תפריט עמוד

באמסטרדם יש הרבה מוזיאונים, אבל אני אספר לכם רק על הפחות ידועים, אלה שלא מופיעים כמעט במדריכי התיירות. הם קטנים, הם מיוחדים, הם מאוד שונים ממה שאנו רגילים לכנות "מוזיאון", ופעמים רבות הם משעשעים. העובדה שהם נמצאים בבעלות פרטית מאפשרת להם להשתולל עם הדמיון ולהציג דברים שלעולם לא הייתם מצפים לראות במוזיאון. הצד השלילי הוא שמאחר שאין עליהם פיקוח, חלקם גובים כמה אירו בכניסה ולא מספקים את התמורה. למרות זאת, כדאי לבקר לפחות באחד מהם. בין המוזיאונים הללו יש כאלה שאינם מיועדים "לכל המשפחה", מאחר שהם מוקדשים ל"תועבות" כמו סקס וסמים – אבל התפלאנו לגלות שגם הורים מגיעים לשם, לעתים בליווי ילדיהם, ועיניהם קורנות מאושר.

מוזיאון הסירה. לכמה רגעים, אפשר להרגיש איך נראים החיים בבית סירה מבפנים | צילום: אמנון אבישי

מוזיאונים צפים

 

מוזיאון הסירה, וואוֹנְבּאוֹט מוּזיאום (Woonboot Museum): המוזיאון החביב והמיוחד הזה הוקם לפני כשלוש שנים בבית סירה, במטרה להדגים לתיירים כיצד חיים אלפים מתושבי אמסטרדם. רבים חושבים שחיים בבית סירה הם פרימיטיביים ובעייתיים, אבל 2,500 בתי הסירה של אמסטרדם מוכיחים שדעה זאת מוטעית. רובם מודרניים, מצוידים במכשירי חשמל ובקו טלפון, ומאפשרים נוחות מרבית. בתי הסירה כמעט שאינם זזים (רק מעט, כשעוברת בצידם סירה גדולה), והם מבוּדדים מהרחוב ומעניקים תחושה של חיים בחיק הטבע.

במוזיאון הזה תוכלו לראות כיצד נראה בית סירה מבפנים, לצפות בשקופיות העוסקות בחיים בבתי סירה, לראות מודלים של בתי סירה, ולקבל הסברים על צורת החיים הייחודית הזאת .

 

  • Prinsengracht, ליד מספר 296, טל' 4270750, אינטרנט. פתוח בקיץ בימים רביעי־ראשון בשעות 11:00־17:00, ובחורף בימים שישי־ראשון באותן שעות.

מוזיאון החתולים, הֶט קָאטנקבּינֶט (Het Kattenkabinet): מקום חביב להפליא. יש שם אוסף של חתולים מתוקים מכל הצבעים והסוגים, שממתינים לאימוץ, וגם אוסף של ציורים, פסלים וחפצי אמנות נוספים, כולם קשורים לחתולים. גן עדן לאוהבי חתולים, שמתגעגעים לליטוף לא פחות מהחתולים עצמם…

  • Herengracht 497, טל' 6265378, אינטרנט. פתוח ג'-ו' 10:00-14:00; שבת-א' 17:00-13:00

 

מוזיאון החתולים: אוסף של חתולים מתוקים מכל הצבעים והסוגים, שממתינים לאימוץ | צילום: אמנון אבישי


החטא ועונשו

מוזיאון העינויים (Torture Museum): בתוך מסדרונות חשוכים ומאיימים תוכלו לצפות בכל מכשיר עינוי שהעלתם על דעתכם (את רובם לא דמיינתם אפילו בחלומות הזוועה הכי גרועים שלכם) – החל במיטת מסמרים, דרך גיליוטינה ומפצח גולגלות וכלה במסכות ברזל לפנים ובקולר עץ לצוואר. "הסוס הספרדי" הוא מתקן דמוי אוכף, שהמעונים ישבו עליו כשלרגליהם קשורות אבנים כבדות שמושכות אותן כלפי מטה; "הגלגל" הוא גלגל ענק, עשוי מעץ ומברזל, שאותו נהגו לגלגל על גופו של המעונה עד שצלעותיו היו נשברות; ואילו על ה"סולם" היו קושרים את רגליו וידיו של האדם ומותחים את גופו לכיוונים מנוגדים. המוזיאון גדוש שלטי הסבר על תקופת האינקוויזיציה והמהפכה הצרפתית, ואלה מלווים בעשרות תמונות מזעזעות לא פחות מהמכשירים עצמם. לבעלי עצבים חזקים.

