תפריט עמוד

ארמונות עולמיים

לרוב, כשחושבים על מלוכה עולה מיד לנגד עיננו תמונה של ארמון אירופאי עם כסאות מוזהבים, מלכה לבושה קרינולינות או התככים של משפחת המלוכה הבריטית. אבל גם במקומות אחרים בעולם יש שושלות מלוכה לא פחות מרשימות. כמה ארמונות מלכותיים מחוץ לאירופה שאפשר וכדאי לבקר בהם

ארמון המלך בבנגקוק – Grand Palace
ממלכת תאילנד היא מונרכיה חוקתית והתאילנדים מעריצים את מלכם, פומיפון אדוניאדט (Bhumibol Adulyadej) המכונה ראמה ה-9, שדיוקנו מתנוסס כמעט בכל פינה בבנגקוק.

הקומפלקס הגדול של הארמון ומקדשיו נמצא בליבה של העיר ומתאפיין בפאר שרק מלכים יכולים להרשות לעצמם. מלך תאילנד כבר לא גר בארמון הזה אלא בארמון המגורים שבצפון העיר. הגרנד פאלאס משמש היום לצרכים טקסיים בלבד.
הארמון גובל בצלעו הדרומית בוואט פהו (מקדשו של הבודהה השוכב) והכניסה אליו היא מהצלע הצפונית. לארמון המלך, הנחלק למתחם המקדשים ולמתחם מבני הטקסים, יש להגיע בלבוש צנוע ולא – תישלחו לשכור מכנסיים/חצאית בחנויות שבכניסה.

מקופת הכרטיסים מובילה הדרך אל הכניסה לאזור המקדשים – כמאה מבנים שנבנו על ידי המלכים השונים. אי אפשר שלא להתפעל מהצבעים הבוהקים, מהמקדשים העצומים, ומהפסלים הגדולים. כדאי לשוטט כאן בנחת, גם אם לעתים זו משימה לא קלה בשל גדודי התיירים שפוקדים את הארמון בכל יום.

המקדש הקדוש ביותר, לא רק בקומפלקס הזה או בבנגקוק אלא במדינה כולה, הוא מקדשו של בודהא האיזמרגד, פְהרָה קֶוו (Phra Kaew), שמשמש קמע של הממלכה התאילנדית. מוצאו של הפסל (העשוי מחתיכה אחת של אבן ירקן בגודל של כשבעים סנטימטר) לא ידוע. הוא עבר נדודים בצפון תאילנד, הגיע ללאוס ובסוף מצא את משכנו הקבוע במקדשי הארמון. לפסל שלוש גלימות זהב המותאמות לעונות השנה בתאילנד: לעונה הגשומה, לעונה הקרירה ולעונה החמה. שלוש פעמים בשנה מטפס המלך אל הכן הגבוה שעליו ניצב הפסל, ומחליף את לבושו. אסור לצלם את הפסל, לפני שנכנסים אל המקדש יש לחלוץ נעליים ובפנים אסור לעמוד.

מאזור המקדשים ממשיכים אל מתחם מבני הטקסים דרך פתח בצלע הדרומית. הבניין המרשים ביותר בחלק זה הוא ארמון צ'אקרי הגדול. אפשר להיכנס לאולם קבלת הפנים המפואר ולהתרשם מהסגנון האירופאי שלו. הארמון לא משמש למגורי המלך מאז מותו המסתורי של המלך ראמה ה-8 (אחיו של המלך הנוכחי) שנמצא באולם הזה לאחר שנורה למוות בשנת 1946.

מצפון לארמון המלך נמצאת הכיכר המלכותית סאנאם לואנג (Sanam Luang), שבימים מיוחדים עורכים בה טקסים ואירועים מלכותיים וממלכתיים, ובסתם ימי חול וחג היא משמשת את הקהל הרחב.

שעות פתיחה: מדי יום 8:30-15:30.
מחיר: 200 באהט.
אינטרנט

ארמון נריאנהיטי בקטמנדו. כאן התרחש בשנת 2001 הרצח הטראגי של משפחת המלוכה הנפאלית

ארמונות בנפאל
ארמון נריאנהיטי (Narayanhity)
המשטר המלוכני בנפאל הגיע לסופו העגום לפני פחות משנה כאשר גיאננדרה, המלך האחרון של הממלכה ההינדית האחרונה בעולם, הודח מכיסאו ועזב את ארמון נריאנהיטי ביוני 2008.

בסוף פברואר נפתח הארמון, שנמצא בחלקה הצפוני של קטמנדו, לקהל הרחב שיוכל לבקר בשרידי האחוזה טריבוואן סדאן (Tribhuvan Sadan) בה התגורר המלך בירנדרה הפופולרי עם משפחתו, עד שנרצחו בשנת 2001 על ידי יורש העצר שלאחר מכן שם קץ לחייו. לאחר הרצח קיבל המלך גיאננדרה (אחיו של המלך שנרצח) את מושכות השלטון. בשנת 2006 הוא הורה להרוס את האחוזה בה התרחש הרצח למרות התנגדותו הנזעמת של הציבור בנפאל. אתר האחוזה ההרוסה מסומן היום בשלט ומהווה תזכורת לטרגדיה של משפחת המלוכה. בנוסף, יכול הציבור לבקר ב-19 חדרים, ביניהם חדרי השינה של המלכים, האולם המרכזי על נברשותיו, ופרוות הנמרים, עורות התנינים וראשי הקרנפים המוצגים בו לראווה, וחדרי קבלת הפנים המפוארים. בארמון גם מוצגים פסלים, מראות, צילומים וציורים של משפחת המלוכה.

מחיר: 500 רופי נפאלי.

