תפריט עמוד
שם מוזר יש לו לכוכב הזה, V838 Monocerotis, אבל גם השם הזה, שניתן לו עקב מיקומו בקבוצת הכוכבים חד קרן (Monoceros), אינו מסביר את ההתנהגות הקפריזית שלו, כפי שנצפתה לאחרונה באמצעות טלסקופ החלל על שם האבל.
בינואר 2002 התפרץ פתאום הכוכב, המצוי במרחק של כעשרים אלף שנות אור מאיתנו, ללא סיבה נראית לעין. בזמן ההתפרצות גדלה בהירותו של הכוכב עד פי 600 אלף מבהירות השמש שלנו, ולזמן מה הוא הפך לכוכב הזוהר בגלקסיה כולה. האור שנוצר מההתפרצות התפשט בחלל ושיקף ענני אבק עצומים שנמצאו סביבו.
ביטוי לתופעה הזאת, המכונה "הדהוד אור" (echo light), אפשר לראות בתמונות הכוכב. אפשר להבחין בהן בשינויים מדומים בענני האבק כאשר האור המתפשט "מאיר" כל פעם חלקים שונים בהם. ברצף הצילומים, מהחודשים מאי־דצמבר 2002, נראה קוטרה של ערפילית האבק גדל מארבע שנות אור לשבע שנות אור.
הסיבות להתפרצות לא ברורות, והתופעה אינה תואמת מודלים מוכרים של התפרצויות כוכבים. הכוכב כנראה כבר חזר לממדיו הרגילים, כך שנראה שהאירוע היה לא יותר ממעין גחמה קוסמית קצרת מועד. כפי שהתבטאה אחת ממנהלות נאס"א: "כמו כמה מכוכבי הקולנוע המפורסמים בעבר, היו גם לכוכב הזה דקות של תהילה. אבל המורשת שלו נמשכת גם היום, בצורה של מופע אור מוזר בגלקסיה שלנו".
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.