תפריט עמוד

בגדים חכמים

בעתיד הבגדים שלנו לא רק יפיצו בושם, ידחו ריח גוף לא רצוי ויחממו ויקררו על פי דרישה, אלא גם יקלטו שיחות טלפון, יבצעו חישובים, יצלמו סרטי וידיאו וידחו קרינה מעמודי מתח גבוה. ראיון עם פרופ' הרצל בר, ראש החוג לטכנולוגיה תעשייתית בבית הספר הגבוה שנקר

בחוץ ירד שלג. האשה הצעירה רצה לעבר עמוד קצר על המדרכה. היא שלפה ממנו כמה כבלים, חיברה אותם למעיל הקל בצבע בז' שלבשה והמתינה כמה דקות בסבלנות. כשהמצברים במעילה התמלאו, היא החזירה את הכבלים למקומם ופסעה לדרכה, נינוחה יותר. השלג המשיך לרדת, אבל לאשה שלנו היה חמים ונעים.  נשמע כמו מדע בדיוני? לדבריו של פרופ' הרצל בר, ראש החוג לטכנולוגיה תעשייתית בבית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר, הבגדים מהסוג שלובשת הגברת כבר כאן, וזה רק עניין של זמן עד שהם יופיעו על המדפים בכל חנות בגדים.
"הכל תלוי בסיב שממנו עשוי הבגד", הוא מסביר, "והבגדים של אשת המאה ה־21 עשויים מסיבי אקריליק חלולים, שבתוכם הושתלו חומרים כימיים, מיקרו קפסולות, גבישים זעירים ורכיבים אלקטרוניים שונים. נניח שהגברת שלנו עזבה את העיר המושלגת, עלתה על מטוס וכעבור כמה שעות נחתה בעיר הנמצאת בלבו של ג'ונגל טרופי. היא לא התחילה להזיע, כי המעיל שלה שינה את צבעו לירקרק, התאים את עצמו לתנאי האקלים בג'ונגל, ולגברת היה קריר ונעים".
באותה שעה התכונן החבר של הגברת לפגוש אותה בעיר הטרופית שאליה הגיעה ורצה להדיף את ריח הבושם הגברי האהוב עליה. לחיצה אחת על הגופייה שלו, ומיד השתחרר הניחוח הרצוי ממיקרו קפסולה שהושחלה לסיבי הגופייה. ליתר ביטחון הוא גם לבש חליפה עם מחשבון בשרוול.
"לא פלא שאת האריגים מפיצי הריח, שיכולים לעמוד בעשרות כביסות, מייצרת חברה צרפתית דווקא", מחייך פרופ' בר, "אבל גם מדינות אחרות לא מפגרות אחריה. האנגלים, למשל, המציאו בגד העשוי מסיבים אופטיים, שזוהרים כשמאירים עליהם בלילה. כך הגברת שלנו לא תידרס, גם אם תתבלבל ותלך ברגל בכפר אנגלי בצד שמאל בחושך".
ואם הגברת תחליט לנסוע לסין, היא תוכל לעטות על עצמה בגד גוף אופנתי העשוי מקורי עכביש. "ידוע שקורי עכביש חזקים יותר מסיבי פלדה", אומר פרופ' בר. "כדי לשכנע את העכביש לארוג רשת בדוגמה הרצויה, חוקרים סיניים השאירו לו חרקים בנקודות מסוימות, והעכביש טווה את הרשת וארג שמלה חד פעמית".

החולצות החלוצות. החולצות החכמות של חברת סנסאטקס: בתוכן יש מקרופון, סיבים אופטיים,מאגר מידע, סנסורים ולוח בקרה קטן המצין בתחתית החולצה
באדיבות חברת סנסאטקס

