תפריט עמוד

ברוכים הבאים למנהרת הזמן

למה משחק כדורגל נמשך תשעים דקות וכדורסל רק ארבעים, איך יודעים הדובים מתי לקום משנת החורף, למה הבמבוק פורח רק פעם ב-120 שנה וכמה שנות אדם נמשכת יממה אחת של האל ההודי בהרמה? טריוויה על זמנים ומועדים

גם אם אנחנו לא מודעים לכך, לזמן יש תפקיד מכריע בחיינו – אנחנו רצים, מאחרים, בודקים מה השעה, מתעוררים לצלילי שעון מעורר, חוגגים ימי הולדת ותאריכים חשובים. אבל אם נעצור לרגע את מחוגי השעון, נגלה המון דברים מרתקים על הזמן. לפניכם כמה פרטי טריוויה על זמנים ומועדים:

מקור המנהג לחגוג ימי הולדת הוא קדום, כנראה במצרים העתיקה, שם נערכו חגיגות לציון ימי הולדת של שליטים ושל אלים.

על שעוני שמש בווונציה טבוע בלטינית המוטו "אינני מראה אלא שעות שלוות".

שעון היד הראשון יוצר בראשית המאה ה-17 עבור מלכת אנגליה, אליזבת הראשונה.

שעון המטוטלת הראשון נבנה על ידי ההולנדי כריסטיאן הויג'נס ב-1657, אולם לרעיון של שימוש במטוטלת כאמצעי למדידת זמן יש היסטוריה ארוכה. ליאונרדו דה וינצ'י הרהר בנושא, ומי שנחשב לאבי מנגנון המטוטלת הוא גליליאו גליליי. מסופר כי הוא התחיל להתעניין בתופעה לאחר שהתבונן בתנועתה של מנורה שהיתה תלויה מתקרת הקתדרלה של פיזה. ב-1649 בנה בנו של גליליאו, וינצ'נצו, את המודל הראשון של שעון המטוטלת, ושמונה שנים אחר כך נבנה שעון המטוטלת הראשון בעולם.


מנגנון מטוטלת שתכנן גלילאו גליליי ב-1637. מאוחר
יותר בנה בנו, וינצ'נצו, את המודל הראשון של שעון מטוטלת


למה משחקים תשעים דקות כדורגל ורק ארבעים דקות כדורסל? מקור משחקים אלה הוא במוחם של מורים לחינוך גופני בבתי ספר, וזו כנראה הסיבה לכך שמשך המשחקים דומה למשך שיעור תקני בבית ספר: כדורסל – 48-40 דקות; כדורגל – 90 דקות, שני שיעורים.

לפי השעון הביולוגי הפנימי שלהם, עכברים פועלים בעיקר בשעות הלילה. אולם מתברר כי משך פעילות זו, המיועדת בעיקר לאיסוף מזון, משתנה בהתאם לשעון חיצוני – העקומה של מספר הטורפים הליליים בכל אחת משעות הלילה.

בתרבויות רבות מתואר הזמן בדמותו של הנחש. ההצטנפות שלו סביב טבעותיו ובמיוחד השלת הנשל נתפשות כדימוי למחזוריות הזמן. במיתולוגיה ההודית מסופר על הנחש הקדמון האינסופי, אננטה בעל אלף הראשים, שצף באוקיינוס החלב, הלא הוא אוקיינוס הנצחיות. על ים הנצח הזה נח האל וישנו בין עידן לעידן. מטבורו צמח פרח לוטוס, ובתוכו יש ברהמה, בורא העולם. כך נולד מתוך הנצח והאינסוף האל, בורא החיים. במיתוס מדובר על זמן אלים, שנע במחזוריות אחרת מזו של בני האדם. שנת חיים של אדם אינה אלא יממה אחת של אל משני, ואלף שנים של אל משני הן יממה של אל חשוב כברהמה. יממה של ברהמה שווה אפה 365 אלף שנות אדם.

ציפורים יודעות מתי לנדוד בהתאם להתארכות משך היום ולהתקצרותו. מועדי הנדידה אינם מושפעים בדרך כלל משינויים בטמפרטורה של הסביבה.

שעוני פרחים, הפועלים במחזורים של 12 או 24 שעות, מורכבים מקבוצות של צמחים שונים, אשר כל אחת מהן פותחת את עלי הכותרת של פרחיה בשעה אחרת ביום, בהתאם לשעון פנימי המושפע מאורך היום, מהטמפרטורה ומשינויים סביבתיים אחרים. שעון הפרחים של ליניאוס משנת 1751 מציג את מועדי הפתיחה והסגירה האופייניים לעלי הכותרת של פרחים שונים.



