תפריט עמוד

גנים ופארקים עירוניים

האביב כבר ממש כאן, ואין זמן טוב מזה כדי לבקר בכמה מן הגנים והפארקים העירוניים היפים ביותר בעולם. בכולם יש עכשיו פריחה נהדרת וכולם מרחיבים את הנפש

 

ניו יורק
הסנטרל פארק
מכנים אותו הפארק העירוני הגדול ביותר בעולם ולמבקר בניו יורק בפעם הראשונה הוא נראה כמו פלא אמיתי וכמו המקלט הכי נעים בעיר. המחשבה על כך שגם בעיר הכי סואנת ומהירה בעולם אפשר, בדרך כלל בהליכה של כמה דקות, להימלט למקום ירוק, שקט ולא אורבני לחלוטין הופכת את הביקור בעיר לרגוע הרבה יותר. התבוננות קצרה בסנאים הרבים שמשוטטים בפארק מהווה ניקוי ראש מצוין.כמה // הכניסה חופשית
פרטים // האתר הרשמי של הפארק מעניק המון מידע על אירועים ופעילויות ספורט בתחומו.

הגן היפני בברוקלין

כמה עשרות מטרים מהשער, המבקר מבין שנקלע לעולם אחר. ההמולה שבחוץ נעלמה. השביל מוביל אל סוכת עץ שניצבת על גדת בריכה גדולה. מסביב נפרש הגן היפני, חלקו העיקרי של הגן הבוטני של ברוקלין, מוקף בעצי דובדבן פורחים. הנשימה נעתקת. דגי זהב שוחים בבריכה וניו יורק נראית רחוקה מאוד. אישה צעירה מצוידת במגרפה אספה עלים צהובים, וגם לו הופיע באותו הרגע על השביל נזיר בודהיסטי עוטה גלימה, הוא היה מתקבל כדבר מובן מאליו. יש בגן אזור למדיטציה, שבילים צרים ומתפתלים ופינות נפלאות שסנאים מדלגים ביניהן.
הכניסה בתשלום.

שם: הגן היפני הוא חלק מהגן הבוטני של ברוקלין (Brooklyn Botanic Garden)

מיקום: 1000 Washington Avenue

חיפה
הגנים הבהאים
כאשר מביטים אל הגנים הבאהים ממרומי ההר, והמבט ממשיך ונודד אל כיפת הזהב ואל המפרץ והאוניות ששטות בו קשה שלא לחשוב – אם זו היתה עיר אחרת בעולם, לא חיפה, הרי היינו משקיעים מאמצים גדולים במיוחד כדי לפקוד אותה. 19 הטראסות של המקדש הבהאי גולשות במורד ההר אל לב העיר ומעניקות על פי דברי ההסבר של מקימי הגנים "מפלט ומקלט של שלווה ושקט בלב העיר הסואנת".

צריך לומר מילת תודה לבהאים. קשה להוציא מהם הסבר ממשי לגבי הדת. הכל נשמע טוב, נעים, ועגול. הם בעד שלום עולמי, גנים ירוקים, שלווה והרמוניה. גם אנחנו. צריך לומר מילת תודה כי הם מעניקים לחיפה ולישראל משהו בקנה מידה, ברמת עיצוב וגימור וברמת תחזוקה בסטנדרטים שאנחנו לא מכירים. זה נשמע אולי מוגזם, אבל מפת התיירות של ישראל השתנתה בזכותם במידה לא מעטה. הבהאים יזמו, שילמו ודאגו לעשות את זה הכי נכון וטוב לפי תפיסתם. אפשר לא לאהוב את העיצוב הסימטרי מאוד, את ההתערבות הגדולה מאוד בנוף הטבעי, את הנופך הדתי שהם מעניקים לנוף הכרמל, אבל אי אפשר שלא להתבונן בהערצה בהשקעה ובשלמות של המוצר הסופי. לא קל לנו אולי לשמוע את זה אבל אם מסתכלים לאחור על מאה השנים האחרונות, הבהאים, כדת, בנו כאן משהו מרשים יותר ובר קיימא יותר מבני כל הדתות האחרות. נבנו כאן לא מעט דברים, חלקם מרשימים, אבל לא אתרי דת. רק הבהאים התעקשו והשלימו מפעל ענק כזה.

