תפריט עמוד

אירופה – ערי בירה שלא הכרתם

המוני תיירים מציפים את ברלין, רומא ופריז, אבל ברחבי אירופה יש ערי בירה אחרות, שהרבה פחות מטיילים מגיעים אליהן. מה אפשר לעשות במינסק, בירת בלרוס, או למה כדאי לבקר בסקופיה, בירת מקדוניה? על ערי בירה אירופיות יפהפיות, שלא נמצאות על מפת הטיולים הרגילה

חשיבותה של עיר בירה היא לא רק במיקומם של מוסדות ממשל ומשכן ראש הממשלה, הנשיא או המלך.  ערי בירה מייצגות את התרבות והמסורת המקומיות, כאן נמצאים המוזיאונים הלאומיים החשובים, אנדרטאות לאישים מרכזיים שעיצבו את המדינה ואתרים מעניינים נוספים, וגם שדה התעופה הבינלאומי המרכזי של המדינה כמעט תמיד נמצא בסמוך לבירה. כל אלה אחראים לכך שמטיילים רבים מתחילים או מסיימים את הטיול בעיר הבירה, ולעיתים נשארים רק בה, בעיקר בבירות אירופיות דוגמת פריז, לונדון, ברלין, רומא או בריסל. אבל באירופה יש ערי בירה אחרות, פחות מוכרות, שתיירים רבים מדלגים עליהן, וחבל. הנה כמה ערי בירה אירופיות ששווה להכיר:

ברטיסלבה, בירת סלובקיה
ברטיסלבה (Bratislava), בירת סלובקיה והעיר הגדולה במדינה, היא עיר יפה ומעניינת, המשלבת בין בנייה מודרנית לעיר עתיקה שמורה היטב. נהר הדנובה האדיר חוצה את העיר, שמפרשת על שתי גדותיו ורכס הקרפטים מתחיל בשטחה, במה שנקרא הקרפטים הקטנים. ברטיסלבה, הנמצאת בפינה הדרומית-מערבית של סלובקיה, היא עיר הבירה היחידה בעולם שגובלת בשתי מדינות אחרות – הונגריה ואוסטריה.


טירת ברטיסלבה על גבעה שמשקיפה על העיר ועל נהר הדנובה | צילום: Peter Porubcan, GFDL

בעיר העתיקה של ברטיסלבה יש שפע של בניינים מרשימים. בית העירייה מורכב מכמה מבנים עתיקים מהמאות ה-14 וה-15, ובאחד מהם נמצא מוזיאון ברטיסלבה, עם מוצגים מההיסטוריה של העיר. שער מיכאל, אחד המבנים העתיקים בעיר, הוא השריד היחיד שנותר מחומות העיר המקוריות. במרכז העתיק יש גם ארמונות רבים מתקופת הבארוק, בהם ארמון גרסלקוביץ' מהמאה ה-18, שמשמש כיום כמשכן הנשיא, וארמון הקיץ של הארכיבישוף, מקום מושבה של ממשלת סלובקיה. על גבעה נישאה שמשקיפה על הדנובה ניצבת טירת ברטיסלבה המרשימה. זהו המבנה הבולט ביותר בעיר – מבנה מרובע רב רושם, שבכל אחת מפינותיו ישנו צריח עם גג אדום. הטירה, שנהרסה בשריפה ב-1811, שוחזרה בשנות החמישים של המאה הקודמת וחזרה לתפארתה. ביום בהיר אפשר לראות מכאן לא רק את בתי העיר ואת הנהר, אלא גם חלקים מאוסטריה והונגריה השכנות. ברטיסלבה היא עיר ירוקה ונעימה, ומלבד הפארקים העירוניים, היא נהנית מקרבה רבה של יערות למרכז העיר, וזאת הודות למיקומה למרגלות הקרפטים וסמוך לדנובה. אחד היערות האהובים על תושבי העיר הוא פארק יער ברטיסלבה, שאפשר להגיע אליו בקלות גם בתחבורה ציבורית. בפארק יש שבילי הליכה, אזורים מיוערים בצפיפות וכרי דשא נעימים.
עוד דברים שאפשר לעשות בסלובקיה, בכתבה הבאה.


