גאורגיה בשלכת: אל לב הקווקז הפראי

קשה לחשוב על שילוב מוצלח מזה: טיול שטח בין רכסי הקווקז – בין פסגות, יערות ונהרות שוצפים, כשהשלכת צובעת את הנופים בצבעי צהוב-כתום-אדום מרהיבים. זהו הזמן האידיאלי ליהנות מנופיה המרהיבים של גאורגיה, כשמזג האוויר עדיין נוח והשלג טרם חוסם את הדרכים ההרריות.

אך יופיו של הטבע הוא רק צד אחד של טיול אל לבו של הקווקז הפראי. הצד השני הוא מפגש עם תושבי גאורגיה, שמקבלים אורחים שבאו מארץ רחוקה בחיוך חם ומאור פנים אמיתי. בקבוקי יין נפתחים, גבינות מקומיות ומאכלים נפלאים כמו חצ'אפורי וחינקאלי נפרשים על השולחן, מוזיקה מתנגנת והרגליים מתחילות לקפץ מעצמן. מפגשים עם המקומיים מהווים חוויה מרגשת בפני עצמה.

מהבירה החדשה לבירה הקדומה
הטיול נפתח בטיסה ישירה לטביליסי, בירת גאורגיה. אחרי לילה בבירה יוצאים בבוקר בג'יפים לעבר מצחטה, עיר הבירה הקדומה של גאורגיה. הדרך חולפת בהרים ומציעה תצפית נוף על מפגש נהרות. כמובן שלא מדלגים על אחד מאתרי החובה במצחטה – כנסיית סבטי צחובלי. הכנסייה, שפירוש שמה הוא עץ החיים, מהווה סימן היכר של הנצרות הגאורגית וזהו מקום מצוין ללמוד בו על החיבור המיוחד בין היהודים לנוצרים בגאורגיה. מכאן ממשיכים בנסיעה דרך יער עבות אל הר דידגורי, שבו ניצחו הגאורגים בקרב חשוב. את העובדה הזאת אפשר לראות בפסלים המפתיעים לאורך הדרך ובחרבות הנעוצות בתוך האדמה. היום מסתיים בארוחה משובחת במסעדה מקומית בעיר, פגישה מעמיקה ראשונה, וכמובן לא אחרונה, עם המטבח הגאורגי הנפלא.

היום הבא נפתח בנסיעה לעבר הקווקז הנמוך. חולפים על פני כפרים חקלאיים, בשדותיהם אפשר לפגוש בתושבים שמוצאם מארמניה עמלים בעבודת האדמה – הגידול העיקרי כאן הוא תפוחי אדמה. נוסעים דרך שטחים חקלאיים פורים עד לאגם צלקה, שלצדו אפשר לעצור לארוחת צהריים מיוחדת במינה. ממשיכים לאזור וולקני, מוקף הרי געש, כשמסביב מראות ציוריים של עדרי צאן ובקר בשדות ירוקים. טיול רגלי סביב אגם טבצ'קורי היפה, ולאחריו נסיעה בנוף מרהיב, שבעונה זאת הוא מעוטר בצבעי שלכת משגעים. היום מסתיים במלון מפנק בעיירת הסקי בקוריאני.

בכפרים ובשדות אפשר לפגוש בתושבים המקומיים עמלים בעבודת האדמה

דרך העצמות ועיר המערות
בבוקר נפרדים מבקוריאני (אבל לא לאורך זמן שכן בערב שבים אליה) ונוסעים לכיוון דרום. פאס החיילים, מעבר הרים בגובה של 2,000 מטר, מאפשר תצפית מרהיבה על עופות דורסים שדואים בשמיים הכחולים. מכאן גולשים בדרך הנקראת דרך העצמות היבשות אל עבר עיירת המחוז אחלקלקי. נוסעים לאורך ערוץ הפרוואני אל מרדזיה, עיר המערות המפורסמת. זה הזמן להיפרד מהג'יפים ולצאת לטיול רגלי בין מאות המערות. אחרי ששומעים סיפורים מרתקים על תקופת הזהב של גאורגיה הגיע שעת ארוחת צהרים וחזרה לרכב.
חלקו השני של היום נמשך לאורך יובלו של המתקווארי, אחד הנהרות הגדולים בגאורגיה, ומוביל לעיירת המעיינות בורג'ומי. מכאן, באור אחרון, שבים למלון בבקוריאני לעוד לילה שלו ונינוח באוויר ההרים הצלול.

היום הבא מוקדש לעוד טיול מקסים בקווקז הנמוך. מתחילים בתצפית יפה על הסביבה ומשם יורדים בציר היערנים המקומי, בלבו של יער יפהפה, שבסתיו הוא קסום במיוחד. אם מתמזל המזל ופוגשים את כורתי העצים של האזור, מובטח מפגש מרתק בלוויית משקה אלכוהולי. לכל אורך הדרך מלווים מראות של מרבדי דשא ומרעה עד שמגיעים לבית מקומי, בדיוק בזמן לארוחת צהרים כמיטב המסורת המקומית. המסלול ממשיך בין יערות וכפרים וכולל הליכה רגלית לאורך יובל של נהר ורחצה בבריכת מים נעימה. עם ערב מטפסים בכביש מבורג'ומי אל עבר המלון בבקוריאני.

מבעד למראת הג'יפ. הדרכים ברכס הקווקז מציעות חווית נהיגה מהנה ומאתגרת

אל הקווקז הגבוה
עכשיו הגיעה העת להיפרד מהקווקז הנמוך לטובת הקווקז הגבוה. הדרך נמשכת מזרחה, לאורך נהר המתקווארי המתפתל עד לחשורי, ומשם לגורי. לגורי נכנסים לא בדרך הראשית כי אם דרך השטח. אחרי ארוחת צהרים וביקור אצל פסלו של סטאלין, שעדיין מפאר את הכיכר הראשית, ממשיכים מזרחה אל הדרך הצבאית המפורסמת. הדרך מובילה אל עיירת הסקי גודאורי, בגובה 2,000 מטר מעל פני הים. כאן מתמקמים למהלך היומיים הבאים, בבית מלון נוח.

עתה הגיע זמנו של היום הנופי המרשים ביותר בטיול, באזור הגבוה ביותר. פותחים את הבוקר בתצפית יוצאת דופן מאנדרטת האחווה, אחר כך חוצים את מעבר הצלב ונכנסים לקניון טרוסו. אחרי טיול בקניון המרהיב ממשיכים לעיירת המבריחים קזבג ועוצרים לארוחת צהרים מקומית. מכאן מטפסים במעלה תלול אל הכנסייה המפורסמת ביותר בגאורגיה – צמינדה סמבה. שם, בדשא למרגלות פסגת הקזבג, נפרש נופו של הקווקז הגבוה במלוא הדרו. את היופי הזה קשה לתאר במילים. צריך פשוט להיות שם ולספוג אותו בשקט.

ביום האחרון אין ברירה אלא להיפרד מהנופים הייחודיים של הקווקז הגבוה ולשוב בדרך הצבאית. עוד לפני שחוזרים לטביליסי עוצרים בכנסיית אנא נורי השוכנת על שפת אגם יפה. לקראת צהרים מגיעים לטביליסי ואת השעות האחרונות לפני הטיסה כדאי לנצל להיכרות עם הבירה הגאורגית, שיטוט ברחובות ועריכת קניות. הפרידה לא קלה, אבל אין ברירה. את הטיסה (הישירה) לישראל אפשר לנצל להרהורים על הנופים המרהיבים והאנשים המקסימים שפגשנו בדרך.