תפריט עמוד

אמסטרדם – ונציה של הצפון

אמסטרדם, עיר התעלות, מכונה גם "וונציה של הצפון". העיר מעוררת אסוציאציות של יופי, סמים, דקדנס, תעלות, הופעות, סקס, חלונות אדומים, חופש אמנותי ומועדונים טובים • כל מה שרציתם לדעת על העיר וגם כמה המלצות

אמסטרדם היא הגדולה בערי הולנד ונחשבת לבירתה, אם כי איננה מקום מושב הפרלמנט ומשרדי הממשלה (אלו יושבים בהאג). מכל מקום, היא היפה בערי המדינה, ואחד מיעדי התיירות העיקריים באירופה. אמסטרדם יושבת בפינה הדרומית-מערבית של ימת זוידר (Zuider Zee), במקום בו הנהר אמסטל נשפך לזרוע, שמסתעפת מימה זו, והיא מחוברת אל הים בתעלה שאורכה כ-20 ק"מ. אדמת אמסטרדם היא טובענית, ובשעת ייסודה של העיר היה חלק משטחה מכוסה ים. ההולנדים החרוצים כבשו את הקרקע לבתים ולרחובות על ידי שפיכת סוללות על גבי קורות תקועות בבוץ, ומכאן השם "אמסטלרדם" (Amstelerdam), שבו היו נוהגים לקרוא לעיר עד למאה ה-17, כלומר, הסכר על נהר האמסטל.

אמסטרדם, עיר התעלות, מכונה גם "ונציה של הצפון". אוהביה טוענים שזוהי מחמאה גם לוונציה. אמסטרדם שמרה על צורתה של עיר הולנדית עשירה מן המאה ה-17, על בתי הבובות שלה, עם החלונות התיאטרליים והגגות המשולשים – כמו שילדים מציירים בתים. העיר מעוררת אסוציאציות של יופי, סמים, דקדנס, תעלות, הופעות, סקס, חלונות אדומים, חופש אמנותי ומועדונים טובים. בירתם הבלתי מעורערת של צעירי העולם, בגיל וברוח. עבור רבים אמסטרדם היא משאת נפש. עיר שהיא חצי מציאות וחצי מיתוס. עבור רבים זוהי עיר אוטופית שבה הכול מותר, הכול הולך. זוהי עיר שמעוררת את נתיניה לחופש מוחלט ועושה הכול כדי לעזור להם להשיג אותו. יחד עם זאת, יש באמסטרדם אווירה של עצלות וניוון. חלק יראו בתושביה ליברלים מושבעים ואחרים יטענו שהם בסך הכול אנשי עסקים מושבעים שהבינו את המשוואה כסף + חופש.

אוהביה יצביעו בלהט על בניניה היפהפיים, כמעט כמו באגדות, ושונאיה יטענו שהם זהים וחד גוניים. תלוי מאיזה כיוון מסתכלים, ואם רוצים לראות את תעלותיה העמוקות, או את העובדה שמימיהן עומדים. אמסטרדם היא עיר מוזרה הבנויה על קרקעית אדמה בוצית ויסודותיה נטועים בעומק של 12 מטר מתחת לפני השטח. העיר נבנתה על ידי איכרים מאזור אוטרכט, שבנו סוללות עפר בשממה ספוגת המים והכשירו את הקרקע להתיישבות. ב-1204 הגיע לכאן האציל המקומי ואן אמסטל, ובנה כאן טירה, וב-1270 נבנה הסכר הגדול על נהר הדאם וכך למעשה נוסדה העיר. בתחילה בתיה היו בנויים עץ, אך לאחר ששריפות כילו את מרבית הבתים, נאסרה הבנייה בו ואת מקומו תפסו לבנים אדמדמות, צהבהבות או אפורות, שהפכו לסימן ההיכר של העיר.

לנו, כיהודים, יש סימפטיה מיוחדת להולנד ולאמסטרדם. עד השואה חי ושגשג כאן קיבוץ יהודי גדול ועתיר נכסים – תרבותיים וחומריים – שמעטים היו כמותו באירופה. יהודים מצאו כאן לשון משותפת עם ההולנדים – עד כי בסלנג המקומי מכונה לעתים אמסטרדם "מוקום", שמקורו במילה העברית "מקום". רמברנדט, שחי בתוככי הרובע היהודי, צייר דמויות של רבנים – אותם רבנים שהטילו חרם על בן דורו של רמברנדט – ברוך שפינוזה. מרבית יהודי אמסטרדם (למעלה מ-70,000) הושמדו בשואה.