  • Singel 449 (לא רחוק משוק הפרחים). טל' 3206642. פתוח בכל יום בשעות 10:00־23:00.

מוזיאון החשיש והמריחואנה, הֶט הַש אֶן מָריכוּאָנה מוּזיאום
(Het Hasj en Marihuana Museum)
: מוזיאון "חינוכי", שמסביר למבקריו מדוע כדאי לצרוך קנביס. במקום טוענים שהקנביס מצוין נגד מחלת העיניים גלאוקומה, ושהוא משכך כאבים ומיגרנות, מקל על בחילות, יעיל נגד הרפס ועוזר לחולי אפילפסיה, פרקינסון וסרטן (פרט לצורכי רפואה, הקנביס משמש גם לייצור נייר, דלק, פלסטיק, בגדים, אוכל ואפילו בתים). מי שהשתכנע מוזמן לבקר בחממת הגידול של המוזיאון, ולראות כיצד הופך הנבט התמים לצמח גדול ומרשים.

  • 148 Oudezijdsachterburgwal, טל' 6235961. פתוח בכל יום בשעות 10:00־22:00.

The Information Center of the Cannabis College: יש הולנדים שחשוב להם להסביר לתיירים הכל על אודות הקנביס, והם טוענים שמניעיהם טהורים. הם לא דורשים כסף עבור המידע, וכל תקוותם היא שתדעו איך לנצל את אחד המשאבים הידועים של אמסטרדם בחוכמה ובזהירות. במרכז המידע לקנביס יסבירו לכם מה בדיוק לקנות באמסטרדם (וגם ממה להיזהר), איפה להשיג את החשיש והגראס ומהן ההשפעות של כל אחד מתת־הסוגים הרבים הנמכרים בעיר. המרכז עצמו לא מוכר חשיש וגראס, לפחות לא באופן רשמי, אבל הוא מתהדר בחממה גדולה, שבה גדלים סוגים שונים של צמחי גראס. אסור, כמובן, לגעת בהם, אבל מותר להתבונן בהם ולהצטלם בצדם.

"30 שנה הרווחתי כסף מהסמים, ועכשיו אני רוצה להחזיר את חובי לחברה", הצהיר באוזנינו הבעלים של המקום המיוחד הזה, שקיים כבר שלוש שנים ומחזיק גם מועדון של 45,000 מעריצים־משתמשים. מתאים לכל גיל, אבל פחות לילדים, למרות שבעת ביקורנו במקום הגיע למקום תייר מבוגר עם שני ילדיו הקטנים וסחב אותם בהתלהבות אל החממה, ברגע ששמע על קיומה.

  • Oudezijds Achterburgwal 124, טל' 4234420. אינטרנט. פתוח בכל יום בשעות 11:00־19:00.

מין מוזיאון
מוזיאון הארוטיקה (Erotic Museum): המוזיאון כולל חמש קומות, שהמעבר ביניהן מתבצע במדרגות עץ צרות ולולייניות. בצד סרטים פורנוגרפיים, פסלים ארוטיים ומוצגים הפונים למכנה המשותף הנמוך, יש בו גם קלפי מין, ספרים, חוברות וקונדומים, חלקם למכירה. המוזיאון מנסה לחנך את המבקרים בו: הוא ממליץ להשתמש בקונדומים ומציג זונות־צעצוע, שמסבירות על חייהן המלבבים ברובע החלונות האדומים. ובכל זאת, אפשר לוותר.

