תפריט עמוד

אל לב הקווקז המושלג

טיול ג'יפים בהרי הקווקז הגבוה מזמן מפגש עם נופי הרים מושלגים, יערות עד, כנסיות ומצודות, דרכי מסחר עתיקות והכנסת אורחים לבבית במיוחד

על הכנסת הפנים הלבבית של תושבי ההרים בגאורגיה אפשר ללמוד מהאמרה המקומית: "האורח הוא מתנה מאלוהים". ואכן, טיול בקווקז הגבוה והמושלג מזמן מפגשים מלבבים עם התושבים מסבירי הפנים. בקבוקים של יין מקומי נפתחים, הכוסות מתמלאות שוב ושוב, נתחי גבינה מוגשים לצד מאכלים מקומיים כמו חצ'אפורי (מאפה ממולא גבינה) וחינקאלי (כיסוני בשר), ובין המנות מתנגנת מוזיקה וכולם פוצחים בריקודים.

המפגש המרנין עם התושבים המקומיים הוא רק אחת החוויות הבלתי נשכחות של טיול בגאורגיה. בין החוויות האחרות אפשר למנות את נופי ההרים הפראיים ועוצרי הנשימה, יערות עד, כנסיות ומצודות, וחשוב לא פחות – נסיעת שטח מאתגרת במרחבים מושלגים. וכל היופי הזה לא נמצא בקצה השני של כדור הארץ, כי אם במרחק טיסה קצרה.

כפרים, כרמים ועצי אגוז
הטיול נפתח בטיבלסי (Tiblisi), בירת גאורגיה. זוהי עיר מודרנית עם תיאטרון, שוק פשפשים הומה, בתי קפה, בארים ומסעדות, ובערבים – הופעות חיות במדרחוב שרדן התוסס. העיר נוסדה בשנת 455 לספירה, אך האזור היה מיושב עוד בתקופת האבן המאוחרת. המעיינות החמים שבסביבתה הם שנתנו לעיר את שמה – טבילי פירושו חם. טיבלסי מוקפת הרים ויושבת על גדות נהר מטקווארי (Mtkvari) והיא ידועה באתרים היסטוריים ובאדריכלות מרשימה. מכל אלה נוכל ליהנות בשהות הקצרה בעיר, אבל הנופים הפתוחים וההרים הגבוהים קוראים לנו, ולשם נשים את פעמינו.

מטיבלסי יוצאים לכיוון מזרח, אל עבר הגבול עם אזרביג'אן. הדרך עוברת בין כפרים, כרמים, עצי אגוז והמון מים. אם מצב השלג מאפשר זאת, מטפסים בגבעות אל מנזרי דויד גארג'ה. אם הדרכים חסומות אפשר לטייל במקום זה בחבל קחטי, "דרך היין" של גאורגיה. בכל פינה נתקלים ביקב משפחתי, שבעליו שמחים לחלוק את התוצרת עם מבקרים מזדמנים. יש 250 זני ענבים בגאורגיה, ואל תתפלאו אם יזדמן לכם לטעום כמעט את כולם – רובם יינות אדומים, אבל בשנים האחרונות צצים גם יינות לבנים מעניינים.

כנסיית ג'וורי, השוכנת בקצה רכס נישא | צילום: ג'וריס ואן אוסטיין

כנסיית עץ החיים ודרך חוטבי העצים
היום השלישי של הטיול מתחיל בשעת בוקר מוקדמת. מכנסיית ג'וורי (הצלב), הנמצאת בקצה רכס נישא, צופים על חיבור הנהרות ארגווי ומתקוואיר ועל העיירה מצחטה, בירתה הקדומה של גאורגיה. במצחטה כדאי לבקר בכנסיית סווטי צחוולי (עץ החיים), ערש הנצרות הגאורגית. אחרי ארוחת צהרים במסעדה מקומית חוברים לכביש הראשי המוביל לעבר הים השחור. ממשיכים לכיוון בורג'ומי ומטפסים ביער עצום לעבר בקוריאני – עיירת סקי בגובה של 1,650 מ' מעל פני הים. את הלילה מעבירים במלון חמים בקוריאני. למחרת יוצאים לטייל בסביבה, באזור גבוה יחסית ומיוער ביערות של עצי אשוח ועצים רחבי עלים. הצירים בין הכפרים פתוחים על פי רוב, והם מציעים נופים מדהימים. מטפסים לתצפית מרשימה ומטיילים ברגל בין עצי היערות העבותים. אם מצבה של "דרך חוטבי העצים" מאפשר זאת, אפשר להגיע לבורג'ומי דרך השטח. מבקרים במעיינות המים המוגזים הידועים של בורג'ומי ומטפסים חזרה לבקוריאני לעוד ערב במלון הנעים.

