תפריט עמוד

בולגריה באופניים – להתחבר אל הטבע

בולגריה הכפרית מזמינה רוכבים לטיול אופניים הררי במיוחד ולהיכרות אינטימית עם תושבי הפסגות. שבעה ימים במדינה הררית, מיוערת, ירוקה ולא מוכרת. רוכבי הסינגל בטוחים שהגיעו לגן עדן

בהרים שמקיפים את סופיה עוד נוסעים בעגלות רתומות לסוסים, מקוששים עצים ומקשקשים איתך בבולגרית כאילו נולדת בכפר הסמוך. אמנם יש ערי תיירות מאובזרות להפליא, אבל צפיפות האוכלוסין הנמוכה והיעדר התיעוש מותירים ארץ בתולית ומזמינה, שופעת טבע בשלל צבעים וצורות. אזור המסלול שיתואר כאן מגוון כל כך, עד שבשטח של חמישים קילומטר רבוע אפשר למצוא גבעות ירוקות, שדות צהובים, פירמידות של אבן חול, וברקע – פסגות בוהקות.

הבולגרים גאים בארצם. הם מתגאים בהרים הגבוהים ביותר בבלקן, במנזרים הכי גדולים בבלקן, וגם באוכל הכי הכי. אם יתמזל מזלכם לצאת לדרך בתקופת חג, תוכלו לראות בסופיה פסטיבל במיטב התלבושות והריקודים המסורתיים של בולגריה. במנזרים שבדרך פוגשים את הדת השלטת כיום במדינה, הנצרות, ובערים הגדולות שוכנים זה בצד זה בתי כנסת, מסגדים וכנסיות במעין תחרות סמויה.

לדעתי, אין דרך טובה להתחבר לכל אלה יותר מאופניים. בולגריה מציעה מבחר טיולי אופניים לכל הרמות, אך אין תשתיות לרכיבה. היתרון הוא החוויה הבלתי אמצעית עם הארץ ותושביה, אבל קשה לתכנן מסלול ולהשיג מידע. מאחר שטיול במקום כזה מורכב מבחינה לוגיסטית ומעמיד קשיי תקשורת וקשיי התמצאות, אני ממליץ לצאת במסגרת חופשה מאורגנת. המסלול המתואר כאן אינו מיועד למתחילים, ויש צורך בכושר טוב ובניסיון. הוא מתוכנן כך שמפעם לפעם רכב מקפיץ את הרוכבים עם האופניים אל מקום הלינה או לנקודת ההתחלה של היום הבא.

היום הראשון: מהר ויטושה לאגם איסקר
סופיה תחומה בין רכסים: מצפון רכס סטארה פלאנינה (Stara Planina) שחוצה את המדינה ממזרח למערב. מדרום משתלב הירוק העז של הר ויטושה (Vitosha) עם הבתים הישנים של העיר. מאחורי ויטושה מסתתר גן עדן למטיילי אופניים: הרי רילה (Rila), הרי פירין (Pirin), רכס רודופה (Rodope) הרחב, ובין כל אלה רכסים קטנים יותר ואטרקטיביים לרכיבה לא פחות.

 

נהר של סלעים בהר ויטושה | צילום: דורית ירדן

 

המסלול מתחיל בהר ויטושה המרושת בשבילים ובסינגל טרקים. אפשר ללון במלון על ההר או לעלות ברכבל מסופיה עד לתחנת האמצע שלו, ליד מלון Kremikovtzi (שהוא גם אפשרות טובה ללינה). יוצאים מזרחה וגולשים בסינגלים ובשבילים לכיוון הכפר פלאנה (Plana). משני עברי הדרך יער עבות, שדות ירוקים ופרחים. ממש מול צומת הכניסה לכפר יש מסעדה נחמדה שבה אפשר לאכול צהריים. מן המסעדה ממשיכים בדרך שעולה ויורדת על גבי רכס פלאנה עד לעמק נהר איסקר (Iskar). לאחר תצפית מרשימה משיפולי הר פלאנה על אגם איסקר ועל העמק היפהפה שבו הוא שוכן, יורדים אל האגם בסינגל נחמד או בשביל נוח וקל, לבחירתכם.

מסביב לאגם איסקר פזורים מלונות, מסעדות ואתרי מחנאות. מומלץ ללון בעיירת הסקי בורובץ (Borovets) המציעה מגוון מרשים במיוחד של פאבים ומלונות (צריך הקפצה של כ-35 קילומטר).