רחוב בעיר העתיקה של ברטיסלבה | צילום: Bratislava Tourism

סרייבו, בירת בוסניה והרצגובינה
סרייבו (Sarajevo), בירת בוסניה והרצגובינה והעיר הגדולה במדינה, זכתה לכינוי "ירושלים של הבלקן" הן בשל חשיבותה הדתית והתרבותית והן בשל העובדה שבני שלוש הדתות המונותיאיסטיות – יהדות, נצרות ואסלאם – חיו בה לאורך השנים זה לצד זה. ברובע התורכי בולטת אדריכלות מהתקופה העות'מאנית, בעוד שבמערב העיר אפשר לראות מבנים מפוארים מהתקופה האוסטרו-הונגרית. בעיר העתיקה יש מבוך של סמטאות צרות, בתי מלאכה מסורתיים, בתי קפה וחנויות מזכרות.


סרייבו, המכונה גם "ירושלים של הבלקן" | צילומי סרייבו: Jaima Silva

בין האתרים המעניינים שכדאי לבקר בהם – הקתדרה של סרייבו, מסגד גאזי הוסרב ביי, פארק ורלו בוסנה הירוק ושופע המים והמוזיאון הלאומי של בוסניה והרצגובינה. סרייבו מהווה מוקד משיכה לחובבי שופינג, שכן המחירים כאן זולים בהרבה מאשר בערים אירופיות אחרות, וגם לגולשי סקי שמעדיפים לא להוציא הון עתק על חופשת החורף שלהם. בסמוך לעיר יש כמה אתרי סקי מוצלחים, הנהנים ממתקנים שהוקמו לקראת אולימפיאדת החורף 1984. עוד דברים שאפשר לעשות בבוסניה והרצגובינה בכתבה הבאה


שוק בסרייבו. העיר מצטיינת ברב-תרבותיות

לוקסמבורג, בירת לוקסמבורג
למרות שלוקסמבורג נמצאת במיקום מרכזי במערב אירופה, בין בלגיה, צרפת וגרמניה, רבים מדלגים על המדינה הזעירה ועל בירתה, הנקראת אף היא באותו שם. אבל למרות גודלה, העיר לוקסמבורג
(Luxembourg) נעימה מאוד, יפה ומטופחת וכדאי להקדיש לה לפחות יום אחד במהלך טיול במדינות השכנות. העיר הקטנה, שבה חיים (בעושר רב, יש לציין) כמאה אלף תושבים, בנויה במיקום מוצלח במיוחד – על מצוקים שנישאים מעל שני נהרות, שמעליהם נמתחים גשרי אבן יפים. זוהי עיר ירוקה מאוד וחלקים נרחבים משטחה מכוסים בחורשות וביערות והיא גובלת באזורים חקלאיים.


הרובע העתיק של לוקסמבורג, אתר מורשת עולמית | צילום: Nate B

הרובע העתיק של לוקסמבורג הוכרז כולו אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והוא כולל חומות מבוצרות ומגדלי שמירה, ששוחזרו להפליא בשנות התשעים. בשטח הביצורים נמצא כיום המוזיאון החדש לאמנות מודרנית, אחד מכמה מוזיאונים מצוינים בעיר, בהם מוזיאון האמנות של לוקסמבורג, מוזיאון הטבע והמוזיאון ההיסטורי של העיר לוקסמבורג. עוד אתרים מעניינים: ארמון הדוכס, קתדרלת נוטר דאם, גשר אדולף ובית הקברות האמריקאי ממלחמת העולם השנייה. חובבי ספורט ימצאו כאן שפע של אירועים כלבבם, בהם המרתון של לוקסמבורג שמתקיים בכל חודש יוני וטורניר טניס בינלאומי בכל אוקטובר.


בין החומות המבוצרות בעיר לוקסמבורג הוקם מוזיאון חדש לאמנות מודרנית | צילום: Jean-noël Lafargue, cc-by-sa 2.5

מינסק, בירת בלרוס
מינסק (Minsk), בירת בלרוס והעיר הגדולה במדינה, בנויה למרגלות גבעות מינסק, על גדות שני נהרות, הסוויסלאץ' והניאמיה, ובנוסף, עוברים בעיר עוד כמה נהרות קטנים. הרחוב הראשי, רחוב העצמאות (Praspekt Nezalezhnasci), חוצה את העיר לכל אורכה ויש בו כמה אתרים מרכזיים, דוגמת כנסיית השילוש הקדוש, בניין הק.ג.ב האיימתני וכיכר העצמאות, שבה ממוקמים בנייני הממשלה ובית העירייה. בחלקים ניכרים של העיר שולטת האדריכלות הקומוניסטית חמורת הסבר, שריד לשלטון הקומוניסטי ארוך השנים. אם תרצו שינוי אווירה, כדאי לטייל ב-Troitskoye Predmestye, שכונה שעברה שיפוץ ומתיחת פנים בשנים האחרונות. בין השאר, כדאי לבקר בקתדרלות הרוח הקדושה ופיטר ופול, שתיהן מהמאה ה-17. בשכונה יש לא מעט מסעדות, בתי קפה וגלריות.


