תפריט עמוד

אוקספורד וקמברידג' – בין שתי ערים

במרחק כשעה נסיעה מלונדון נמצאות אוקספורד וקמברידג', ערים אוניברסיטאיות עתיקות ויפות, שהביקור בשתיהן מומלץ מאוד. אבל אם אתם יכולים להגיע רק לאחת, איך תדעו במי לבחור? הנה כמה הצעות והמלצות, שיעזרו לכם להחליט

ההשוואה מתבקשת מאליה: שתי ערים עתיקות ויפות, שתיהן נמצאות במרחק של פחות משעת נסיעה ממרכז לונדון, ובלבה של כל אחת מהן נמצאת אוניברסיטה מרשימה ואיכותית, מהטובות בעולם. הדמיון הזה, בין השאר, אחראי לרוח תחרותית השורה מאז ומתיד בין שתי הערים, אוקספורד וקמברידג', או ליתר דיוק בין סטודנטים הלומדים בכל אחת משתי האוניברסיטאות.

פעם בשנה התחרותיות מגיעה לשיאה, ודווקא על המים. מרוץ הסירות השנתי, שבו מתחרים מועדוני החתירה של שתי האוניברסיטאות, מתקיים מאז שנת 1829 על נהר התמזה ומושך אליו המוני צופים. קשה להאמין שחתירה בסירות צרות וארוכות יכולה לעורר כל כך הרבה עניין וכל כך הרבה אמוציות, אבל זה בדיוק מה שקורה בכל שנה בסוף מרץ או תחילת אפריל (בשנת 2012 המרוץ יתקיים ב-7 באפריל): בשנה שעברה כמעט מיליון אנשים גדשו את גדות התמזה במחוז סורי ועודדו בקולי קולות את הקבוצה האהובה עליהם (ועוד כמה מיליונים צפו במרוץ בטלוויזיה). במרוץ הראשון, שכאמור התקיים בשנת 1829 בעקבות יוזמה של שני חברי ילדות שלמדו באוניברסיטאות היריבות, אוקספורד ניצחה, וכך היה גם במרוץ של שנת 2011. אבל בחישוב כללי קמברידג' מובילה: היא ניצחה 80 פעמים, לעומת 76 ניצחונות לאוקספורד.

המוני צופים מעודדים את נבחרת החתירה של אוקספורד במרוץ השנתי נגד היריבה המיתולוגית, קמברידג'

גם בתחום האקדמי אוניברסיטת קמברידג' רשמה לעצמה ניצחון מתוק, כשדורגה בסקר בינלאומי האוניברסיטה הטובה בעולם לשנת 2011-12, בעוד שיריבתה הנצחית הגיעה רק למקום החמישי. אבל בסופו של דבר, הפופולריות קובעת, וזו בפירוש נוטה לטובתה של אוקספורד: בכל שנה מבקרים בעיר היפה הזאת כתשעה מיליון אנשים, בעוד שלקמברידג' מגיעים "רק" כארבעה מיליון מבקרים בשנה. אין ספק שהביקור בכל אחת מהערים האלו ראוי ומומלץ, ואם יש לכם די זמן כדאי לבקר בשתיהן. אבל אם אתם יכולים לבקר רק בעיר אחת ולא יודעים באיזו לבחור, הנה כמה המלצות והצעות שיעזרו לכם להחליט לאן לנסוע.

אוקספורד: מאליס בארץ הפלאות עד מכונית המיני
איך מגיעים? אוקספורד נמצאת 85 ק"מ מצפון-מערב ללונדון ודרכי ההגעה אליה נוחות ופשוטות מאוד. אפשר לנסוע בכביש המהיר M40 ולרדת ממנו לכביש A40 המוביל אל העיר; קו האוטובוס "אוקספורד אקספרס" יוצא מתחנת הרכבת ויקטוריה (Victoria) וממקומות נוספים בלונדון בתדירות גבוהה מאוד לאורך כל היום; רכבות ישירות יוצאות מתחנת פדינגטון (Paddington). פרטים נוספים באתר האינטרנט.