סוד הגרביים הנצחיים
ספק אם ממציא הנול המכני הראשון, אדמונד קרטרייט, תיאר לעצמו שיבוא יום ואת מקומם של סיבי הכותנה שנארגו בנול שלו יתפסו סיבים חלולים, שידחו חרקים ופשפשים, למשל. חברה צרפתית מייצרת כלי מיטה מסיבים שמכילים חומרים הדוחים מזיקים שונים, שמתאימים לא רק לבתי חולים, אלא גם למי שמחזיקים בביתם בעלי חיים. אותה חברה מייצרת גם סיבים לגרביים, המכילים חומרים דוחי ריח עם מילוי דיאודורנט.
גם מקומו של הראש היהודי לא נפקד מחידושי טכנולוגיית הטקסטיל. אחת ההמצאות היא סיב כותנה המצופה נחושת. "את הסיבים האלה פיתחנו בשנקר, בשותפות עם חברה אמריקאית", אומר פרופ' בר, שעל שמו רשומים 27 פטנטים בינלאומיים בתחום סיבי הטקסטיל.
"הם יעילים מאוד נגד חיידקים, והשימוש שנעשה בהם הוא במיוחד בגרביים לחיילים. כעת אנחנו עובדים על בדים דוחי בקטריות לחדרי ניתוח, שכן למרבה הצער ידוע שחלק מהמנותחים נפטרים בשל זיהומים בקטריאליים שנדבקו בהם במהלך הניתוח או לאחריו".
איך ישפיעו החידושים הללו על האופנה?
"האופנה מתחילה בסיב, ובלי לדעת את תכונותיו קשה לתכנן את הבגד הרצוי. שמעתי שיש כיום בשוק תחתונים שעשויים מרשת לאוורור במקומות מסוימים ומבד סופג במקומות אחרים. בדי לייקרה צמודים לגוף מכתיבים את האופנה כבר משנות השמונים. דוגמה עכשווית יותר מספקת חברת ליוויס האמריקאית, שמשווקת מכנסי ג'ינס עם כיס העשוי מחומר מיוחד שמנטרל את קרינת הטלפון הסלולרי, ובארצות הברית עומדים בתור כדי לרכוש את הפלא".
שלא לדבר על ההשפעות מרחיקות הלכת בתחום התיירות והפעילות הספורטיבית. "חברה צרפתית מייצרת כיום הלבשה תחתונה מסיבים המכילים צ'יפים שסופגים את כל החומרים שמפריש עור הגוף, ולכן אפשר ללבוש אותם במשך שלושים יום מבלי לכבסם", אומר פרופ' בר ומחייך. "הודות לכך, טיילים שייצאו לטרקים מרוחקים לחודשיים, למשל, יצטרכו להצטייד בשני זוגות תחתונים בלבד. מאוסטרליה מגיעה בשורה לספורטאים בדמות בגד בן שתי שכבות, שכבה אחת עשויה מסיבים סופגי זיעה, והשנייה מסיבים דוחי מים, כך שהרץ למרחקים ארוכים לא יזיע, ושחקן הגולף יוכל לבלות שעות במגרש מבלי להירטב".

נאסא בראש ויפן גם
קשה לחשוב על גוף שדוחף את תעשיית הסיבים והבדים עד גבולות החוצים את הדמיון יותר מאשר נאסא, סוכנות התעופה והחלל האמריקאית. "האסטרונאוטים", מסביר פרופ' בר, "נדרשים לעמוד בשינויי טמפרטורה אדירים. אחד הסיבים החדישים שנוסו לאחרונה כדי להתמודד עם הבעיה מכיל מיקרו קפסולות עם פרפין, שיכול לספוג את האנרגיה של קרני השמש כשהאסטרונאוט נמצא במשימה מחוץ לחללית ולהפיץ אותה בחזרה כדי לחמם את האסטרונאוט".
מה נלבש בעוד חמש־עשר שנים?
"בגדים מבדים שיוכלו לא רק להפיץ ריח בושם, לדחות ריח גוף לא רצוי או לחמם ולקרר על פי דרישה, אלא באמצעות סיבים חכמים יוכלו גם לקלוט שיחות טלפון, לבצע חישובים, לצלם סרטי וידיאו, לדחות קרינה מעמודי מתח גבוה ולשדר למוקד רפואי את האותות מקוצב הלב. כבר כיום אפשר לקנות תמורת 431 דולר גופייה המיוצרת ביפן ודוחה את ההפרעות של הטלפון הסלולרי לפעילות קוצב הלב".
ומה נלבש בעוד חמישים שנה?
"זה כבר בגדר פנטזיה. אולי אז לא נצטרך הלבשה בכלל".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.