תפריט עמוד

בעלי החיים הכי משונים בעולם

קופיף זעיר בעל עיניים ענקיות, סוסון ים שנראה כמו אצה, יונה בגודל של תרנגול הודו וקוף עם אף שלא נגמר. אלה הם רק כמה מבעלי החיים המוזרים (יש שיגידו הזויים), שתוכלו לפגוש בטבע אם רק תגיעו לאזורי המחיה שלהם. וכדאי למהר, כי כמעט כולם נמצאים בסכנת הכחדה

נמאס לכם לראות חיות "רגילות" כמו אריות, נמרים ודובים? מחפשים ריגוש מיוחד במפגש עם בעלי חיים, מהסוג שיגרום לכם לקרוא בהתפעלות או בזעזוע? ליקטנו כמה יצורים בעלי מראה מוזר במיוחד, יש שיאמרו הזוי, ולצד תיאור של כל אחד מהם, הוספנו את מצב השימור של המין (כצפוי, פרט לבעל חיים אחד המוזכר כאן, כל השאר נמצאים ברמת סיכון כלשהי) ואיפה אפשר לראותם בטבע. סביר שמעולם לא תכננתם לטוס חצי עולם כדי לראות קוף חוטמני באינדונזיה או קיפודן אוסטרלי בטזמניה, אבל אולי בכל זאת כדאי לכם לשקול מסע בעקבות כמה מהם, אחרי הכל, לא בטוח שכולם יהיו בעולמנו בעתיד.

קוף חוטמני

מה מוזר? לא קשה להבין בזכות מה הקוף הזה, שבאנגלית נקרא proboscis monkey, קיבל את שמו – לזכר יש אף שפשוט לא נגמר! הסיבה לחוטם האדיר אינה ברורה, יש סברה שהוא עוזר להגביר את עוצמת קריאות החיזור המיועדות לנקבות וקריאות האזהרה לזכרים האחרים. ויתכן שהאף הזה התפתח בתהליך אבולוציוני שבו נקבות העדיפו את זכרים בעלי אף גדול והם אלה שזכו להתרבות ולהעביר את המורשת הבולטת לדורות הבאים.
מצב שימור: בסכנת הכחדה. הקופים החוטמנים סובלים מציד ומכריתת יערות המצמצמת את אזורי המחיה שלהם ומדלדלת את מקור המזון.
איפה אפשר לראות? בטבע רק באי בורנאו שבאינדונזיה.

קוף חוטמני. לא קשה להבין כיצד קיבל את שמו, פחות ברור למה יש לו אף כזה

קוף חוטמני. לא קשה להבין כיצד קיבל את שמו, פחות ברור למה יש לו אף כזה | צילומים: שאטרסטוק

חולד עירום

מה מוזר? קשה להאמין, אבל המראה המבעית של היצור חסר השיער והמקומט הזה, שעיניו כמעט עיוורות ושיניו הארוכות משתרבבות קדימה בחוסר חן, הוא לא הדבר המוזר ביותר בו… מה יכול להיות יותר מוזר? הרבה דברים: ראשית, החולד העירום, שבאנגלית נקרא חפרפרת-חולדה עירומה (naked mole-rat), הוא היונק היחיד שחי בחברה שיתופית שמזכירה את חיי הדבורים – כ-80 אחוז מחברי הקבוצה אינם מתרבים ותפקידם היחיד הוא לחפור מבוכים תת קרקעיים, לאסוף מזון ולטפל בגורים. בדומה לדבורים, גם אצל החולד העירום רק המלכה היא זו שמולידה צאצאים. ומה עוד? בעורו הלבן והמקומט אין מוליכים עצביים ולכן הוא לא רגיש לכאב. ואם כל זה לא נראה לכם מספיק מטורף, החולדים העירומים נהנים מאריכות ימים בהחלט לא טיפוסית למכרסמים בגודל הזה – הם יכולים להגיע לגיל 30 ואף יותר.
מצב שימור: לא בסיכון
איפה אפשר לראות? באתיופיה, קניה וסומליה.

חולד עירום. רק המלכה ממליטה גורים, כל שאר חברי הקבוצה חופרים מחילות למגורים ומטפלים בגורים

חולד עירום. רק המלכה ממליטה גורים, כל שאר חברי הקבוצה חופרים מחילות למגורים ומטפלים בגורים

חולד עירום. רק המלכה ממליטה גורים, כל שאר חברי הקבוצה חופרים מחילות למגורים ומטפלים בגורים

קופיף פיליפיני

מה מוזר? אם המפגש עם החולד העירום השאיר אתכם מסוחררים קלות, הנה משהו שיעביר את הצמרמורת: יצור זעיר, שעיר ומתוק להפליא עם עיניים ענקיות, שגודלן כפול מעיני אדם. העיניים הן בפירוש האיבר הבולט ביותר אצל הקופיף הזעיר, שבאנגלית נקרא Philippine tarsier ואשר גובהו פחות מ-10 ס"מ. כדי להגן על עיניו מפני פגיעה אפשרית, הוא עוצם אותן בעת שהוא קופץ על טרפו. ומה הוא טורף? כל טוב – חגבים, תיקנים, צרצרים ואפילו לטאות קטנות.
מצב שימור: בסכנת הכחדה. לזכותו עומדת העובדה שהוא נחשב כמביא מזל רע והתושבים המקומיים נוהגים לשמור מרחק ממנו.
איפה אפשר לראות? בכמה איים בפיליפינים.