ביום החמישי לטיול עוזבים את בקוריאני לכיוון בורג'ומי, ומשם נוסעים לאורך נהר המתקווארי, ומתפתלים עם הדרך עד היציאה למישור הגדול. ממשיכים מזרחה עד גורי, עיר המחוז הגדולה, שבה נולד סטלין. בגורי שרד הפסל הענק היחיד בכל גאורגיה של השליט העריץ, וכדאי להעיף במבט במי שכונה "שמש העמים". מגורי חוצים את הנהר ומטפסים אל גבעות אבן החול. מכאן יש תצפית על אופליסציחה, שרידי עיר החצובה בסלע הרך, ועל נהר המתקווארי הזורם לרוחב הבקעה. לאחר הטיפוס וחציית שדות התבואה הרחבים, יוצאים לכביש הראשי ופונים מזרחה על האוטוסטרדה לכיוון טביליסי, כחצי שעה נסיעה.

הר קזבג. פסגתו  מתנשאת לגובה של 5,035 מטר, והיא מכוסה שלג עד

דרכים מאתגרות ושווקים נודדים
מטפסים במעלה נחל הקסאני וממשיכים בדרכים המחברות בין כפרים קטנים, שדות וגבעות מיוערות. הדרכים באזור הן באיכות גרועה במיוחד, ואפשר לומר מבלי להגזים שיש בהן יותר בורות מאשר אספלט. חלק מהכבישים נסללים כעת מחדש, אבל זהו תהליך שיימשך עוד זמן רב. הבתים המקומיים בנויים מאבני בזלת שחורה, ובין הכפרים עוברים "אוטו שוק" – רכבים ישנים עמוסים בסחורה שנקנתה בעיר הגדולה ונמכרת לתושבי הכפרים בסיומו של משא ומתן קשוח. כדאי לחלץ כאן עצמות בטיול רגלי קצר לאורך שפת אגם בזלתי, אגם יפהפה בלב מישור חקלאי. אם התנאים מאפשרים, חוצים את הרמה וממשיכים לדרך הצבאית, הדרך שמחברת בין ערבות רוסיה לטיבלסי, ואשר חוצה תוך כדי כך את רכס הקווקז הגבוה. עולים לאורך נהר הארגווי, ולאחר כשעה מגיעים לסרפנטינות שמתחת לגודאורי.

היום השביעי של הטיול מוקדש כולו לקווקז הגבוה. מטפסים מגודאורי לתצפית מדהימה מאנדרטת "האחווה", אל עבר ראשי ההרים היוצרים את רכסי הקווקז הגבוה, הנהרות המנקזים את הפשרת השלגים, והירוק שבתווך. עלייה נוספת תביא אותנו למעבר הצלב, בגובה של 2,380 מ' מעל פני הים. משם מתחילים לגלוש לכיוון הכפר קזבג, לאורך יובליו של נהר הטרק, הזורם צפונה לרוסיה, תוך כדי מעבר ליד ובתוך מנהרות שלגים. בדרך קופצים לביקור בערוץ הטרוסו, שבו רועים עדרים מתחת לפסגות המושלגות שמתנשאות מעל.

חוזרים לדרך הצבאית, ועולים לאחד האתרים המפורסמים ביותר בגאורגיה, כנסיית צמינדה סמבה (השילוש הקדוש). ביום בהיר אפשר לראות מכאן את פסגת הר קזבג שמתנשאת לגובה של 5,035 מ', והיא מכוסה בשלג עד. לפנות ערב חוזרים על הדרך הצבאית לגודארי ללינה.

ביום האחרון לטיול נפרדים מהקווקז הגבוה. אחרי תצפית פרידה לא רחוק מגודאורי, יורדים לאורך הדרך הצבאית לאנה נורי, כנסיה גדולה ומרשימה על גדת אגם מלאכותי. עוצרים לתצפית ולסיור קצר לפני שחוזרים לטביליסי. בטבליסי כדאי לצאת לסיור רגלי מלווה בתצפיות פנורמיות מ"קרטוולי דדה" (אמא גאורגיה) דרך "נרי חלה", המצודה השולטת על העיר העתיקה, אל תוך העיר הסואנת, ולסיים בבית הכנסת המרכזי של העיר. בערב יוצאים לשיטוט ברובע שרדן היוקרתי, בין גלריות ובתי קפה אופנתיים, וחוגגים את סיומו של הטיול המוצלח בארוחת ערב חגיגית עם מיטב המנות של המטבח הגאורגי הנהדר.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.