אף שסנסוסי קטן ממנו בהרבה. הארמון נבנה בסגנון הרוקוקו, הוא ממוקם מעל כרם רחב ידיים ומוקף במתחם גדול ומרהיב של גנים מדורגים עם תעלות מים, מזרקות, פסלים, גינות פרחים ועצי פרי. המלך פרידריך לקח חלק פעיל בעיצוב הארמון, הגנים והפארק הגדול המקיף אותו. הכניסה לגנים חופשית.
איך מגיעים? ארמון סנסוסי גובל במרכז העיר פוטסדאם. אפשר להגיע לכאן מברלין ברכבת S-Bahn מס' 7.


ארמון סנסוסי בפוטסדאם הסמוכה לברלין

אוסטריה
ארמון הלברון בזלצבורג
ארמון הלברון (Hellbrunn) הוא וילה ברוקית שנבנתה בתחילת המאה ה-17 ע"י הנסיך-ארכיבישופ של זלצבורג, מרקוס סיטיקוס פון הוהנמס. הארמון מוקף כמובן בגנים יפים המפורסמים בשל "משחקי המים" (jeux d'eau) שבהם. כמו הרבה מאוהבי הגנים של תקופתו, גם מרקוס סיטיקוס אהב את המזרקות ומשחקי המים שהובאו לידי שלמות בגנים של פירנצה. אך בעוד שהמזרקות של גני פירנצה נהרסו, בהלברון הן נשתמרו ואפשר גם היום ליהנות מהן. במזרקה המוקדשת לנפטון, למשל, מוצבות ציפורים מלאכותיות ששרות מכוח המים שזורמים תחתן.

הגנים מסביב לארמון הברון

בתיאטרון המכני, שנבנה ב-1750 אפשר לראות סצנה של חיי יומיום בעיר בארוקית קטנה ובה 200 דמויות הנעות בכוח המים. לקראת סוף המאה ה-18 הוסף לארמון גם גן בסגנון אנגלי, וליד השער שלו ניצב ביתן קיץ מזכוכית בו צולמה הסצנה מהסרט "צלילי המוסיקה" עם השיר – "I'm sixsteen going on seventeen".

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.