תפריט עמוד

גנים בוטניים בעולם

גנים בוטניים עושים גם עבודה מדעית, מחקרית וחינוכית מרתקת. הם מציגים לפני הקהל אוסף ממוין של צמחים, שמקצתם הובאו מקצווי תבל. ביקור בגנים המעניקים למבקר את התחושה שיש עוד סיכוי לפלנטה טובה יותר

האיטלקים היו הראשונים שהקימו גנים בוטניים. פדובה (Padova) ופיזה
(Pisa), שתיהן ערים בצפון איטליה, מתחרות על הבכורה במאה ה–16. אמנם הגן הבוטני הראשון הוקם בפיזה, כבר בשנת 1544, אבל הוא הועתק ממקומו פעמיים מאז, ואילו הגן של פדובה, שנוסד ב–1545, עדיין פועל בדיוק באותו מקום, ואפשר לפקוד אותו גם היום. כך שהגן בפדובה נחשב לגן הבוטני הוותיק מכולם, וגם לאחד הגנים המרשימים בעולם. במהלך הקמתו נעזרו הגננים בספנות המפותחת ובקשרי המסחר הענפים של ונציה הסמוכה כדי להשיג מגוון אדיר של צמחים. יש בו שלוש חממות סגורות מהמאה ה–19 שמציגות כעשרים אלף מיני צמחים מרחבי העולם. חשיבותו של הגן בפדובה היא גם בכך שמשמרים בו היום אלפי מינים של צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה. העץ העתיק ביותר בגן נשתל ב–1585. הוא מוכר היום בשמו "הדקל של גתה", מפני שהסופר הגרמני שאב ממנו השראה לחיבור שפרסם בסוף המאה ה–18 על התפתחות ואבולוציה של צמחים. הדקל המיוחס צומח עד היום בתוך חממת זכוכית הממוקמת בגן המרכזי.

הגן הבוטני של ניו יורק | צילום: משה גלעד

ארצות הברית

הגן הבוטני של ניו יורק

הגן הבוטני של ניו יורק משתרע על פני שטח עצום בברונקס. הגן נוסד ב־1891 והוא נחשב לאחד מאוספי הצמחים הגדולים בעולם. הגן מחולק ל-48 אזורים שונים, בהם גן ורדים, חממה טרופית, יער יפהפה, חורשת אורנים, מפלים ןפלגי מים ועוד. בגן מוצגות תערוכות פרחים מתחלפות.

שם // The New York Botanical Garden
מיקום // Southern Boulevard 2900, ברונקס

אנגליה
פרויקט עדן

"פרויקט עדן" נפתח בשנת 2000 בחבל קורנוול בדרום־מערב המדינה. במרכזו שלוש חממות ענק מעוצבות כבועות מסרט מדע בדיוני. אורכה של החממה הגדולה, שלטענת אנשי הפרויקט היא הגדולה בעולם, הוא 240 מטרים, רוחבה 110 מטרים וגובהה חמישים מטרים. יש בה יותר מאלף מיני צמחים, ומקימי האתר גאים בקצב הגידול המהיר. רמת הלחות הגבוהה נשמרת בעזרת מזרקות ומפלי מים מלאכותיים. הטמפרטורה בחממה זו נשמרת תמיד בין 18 ל־35 מעלות צלזיוס, כאשר מידת החום עולה ככל שמטפסים גבוה יותר בחממה. צמחי החממה מציגים את נוף יערות הגשם באיי האוקיינוס השקט, במלזיה, במערב אפריקה ובמרכז אמריקה.

שם // Eden Project
מיקום // פרויקט עדן נמצא ממזרח לעיר סנט אוסטל (St. Austell). הדרך לשם משולטת היטב מהכבישים A30 ו־A390. יש גם אוטובוס ורכבת ממקומות שונים באנגליה.

הגנים הבוטניים המלכותיים בקיו
גני הקיו, השוכנים על הגדה הדרומית של נהר התמזה, נוסדו במאה ה־18 והוסבו לגן בוטני לאומי במאה ה־19. את עיקר הפרסום הביא להם סר ג'וזף בנקס, שהיה אחד ממלוויו של קפטן קוק במסעותיו באוקיינוס השקט ואחר כך מנהל הגנים בקיו. בנקס הפעיל אספנים שהביאו צמחים, מקצתם לא מוכרים במערב, מכל רחבי העולם.
בכל אביב מציגים כאן תערוכה גדולה של סחלבים וצמחים טרופיים, והניגוד בין החורף האנגלי הקודר לפרחים הטרופיים והאקזוטיים מושך מבקרים רבים.

