תפריט עמוד

בולגריה: טיול ג'יפים בשלושת הרכסים

טיול שטח בבולגריה עובר דרך רכסי הרים נישאים, אגמים ונהרות, כפרי צפחה מסורתיים ומנזרים מבודדים. לאורך הדרך יש שפע של הזדמנויות ליהנות מהטבע היפהפה בטיולי הליכה, שייט קיאקים, אומגה מעל ערוץ עמוק, ועוד לא הזכרנו את האוכל הבלקני הנהדר והפולקלור הססגוני. והכל, במרחק טיסה קצרצר מישראל

 

מה אתם יודעים על בולגריה? באופן מפתיע רובנו יודעים די מעט על המדינה הבלקנית, למרות שהיא נמצאת במרחק טיסה קצרצר מישראל וגובלת ביוון, חביבת הישראלים. בולגריה היא הרבה יותר מעיירות נופש פופולריות על חוף הים השחור ואוכל בלקני נהדר. יש בה רכסי הרים נישאים, כפרי צפחה בדומה לאלו של צפון יוון, טבע מרהיב, פולקלור מרתק. אבל אולי הדבר שמסביר יותר מכל את קסמה של בולגריה הוא העובדה שבשטח הגדול פי חמישה משטח מדינת ישראל חיים מעט יותר מ-7 מיליון תושבים, כלומר יש כאן מרחבים פתוחים עצומים, שבהם אפשר לטייל במשך שעות וימים מבלי לראות מרכזים עירוניים. רק אתם והטבע.


עצירה לפיקניק על שפת אגם. רכסי ההרים והאגמים המרובים משמשים רקע מושלם לטיול שטח

שלושה רכסי הרים הנמתחים בדרום בולגריה משמשים תפאורה נופית מדהימה לטיול: רילה, פירין ורודופי. טיול ג'יפים דרך הרכסים האלה עמוס במראות שיותירו אתכם פעורי פה: פסגות אלפיניות, יערות עד, אגמים קרחוניים בצבע טורקיז משגע, כרי דשא, נחלים ונהרות, מנזרים מבודדים, כפרים מסורתיים, וכמובן אוכל בלקני משובח והרבה שמחה. אבל כל הטבע המתפרץ הזה לא אומר שצריך להתפשר על האיכות והנוחות: רכבי השטח שבהם מטיילים חדישים ונוחים והמלונות באזור נעימים ומפנקים. הוסיפו לכל אלה שלל פעילויות בחיק הטבע, כמו טיולים רגליים קצרים, רפטינג, רכיבה על אופניים, שייט קיאקים, ביקור במערות קרסטיות, פיקניק על גדת אגם או סדנת בישול בלקנית – ותבינו למה בולגריה חייבת להיכנס לרשימת הנסיעות שלכם, ויפה שעה אחת קודם…


קאובוי מקומי… הטיול בבולגריה כולל מפגשים עם תושבים מקומיים בכפרים

אז מה רואים וחווים בטיול ג'יפים בבולגריה? מתחילים כמובן בסופיה, בירת בולגריה והעיר שבה נוחתות הטיסות מישראל. לא צריך להתרחק מהעיר הגדולה במדינה כדי להגיע להרים: רכס ויטושה (Vitosha), הנמצא בשולי סופיה, מקדם את פני המטיילים ונותן טעימה ראשונה לנופים ההרריים שמצפים בהמשך הדרך. מכאן ממשיכים דרומה אל הרי הרילה, רכס הרים אלפיני הנמצא כ-70 ק"מ מדרום לסופיה. זהו רכס ההרים השישי בגובהו באירופה ויש בו כמה ממסלולי הטיול האהובים בבולגריה.

לטייל במרחבים הפתוחים: שטחה של בולגריה גדול פי חמישה משל ישראל וגרים בה פחות תושבים

ברכס אפשר למצוא את עיירת הסקי הפופולרית בורובץ (Borovets), בגובה של 1,300 מ' מעל פני הים. בחורף בורובץ מושכת גולשים הנהנים מסקי באחד האתרים המובילים בבולגריה, בקיץ העיירה משמשת נקודת יציאה לטיולים רגליים, טיולי אופניים וטיולים ברכבי שטח שעוברים בנופים הרריים משגעים. העובדה שזהו אתר סקי פעיל ותוסס אחראית לכך שהמלונות בבורובץ מצוינים, ואפשר ללון כאן מלון מפנק, מוקף ביער של עצי אשוח.