אורך המסלול: 60-55 קילומטר משך הטיול: 7-6 שעות דרגת קושי: בינוני ירידה: כ-1,400 מטר

היום השני: מבורובץ ליקורודה
מבורובץ יוצאים דרומה אל הרי רילה. הטיפוס מתחיל בתוך יער צפוף, וככל שעולים מפנים העצים האדירים את מקומם לצמחייה עשבונית נמוכה. מפעם לפעם מגיעים לבקתה המספקת משקה ואוכל (השירותים ניתנים רק בשיא עונת התיירות, צריך לברר מראש בכפרים הסמוכים אם הבקתות פעילות). לאחר טיפוס של כחמש שעות מגיעים למעבר הרים, וממנו גולשים בסינגל טרק עד לבקתה יפהפייה על גדות אגם קטן. מומלץ לשתות כאן קפה ולהמשיך להתגלגל מטה בשביל כורכר שהופך בהמשך לכביש אספלט משובש ומתפתל אל העמק שמצדו השני של הרכס, עד לכפר המוסלמי יקורודה (Yakoruda). מומלץ ללון בעיירת הסקי בנסקו (Bansko, צריך הקפצה של כארבעים קילומטר).

אורך המסלול: 57 קילומטר משך הטיול: 11-9 שעות דרגת קושי: קשה פלוס טיפוס: 1,200 מטר ירידה: 1,500 מטר

היום השלישי: מסמקובו למנזר רילה
עם בוקר נוסעים ברכב כארבעים קילומטר אל העיירה סמקובו (Semkovo), וממנה רוכבים מעלה אל המעבר שליד בקתת מקדוניה (Macedonia) שבראש ההר. ממש לפני הבקתה יש קטע תלול במיוחד,

 

מנזר רילה הוא המקום הקדוש ביותר בבולגריה ואתר מורשת עולמית. על אף גודלו הוא נחבא בעמק צר, בתחתית סינגל זורם ומלא הפתעות | צילום: דורית ירדן

 

וחייבים ללכת ברגל כ-300 מטר עם האופניים על הגב. במאי ובתחילת יוני המעבר עלול להיות חסום בגלל השלג (בררו עם המקומיים בכפרים הסמוכים לפני שיוצאים לדרך). בבקתה עוצרים לארוחת צהריים (בררו גם אם היא פתוחה), וממנה יורדים בסינגל טרק זורם, מדהים ומלא הפתעות שמאבד כ-750 מטר על פני 11 קילומטר. חלקו עובר בתוך מים, ולאורכו פזורים מכשולים מאתגרים שמבטיחים שתגיעו לקצה עם חיוך.
בעמק שבתחתית הסינגל שוכן מנזר רילה (נקרא גם Rilski). המנזר הענקי נחשב המקום הקדוש ביותר בבולגריה, נכס תרבותי ואתר התיירות העיקרי של האזור, אולי אף של בולגריה כולה. המנזר היפהפה – שכיפותיו מצוירות וקשתותיו עומדות זו מעל זו – הוא אחד המקומות היחידים שנשתמרו בהם הדת הנוצרית והתרבות הבולגרית בתקופת שלטון התורכים בבולגריה.

את הלילה מעבירים באתרי המחנאות שבאזור, במוטלים לרגלי הרי רילה או במלון Brioni שבעיירה קרסנה (Kresna, צריך הקפצה של כשמונים קילומטר).

אורך המסלול: ארבעים קילומטר משך הטיול: 8-7 שעות דרגת קושי: קשה טיפוס: 650 מטר ירידה: 750 מטר

היום הרביעי: מעמק נהר מסטה לבאניצ'ן
בעמק נהר מסטה (Mesta, צריך הקפצה של כשמונים קילומטר) עובר השביל בין כרי אחו. ברקע הרי רילה נוגעים בשמים, וממש מעלינו פסגות הרי פירין המחודדות. בשדות שמצדי הדרך מעבדים הכפריים את קרקעותיהם בסוסים רתומים לעגלות עץ, והם ישמחו אם תעצרו לשוחח איתם בחיוכים. עצם הנוכחות הזרה של תיירים בכפר מעוררת התרגשות רבה, והאופניים הופכים אותה להתפעמות של ממש. אם תשתפו פעולה עם ניסיונות השיחה שלהם, סביר שתוזמנו לבתיהם.

בסוף הדרך נמצא הכפר המוסלמי באניצ'ן (Banichan). המוסלמים הגיעו לבולגריה עם הכיבוש התורכי ונשארו כמיעוט אתני במדינה הנוצרית. השוני מן הכפרים שנראו עד כה ניכר לעין: לבוש התושבים שונה, גם מראם, צבע עורם ואורח חייהם. שווה לבקר במסגד המרשים של הכפר, ואת הלילה מומלץ לבלות במלניק (Melnik, צריך הקפצה של כשבעים קילומטר).

אורך המסלול: 41 קילומטר משך הטיול: 6-5 שעות דרגת קושי: בינוני טיפוס: 400 מטר ירידה: 700 מטר

היום החמישי: ממלניק למנזר רוז'ן

מומלץ בחום לנצל את האזור ליום מנוחה מהרכיבה, שכן העיירה היפהפייה, היין והאתרים מבטיחים יום מהנה במיוחד. מלניק היא עיירה תיירותית יפה, שופעת מסעדות ויקבים, שהתפרסמה בעיקר בזכות פירמידות החול: פירמידות אלו הן תצורה גיאולוגית ייחודית שנוצרה מכרסום של מים ורוח בשכבות של אבן חול, ואף שהן מכונות פירמידות, יש גם בצוּרת חרוטים, פטריות ועמודים. גובהן של כמה מהפירמידות מגיע ליותר ממאה מטר.