ארמון המלך הישן – Hanuman Dhoka
כיכר ארמון המלוכה הישן, כיכר דורבר, מכילה קומפלקס של חצרות, מקדשים, ארמונות, ומבנים, מהמאות ה-12 עד ה-18. המבנה החשוב בכיכר הוא הארמון המלכותי העתיק (Hanuman Dhoka). הארמון שימש כמעונם של מלכי שושלת מאלה (Malla) ומאוחר יותר של מלכי שושלת שאה (Shah). אגפו המזרחי של הארמון נבנה במאה ה-16 והוא מהווה את חלקו העתיק ביותר. הארמון בנוי ממספר אגפים ויש בו 10 חצרות ומספר רב של מקדשים. המבנה שימש למגורי משפחת המלוכה עד שנת 1886, אז עברו המלכים להתגורר בארמון נריאנהיטי שבצפון העיר ואילו הארמון הישן המשיך לשמש בטקסים מדיניים ודתיים. בין השאר, נהוג היה לערוך בו את טקסי ההכתרה של מלכי נפאל.

בביקור בארמון כדאי לכלול את חצר Nasal Chawk היפה ששמשה לטקסי ההכתרה של מלכי נפאל. על הבמה שבמרכז החצר התקיים בשנת 1975 טקס ההכתרה של מלך בירנדרה. בפינה הצפון מזרחית של החצר נמצא מקדש הנומן בעל חמישה גגות עגולים ובצידה הדרומי מתנשא מגדל בסנתפור (Basantapur). המגדל בעל 9 קומות ומתייחד בעיטורים מורכבים. כדאי לעלות לראשו ולהשקיף ממנו על נופיה של העיר. בימים בהירים במיוחד אפשר לראות מכאן את הרי ההימלאיה.

חצר Mul Chawk מוקפת על ידי מבנים דו קומתיים והיא שמשה לטקסים דתיים. החצר מוקדשת ל- Taleju Bhawani , אלה בעלת ארבע ראשים ועשר זרועות שהיתה האלה הפטרונית של שושלת מאלה. טקסים מתקיימים בחצר זו בזמן פסטיבל דסאין (Dasain) שמתקיים בכל שנה בזמן ירח מלא בספטמבר או אוקטובר.

בצידה המערבי של Nasal Chawk נמצא מוזיאון המלך הנערץ ,טריבוואן (Tribhuwan), שמלך על נפאל בין השנים 1951 ו- 1955. במוזיאון מוצגים חפצים של המלך כמו כסאות מלכות, גילופי אבן מרהיבים, קישוטים משובצי אבנים טובות ששימשו לטקסי הכתרה, כלי נשק, רהיטים ואפילו אוסף מטבעות. בנוסף, שיחזרו במוזיאון את חדר השינה וחדר העבודה של המלך בהם מוצגים חפציו האישיים.

הכניסה לארמון דרך שער הנומן בצידה הצפוני של כיכר דורבר.
שעות פתיחה: ד'-ב' 15:00-10:30. ביום ו' עד 14:00.
מחיר: 250 רופי.

ארמון איולני היה ביתם הרישמי של מלכי הוואי האחרונים | צילום: רוברט קרייבנס

ארמון איולני בהוואי
זה אולי נשמע קצת דמיוני, אבל גם בשטחי ארצות הברית, הדמוקרטיה הגדולה, אפשר למצוא ארמון מלכותי אמיתי.

ארמון איולני (Iolani) בהונולולו נבנה בשנת 1882 בסגנון הרנסנס ושימש כביתם הרשמי של מלכי הוואי האחרונים, המלך קאלאקאואה (Kalakaua) והמלכה לילי'אוקאלאני (Lili'uokalani), עד שנת 1893 אז הדיחה ממשלת ארצות הברית את בית המלוכה של הוואי.

לאחר ההדחה רוקן הארמון מתכולתו והפך להיות בניין המשרדים של ממשל המדינה. ב- 1969, כשהושלמה בנייתו של בניין הקפיטול של הוואי, עברו לשם משרדי הממשל והחלו עבודות שיפוץ ושיחזור של הארמון. במשך 76 השנים שהארמון שימש כבניין הממשל נמכרו במכירות פומביות יותר מ-100 אלף פריטים וחפצי אמנות של הארמון. עד היום הצליחו לאתר ולהחזיר כ-4,000 פריטים מתוכם.

הסיור מתחיל במרכז המבקרים עם הקרנת סרט קצר על ההיסטוריה של הארמון. אחרי שנכנסים לארמון עולים בגרם המדרגות היפיפה, שגולף מעשה ידי אמן מעץ קואה (koa) מקומי, ומסיירים באזור המגורים של משפחת המלוכה שבקומה השנייה. בקומה הראשונה של הארמון נמצאים חדר האוכל הממלכתי, חדר כס המלכות והחדר הכחול.
חדר כס המלכות מעוצב באדום וזהב ושימש כאולם נשפים וקבלות פנים. אבל לא רק מסיבות היו בו. ב-1895 התרחש בחדר הזה משפטה של המלכה לילי'אוקאלאני שהואשמה על ידי הרפובליקה של הוואי בסיוע לבגידה. בסיומו של המשפט היא נכלאה למשך שמונה חודשים באחד החדרים בקומה העליונה של הארמון.

במרתף הארמון הקימו גלריה בה מוצגים תכשיטי הכתר של משפחת המלוכה של הוואי ופריטי ביגוד עתיקים.

שעות פתיחה: ישנם סיורים מודרכים בארמון בימים ג'-שבת בין 9:00 ל- 14:15. הסיורים יוצאים בכל 15 דקות ונמשכים 45 דקות. הגלריה פתוחה בימים ג'-שבת בין 9:00 ל- 16:00.
הכניסה בתשלום.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.