מה עושים? אוקספורד היא עיר קומפקטית, ואפשר להגיע בקלות ממקום למקום ברגל. אבל אם זמנכם מוגבל או שאתם מעדיפים לשמוע הסברים מלומדים על האתרים השונים, תוכלו להצטרף לסיור מודרך חינמי שמארגנת חברת Tours Footprint. הסיור, שאורכו כשעתיים, עובר דרך כמה מהאטרקציות המרכזיות של העיר ולמרות שאינו עולה כסף הוא נחשב לאחד הסיורים המקומיים המקיפים והטובים ביותר.

קריסט צ'רץ', הקולג' היוקרתי ביותר באוניסברסיטת אוקספורד | צילום: אייסטוק

אוניברסיטת אוקספורד, אחת האוניברסיטאות העתיקות בעולם, היא ללא ספק האטרקציה המרכזית בעיר. גם אם עולם האקדמיה אינו ספל התה שלכם, הסיור בין הקולג'ים העתיקים המרכיבים את האוניברסיטה, מומלץ ביותר. ואם תרגישו תחושת דה זה וו, אין פלא: כמה מסרטי "הארי פוטר" צולמו בקריסט צ'רץ' (Christ Church), הקולג' הגדול, הידוע והיוקרתי מכולם, וגם ילדים ייהנו לטפס במדרגות, להציץ לאולמות ולחדרי הלימוד. פרט היסטורי-ספרותי נוסף שנקשר בקריסט צ'רץ' שייך לאליס, בתו הצעירה של דיקן הקולג' באמצע המאה ה-19, אשר ידיד המשפחה הפך לגיבורת ספרו "אליס בארץ הפלאות". מלבד שיטוט בין הבניינים ההיסטוריים והצצה לחיים האקדמאים השונים כל כך מאלו בישראל, מומלץ גם לבקר בספריית בודליין המפורסמת, שמכילה לא פחות מ-11 מיליון ספרים וכתבי יד!

לאוניברסיטה שייכים גם מוזיאונים רבים ומצוינים, שהכניסה לכולם בחינם. בין הידועים והמומלצים במיוחד לביקור: מוזיאון Ashmolean לאמנות וארכיאולוגיה ומוזיאון הטבע Pitt Rivers. הגן הבוטני של האוניברסיטה, העתיק מסוגו בבריטניה, הוא מקום קסום לשיטוט ולמנוחה.

ממש בטבורה של העיר, בהצטלבות של ארבעה רחובות: St. Aldate's Cornmarket, Queen ו-High, נמצא מגדל קרפקס (Carfax), השריד האחרון שנותר מכנסייה מהמאה ה-13. אם מטפסים ב-99 המדרגות אל ראשו, נשקפת משם תצפית מקסימה על כל העיר, בתיה העתיקים וצריחיה המרובים.

מגדל פרפקס. מראשו נשקף נוף יפה של העיר | צילום: Ozeye, GFDL

סוג אחר של היסטוריה מקומית: בשנת 2001 חברת BMW הגרמנית רכשה את אחד האייקונים הבריטיים המוכרים והאהובים – מכונית המיני קופר. מאז המכוניות הקטנות והמתוקות האלה מיוצרות במפעלי החברה באוקספורד. לא קל לתאם ביקור במפעל, במיוחד אם אתם לא בטוחים מתי תגיעו לאוקספורד, אבל אם תצליחו – ההנאה מובטחת. במהלך הסיור המודרך מגלים איך מרכיבים את המכוניות האייקוניות באמצעים מודרניים ומשוכללים, כולל בעזרת רובוטים. ההשתתפות בסיור אסורה על ילדים מתחת לגיל 14, ונדרשים כישורים לא מבוטלים כדי לגלות כיצד נרשמים. כדי להקל עליכם, כדאי להתחיל בדף האינטרנט הזה, שבו יש כמה אפשרויות ליצירת קשר.

איפה אוכלים? אוקספורד אמנם נראית מכופתרת ומקופדת, אבל המוני הסטודנטים הלומדים בעיר מעניקים לה אווירה מזמינה ונעימה והם גם אחראים לכך שאפשר למצוא כאן שפע של פאבים, בתי קפה ומסעדות זולות. כזאת היא מסעדת אדממה (Edamame) היפנית, שמציעה אוכל מצוין (יש גם תפריט סושי) במחירים נוחים מאוד. מקום נעים ומומלץ נוסף הוא הפאב-מסעדה The Anchor Oxford, שמציע פרשנות מודרנית לאוכל בריטי מסורתי תוך שימוש בחומרי גלם טריים מחוות מקומיות, ברובן אורגניות.
באזור הכפרי היפה שמחוץ לעיר, בכפר Cumnor, נמצאת מסעדה חביבה בעלת שם מוזר – The Bear & Ragged Staff. המיקום מקסים, השירות חביב והאוכל טעים מאוד (גם אם קצת יקר), וגולת הכותרת היא היחס החם והסובלני לילדים. לא רק שיש פה מנות מיוחדות עבורם, אלא גם גינה גדולה עם מתקני משחקים שהם יכולים לצאת אליה כשהסבלנות נגמרת. החידוש האחרון: לאחר שיפוץ ארוך, בעלי המסעדה פתחו ארבעה חדרי אירוח נעימים בבניין הצמוד.