קופיף פיליפיני. למה יש לך עיניים גדולות כל כך?

קופיף פיליפיני. למה יש לך עיניים גדולות כל כך?

קיפודן נמלים אוסטרלי

מה מוזר? על השאלה הזאת אפשר לענות רק בשאלה – מה לא מוזר? זהו יונק שבמקום להמליט גורים הוא מטיל ביצים, את צאצאיו הוא מגדל בתוך כיס בדומה לקנגורו וחיות כיס אחרות, גופו מכוסה בקוצים בדומה לקיפוד, וכמוהו הוא מתכדרר בעת סכנה. החוטם הצר והארוך משמש לו כאף וכפה, אין לו שיניים והוא צד את מזונו – נמלים – בעזרת לשונו הארוכה והדביקה. ואם לא די בכל המוזרויות האלה, לקיפודן יש פתח יחיד בתחתית גופו אשר משמש אותו להטלת ביצים ומתן שתן וצואה. למרות קוציו המאיימים, בטזמניה הקיפודן מהווה טרף קל לשדים טזמנים החולקים את אותו אזור מחיה.
מצב שימור: בסכנת הכחדה
איפה אפשר לראות? באוסטרליה ובטזמניה

קיפודן נמלים אוסטרלי. יונק בעל קוצים שמטיל ביצים ומניק את הגורים. הזוי, כבר אמרנו?

קיפודן נמלים אוסטרלי. יונק בעל קוצים שמטיל ביצים ומניק את הגורים. הזוי, כבר אמרנו?

יונת כתר ויקטוריה

מה מוזר? תשכחו מהיונים החומות-אפורות שמלכלכות לכם את המרפסת ואת המכונית – היונה הזאת לא מזכירה אותן כלל. גודלה כשל תרנגול הודו, היא שוקלת יותר משני קילוגרמים, צבע נוצותיה כחול ועל ראשה היא נושאת ציצית אדירת ממדים, המזכירה את ציצית הטווס אך גדולה ומפוארת ממנה. אחד מסימני ההיכר שלה, אם לא תזהו אותה בדרך אחרת, הם כתמים לבנים בקצוות נוצות הכתר על ראשה. היא חיה בעיקר על הקרקע (ומה הפלא? בגודלה ובמשקלה לא קל לעופף בין העצים), שם היא גם בונה את קנה ומגדלת את גוזליה.
מצב שימור: בסיכון
איפה אפשר לראות? בניו גיני

יונת כתר ויקטוריה. יונה ענקית, במשקל שני קילוגרמים, שעל ראשה כתר מפואר במיוחד

יונת כתר ויקטוריה. יונה ענקית, במשקל שני קילוגרמים, שעל ראשה כתר מפואר במיוחד

טמרין קיסרי

מה מוזר? מספרים שהקוף הזה זכה לשמו בשל דמיונו הרב לווילהלם השני, קיסר גרמניה, שגידל שפמו שופע במיוחד. הסיבה לשפם האדיר (של הקוף, לא של הקיסר) אינה ברורה, אם כי יש סברה שהוא מהווה מאפיין ייחודי לכל קוף, מעין טביעת אצבע אישית.
מצב שימור: בסיכון
איפה אפשר לראות? בבוליביה, ברזיל ופרו.

הטמרין הקיסרי מתהדר בשפם מפואר במיוחד

הטמרין הקיסרי מתהדר בשפם מפואר במיוחד

סוסון האצה

מה מוזר? כולם יודעים שבמעמקי האוקיינוסים חיים לא מעט יצורים מוזרים למראה. אחד מהם הוא הדג הזה, שבאנגלית נקרא Leafy seadragon, שנראה כשילוב בלתי אפשרי בין סוסון ים לצמח מים ירקרק. הציציות דמויות האצה משמשות כהסוואה מושלמת בסביבה הימית. בדומה לסוסוני ים אחרים, גם אצל סוסון האצה הזכר הוא שנושא את הביצים ומוליד את הצאצאים, אולם בשונה מבני משפחתו הוא שוחה בצורה אופקית, כמו דג, ולא באפון אנכי. סוסון האצה חביב במיוחד על האוסטרלים, והוא הפך לסמלה של מדינת אוסטרליה הדרומית, שם אף חוגגים פסטיבל לכבודו.

דגיג או אצה? לא זה ולא זה... סוסון האצה במלוא הדרו

דגיג או אצה? לא זה ולא זה… סוסון האצה במלוא הדרו

מצב שימור: בסיכון
איפה אפשר לראות? במימי האוקיינוס ההודי סמוך לחופים הדרומיים והמערביים של אוסטרליה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.