תפריט עמוד

גאורגיה: אוויר הרים צלול כיין

נסיעה לאורך קו הרכס בקווקז הגבוה חושפת נופי הרים דרמטיים, נהרות ואגמים כחולים, מצודות ומנזרים מרשימים וגם מפגשים מרתקים עם התושבים המקומיים

עדר כבשים גדול חסם את הכביש ושיירת המשאיות שהשתרכה באיטיות גדולה עצרה לחלוטין. הכבשים לא חצו את הכביש, הן הלכו לאורכו. הרועה, מקל גדול על עורפו, צעד בשלווה בעקבות העדר.
"זה הכביש הראשי?", שאלנו.
"כן, ברור", השיב הנהג.
"ולמה הן הולכות על הכביש הראשי?", המשכנו לתהות.
"איפה ילכו?", שאל הנהג ואז הסביר לאט, "בסתיו העדרים יורדים מהמרעה בהרים לבתי החורף. צריך סבלנות".
עמדנו על "הדרך הצבאית" וחיכינו לכבשים. במדריך שהחזקנו נכתב שזו אחת הדרכים החשובות בקווקז. היא מחברת את טיביליסי, בירת גאורגיה, עם וולדיקווקז ברוסיה. אורכה 208 קילומטרים ובמעבר ההרים הגבוה ביותר היא מטפסת לגובה של 2,379 מטר. הרוסים סללו אותה בסוף המאה ה-18.

מנזר ג'ווארי. המתחם המבוצר נחשב לאחד האתרים היפים לאורכה של "הדרך הצבאית" | צילום: ג'וריס ואן אוסטיין

מנזר על ראש ההר
במאה ה-19 היתה לדרך הזאת חשיבות כלכלית גדולה, אבל בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הזנחה ובגלל שמעבר הגבול בין המדינות בעייתי, מצבה הדרדר. למבקרים בגאורגיה זהו עדיין מסלול יפה וחשוב שמוביל לאורך כמה עמקי נהרות מטיבילסי צפונה. היעד הראשון הוא הבירה העתיקה מצחטה (Mtskheta), כחצי שעה נסיעה – 26 קילומטר – לאורך הנהר מטקווארי, עד לנקודה בה הוא פוגש את הנהר אראגבי. העיר נחשבת גם היום למרכז הרוחני של המדינה.
מעניין לא פחות הוא המנזר ג'ווארי (Jvari), שניצב על ראש הר גבוה, בדיוק מעל מפגש הנהרות של מצטחטה. המנזר שהוקם במאה הרביעית מסמן את הגעתה של הנצרות למדינה. המתחם המבוצר של אנאנורי, 55 קילומטרים מצפון לטביליסי, נחשב לאחד האתרים היפים לאורכה של "הדרך הצבאית". המצודה והכנסייה באנאנורי ניצבים על גדת הנהר ואגם ז'ינבאלי.
כאשר ממשיכים עוד קצת צפונה מגיעים לגודאורי, עיירת הסקי של גאורגיה. אין מקום שאפשר להבחין בו טוב יותר בפיתוח המהיר שעוברה המדינה. עשרות בתים בסגנון שווייצרי נבנים עכשיו בגודאורי. בחורף זה אתר סקי מצליח ובקיץ יש סביבו מסלולי טיול רבים.

מחוויות הנסיעה בקווקז הגבוה: מחכים לעדר כבשים שיעבור את הכביש

יש מי שהולך ויש מי שאוכל
כאן, קצת מצפון לגודאורי, חיכינו לכבשים שיעברו ויפנו את הדרך. אחריהן חיכינו לשני רוכבי סוסים, ובסיבוב הבא עצרנו לשאול אם נהג המשאית שהתהפכה בצד הדרך זקוק לעזרה. עוד כשעה נסיעה במעבר ההרים קרסטובי (2,380 מטר) מוליכה למרגלות הר הקזבק (Kazbek), אחד ההרים הגבוהים ביבשת, שגובהו 5,047 מטר.

שבילים הרריים מובילים מן העיירה הקטנה קאזבגי, בגובה 1,700 מטר, אל הכנסייה על צלע ההר. זו אחת מנקודות התצפית היפות ביותר על רכס הקווקז. מטפסים מקצועיים יכולים להמשיך מכאן עד לפסגה. מטיילים נבונים יורדים לאכול חינקאלי חם בעיירה.

עוד על טיול בגאורגיה

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...