שם // Royal Botanic Gardens, Kew Gardens(
מיקום // בין השכונות ריצ'מונד וקיו, כעשרה קילומטרים מדרום־מערב ללונדון. ברכבת התחתית נוח לנסוע ב־District Line (הקו הירוק הנוסע לריצ'מונד), שמגיע לגנים בכל עשר דקות. אפשרות נוספת, במזג אוויר נאה, היא להגיע או לחזור בשיט על התמזה.

צרפת
ז'רדן דה פלאנט

הגנים הבוטניים שוכנים בלב פריז, והכניסה אליהם חופשית. בלב הגן ניצבות שתי חממות המחקות שני אזורי אקלים – החממה המקסיקנית מטפחת צמחי מדבר, והחממה הטרופית מדמה תנאים של יער גשם עם עצי בננה. לצד החממות יש גן אלפיני המציג לפני המבקרים אלפיים צמחים ממורדות האלפים, הפירנאים וההימלאיה. בסמוך לחממות פועלים גן החיות ומוזיאון הטבע.

שם // Jardin des Plantes
מיקום // ברובע החמישי, בין הרחובות Cuvier ,Buffon,
Geoffroy-Saint-Hilaire ו־place Valhubert

ספרד
הגנים הבוטניים המלכותיים במדריד

בקצה הדרומי־מערבי של פארק אל רטירו (El Retiro) שוכנים הגנים הבוטניים המלכותיים, שאפשר לבלות בהם כמה שעות נעימות ומרתקות. בגנים נערך מדי יום סיור מודרך בעקבות העצים שנזכרו בספר "דון קישוט". מפה מיוחדת מצביעה על העצים האלה. בגן כולו נמתחים שבילים מסודרים בין ערוגות שערוכות על פי צבעים ועל פי עונות הפריחה שלהן. באביב יש בכל שבוע פריחה בצבע אחר שמשתלטת על רוב ערוגות הגן.

שם // Real Jardín Botánico
מיקום // Plaza de Murillo, 2 הבאים ברכבת תחתית ירדו בתחנת  Atocha

דרום אפריקה

הגן הבוטני קירסטנבוש

הגן הבוטני קירסטנבוש (Kirstenbosch) בקייפטאון, דרום אפריקה, שוכן על המורדות המזרחיים של הר השולחן הנודע של העיר. הגן היפהפה הזה נוסד ב-1913 והוא הראשון בחלק זה של אפריקה שנוסד במטרה לשמר את מיני הפרחים הייחודיים לאזור. במקום מטפחים רק צמחים ייחודיים לדרום אפריקה. דגש מיוחד מושם על צמחים שהובאו מאזורים מרובי משקעים במדינה. בתצוגה מיוחדת אפשר לסייר בין 2500 צמחים שגדלים בחצי האי עליו שוכנת קייפטאון. בחממה מיוחדת מציגים צמחים שאי אפשר לגדל באזור קייפטאון בתנאי סביבה רגילים.כאן מוצגים בעיקר צמחים מן ההרים הגבוהים. מו כן פועלים במקום גן גדול של צמחי תבלין וגן צמי הרחה.

שם // Kirstenbosch
מיקום // הגן מרוחק 13 קילומטר ממרכז העיר קייפטאון.

קנדה

הגן הבוטני של מונטריאול
הגן נוסד ב-1931 והותאם באופן מוצלח מאוד לחורף הקנדי הקר. התצוגות הפתוחות והמקורות מענגות במידה שווה. יש כאן אגף שלם שמוגקדש לחרקים ובו חיים 160 אלף פרטים. פרפר המונארך הוא הדייר הנודע והמכובד ביותר באוסף זה.
אזורים מעניינם אחרים בגן הם הגן הסיני מרובה השבילים, הר מלאכותי ובניין ובו אוסף מרשים של צמחים. גן היפני גדלים צמחים יפניים ועקר תשומת הלב מופנה לנושא התה.

שם // Montreal Botanical Garden
מיקום // 4101 Sherbrooke Street East.  סמוך מאוד לאיצטדיון האולימפי של מונטריאול.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.