מה כדאי לעשות באמסטרדם
טיול אופניים. זהו כלי התחבורה המועדף על תושבי אמסטרדם, מטף ועד זקן. התבליט השטוח והאקלים הקריר אידיאליים לרכיבה. קיימת הרמוניה כמעט בין כלי הרכב הממונעים לאלו המדוושים, ולאופניים זכות קדימה! נסיעה באופניים היא חוויה מרנינה. במקומות רבים מוצעים למכירה אופניים משומשים בזיל הזול, שסביר להניח שנגנבו מבעליהם – מכת מדינה. בלשכות התיירות ניתן לקבל מידע על טיולים מאורגנים באופניים.

טיול סירות. התעלות הן עורק החיים של אמסטרדם. יש בעיר 75 ק"מ של תעלות יפהפיות אם כי מזוהמות. סביב התעלות ממוקמים בתי קפה, בארים, מסעדות ושפע של מבנים בעלי חשיבות היסטורית וארכיטקטונית. בתעלות יש גם בתי מלון צפים, וסירות שקובעו למקומן ומשמשות למגורים. אפשר לצאת לסיור מאורגן ב- RONDVAARTBOTEN, הלוא הן סירות התיירים; באוטובוס תעלה (CANAL BUS), הנע במסלול קבוע ועוצר בכמה תחנות; ומומלץ במיוחד: סירת מוזיאון (MUSEUM BOAT). כדאי לנצל אותה לביקור במוזיאונים קטנים ו / או נידחים, שלא מצדיקים סיור מיוחד.
.
רייקסמיוזאום (RIJKSMUSEUM). נמצא ברחוב Stadhouderskade 42. מבנה מרשים. שיר הלל לסגנון הניאו-רנסנסי. תוכנן על ידי האדריכל קאופרס (שתכנן גם את התחנה המרכזית), בסוף המאה ה-19, ומסמל למעשה את המעבר לסגנון הולנדי מגובש. האוסף העשיר שבו הולך וגדל בהתמדה מאז החל ויליאם ה-V לרכוש יצירות אומנות במאה ה-18. מכיוון שאין אפשרות להקיף את הכול בסיור אחד, נמליץ בחום להתרכז ביצירות הציירים ההולנדים, שמוצגות בקומה הראשונה.

המוזיאון העירוני לאומנות מודרנית (Stedelijk Museum of Modern Art). רח' Paulus Potterstraat 13. מכיל אוסף עשיר מאד של יצירות של מיטב האומנים המודרניים, מאז המאה ה-19. ביניהם מונה, סזאן, פיקאסו, מאטיס, וורהול, דאלי, מלביץ' ודה קונינג.

גלריית Torch. ההמלצה לחובבי אמנות היא לא לחרוש את כל המוזיאונים חריש עמוק, אלא לצאת לסיבוב בגלריות, שם אפשר לעמוד על רוח היצירה התוססת של העיר. למרבית ההפתעה מתברר כי מרבית הרוכשים הם דווקא צעירים, דבר המשפיע על היצירה ומתסיס את האווירה. מדי פעם מתקיימות כאן תערוכות- נושא מרתקות.

בית אנה פרנק. דומני שגם המטייל הציניקני ביותר לא יוותר על אתר זה, שהוא מן המבוקרים ביותר בעיר. אנה פרנק נולדה למעשה בגרמניה אבל "בילתה" כשנתיים בהיחבא, בבית תעלה מקומי מן המאה ה-17, מאחורי ארון ספרים. יומנה, שנתגלה באקראי על ידי אביה, מיטיב לחשוף את הזוועה ופרסומו הפך אותה לאחד מסמלי העיר. המוזיאון נמצא ב-Prinsengracht 263. מומלץ להגיע כמה שיותר מוקדם, לפני שהתורים מתארכים.