כמה // הגנים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום

ברצלונה
פארק גואל

אנטוניו גאודי היה המתכנן של הפארק הזה וזה אומר כבר כמעט הכל. הצורות המוזרות של גאודי, הצבעים העזים, השיבוץ של שברי ורסיסי קרמיקה צבעונית בטראסות, במזרקות, במבנים ובספסלים, כל אלה הופכים אותו מגן לפארק שעשועים. הפארק ממוקם על גבעה שצופה על ברצלונה מצפון-מערב למרכז העיר. הטראסות, המושבים והגלריות עוקבים אחר הקווים המפותלים של ההר ואפשר לבלות בהם שעות ארוכות תוך מלמול מילות שבח לגאונותו של גאודי. לפי האגדה הוא היה יושב תחת מטרייה-שמשייה גדולה ומחלק הוראות עיצוב תוך שהוא ממציא רעיונות חדשים במהלך הבנייה. זה הספיק כדי להשלים את פארק גואל ועוד כמה בניינים ברחבי העיר. זה היה רחוק מאוד מלהספיק כדי להשלים את יצירתו הגדולה – הסגראדה פאמיליה.

כמה // הכניסה חופשית

פרטים // אתר באנגלית עם מידע מעשי על הפארק וההגעה


מדריד
הגן בתחנת אטוצ'ה

זה אמנם לא הגן הגדול או המרשים במדריד, אבל ללא ספק הוא המעניין ביותר. יש כאן שילוב מרתק בין אדריכלות לגננות. המבנה הישן של תחנת הרכבת הפך בשנים האחרונות לגן טרופי מקורה ענקי ומטופח, עם תאורה מלאכותית עזה, בתי קפה, מסעדות והרבה מאוד ספסלי ישיבה שמזמינים את הקהל ליהנות מהצמחייה העבותה ומצבי המים המשוטטים סביב הבריכה.

מיקום: תחנת הרכבת Atocha

פריז
גני לוקסמבורג
למרות שנבנו כבר המון גנים חדשים בעיר, גני לוקסמבורג הם עדיין אחד המקומות הכי פופולריים בפריז. בלב הרובע הלטיני, על שדרות סן מישל, לא רחוק מחנויות הספרים ומן הברים, אפשר בצעד אחד לצאת מן העיר. יש כאן קשישים שמשחקים כל יום שחמט, יש כאן צעירים שמשחקים טניס כמו היורשים האמיתיים של יאניק נואה, יש ילדים שבאים כדי להשיט מפרשיות זעירות בבריכה העגולה ויש המון זוגות שיושבים על כסאות המתכת ומאכילים את היונים בשאריות מסנדוויץ' הצהריים. הפסלים של סטנדאל, שופן, מונטסקיה, בודלר ואחרים מזכירים כל הזמן שאנחנו עדיין בפריז.

כמה // הכניסה חופשית

וונדל פארק, הסנטרל פארק של ההולנדים | צילום: הארווי סיליקוביץ

אמסטרדם
וונדל פארק
אחד הדברים הכי נעימים באמסטרדם הוא לשכור אופניים ולדווש בהם הלוך ושוב ברחבי הוונדל פארק. קרוב מאוד למרכז העיר זהו הסנטרל פארק של ההולנדים. יש כאן המון דוכני גלידה, המון כלבים, אופניים ובעיקר הופעות מוזיקה נהדרות בכל יום אחר הצהריים במשך כל הקיץ.

