תפריט עמוד

גוף ונפש: האם הנפט יפה לבריאות

טיפולים בנפט מסוג נדיר למדי היו פופולריים בנאפטאלאן שבאזרבייג'ן בשנות ה-70 וה-80. כעת המרכזים הרפואיים בעיר שוב ממלאים את האמבטיות בזהב השחור, בתקווה לגזור קופון מגל הספא העולמי

הבשורה מגיעה מנפטאלאן, עיר במרכז אזרבייג'ן, ששמה כשמו של המשאב הטבעי הגדול שלה – הנפטאלאן ("נפט אלאן" פירושו באזרית – "קונה נפט"). בניגוד לנפט המופק ברחבי העולם וגם בחוף הים הכספי ומשמש לצורכי אנרגיה, הנפטאלאן משמש למטרות רפואיות בלבד: שכשוך באמבטיה מלאה בנוזל השחור אמור לרפא את הפציינט מסוגים רבים של מחלות עור, הבולטת שבהן היא פסוריאזיס (ספחת), וכן לסייע לסובלים מדלקות פרקים ועצמות.

מאות אלפים ביקשו את נפטאלאן, העיר והנוזל, בשנות ה-70 וה-80. באותה תקופה היתה נפטאלאן עיר נופש פופולרית בקרב אזרחי ברית המועצות,

עשרות אלפי נופשים פקדו אותה בשנה וחמישה אתרי ספא הציעו טיפולים באמבטיות נפטאלאן לריפוי מחלות עור, פרקים ועצמות. בבתי המרקחת באזרבייג'ן נמכרו אז תרופות שונות שיוצרו על בסיס נפטאלאן. (אגב, אם נפטאלאן מזכיר לכם נפטלין זה לא מקרה. יש קשר משפחתי מדרגה שנייה בין הנוזל הגולמי השחור והכדורים הלבנים נגד עש, שהיו נוהגים לשים פעם בארונות הבגדים והדביקו למעילי החורף ריח מגעיל, שסירב להתנדף כל העונה).

תהילתה של העיר נגוזה ב-1988, כאשר פרצה המלחמה בין אזרבייג'ן והארמנים בנגורנו-קרבך הסמוכה. מרבית אתרי הספא הפכו אז למעונות לפליטי המלחמה. כאשר ברית המועצות הפסיקה לשלוח לעיר את אזרחיה לנפוש ולהבריא על חשבון המדינה, ירדה נפטאלאן סופית מעל מפת התיירות.

עכשיו מראה נפטאלאן סימני התעוררות. העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח, כי הזהב השחור חוזר אל האמבטיות במרכזים הרפואיים בעיר, ומתנופת העשייה המקומית בתחום אמבטיות הנפט נראה כי פרנסיה מקווים לעלות בזכותו על גל הספא העולמי ולגזור שוב קופון ממשאב הטבע הייחודי שלהם. מרכז בריאות אחד לטיפול בנפטאלאן נפתח לפני כשנה בעיר והתפוסה בו עולה בהתמדה. אתר מרפא נוסף נמצא בבנייה ומתוכננת הקמתם של שני מרכזים נוספים. עלות שהייה בת 15 יום במרכז הבריאות שכבר פועל, מדווח העיתון, מסתכמת ב-450 דולר, כולל ארוחות.

פרט לנפטאלאן יש רק עוד מקום אחד בעולם שיש בו נפט מהסוג הזה ומציע טיפולי נפטאלאן: אתר מרפא בעיירה איבניץ'-גראד (Ivanic Grad), במרחק 27 קילומטר מזאגרב, קרואטיה, שם מטפלים באמצעות הזהב השחור במחלות עור, עצמות, כלי דם ועוד.

תרופת פלא או חומר מסרטן?
האזרבייג'נים אינם בטוחים כיצד התגלה הנפטאלאן על תכונותיו הרפואיות. ממצאים ארכיאולוגיים באזור, בהם כתבים מהמאה ה-12, מתארים כיצד השתמשו בנפט למטרות רפואיות. תכונותיו הרפואיות, טוענים באזרבייג'ן, היו מפורסמות לא רק במולדת. מתרפאים הגיעו גם מאיראן, סין, הודו, אפגניסטן, תורכיה ומרכז אסיה, הוא נמכר לארצות המזרח הקרוב, והוזכר גם על ידי מרקו פולו. בעידן המודרני החלו להפיק אותו שוב ב-1870. אז חקר את תכונותיו הרפואיות כימאי ומהנדס גרמני בשם Yeguer, שלאחר קבלת רשות מממשלת הצאר הרוסי, פיתח משחה מנפטאלאן ב-1892. מראשית המאה ה-20 החלו לטפל באזרבייג'ן בפסוריאזיס באמצעות נפטאלאן.

