אָלזס (Alsace) הוא חבל ארץ במזרח צרפת, הגובל בגרמניה ובשווייץ. בתקופה שלפני חג המולד (Noel בצרפתית), לובשת אלזס את בגדי החג – שווקי חג המולד נפתחים בערים ובעיירות, הבתים והרחובות מקושטים והאזור כולו עוטה אווירה קסומה. ההכנות לחגיגות מתחילות בסוף השבוע הראשון של נובמבר ובמשך כל חודש דצמבר, ובתקופה זו מומלץ במיוחד לבקר באזור.

בשנה האחרונה, מאז החלו להפעיל לאזור טיסות Low Cost (החל מ-120 דולר לכרטיס) שמוזילות את החופשה באזור, אלזס צוברת יותר פופולאריות בקרב תיירים מישראל. הטיסות נוחתות בשדה התעופה Euroairport המשותף לערים באזל (שווייץ), מולוז (צרפת) ופרייבורג (גרמניה).

בית צבעוני בקייזברג, אופייני לעיירות דרך היין

יין חם וקישוטי חג
יצאנו בצד השוויצרי של שדה התעופה לאחר שאספנו את הרכב השכור שהוזמן מראש, מה שעלה לנו כ-25 אירו יותר ליום שכירות, אבל הבטיח לנו חבילת חורף לרכב שכללה בעיקר צמיגי חורף הבטוחים יותר לנהיגה בשלג. שלג לא היה כשנחתנו, למרות שיש שנים בהן בסוף דצמבר האזור לבן כולו.

פנינו אל יעדינו הראשון, העיירה איגושהיים (Eguisheim), אליה הגענו בשעת ערב לאחר פקק תנועה גדול באוטוסטראדה צפונה, שלווה גם בגשם שוטף. השמש שקעה עוד לפני 17:00 – ככה זה שהטיול מתחיל ביום הקצר בשנה, ולכן הגענו אל העיירה ונסענו ישירות אל Hostellerie des Comtes, המסעדה שהומלצה לנו מבעוד מועד (כתובת: 2, rue des Trois Châteaux). מדובר במסעדה אלזסית כפרית טיפוסית, מלאה במקומיים ובריחות של תבשילים שעולים מהמטבח. הזמנו סלט ירוק לפתיחה, צלי בקר ביין אדום, שהוגש בלוויית קערית מלאה בשפצל (בצקניות), וסטייק אנטריקוט, שהגיע עם קערית בצורת קונוס על סטנד, מלאה בצ'יפס פריך וטעים. המנות כולן היו טעימות מאוד. יצאנו מהמסעדה לאחר שנפרדנו מ-35 אירו בסך הכל, שכללו גם שתיה קלה ובירה מקומית לשנינו. בהחלט מומלץ.

סגנון הבנייה הייחודי בעיירה איגושהיים

הנסיעה אל מקום הלינה נמשכה שתי דקות בדיוק ונתנה לנו מושג על הגודל המזערי של המרכז העתיק של איגושהיים, שבשעת ערב מאוחרת כבר היתה מנומנמת לגמרי. המלון, du Pape, הוזמן חודשים אחדים מראש במחיר של 48 אירו ללילה לזוג (לא כולל ארוחת בוקר), והחדר שקיבלנו היה מרווח ומעוצב בצניעות אבל בסגנון כפרי שכה אהוב עלינו. (כתובת: 10, Grand rue , Eguisheim, ממש בכניסה למרכז העיירה, מרחק הליכה של מאה מטר מהכיכר המרכזית).

השמש זורחת בחורף האלזסי בשעה שמונה בבוקר, וכשיצאנו מהמלון בשעה תשע העיירה רק התעוררה לחיים. צעדנו ברחוב הראשי, מתרשמים מהבניה האופיינית למקום, מצבעוניות הבתים וכמובן מהקישוטים הרבים שנתלו בחוץ לקדם את בואו של החג. המצלמה לא הפסיקה לתקתק וכשהגענו לכיכר העיר הקטנה ראינו את דוכני שוק חג המולד נפתחים.

