תפריט עמוד

איים בסכנת היעלמות

אם אתם רוצים לראות מה יעלה בגורלם של איים שטוחים ברחבי העולם בעתיד הלא רחוק, צפו בשני הסרטונים הבאים – האחד מאיי מרשל באוקיינוס השקט, השני מהאי לנוקס באוקיינוס האטלנטי ממזרח לקנדה. לתושבי האיים האלה התחממות גלובלית ועליית פני האוקיינוסים היא בעיה אמיתית ומדאיגה מאוד

ב-17 באוקטובר 2009 התקיימה באיים המלדיביים ישיבת קבינט במקום לא שגרתי: שישה מטרים מתחת לפני האוקיינוס. לפני הישיבה המיוחדת, שרים שלא ידעו לצלול עברו קורס מזורז. המטרה לא היתה לשבור שיא גינס או פעלול דומה, אלא לעלות מודעות לבעיה חריפה ובוערת שעומדת בפני המלדיביים ואיים נוספים ברחבי העולם – עליית פני הים מאיימת על קיומם. לא באופן מטפורי או אי שם בעתיד הרחוק, אלא איום ממשי ובזמן הקרוב.

האיים המלדיביים. ישיבת קבינט מתחת למים | הצילום באדיבות Presidency Maldives

האיים המלדיביים. ישיבת קבינט מתחת למים | הצילום באדיבות Presidency Maldives

בעשור שחלף בין כינוס הפרלמנט לכתיבת שורות אלו אכן בשורת האיוב החלה להתממש: במאי 2016 חוקרים אוסטרלים גילו כי חמישה איים השייכים לאיי שלמה, קבוצת איים באוקיינוס השקט ממזרח לפפואה ניו גיני, נעלמו. למרבה המזל, חמשת האיים לא היו מיושבים, אבל איים אחרים בארכיפלג מאוימים אף הם וגם גורלם של האיים המלדיביים, המדינה השטוחה ביותר בעולם עם גובה ממוצע של שני מטרים מעל פני הים, נראה מדאיג מתמיד.

איי שלמה. חמישה איים כבר נעלמו מתחת לפני הים, מה יעלה בגורלם של האיים האחרים?

איי שלמה. חמישה איים כבר נעלמו מתחת לפני הים, מה יעלה בגורלם של האיים האחרים?

כדי שנבין את מהות הסכנה, הנה שני סרטונים משני קצוות העולם – האחד צולם באיי מרשל, מדינת איים קטנה באוקיינוס השקט ממזרח למיקרונזיה, השני צולם באי לנוקס (Lennox Island), אי זעיר ממזרח לחופי נובה סקושיה בקנדה. בשניהם עליית פני הים היא איום של ממש, כפי שאפשר ללמוד מדבריהם של תושבים מקומיים, המספרים איך לפני שנים אחדות במקום שהיום יש מים ילדים שיחקו בכדור או חלמו חלומות על העתיד. אז בפעם הבאה שמישהו (נשיא של מעצמה ענקית, מגישה בתחנת רדיו או השכן מהדלת ממול) יגיד לכם שההתחממות הגלובלית היא סתם המצאה, שלחו אותם לאיי מרשל או לאי לנוקס למפגש עם המציאות.

האי הקנדי לנוקס. על פי התחזיות בתוך כמה עשורים חצי משטחו יוצף במים

האי הקנדי לנוקס. על פי התחזיות בתוך כמה עשורים חצי משטחו יוצף במים

מומלץ להאזין לדברים שהתושבים אומרים ולא רק להסתכל על הסרטונים:

איי מרשל בסכנת הצפה

האי הקנדי לנוקס הולך ונעלם

בתמונה הפותחת: צילום אווירי של כמה איים זעירים במלדיביים. צילומים בכתבה שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.