הגנים הבוטניים. מקום קסום לשיטוט ומנוחה | צילום: Ozeye, GFDL

איפה ישנים? אחד המלונות הטובים בעיר הוא Old Bank Hotel, מלון בוטיק מקסים שנמצא במיקום מצוין במרכז העיר, מרחק הליכה ממרבית האתרים המרכזיים. החדרים מעוצבים להפליא ומעוטרים בעבודות אמנות, ומחלקם נשקף נוף נפלא של העיר. גם האוכל במסעדה הצמודה מומלץ מאוד. המחירים, כצפוי, לא זולים, ועבור חדר זוגי סטנדרטי תידרשו לשלם בסביבות 200 ליש"ט ללילה. אופציה אחרת, זולה ופשוטה יותר, היא Cornerways Guest House, בד אנד ברקפסט נעים לא רחוק ממרכז העיר, עם בעלי בית חביבים, חדרים נוחים וארוחת בוקר אנגלית מסורתית ודשנה (יש שיאמרו דשנה מדי) או ארוחה צמחונית. המחיר לחדר זוגי כ-80 ליש"ט ללילה.

קמברידג': אווירה כפרית וארכיטקטורה מרהיבה
איך מגיעים?
קמברידג' נמצאת כ-60 ק"מ מצפון ללונדון, והכביש המהיר M11 מוביל אליה ישירות. הדרך המהירה והנוחה ביותר להגיע היא ברכבת – רכבות לקמברידג' יוצאות לעיתים קרובות משתי תחנות בלונדון, קינג'ס קרוס (King's Cross)  וליברפול (Liverpool Street), והנסיעה אורכת בין 45 דקות לשעה וחצי, תלוי בסוג הרכבת.

מה עושים? קמברידג' קטנה יותר מאוקספורד והאווירה בה כפרית ונינוחה יותר. האטרקציה המרכזית היא כמובן האוניברסיטה, שהוקמה בתחילת המאה ה-13 על ידי קבוצת מרצים שפרשו מאוניברסיטת אוקספורד. בדומה ליריבתה הנצחית, גם אוניברסיטת קמברידג' מורכבת מקולג'ים, שהיפים והידועים בהם הם טריניטי קולג' וקינג קולג'. כדאי מאוד לבקר בשניהם ולהתרשם מהארכיטקטורה המרהיבה, שנראית מתאימה יותר לארמונות או לקתדרלות מפורסמות מאשר לבנייני אוניברסיטה. בטריניטי קולג' נמצאת ספריית רן (Wren Library), אחת הספריות העשירות והמרשימות בקמברידג'. ספרייה נוספת שמעניין לבקר בה היא ספריית האוניברסיטה (Cambridge University Library), המכילה שמונה מיליון ספרים וכתבי יד, ובניגוד לספריית בודליין באוקספורד, כאן רובם נמצאים על מדפים פתוחים ואפשר לעיין בהם.

טריניטי קולג'. ארכיטקטורה שמזכירה ארמונות מפוארים או קתדרלות גדולות יותר מאשר בנייני אוניברסיטה | צילום: Andrew Dunn, GFDL

תחת חסות האוניברסיטה נמצאים גם שמונה מוזיאונים מצוינים – לאמנות, טבע, ארכיאולוגיה ועוד – והכניסה לכולם היא בחינם. אם יש לכם זמן וכוח לבקר רק באחד מהם, כדאי לבחור ב-Fitzwilliam Museum, שיש בו אוספים חשובים של עתיקות ויצירות אמנות קלאסיות. ב-Whipple Museum יש אוסף מרתק של מכשירים מדעיים מימי הביניים ועד ימינו. עוד מקום מומלץ לביקור הוא Kettle's Yard, גלריה המציגה אמנות עכשווית.