שווקי חג המולד מאופיינים בעיקר במוצרים בעבודת יד, עבודות קרמיקה ועץ, קישוטים לבתים ולעצי חג המולד, סריגים וכובעים בעבודת יד. לצד אלה יש מאכלים רבים, החל בעוגיות וממתקים המיוחדים לחג, דרך ריבות ומעדנים מתוצרת מקומית כמו גבינות ונקניקים וכלה ביין המקומי, הלבן בעיקרו, המיוצר ביקבים הסמוכים. בין כל הדוכנים האלו משתלבים דוכני מזון המוכרים פרעצלים (בייגל), בגטים בנוסח מקומי (הנמכרים גם בצורה של פיצה דקה ונקראים Tarte flambee) וכמובן היין החם ( Vin chaud) הנמכר בכוסות זכוכית או קרמיקה המקושטות לכבוד החג. כוס יין חם נמכרת בכ-3-2 אירו ואם מחזירים את הכוס מקבלים אירו בחזרה. ברקע מושמעת מוזיקה נעימה המשתלבת עם פעמוני הכנסייה המצלצלים לכבוד החג ומשלימים את האווירה. אחרי סיבוב קצר בין בתי המרכז העתיק של איגושהיים, חנויות המזכרות וקפה עם קרואסון, היינו בחזרה ברכב בדרך לעיירה הבאה, קייזרברג ( Kayserberg).

דוכן מקושט בשוק חג המולד של איגושהיים

עיירות ציוריות בדרך היין
רבע שעה של נסיעה בדרך היין האלזסית ואנחנו בפתחו של עמק קייזרברג, כשהעיירה נמצאת ממש בפתחו על שיפולי הרי הווז התוחמים את אלזס ממערב. חנינו באחד מהחניונים הסמוכים למרכז העתיק (2 אירו ליום) וצעדנו למרכז בעקבות השלטים שכיוונו לשוק חג המולד – Marché de Noël. בדרך שוב נפעמנו מקישוטי הבתים וחלונות הראווה, וכמובן שכשהגשם התחיל לטפטף לגמנו בכוסות הזכוכית המקושטות יין חם ומרק פלפלים טחונים להשלמת ארוחת הבוקר. שוב אותם דוכנים מוארים, ריחניים ועשירים בצבעים, שמציעים את מיטב התוצרת האזורית, והכל מלווה במוזיקה נעימה שהשכיחה את העובדה שמהשמיים יורד עלינו גשם קל. קייזרברג היא עיירה אופיינית לעיירות דרך היין האלזסית והעובדה שהיא יושבת על פלגי מים ומעליה טירה הרוסה המשקיפה על העיירה מוסיפה לה נופך היסטורי מעניין. עוד מוסד ששווה ביקור בעיירה הוא מוזיאון ד"ר אלברט שוויצר, חתן פרס נובל לשלום, יליד העיירה. המוזיאון מתאר את פועלו ובגינה הסמוכה עומד פסל בדמותו.

העיירה קייזרברג שיושבת על פלגי מים

הגשם פסק ואנחנו המשכנו לנסוע בדרך היין האלזסית, כשהיעד הבא הוא העיירה ריקיאוויר (Riquewihr). זאת עיירה מוקפת חומה, והרחוב המרכזי שלה הוא אחד היפים שראינו בדרך היין. ברחוב שררה אוירה קסומה. עשרות אנשים מילאו אותו ואת הסמטאות היוצאות ממנו ובכל מקום נשמעה מוזיקה של חג, שירי כריסמס וקריאות הרוכלים. לאלה יש להוסיף יין חם, קצת נשנושים וטעימות של גבינות, לחם ונקניקים שהוצעו לכולם באהבה גדולה. שוק חג מולד גדול עוד יותר נמצא במורד הרחוב הראשי בצד השני של חומת העיר, אבל לנו זה הספיק. עזבנו את ריקיאוויר ושמנו פעמינו לעיירה הסמוכה, ריבוביל (Ribeauville). אחרי שהבנו את העניין של העיירות ומרכזן המקושט החלטנו לבקר במקום שונה הנמצא בפאתי העיירה – חנות השוקולדים של השוקולטייר דניאל שטופל (Daniel Stoffel). החנות נמצאת בכתובת 68150 RIBEAUVILLE Route de Guémar. חבל אלזס התברך בשוקולטיירים נהדרים וניתן למצוא אותם בעיירות רבות באזור.

אחרי הצטיידות בשוקולדים למשפחה ולחברים שנשארו בבית נסענו לכפר איטרסווילר (Itterswiller), הנמצא בלב ליבה של דרך היין. בצרפת יש דרוג יופי לנקודות היישוב ובקטגוריה של הכפרים איטרסווילר מקבל ארבעה פרחים, שהם הדרוג הגבוה ביותר. הזמנו מראש לינה בחדרי האירוח של קריסטיל ופסקל ווארו, אתר אינטרנט. חדר האיריס, בו לנו, כלל מיטת אפיריון רומנטית, ריהוט כפרי ונוף אינסופי של כרמים עירומים פרושים על הגבעות עד לקו האופק. נקודת הלינה הזאת, בה שהינו שלושה לילות נפלאים, שימשה אותנו לטיולים בימים הבאים. במקום יש גם מסעדה, פסקל הוא השף וקריסטיל המארחת והמלצרית.