כמה הכניסה חופשית פרטים // אתר הפארק

טוקיו
גן ריקוגיין
השם ריקוגיין פירושו "ששת העקרונות", בהשראת שש הקטגוריות של שירת ה"ואקה" היפנית – ששירי ההייקו הקצרים הם הדוגמה המוכרת ביותר שלה. גן זה מכונה "גן השירה היפנית", ומספרים שהוא משקף נופים שנזכרו
בשירת הוואקה. הדבר הבולט ביותר לעיני המבקר הוא שאף שהגן רחב ידיים, הצבע הירוק שולט בו לחלוטין. בכל היקף הבריכה יש כתם צבע ורוד בולט אחד בלבד.

בבית התה הקטן בפינה מרוחקת ישב זוג על מחצלות שכוסו בבד אדום. הם שתו תה ירוק בספלי חרס קטנים והתבוננו בשתיקה בגשם שירד על הבריכה. שני רמקולים ניגנו בבית התה מוזיקה חרישית. צעירה בקימונו אספה את הכלים. במרחק מאה מטרים משם התנהלה לה טוקיו, אחת הערים הסואנות בעולם. שום דבר בריקוגיין לא העיד על כך שהמאה ה־18 הסתיימה במפתיע

מיקום: Honkomagome 6-16-3, Bunkyo-ku. הגן נמצא במרחק שבע דקות הליכה מתחנת Komagome

פרטים: Rikugien

מחוץ לעיר
הגן של מונה בז'יברני, צרפת
גני ביתו של הצייר קלוד מונה נפתחים בכל שנה בחודש מרס, כשהם בשיא תפארתם, ומושכים אליהם חצי מיליון מבקרים בעונה. מונה חי בבית הזה במשך 43 שנים ומת כאן בשיבה טובה בגיל 86. הוא צייר ללא הרף את נופי הכפר, ובעיקר את גינת ביתו, והעניק למקום פרסום רב.

סמוך לבית נמתחות ערוגות ארוכות של פרחים צבעוניים. באביב פורחים כאן בעיקר נרקיסים, אירוסים, צבעונים ושושני אלפים. בכל שנה שותלים גנני המקום מאה אלף פרחים עונתיים בחלק זה של הגן. כך נוצרת תערובת מדהימה של צבעים וריחות. חלק גדול מהקסם טמון בכך שהגן לא מאורגן או גזום מדי.

מעבר לכביש משתרע גן נוסף, שצומח סביב בריכת נימפיאות. הבריכה ירקרקה, ובמים הרגועים פזורים עשרות צמחים ופרחים ורודים ולבנים. באביב פורחים מסביב גם צמחי ויסטריה ענקיים. לדברי הגננים, את הוויסטריה שתל בעל הבית המפורסם בעצמו.

מיקום: בכפר ז'יברני, שמונים קילומטרים מפריז

פרטים: Les Jardins de Giverny

הגן קנרוקואן, קנזאווה, יפן
קנרוקואן מסומן בכל המדריכים כ"אחד משלושת הגנים היפים ביותר ביפן". לאור ההמלצות, נסיעה של שעתיים וחצי ברכבת מקיוטו נראית מחיר נמוך תמורת החוויה.

קנרוקואן הוא גן גדול ומורכב. יש בו נופים שונים, גבעות, גשרים, בריכות וכמה עצים עתיקים ש"קביים" יפים מעץ תומכים בענפיהם המטים לנפול. שיטה זו של טיפול בעץ בולטת בגנים רבים, אבל היא מפותחת במיוחד בקנרוקואן. סביב אחד מעצי האורן ספרנו 18 מוטות תומכים. אחד הגננים קשר קב חדש תחת ענף כבד וליפף בד כותנה רך שימנע חיכוך בין הקב לענף. הריכוז על פניו הבהיר שמדובר בעניין חשוב.

מיקום: בעיר קנזאווה (Kanazawa), ליד טירת קנזאווה

פרטים: Kenrokuen

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.