רפטינג בנהר, מחוויות הטיול בבולגריה

אחת החוויות המצפות בטיול ג'יפים בהרים היא שייט קיאקים בנהר הסטרומה (Struma). הנהר, שאורכו יותר מ-400 ק"מ, הוא החמישי בנהרות בולגריה. הוא מתחיל ברכס ויטושה שבפאתי סופיה, זורם דרך הרי הפירין, ממשיך ביוון עד שהוא נשפך לים האיגאי. ואם השם נשמע לכם מוכר, זה כי אניית המעפילים סטרומה נבנתה במספנה בבולגריה ונקראה על שמו של הנהר.


סבתא בולגרית

עוד שם מוכר לחובבי הסקי הוא בנסקו (Bansko), עיירת הסקי הבולגרית המפורסמת. גם כאן תנאי הלינה מצוינים וגם מכאן יוצאים מסלולי טיול בלתי נשכחים, הפעם בהרי הפירין. את הנוף מסביבכם עיצבו קרחונים, שאחראים למדרונות התלולים, ערוצים העמוקים ולאינספור אגמים תכולים. השילוב של פסגות חשופות ואגמים קרחוניים הופך את הטיול בהרי הפירין למושך במיוחד.


הרי פירין. נוף שעוצב על ידי קרחונים בעידן הקרח | צילום: שאטרסטוק

אחת מנקודות המוצא היפות ביותר לטיולים רגליים בין האגמים הנהדרים היא בקתת ויחרן (Vihern), הנקראת על שמו של אל הגשם התראקי. על פי המסורת המקומית, חשוב לא לומר את השם המפורש במהלך הטיול בהרים, שכן הוא עלול להיענות לקריאה ולהמטיר עליכם גשם… טיול רגלי בין פלגי מים, אגמים ומפלים, כשהפסגות האלפיניות משמשות רקע, הוא רק ההתחלה. המשך הדרך נעשית ברכב שטח, במסלול שחוצה את העמק שבין הרי רילה לפירין, כשכל תמונת נוף שמתגלה יפה מקודמתה.


כפרי הצפחה של הרי רודופי יזכירו לכם את אלו של צפון יוון

הרכס השלישי שאותו פוגשים בטיול ג'יפים בבולגריה הוא רודופי, הדרומי מבין השלושה, על הגבול עם יוון. הרי רודופי פחות גבוהים מהרילה והפירין ולכם הם גם ירוקים מאוד. את הפסגות האלפיניות החשופות של הרכסים הגבוהים יותר מחליפים יערות עבותים וכרי דשא ירוקים.


ללכת בין צמרות העצים. פארק חבלים בבולגריה

טיול בהרי הרודופי כולל ביקור בכפרי צוענים ובכפרי צפחה ציוריים, שייט בקאנו באגם יפהפה מוקף בהרים וביקור במערות קרסטיות. ואם חשבתם שבזה נגמרים הריגושים, חכו כשתגיעו לקניון עמוק שמטיילים מעליו בגשרים תלויים. זה בדיוק המקום לגלישת אומגה מעל הערוץ הפראי, כשהאדרנלין מזנק לגבהים.


מנזר בצ'קובו בהרי רודופי | צילום: שאטרסטוק

מלבד טבע יפהפה ומרחבים אינסופיים, בולגריה מפורסמת גם במנזרים המרשימים שלה. אחד מהם הוא מנזר בצ'קובו (Bachkovo), במורדות הצפוניים של הרי רודופי. במקום קבורים שני חסידי אומות עולם שהיו פעילים בהצלת יהודי בולגריה במלחמת העולם השנייה. זוהי הזדמנות מצוינת לשמוע את סיפורה של הקהילה היהודית המפוארת שרבים מבניה עלו לישראל כשנה לאחר קום המדינה.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. היי
    איך אני יוצרת איתם קשר? אני מגיעה לסופיה ב3.10.18 ואני מעוניינת לעשות טיול ג'יפים.
    איך סוגרים איתם?יש טלפון או כל דרך אחרת לתקשר איתם?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...