כשישה קילומטרים מעל לעיירה נמצא מנזר רוז'ן (Rozhen), מנזר עץ עם כנסייה עתיקה וציורי קיר ותקרה מקסימים (עולים ברגל או ברכב, ואם עולים ברכב צריך ללכת את הקילומטר האחרון). מומלץ ללכת מהמנזר בשביל הליכה למיטיבי לכת (לא מתאים לרכיבה) המתפתל בין הפירמידות. השביל יורד לרחובה הראשי של מלניק, וההליכה בו נמשכת שעתיים-שלוש.

הבנייה במלניק מאופיינת בסגנון אדריכלי מתקופת התחייה הלאומית הבולגרית, עם שילוב מרתק של אבן ועץ. במוזיאון העיירה אפשר להתרשם ממראה בית בולגרי טיפוסי ולטעום מיינות מקומיים במרתפי היקב שבתוך הבית.

עוד באזור:
העיירה סנדנסקי (Sandanski) שבה גנים בוטניים מרשימים, מעיינות תרמו-מינרליים ומדרחוב הומה.

מנוחת הרוכבים לפני הירידה למנזר רילה | צילום: רועי לבנברג

היום השישי: מדולנה ריבינסטה לנהר סטרומה
ממלניק נוסעים לעיירה פטריך (Petrich) וממנה מטפסים ברכב כמעט עד הפסגה של רכס אוגראז'דן (Ograzhden). חציו של הרכס נמצא בשטח בולגריה וחציו האחר במקדוניה, והוא מורכב מגבעות מעוגלות וירוקות המכוסות בחלקן ביערות עבותים שביניהם אחו ירוק. את הרכיבה מתחילים ליד העיירה דולנה ריבניסטה (Dolna Ribnista, כחמישים קילומטר ממלניק), ומשם יורדים לאורך הרכס לכיוון צפון מזרח על שביל רחב עם סינגלים נחמדים מצדדיו. הנוף הנפרש מעבר לנהר סטרומה (Struma) – הפסגות המושלגות של הרי פירין ורילה – עוצר נשימה.

באזור ההרים שורר מיקרו-אקלים שיכול להשתנות בן רגע, וכדאי להתארגן לכך (מעיל גשם ולבוש חם חובה). באחד הטיולים תפס אותנו גשם זלעפות שהבריח את כולנו אל מתחת לעצים. כעבור שעה, כשכבר רעדנו מקור ונרטבנו עד לשד עצמותינו, הגיחה משאית של חוטבי עצים צוענים, והם העמיסו אותנו עם האופניים, הזמינו אותנו לביתם, ייבשו את בגדינו סמוך למדורה והגישו לנו תה ועוגות.

בכפרי הצוענים רוכבים בין האוהלים והקרוואנים, בין ערמות ענקיות של גזעי עצים שנאספו על ידי חוטבי העצים, בבוסתנים עמוסי דובדבנים, תפוחים ואגסים וליד עדרי כבשים ועזים הרועים בגבעות. ילדי הכפרים רצים סביבנו, מנופפים לשלום, וכמובן מבקשים סיבוב על האופניים.

אפשר להתרענן באמצע היום עם כוס בירה או קפה בכפר הקטן והמקסים ניקודין (Nikoudin). משם ממשיכים בדרך הראשית, מטפסים על ההר ויורדים בירידת בטון מטורפת עד לנהר סטרומה. גם הלילה אפשר ללון במלון Brioni שבקרסנה (צריך הקפצה של כשישים קילומטר).

אורך המסלול: 55 קילומטר משך הטיול: 7-6 שעות דרגת קושי: בינוני טיפוס: 350 מטר ירידה: 1,450 מטר

היום השביעי: חזרה לוויטושה וסיבוב אתרים בסופיה
את היום האחרון של הטיול אפשר לפצל. את חציו הראשון כדאי לבלות בסינגלים על הר ויטושה (צריך הקפצה מקרסנה, כ-150 קילומטר). בהר יש שפע של מסלולים, ממסלולי דאונהיל חדים ותלולים ועד שבילים רחבים בשיפועים משתנים. לאחר הירידה אפשר לתפוס את רכבל הסקי חזרה למעלה. זו חוויה נחמדה מאוד אם עושים את זה בלי האופניים, אך מסוכנת כשנושאים אותם על הכתף (אין שום מתקן לתליית אופניים, ואיש לא יאט את קצב נסיעת הרכבל בשבילכם).

את חציו השני של היום מומלץ לבלות בסופיה, אשר משלבת בין מודרניזם לשרידי קומוניזם, ובין שלוש הדתות המונותיאיסטיות. בנוסף לאתרים ההיסטוריים, לארמונות ולמוזיאונים, העיר מציעה גם שפע של בילויים בפאבים ובמסעדות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...