צילומים המתעדים את הטיפולים במקום בשנות הששים מראים מטופלים יושבים, איש איש באמבט משלו, בתוך מקבץ אמבטיות מלאות בנוזל שחור בחצר אתר המרפא. היום יושב כל מטופל באמבטיה בתוך המרכז הרפואי,

אבל אופן הטיפול לא השתנה בהרבה. פרט לאתרי המרפא אין בינתיים הרבה מה לעשות בעיר, אבל אם תגיעו לשם ודאי לא תרצו להחמיץ את הביקור במוזיאון המקומי, המתעד את תולדות העיר ואוצר הטבע שלה. אחד המוצגים הבולטים במוזיאון הוא אוסף קבי עץ ששימשו את מתרפאי הנפטאלאן בתקופת תור הזהב של העיר, בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20.

ומה אומרים בקהילה הרפואית על הגילוי המחודש של הנפטאלאן ועל סגולותיו הרפואיות?
ה- IARC – הסוכנות הלאומית לחקר הסרטן בארצות הברית מסווגת את הנפטאלאן כחומר שעלול להיות מסרטן. במרפאות ים המלח, המתמחות בטיפול בפסוריאזיס, התוועו לנפטאלאן דרך ניסיונם של פציינטים ורופאים ממזרח אירופה. "הגיעו אלינו חולים ורופאים שהכירו את הטיפול בנפטאלאן למחלת הפסוריאזיס הניתן באזרבייג'ן ובקרואטיה", אומר ד"ר מרקו הררי, מומחה לטיפול אקלימי בים המלח, ומנהל מרפאת DMZ מדיקל סנטר במלון לוט ספא, עין בוקק. "היו ביניהם שדיווחו על שיפור במצבם של אנשים שטופלו בנפטאלאן.

אבל ככל הידוע לא נעשה מחקר רפואי שהוכיח שהטיפול בנפטאלאן אכן עובד, וב-MEDLINE, מאגר הפרסומים של הספרייה הרפואית הבינלאומית ברשת, יש רק שני מאמרים שדיווחו על טיפול בנפטאלאן בקרואטיה לחולי פסוריאזיס ודלקות פרקים. הם מזכירים את הטיפולים באזרבייג'ן אבל לא מציינים מחקר רפואי שיכול להוכיח, ללא ספק, שהטיפול עובד.

"בדומה לנפטאלאן, גם הבוץ של ים המלח מכיל ביטומן, אבל בריכוז נמוך בהרבה. הנפטאלאן דומה יותר בהרכבו לנפט ולזפת ומרכיביו חריפים יותר מאלה המצויים בבוץ של ים המלח. לגבי הטיפול בפסוריאזיס: באזרבייג'ן וקרואטיה אמבטיות הנפטאלאן הן עיקר הטיפול במחלה, בעוד שבים המלח הבוץ הוא חלק קטן יחסית מהטיפול בדלקת הפרקים הקשורה לפסוריאזיס, הכולל בנוסף גם אמבטיות גופרית, רחצה במים, חשיפה לשמש ופיזיותרפיה.

"טיפול בנפטאלאן אינו מוכר כל כך בעולם ואין גם המלצה לגביו מטעם האגודות לפסוריאזיס ברחבי העולם. אם באזרבייג'ן יש להם כוונה לפתח את הטיפול בנפטאלאן לגבי פסוריאזיס או כל מחלה אחרת, הם יצטרכו להקים מכון מחקר, כפי שעשינו כאן לפני 15 שנה לגבי הבוץ של ים המלח, שבאמצעותו יחקרו ויוכיחו בצורה מדעית טהורה וחד משמעית את יעילות הטיפול, בלי קשר לאינטרס מסחרי", אומר הררי.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.