שעון הפרחים של ליניאוס, 1752

שעון הפריחה של אחד ממיני הבמבוק מונה במדויק מחזורי זמן של 120 שנה. יש הטוענים כי מטרתו לפגוע בדובי הפנדה, הניזונים כמעט רק מבמבוק. שנה אחרי שנה מתרבה הבמבוק התרבות לא מינית באמצעות חוטרים, שמספקים לדורות של פנדות מזון בשפע ומאפשרים להן להתרבות ולהגדיל את האוכלוסייה ללא הפרעה. ואז, אחרי 120 שנה, פורח הבמבוק, עובר התרבות מינית, מעמיד זרעים ומת. חולפות עשר שנים עד שהזרעים מתפתחים לצמח בוגר, היכול לספק מחדש מזון לדובי הפנדה. ייתכן שכך מווסת הבמבוק את אוכלוסיית אוייבו הגדול.

צרפת היא המדינה הראשונה בעולם שהתקינה שעון דובר טלפוני, בשנת 1933.

חלוקת השנה לשעון קיץ ולשעון חורף הונהגה לראשונה בארצות הברית בשנת 1784, לפי הצעה של המדינאי והממציא בנג'מין פרנקלין, כדי להרוויח עוד שעת אור ביממה במהלך החורף.

שו לאו, אל החיים הארוכים, הוא אחד משלושת אלי האושר הסינים. מקובל לתת את פסלו כמתנה לימי הולדת של אנשים מבוגרים. לציון יום ההולדת הראשון של תינוקות נהוג לתת פריטי לבוש אדומים, שעליהם רקומה דמותו.


שו לאו, אל החיים הארוכים

בלוח השנה הקדוש של האצטקים ושל המאיה היו 260 ימים, ובהם 13 חודשים בני 20 ימים כל אחד. לנחש הפעמונים, שבזנבו יש 13 טבעות נפרדות, הוענקו בתרבויות אלו משמעויות שמימיות המבטאות תפישות שונות של מחזוריות הזמן, והוא היה למוטיב מרכזי בפיסול האצטקי. פעם ב-52 שנה חלה חפיפה בין ראש השנה הדתי ובין ראש השנה של לוח השמש האצטקי, שבו היו 365 ימים – 18 חודשים של 20 ימים ועוד חמישה ימים מיוחדים.

היונק היבשתי המהיר ביותר למרחקים קצרים הוא הברדלס, המסוגל להגיע לכ-100 קילומטרים בשעה. האנטילוקפדה האמריקאית היא בעל החיים היבשתי המהיר ביותר למרחקים ארוכים: היא מסוגלת לרוץ שישה קילומטרים רצופים במהירות 56 קמ"ש.


ברדלס בריצה. היונק היבשתי הכי מהיר למרחקים קצרים

היונק האטי ביותר בעולם הוא עצלן תלת-אצבע, החי באזורים הטרופיים של אמריקה הדרומית והמרכזית. מהירות הממוצעת על הקרקע היא 0.16 קילומטר בשעה (כשני מטרים בדקה); על עצים הוא מסוגל להאיץ את  תנועתו ל-4.6 מטרים בדקה.

האור נע במהירות של 300 אלף קילומטרים בשנייה, ולקרן שמש לוקח שמונה דקות להגיע לכדור הארץ.

בניגוד לדעה הרווחת, מינים מעטים של דובים באמת נכנסים לשינת חורף. אלה שעושים זאת נכנסים לתרדמתם בהתאם לאקלים ולהשפעתו על התמעטות המזון, להתקצרות משך היום ולירידה בטמפרטורת הסביבה. הדובים ישנים ארבעה עד שישה חודשים, עד בוא האביב, ומתעוררים בעקבות שינויים באורך היום ושינויי טמפרטורה. הדוב הלבן (דוב הקוטב) אינו נכנס כלל לתרדמת חורף.

במהלך שנות שלטונה של שושלת סונג בסין (1279-960) נהגו למדוד זמן בעזרת נרות ומקלות קטורת, שהפיצו ריח אחר בכל שעה.

בניסיון שנערך באוניברסיטת קליפורניה להתחכם לשעות הביולוגי ולהאריך את החיים על ידי דחיית גיל ההולדה, התברר שכאשר מונעים מנקבות זבובי תסיסה להזדווג בגיל צעיר, תוחלת החיים של הנקבות בדור ה-12 גדלה בשישים אחוזים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.