יין חם נמכר בכל פינת רחוב.  דוכן טיפוסי בקייזרברג

אחרי ארוחת הערב יצאנו אל הלילה, כשהיעד היה עיירה בשם קירווילר (kirwiller). בעיירה הזאת, הנמצאת כשלושים קילומטר מערבית לשטרסבורג, הקימו אולם אירועים ענק בשם רויאל פאלאס. בקומפלקס אולם מופעים המכיל אלף מקומות ישיבה ושתי מסעדות צמודות – אחת מכילה 200 סועדים והשנייה 800 סועדים. בשתיהן ניתן לצפות עוד לפני המופע המרכזי בזמרים וזמרות על במה קטנה יותר. במסעדה הגדולה יש גם רחבת ריקודים בה ניתן לרקוד לצלילי המוזיקה לפני וגם אחרי המופע המרכזי, שהוא גולת הכותרת של הערב. מדובר במופע מרהיב של רקדנים ורקדניות בשלל תלבושות, קברט אמיתי בסגנון פריזאי שמשלב גם להטוטנים על חד אופן, קוסמת המתמחה בהעלמת אנשים, חבורת אקרובטים מדהימה וגם ג'אגלר מקצועי להפליא. חלק מהריקודים, כמיטב המסורת הצרפתית, בוצעו על ידי רקדניות חשופות חזה. שעתיים וחצי מענגות.

חנות מקושטת בכפר גרטווילר. ממש כמו באגדות

חג המולד בעיר הגדולה
קמנו מאוחר, לבוקר ללא גשם, ואחרי ארוחת בוקר נהדרת שהכינה לנו קריסטיל שמנו פעמינו לעיר הגדולה, שטרסבורג. בדרך עצרנו בכפר הסמוך גרטווילר (Gertwiller). מה מיוחד בעוד כפר על דרך היין? ובכן, בכפר הזה יש מסורת עתיקת יומין של הכנת לחם ג'ינג'ר. לחם הג'ינג'ר משמש להכנת עוגות ועוגיות מקושטות וניתן למצוא אותו גם באזורים שונים בגרמניה הסמוכה. תרבות הכנת הלחם ואמנות הקישוט יושמו בכפר גרטווילר כבר לפני מאות שנים. ניתן לראות זאת בשני מקומות עיקריים: בחנות ליפס שנמצאת במרכז הכפר, ומתאפיינת במבנה מיוחד המעוצב מבחוץ בסגנון הבית של עמי ותמי ונראית ממש כמו באגדות; ובמוזיאון לחם התבלינים והחנות של פורטוונגר (Fortwenger). סיירנו במוזיאון המעוצב בצבעוניות ונותן פן אחר למילה מתוק, ואף ממחיש את תהליך הייצור בצורה נהדרת. המוזיאון אינו גדול ומתאים לכל המשפחה. סיימנו בחנות המפעל בה רכשנו עוגיות למזכרת.

שדרה מקושטת ומוארת בשטרסבורג, בירת חג המולד

שטרסבורג (Strasburg) היא בירת חג המולד, לפחות כך היא מכנה את עצמה. כיאה לבירה, כולם עולים אליה לרגל בתקופה שלפני חג המולד, ולמגיעים לעיר עם רכב מומלץ בחום לחנות באחד מהחניונים של חנה וסע. אנחנו חנינו בחניון של אילקירך (ILLKIRCH). חניה יומית ושני כרטיסי טראם הלוך חזור לנהג ולאדם נוסף במחיר של 3.5 אירו היו פתרון נהדר לפקקים הרבים שראינו במהלך בילוי יום במרכז העיר. ירדנו בתחנת Homme de Fer, הנושקת לכיכר קלבר (Place Kleber) שבמרכז העיר. בכיכר קלבר מוצב עץ חג המולד המקושט הגבוה ביותר באירופה, וזוהי התחלה נהדרת למסלול בין שווקי חג המולד בעיר.