  • Oudezijds Achterburgwal 54, טל' 6247303. אינטרנט. פתוח א'-ה' 11:00־01:00; ו', שבת 02:00-11:00.

מוזיאון הסקס (Sex Museum): המוזיאון, הראשון מסוגו באירופה, שוכן בלב איזור החלונות האדומים, ועובדה זאת בפני עצמה מייתרת אותו לגמרי. למה לשלם כסף עבור משהו שאפשר לראות בחנויות הסקס בסביבה? במוזיאון מוצגים המון צילומים מאחורי זכוכית, ממש כמו במוזיאון לאמנות, אלא שכאן מדובר בתמונות פורנוגרפיות. החדרים מלאים בבובות מתפשטות, בפסלונים ועוד. הרעיון נחמד, הביצוע פחות. מתאים לבני נוער או למי שעישן הרבה לפני שהגיע לכאן.

  • Damrak 18, טל' 6228376. אינטרנט. פתוח בכל  ימות השבוע בשעות 10:00־23:30.

בתלם
ואולי הכל החל בהרינג? אמסטרדם, ככל הידוע, באה לעולם במאה ה־13, אז הוקם בסמוך לנהר אמסטל כפר של דייגי מליחים. אחרי שבנו חומות בשתי גדות הנהר, הקימו תושביו ב־1270 סכר (כיום כיכר דאם). כל השאר הוא היסטוריה.

במוזיאון ההיסטורי של אמסטרדם ( Amsterdam Historisch
Museum)
אפשר לעקוב אחר לידתה של העיר, התגבשותה כצומת נמל ומסחר מרכזי והתפתחותה לאמסטרדם המודרנית.

באולם הכניסה ניצבת מפת מולטימדיה, הממחישה היטב את התפתחותה של העיר – למן היותה כפר קטן על גדת האמסטל, ועד התפרשותה במרחב והפיכתה לכרך מרובה תעלות ותושבים. במוזיאון – השוכן במבנה ששימש בעבר כמנזר וכבית יתומים – מוצגים רבים ומגוונים: נעליים ואביזרים מימיה הראשונים של העיר, יצירות אמנות שונות, ובהן ציורים של העיר, מפות ומסמכים. אחד מאגפי המוזיאון (שבשל תכנונו המקורי, הוא בנוי בצורה די מבלבלת) מוקדש למאה ה־20, ועוסק במלחמת העולם השנייה, בהגירה, בתרבות ובאמנות ובמדיניות הממשלה בנוגע לשימוש בסמים.

  • Kalverstraat 92, טל' 5231822, אינטרנט. פתוח בימים שני־שישי בשעות 10:00־17:00, ובימי שבת וראשון בשעות 11:00־17:00.


הרֵייקסמוזיאום (Rijksemuseum) הוא מוזיאון האמנות הגדול ביותר בהולנד. יש בו קרוב למיליון (!) מוצגים, ובכל שנה מבקרים בו כ־1.2 מיליון בני אדם. המוזיאון שוכן במבנה מרשים שעוצב על ידי קויפֶּרס, האדריכל שעיצב גם את התחנה המרכזית של אמסטרדם, ונחנך ב־1885.

רבים מגיעים לרייקסמוזיאום כדי לראות את עבודותיהם של הגדולים שבציירי הולנד, כמו "משמר הלילה" של רמברנדט וציורים של יאן ורמר. אבל למוזיאון יש עוד הרבה מה להציע: באגף המוקדש לאמנים ההולנדיים מוצגים גם ציורי מופת של פרנס האלס, יאקוב ואן רויסדאל ופרדיננד בּוֹל.

בצד ציורים ופסלים יש ברייקסמוזיאום גם שלל חפצי אומנות, ובהם רהיטים מהמאה ה־17, כלי פורצלן, בתי בובות מהמאות ה־17 וה־18 ועוד. כדאי לבקר גם באגף הדרומי של המוזיאון, המציג בין השאר אמנות אסייתית, תכשיטים וכלי נשק.