רחוב Kommunisticheskaya. הסממנים הקומוניסטיים שבולטים בעיר, פחות ניכרים כאן | צילום: belarus.by

אי אפשר לבקר במינסק בלי להתייחס לעברה היהודי. בעיר היתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות במזרח אירופה, שרוב חבריה נרצחו במלחמת העולם השנייה. לא רק בתקופת המלחמה נרדפו היהודים, גם בזמן השלטון הקומוניסטי מצבם היה בכי רע: בסוף שנות החמישים בניין בית הכנסת הגדול הוחרם והפך לתיאטרון ועל שטחו של בית הקברות היהודי נבנה איטצדיון כדורגל. בשנים האחרונות הקהילה היהודית של מינסק מתאוששת, בעיר פועלים שני בתי כנסת ויש בה בית ספר יהודי והתאחדות של יהודי בלרוס.


השכונות על גדת נהר הסוויסלאץ' | צילום: belarus.by

אנדורה לה ולה, בירת אנדורה
הנסיכות הקטנה אנדורה, השוכנת ברכס הפירנאים בין צרפת לספרד, מושכת אליה בכל חורף חובבי סקי רבים, שנהנים ממתקנים מודרניים וממחירים שפויים יותר מאשר באתרי סקי מערב אירופיים אחרים. גם בקיץ יש כאן שפע של דברים לעשות בטבע הירוק ובנופים ההרריים המרשימים. גם בירת אנדורה, אנדורה לה ולה (Andorra la Vella), שנמצאת בגובה של 1,000 מ' מעל פני הים מציעה נופי הרים, ולמעשה היא מתהדרת בתואר עיר הבירה האירופית הגבוהה ביותר. הקרבה לאתרי הסקי הופכת את העיר לתוססת גם בחורף, והקרבה לקטלוניה מתבטאת בין השאר במאכלים ובשפה המקומיים, שרובם מדברים קטלאנית בנוסף לצרפתית וספרדית.


אנדורה לה ולה, בלב רכס הפירנאים, היא עיר הבירה הגבוהה ביותר באירופה | צילום: Visit Andorra

מלבד בסיס לטיולים ולסקי, אנדורה לה ולה מציעה למבקרים ספורט מסוג אחר לגמרי – שופינג. אנדורה היא אזור סחר חופשי והעיר כולה היא מעין דיוטי פרי אחד גדול: יש כאן שפע של חנויות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תכשיטים ושעונים, קוסמטיקה ותמרוקים, אלכוהול וסיגריות, ציוד טיולים, סקי ואופניים, והכל במחירים נוחים בהשוואה למערב אירופה. הרובע העתיק של העיר מאופיין ברחובות מרוצפי אבן ובבתי אבן עם גגות רעפים כהים, כשהאזור מסביב לכנסיית סטפן הקדוש נחשב לציורי ביותר בעיר. פרט לכנסייה, שבנויה בסגנון רומנסקי, עוד שני בניינים ראויים לציון: בניין הפרלמנט ההיסטורי וכנסיית קולומה הקדושה מהמאה התשיעית, המבנה העתיק ביותר בעיר. בכיכר שלפני בניין הפרלמנט מתקיימים אירועים שונים, בהם פסטיבל מוזיקה המתקיים בכל חורף.
עוד דברים שאפשר לעשות באנדורה, בכתבה הבאה


הרובע העתיק של אנדורה לה ולה | צילום: Visit Andorra

טאלין, בירת אסטוניה
טאלין (Tallinn), בירת אסטוניה והעיר הגדולה במדינה, היא עיר נמל השוכנת לחופו של הים הבלטי. זוהי עיר יפהפייה עם חיי תרבות עשירים – בשנת 2011 היא שימשה כבירת התרבות של אירופה, תואר אותו חלקה עם טורקו הפינית. העיר העתיקה של טאלין הוכרזה כולה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ויש בה סמטאות מרוצפות אבן, בתים עתיקים עם גגות רעפים אדומים, כנסיות יפות, חומה מרובת מגדלים וצריחים ושלל בתי קפה וחנויות קטנות. עם זאת, העיר אינה קופאת על שמריה, והיא נחשבת לאחת מעשר הערים הדיגיטליות ביותר בעולם, כך שלא תהיה לכם בעיה להתחבר לאינטרנט אלחוטי בכל פינה של העיר.