מוזיאון ואן גוך (Van Gogh Museum). נמצא ב-Paulus Potterstraat 7. וינסנט וואן גוך, ובהגייה הולנדית פאן חוך (1890-1853), החל את דרכו כסוחר בחפצי אמנות, המשיך ככומר פרוטסטנטי, ובגיל 27 החל לצייר. תחילה, ציורים קודרים בצבעי חום, ובהמשך יצירות השופעות צבעוניות עזה. הנושא החביב עליו היה שדות ובעיקר חמניות והאור המיוחד אותו מצא בפרובאנס. הוא השתגע מהיופי ומהשמש של דרום צרפת והתיישב בארל. עשר השנים הסוערות של יצירתו הניבו למעלה מ-800 ציורים ומספר דומה של רישומים. נחשב לאחד מאבות האקספרסיוניזם. בתערוכה הקבועה של המוזיאון מוצגים 200 ציורים ו-500 רישומים. התצוגה המרשימה שבפנים עלולה לגנוב את ההצגה מהמבנה, המרשים בזכות עצמו.

• בית רמברנדט (Rembrandthuis). בית מן המאה ה-17, בו חי רמברנדט במשך שני עשורים. בשנים הראשונות עם אשתו, ולאחר מותה עם בנו. כאן חי ולימד. רמברנדט, מהציירים הבולטים של הולנד, ומגדולי האומנים של כל הזמנים, מתרכז בציוריו בדרמה של אור וצל. כמו כן מוצג בבניין אוסף מרשים של תחריטים, ביניהם של הרב מנשה בן ישראל, רבה של קהילת אמסטרדם במאה ה-17. התערוכה מוצגת בסדר כרונולוגי מהקומה התחתונה לעליונה.

• בית הכנסת הפורטוגזי. נמצא ב- Visserplein 3. האתר המרכזי של הרובע היהודי. נבנה ב-1675 לתפארת יהדות אמסטרדם וכסמל לעוצמתה הכלכלית והציבורית. בספריית בית הכנסת שמור הנוסח המקורי של החרם שהוציא את ברוך שפינוזה מקרב היהדות.

המוזיאון ההיסטורי היהודי (Joods Historisch Museum). כתובת: Jonas Daniel Meijerplein 2-4נמצא בכיכר יונס דניאל הסמוכה לבית הכנסת הפורטוגזי, ובה ניצב פסל של פועל נמל לזכר שביתת ההזדהות שארגנו פועלי נמל אמסטרדם, כמחאה על רדיפת היהודים בתקופת השלטון הנאצי. המוזיאון, שנפתח ב-1987, הוקם במקום בו ניצבו בעבר ארבעה בתי כנסת אשכנזיים. בגלריה של בית הכנסת מוצגת תערוכה של תולדות יהודי הולנד.

• בית הכנסת של דרום אמסטרדם. נמצא ברחוב Heinzestraat פינת Jacob Oberchtplein. פחות מפורסם מבית הכנסת הפורטוגזי, שנראה יותר ככנסייה הולנדית. זוהי חוויה ארכיטקטונית אמיתית. נבנה ב-1928 על ידי האדריכל H. Elte, תלמיד נאמן של ה"אמסטרדם-סקול".

• קולנוע טושינסקי. נמצא ברח' Reguliersbreestraat 26. מבנה מרשים שנבנה בשנת 1918, בסגנון האר-דקו. נבנה בשנת 1918 על ידי האדריכל LH de Jung. כל כולו עיטורים. זהו מבנה דקורטיבי להפליא שמעוטר ומסוגנן עד לעייפה.

New Metropolis – מוזיאון המדע והטכנולוגיה. בניין מרשים הנמצא מעל המנהרה העוברת מתחת לנהר האיי (Het IJ). המוזיאון, המכונה "הטיטאניק", נפתח בשנת 1997 ומכונה כך כי נראה כספינת ענק טובעת, וקו המתאר שלו מתמזג עם אלו של הספינות שברקע. גגה של "הספינה הטובעת" הוא בעצם תיאטרון ענקי, וב"חרטום" ניצב בית קפה. במוזיאון עצמו מתקיימת פעילות אינטראקטיבית בתחומי הטבע והטכנולוגיה. ברוח המודרנית, שראשיתה במרכז המדע בטורונטו, המושג "בלי ידיים" לא קיים כאן.

