תפריט עמוד

אקסטרים בניו זילנד – עולם שלם

במקום שיש הרים גבוהים יש ספורט אתגרי, והיכן שיש ספורט אתגרי יש מטפסי הרים. טיפוס הרים ומטפסי הרים הם מפלסי הדרך למה שהיום קוראים ספורט אתגרי. ממשה רבנו שנעלם בענן שכיסה את ההר וחזר כעבור ארבעים יום וארבעים לילה ובידיו לוחות הברית ועד, להבדיל, טנזינג נורגיי ואדמונד הילארי שהעפילו לאוורסט וחזרו עם המשפט "כי הוא שם".
הרים הם מרכיב הכרחי בבניית אימפריית ספורט אתגרי. הכרחי, אבל לא מספיק. ההרים מציעים לא רק טיפוס אלא גם מגוון פעילויות כמו סקי, סנובורד, גלישה אווירית, רחיפת מצנחים, רפטינג, קיאקינג ועוד.

ניו זילנד
כשחילק אלוהים את מגרשי המשחקים על פני העולם, ניו זילנד עמדה בראש הטור. יש בה שילוב אולטימטיבי בין מי שרוצה לקבל ובין הטבע שיכול לתת, בין שאיפה לאיכות חיים גבוהה ובין ההבנה כי מקורה של איכות חיים כזו היא בפעילות בחיק הטבע. כך הפכה פנינת הטבע הזו בקצה העולם, על נופיה המושלמים ועל הטופוגרפיה יוצאת הדופן שמשתרעת על פני שטח קטן יחסית, למֶכָּה של חובבי הספורט האתגרי. ואם ניו זילנד היא מכה, אז העיירה המקסימה קווינסטאון (Queenstown) היא הכעבה של כל מכורי האדרנלין.
כמו במקומות אחרים בעולם, מטפסי ההרים באלפים הדרומיים של ניו זילנד הם שסללו את דרכה של ניו זילנד לראש הטבלה. ההרים האלה סיפקו את כל המאוויים שאפשר לחלום עליהם — מסקי וסנובורד ועד לנהרות שוצפים שכאילו עוצבו כדי להתאים לרפטינג ולקיאקים, לסירות שוטאובר הטסות בערוצי הנהרות בין הסלעים ולמסלולי אופניים וריצה. מרגע שמוצתה ההתרגשות ממה שהטבע הציע לניו זילנדים חסרי המנוח, נרתמו היצירתיים שבהם לסייע לו: קפיצות בנג'י, צניחה חופשית, גלישה אווירית, בודי רפטינג, קייבניג, זורבינג, ולמכורים האמיתיים מוצעת חבילת "קומבו": תחרות האתגר Adventure Racing שנותנת מנות גדושות ומרוכזות של מגוון פעילויות אקסטרים במהלך תחרות אחת הנמשכת ללא הפסקה כמה ימים ולילות.
גם את אלו שהים הוא מגרש המשחקים שלהם ניו זילנד לא מקפחת. פיורדים לאוהבי קיאקי ים, רוחות ארקטיות למי שמחפש ריגוש בגלישת גלים ואתרי צלילה. כך, מראשי ההרים ועד מעמקי הים ותהומות האדמה, ניו זילנד שוטחת מגוון גדול של אפשרויות שרק החור באוזון שמעליו מעכיר במעט את השמחה.

צרפת
גם הצרפתים הביאו את הספורט האתגרי לדרגת שלמות. לא רק מקוניאק טוב ואוכל משובח יודעים הצרפתים ליהנות, אלא גם ממעט שעות עבודה בשבוע, מהרבה חופשות וממגרש המשחקים הפרטי שלהם — האלפים הצרפתיים. כמעט הכל מרוכז באלפים הצרפתיים, העיירה שאמוני (Chamonix) היא לצרפת מה שקווינסטאון לניו זילנד — הגרעין הקשה של הספורט האתגרי. למרגלות האלפים הביאו הצרפתים לשלמות לא רק את הספורט האתגרי הקלאסי אלא גם את תחרויות הסבולת שרק היצירתיות והתעוזה הצרפתית, אלה שהביאו לעולם המערבי את אכילת הצפרדעים ואת שליקת הצדפות, יכולות להמציא. תחרות האופניים החוצה את האלפים, הטרנס־אלפ, הטור דה פרנס, פריז־דקר, הריצה סביב המון בלאן ותחרויות ה־Adventure Racing הקשות ביותר בעולם. רגע לפני שאנחנו מסירים את שתיית השמפניה והיין האדום מרשימת הספורט האתגרי, נגלה שמרתון שאטו מדוק מכניס אותו חזרה לרשימה ואפילו ממצב אותו גבוה למעלה. 42.2 קילומטר של ריצה דרך 59 כרמים ויקבים כשבתחנות השתייה לאורכו השאלה היא: אדום או לבן? כל כך צרפתי וכל כך אתגרי.

ארצות הברית
בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות גם האתגרים אינם מוגבלים. מהרי אפלצ'ים (Appalachian) במזרח דרך הרי הרוקי (Rocky) ועד הרי קסקייד
(Cascade) שזורה הארץ הענקית הזאת בכל מה שחובב ספורט אתגרי יכול לחלום עליו. אם נוסיף את אלסקה ואת הוואי הרי שקיבלנו מגוון ששום מקום אחר בעולם לא יכול להציע. ממזחלות שלג וספארי דובים מצפון לחוג הארקטי, דרך טיפוס על הפסגה הגבוהה ביותר באמריקה (הר מקינלי באלסקה, 6,194 מטר גובהו) עבור בטיולים רגליים בפארקים הלאומיים של מערב ארצות הברית וכלה בתחרות איש הברזל של הוואי ובחופים של פלורידה. ארצות הברית כהרגלה מציעה הכל ובגדול.

קוסטה ריקה
בקטן, אבל בטוב טעם, מציעה קוסטה ריקה שלל פעילויות. קוסטה ריקה היתה הראשונה לאמץ את התפיסה של אקו־תוריזם. המדינה שהיא אולי היא העשירה ביותר על פני כדור הארץ, רבגונית באופן שאף מדינה בגודלה לא יכולה להשוות לה. בגשר שבין אמריקה הדרומית לאמריקה הצפונית משלבת המדינה הקטנה הזאת מגוון נדיר של צמחייה ונופים משני חצאי הכדור. יש בה הרי געש, יערות גשם שופעים בקופים, באיגואנות ובתוכים, נהרות לרפטינג וקיאקינג ושבילי אופניים החוצים את המדינה מההרים הגבוהים ועד לחופיה היפים. החופים המשובחים מציעים גלישת גלים, גלישת רוח ואתרי צלילה מהשורה הראשונה. השילוב הנדיר הזה זיכה אותה בתואר "גן העדן של אמריקה".

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.