העיר העתיקה של טאלין, מוקפת בחומה מרובת מגדלים, וברקע – הים הבלטי | צילום: Tallinn City Tourist Office

בין האתרים היפים בעיר העתיקה נציין את בית העירייה, שנבנה במאה ה-13 ובצדו מתנשא מגדל מתומן. בכיכר העירייה נמצא אחד מבתי המרקחת העתיקים ביותר באירופה וגם אם אתם לא זקוקים לכדורים נגד כאבי ראש או לקרם הגנה מהשמש כדאי להציץ פנימה. גם חומת העיר העתיקה מרשימה במיוחד, ועליה ניצבים 26 מגדלי השמירה, שנותרו על כנם מתוך יותר מ-40 מגדלים שהיו כאן בעבר.


בניין העירייה של טאלין, שנבנה במאה ה-13 | צילום: Tallinn City Tourist Office

סקופיה, בירת מקדוניה
סקופיה (Skopje), בירת מקדוניה והעיר הגדולה במדינה (כרבע מתושבי מקדוניה מתגוררים בה), נמצאת בלבו של אזור הבלקן, באמצע הדרך בין בלגרד לאתונה. העיר נמצאת באזור הררי בצפון מקדוניה, והיא בנויה על שתי גדותיו של נהר ואדר. בגדה הצפונית נמצאת העיר העתיקה ובה אחד הבזארים הגדולים בעולם מחוץ לאיסטנבול, עם אדריכלות עות'מאנית וסמטאות עמוסות בדוכנים ובחנויות קטנות. בגדה הדרומית נמצאת העיר המודרנית. בניינים רבים בסקופיה הם מהעשורים האחרונים, אחרי שהעיר נפגעה קשה ברעידת אדמה בשנת 1963. בשנים האחרונות הממשלה המקדונית מקדמת פרויקט שנקרא "סקופיה 2014", שנועד להקנות לבירה מראה מכובד יותר. במסגרתו העיר עוברת מתיחת פנים רצינית הכוללת הוספת כיכרות, מזרקות, פסלים, מונומנטים, גשרים, מוזיאונים ועוד, בעלות של 500 מיליון אירו.


גשר האבן שמחבר בין שני חלק סקופיה – העיר המודרנית והעיר העתיקה | צילום: Spritia, GFDL

אחד האתרים המפורסמים בעיר הוא מבצר סקופיה, מבצר ביזנטי מהמאה ה-6 שנפגע קשה ברעידת האדמה בתחילת שנות השישים ואולם בשנים האחרונות שוקם ושופץ להפליא וכיום אפשר להתרשם מהמגדלים שצורתם עגולה, מלבנית או מרובעת. כדאי לחצות את הנהר על גשר האבן העות'מאני מהמאה ה-15, שמחבר בין הכיכר המרכזית רחבת הידיים של העיר, כיכר מקדוניה, לעיר העתיקה, שם כדאי לשוטט ברחובות הצרים ולהתרשם מהמסגדים, הכנסיות, בתי המרחץ התורכיים, החנויות והשוק המקורה. על הר סמוך לעיר מתנשא צלב ענקי, אחד הגדולים בעולם, שנקרא "צלב המילניום", ואפשר להגיע אליו ברכבל מודרני שעולה מהעיר אל ראש ההר במסע שאורך כשמונה דקות. למעלה, סמוך לצלב, יש מסעדה וחנות מזכרות ונשקף משם נוף יפה של העיר וסביבתה. מצפון לעיר, סמוך לכפר Vizbegovo, נמצא אקוודוקט רומי מרשים עם יותר מ-50 קשתות אבן שנותרו בשלמותן.


מבצר סקופיה. המגדלים, שקרסו ברעידת אדמה ב-1963, שופצו ושוחזרו להפליא | צילום: Yemc, GFDL

בתמונה הפותחת: רחוב פסטורלי בלוקסמבורג, בירתה של המדינה הזעירה מדינת לוקסמבורג

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.