אמסטרדם ארנה (Amsterdam Arena). איצטדיון ענקי שמכיל 50,000 מקומות. המקום נבנה בשנים1996-1992ומרשימה במיוחד תקרת הזכוכית הנפתחת, הבנויה על קונסטרוקצית ברזל ענקית. אצטדיון זה הוא למעשה היכל ספורט ורוק, שהם נדבכים מרכזיים בתרבותה של הולנד כולה.

• בנין הדואר – Magna Plaza. נמצא ברח' Nieuwezijds Voorburgwal 182, ליד ככר הדאם. זהו מבנה מרשים שנבנה בשנה האחרונה של המאה ה-19 בסגנון ניאו-גותי. בשנת 1993 עבר מבנה הדואר מטמורפוזה – השרשרת הארוכה של אשנבי הדואר הוחלפה בחנויות יוקרה. יחד עם זאת, המבנה לא הפך למרכז קניות סתמי, אלא הצליח לשמור על חזותו המקורית ואפילו על המבנה הפנימי. מרשימה במיוחד תקרת הזכוכית והקישוטים היורדים ממנה.

• וונדל פארק (Vondelpark). מקום קסום ורומנטי. ממלא בחיי אמסטרדם את מה שסנטרל פארק עושה בניו יורק, והייד פארק בלונדון. מומלץ תמיד, במיוחד בימי ראשון, כאשר השבילים מתמלאים ברולר-בליידס ובסקטים, ובהמוני מקומיים שבאים לרבוץ על הדשא או לשוטט בין הדוכנים המאולתרים.

• פארק שעשועים – אפטלינג ( de Efteling). פארק שעשועים ענק, הנמצא במרחק של שעה וחצי נסיעה דרומה, סמוך לעיר טילבורג. בפארק מגוון של אטרקציות, במיוחד עבור בני נוער. רכבות הרים, ספינת פירטים, מסלול שייט סוטר בסירות גומי, ביתן זוועה, ולצידם כמה הרפתקאות בסגנון "דיסנילנד", יער אגדות, שייט באגם בין פרחים ועוד.

• המוזיאון הארוטי. נמצא ב-Oudenzijds Achterburgwal 54. יש בו שילוב של הומור וסקס. סקס הינו אחת האסוציאציות הנלוות לשם "אמסטרדם", החלונות האדומים במקומם עומדים, חנויות הסקס מציעות את מרכולתן והסקס-קפה עדיין מושכים מבקרים (מציעים חדרים אפלוליים לקיום מגעים מזדמנים). לכל מי שסולד מאלו, ובכל זאת מסתקרן, מומלץ לטעום מן החוויה במוזיאון זה.

• שוק הפרחים. שוק מפורסם זה מזוהה עם העיר לפחות כמו מוזיאון ואן גוך. הפרחים, ובמיוחד הצבעוני, שיובא לכאן מתורכיה, הם סימלה המסחרי של הולנד כולה. שוק הפרחים ממוקם במרכז העיר, על תעלת Singel, בין Muntplein ו-Koningsplein. פועל בימי ב' עד שבת בשעות 17:30-09:00, ובימי א' בין 11:00 ל-17:30. הסחורה תמיד טרייה ומובחרת, אם כי לא זולה.

• בורסת הפרחים באלסמיר. אולם מכירות הפרחים הפומביות הגדולות בעולם. Bloemenveiling Alsmeer הוא אולם ענקי, הנמצא במרחק 15 ק"מ דרומית-מזרחית לאמסטרדם. שיטת המכירה היא הפוכה ממה שנהוג בדרך כלל: מציגים את המחיר המכסימלי בשעון מיוחד ומתחילים לרדת. הראשון שהמחיר נראה לו, עוצר את השעון וזוכה בסחורה. פתוח בימי ב'-ו' בשעות 07:30 עד 11:00, מומלץ להגיע עד השעה 09:00.

• קפה Koophandel. שילוב של באר ובית קפה. שוכן על תעלת Bloemgracht (תעלת הפרחים) מס' 49. הסביבה יפהפיה והאווירה נעימה. פתוח כמעט עד שעות הבוקר.

• מסעדת Sama Sebo. מסעדה אינדונזית טובה הנמצאת ב-PC Hooftstraat 27. מקום נוח ונעים, עם שולחנות בחוץ. מומלץ לימים יפים. אוכל מצוין וצוות מלצרים אדיב.

אמסטרדם – העמוד הראשי>>

לאתר הבית של גילי חסקין

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.