  • Jan Luijkenstraat 1, טל' 6747000, אינטרנט. פתוח בכל יום בשעות 9:00־18:00, בימי שישי פתוח עד 22:00.

 
מוזיאון ואן גוך (Van Gogh Museum; "ואן חוֹך מוזיאום" בהולנדית): המוזיאון הזה הוא אתר חובה למעריציו של הצייר האימפרסיוניסטי הגדול, יליד הולנד. הוא נחנך ב־1973, ובו נמצא האוסף הגדול בעולם מעבודותיו וממכתביו של ואן גוך: כ־200 ציורים, כ־500 רישומים וכ־700 מכתבים. מטבע הדברים, חלק גדול מהעבודות מוחזקות במחסני המוזיאון, והן מוצגות רק בתערוכות מתחלפות. אבל גם תצוגת הקבע של המוזיאון מאפשרת לאוהבי ואן גוך לערוך היכרות מחודשת עם אחדות מעבודות המופת שלו. כאן מוצגים ציורים כמו "אוכלי תפוחי האדמה", "החמניות" ו"הבית הצהוב", המוכרים מרפרודוקציות.

בצד ציורים של ואן גוך יש במוזיאון גם עבודות של אמנים בני תקופתו, ובהם מונה, טולוז־לוטרק וגוגן.

 

  • Paulus Potterstraat 7, טל' 5705200, אינטרנט. פתוח בכל יום בשעות 10:00־18:00, בימי שישי פתוח עד 22:00.


מוזיאון סְטֵיידְלק לאמנות מודרנית
(Stedelijk Museum of Modern Art)
: במבנה שהוקם ב־1895 שוכן אחד המוזיאונים החשובים בעולם לאמנות של המאה ה־20, וגם למגמות עכשוויות. במקום יש אוסף קבע גדול, המקיף כמה תקופות ואסכולות. יש בו עבודות של אמנים אימפרסיוניסטיים כמו מונה וסזאן, ציורים של שגאל ופיקאסו ועבודות של מודרניסטים כמו קנדינסקי וניומן.

בצד תצוגת הקבע מקיים המוזיאון תוכנית ענפה של תערוכות מתחלפות.
בניין המוזיאון באזור המוזיאונים נמצא בשיפוצים ויהיה סגור עד שנת 2009. בינתיים עבר המוזיאון למשכן זמני בקומות השנייה והשלישית של בניין
Post CS.

  • 12osterdokskade 5, טל' 5732911, אינטרנט. פתוח בכל יום בשעות 10:00־18:00.

 
בית רמברנדט (Rembrandthuis; "רמברנדטהויס" בהולנדית): למרות שאין בו ולו ציור שמן אחד של רמברנדט, הבית בן שלוש הקומות, שבו התגורר האמן בשנים 1639־1658, ראוי בהחלט לביקור. בניסיון לשחזר באופן ריאליסטי ככל הניתן את האווירה והתנאים ששררו כאן בתקופה זאת, שופץ המבנה במשך שנתיים ורוהט מחדש ברהיטים אותנטיים מהמאה ה־17. הסטודיו, שבו צייר רמברנדט את עבודות המופת שלו, שוחזר, ובמקום נפתח אגף חדש שבו מוצג אוסף הקבע של המוזיאון: כ־250 תחריטים של רמברנדט וגם ציורי שמן של תלמידיו.

 

  • Jodenbreestraat 4, טל' 5200400, אינטרנט. פתוח בימים שני־שבת בשעות 10:00־17:00.


מוזיאון ווילט־הולטהויזן (Museum Willet-Holthuysen) הוא שלוחה של המוזיאון ההיסטורי. במוזיאון, ששימש עד אמצע המאה ה־19 כבית מגורים של משפחת אצולה, אפשר להתרשם איך נראה בית תעלה מבפנים.

  • Herengracht 605, טל' 5231822. אינטרנט. פתוח בימים שני־שישי בשעות 10:00־17:00, ובימי שבת וראשון בשעות 11:00־17:00.

 

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.