מכיכר קלבר צעדנו לכיכר גוטנברג, הקרויה על שמו של יוהאן גוטנברג, שחי בעיר שטרסבורג ובה פיתח את מכבש הדפוס המפורסם שלו. בכיכר גוטנברג פעל השנה גם הכפר השוויצרי, מחווה של העיר שטרסבורג למדינה אירופית אחרת. במרחק הליכה קצרה מכיכר גוטנברג נמצאת הקתדרלה הגדולה הבנויה בסגנון גותי מרהיב ובה נמצא השעון האסטרונומי. ניתן לבקר תמורת תשלום סמלי בשעון או לטפס במעלה 332 מדרגות לתצפית על העיר. אנחנו המשכנו לסייר בדוכני חג המולד הפרוסים מסביב לקתדרלה ומשם הלכנו לכיוון רובע צרפת הקטנה. הרובע העתיק נשתמר בשלמותו והבתים שלו יפים בכל השנה, אבל מקושטים עוד יותר לפני חג המולד. כמובן שגם שם מתקיים שוק חג מולד נוסף. מצרפת הקטנה נסענו, מרחק שתי תחנות בטראם, למרכז הקניות הגדול פלאס די הל (Place des Halles). בימים שקודמים לחג המולד אין מציאות, אבל שפע החנויות וישיבה על כוס קפה ועוגות טעימות מבית מאפה מקומי נתנו מנוחה קלה לרגליים. יצאנו ממרכז הקניות כשבחוץ התחיל להחשיך. העיר היתה מקושטת בכל פינה בקישוטי רחוב ומוארת בתאורת רחוב מיוחדת לחג. שווקי חג המולד התמלאו באלו שחיכו עד לרגע האחרון עם הקניות לחג והעיר שקקה חיים בלילה אפילו יותר מאשר בשעות היום.

דברי מתיקה בשוק חג המולד של שטרסבורג

את היום השלישי בטיולנו התחלנו בעוד עיירה בדרך היין, אוברני (Obernai). לעיירה הזאת שורשים יהודיים עמוקים והביקור בה נבע, בחלקו, מהרצון לפגוש שורשים אלו. חבל אלזס שפע קהילות יהודיות משך מאות שנים, ובאוברני ניתן למצוא שרידים לקהילה היהודית. במרכז העיירה ישנה סמטה היוצאת מהכיכר המרכזית הנקראת Ruelle des Juifs (סמטת היהודים), ובה ניתן למצוא כתובת בעברית מהמאה ה 15. בלא מעט עיירות באזור יש סמטת היהודים, אבל באוברני יש שרידים נוספים של הקהילה היהודית. ברחוב Général Gouraud מספר 43 בחצר הבית יש כתובת בעברית – "הרב שמשון כ"ץ", ואבן נוספת עליה רשום שנת "תני". במקום היה בעבר בית כנסת. בית הכנסת הנוכחי של העיירה הוא מבנה מרשים שבנוי מאבן אדומה (כתובת: Rue de Sélestat 4). אפשר לחנות (בחינם) ב-Palce de la Salle des Fetes, סמוך לבית הכנסת.

טירת קוניגסבורג בשלג

סוף סוף שלג
מאוברני טיפסנו לטירת קוניגסבורג (Château du Haut-Koenigsbourg), המשקיפה מגבעה גבוהה על כל מישור הריין של אלזס עד להרי היער השחור בגרמניה הנמצאים ממול. בזמן שטיפסנו בהר החל לרדת שלג והשילוב של הטירה היפה הבנויה מאבן אדומה עם הלובן של השלג היה מחזה מרהיב. סיירנו בטירה והתרשמנו מאורח החיים של דיירי העבר שלה בתצוגה נאה של חדרים. ירדנו מהטירה ושמנו פעמינו לקולמר (Colmar), בירת חבל היין האלזסי. חנינו באזור "ונציה הקטנה" שהוא יפה בכל ימות השנה וגם בו היה שוק חג מולד חביב, ומשם המשכנו רגלית לסיור בשאר השווקים של העיר הצבעונית. הגענו לעיר בשעת צהריים מאוחרת ונשארנו עד לחשיכה מוחלטת לראות גם את קולמר מקסימה ומוארת בלילה.

בשלגקסם קפוא. טיטיזה בסוף דצמבר

חזרנו ללינה אחרונה באיטרסווילר לארוחת חג מולד חגיגית במלון בעיירה הסמוכה באר (Barr) ולמחרת נפרדנו מאלזס היפה ונסענו לאזור שדה התעופה באזל. בדרך עוד הספקנו לנסוע לאזור היער השחור,  שבתקופה זו של השנה הוא מושלג לגמרי, ביקרנו בטיטיזה (Titisee) ובאתר הסקי פלדברג (Feldberg). לפנות ערב הגענו חזרה ללינה ליד שדה התעופה באזל במלון Ibis Mulhouse Bâle Aéroport, שם חופשת החורף הקסומה הגיעה לסיומה.
מידע נוסף: אתר התיירות של חבל אלזס הצפוני; ואתר התיירות של חבל אלזס הדרומי.

___

נמרוד לוטם, הידוע גם בכינוי ג'מוס, הוא בנקאי וטייל, מתכנן טיולים זוגיים ומשפחתיים כתחביב