הגנים הבוטניים של האוניברסיטה מציעים מקום מפלט ירוק ונעים (למרות שגם בחצרות הקולג'ים לא חסרים מדשאות וערוגות פרחים), ויש בו גם חממת זכוכית גדולה ובה אלפי צמחים מכל רחבי העולם. בשטח הגנים יש גם אגם עשיר בצמחיית מים.

בפינת הרחובות Round Church ו-Bridge נמצאת אחת הכנסיות הייחודיות בבריטניה, שהוכרזה כאתר מורשת. הכנסייה העגולה (Round Church) נבנתה בשנת 1130 מתוך רצון לחקות את כנסיית הקבר בירושלים. ממדיה צנועים והחלל המרכזי שלה עגול לגמרי, מה שיוצר מראה מיוחד ומעניין.

הכנסייה העגולה. ניסיון לחקות את כנסיית הקבר | צילום: Cmglee, GFDL

אם אתם מטיילים עם ילדים, מקלט החיות Shepreth Wildlife Park, בשולי קמברידג', מציע מפגשים עם שועלים, למורים, דורבנים ואפילו טיגריסים. יש גם פינת ליטוף שבה אפשר להאכיל סוסי פוני, ברווזים ואפילו קרפיונים ענקיים. מלבד ביקור סטנדרטי, בתוספת תשלום אפשר להצטרף לסיורים מודרכים ברחבי הגן ואפילו להצטרף לתוכנית הנקראת "מטפל ליום אחד", שבה אפשר להצטרף לעזור למטפלים בחלוקת אוכל וטיפול בבעלי החיים.

פעילות מהנה נוספת לילדים היא פאנטיג (punting), סוג של חתירה בעזרת מוט עץ דק וארוך שמשקיעים אל תוך המים. הפעילות הזאת פופולרית כאן מאוד, ולעתים תיאלצו לתמרן במיומנות בין הסירות הרבות על הנהר קאם (Cam), שחוצה את העיר.

מה אוכלים? כיאה לעיר סטודנטיאלית, קמברידג' מציעה לא מעט מסעדות זולות, חלקן מצוינות ואחרות פחות. אחת הטובות בעיר היא Lalbagh, שמגישה אוכל הודי ובנגלדשי. מי שרגיל למסעדות הודיות בארץ יתקשה להחליט: יש פה תפריטים שונים ומגוונים – קארי, מסאלה, טנדורי, פטאיה ועוד כהנה וכהנה צורות בישול ותיבול, שרובן מעולם לא הגיעו לארץ הקודש. הסתכלו סביבכם, שאלו את המלצרים האדיבים על שיטות הבישול ובעיקר קחו צ'אנס – רוב הסיכויים שתקבלו מנה מתובלת להפליא וטעימה מאוד. יש גם מנות צמחוניות ומנות המבוססות על אורז.

בית התה The Orchard Tea Garden בפרברי קמברידג' מציע פיסה של  היסטוריה אנגלית במיטבה. בית התה פועל מאז 1897 בבית עץ ציורי שניצב בלב פרדס ירוק. כמו אז גם היום התפריט מורכב בעיקר מתה של בוקר ותה של אחר הצהריים: קנקן תה (יש גם קפה ומשקאות קלים), עוגות, עוגיות וסקונס טריים המוגשים עם קרם שמנת עשיר להפליא וריבת תות ביתית. אמנם תידרשו לשלם בנפרד על כל אחד מהמרכיבים האלה, אפילו על הריבה, אבל התענוג מובטח (ולא, אי אפשר להשיג גרסה דלת שומן של קרם השמנת…). בצהרים התפריט מתרחב וכולל גם כריכים ומרקים. לצד בית התה יש מוזיאון קטן (הכניסה ללא תשלום) ובו תמונות, רהיטים וחפצים של המשורר רופרט ברוק שגר בבית הזה החל מ-1902.

פאנטינג, חתירה בעזרת משוט יחיד, על הנהר קאם. פעילות פופולרית בעיר | צילום: William M. Connolley, GFDL

איפה ישנים? במיקום נהדר, ממש על גדת הנהר ובמרחק הליכה קצרצר מטריניטי קולג' ואטרקציות נוספות, נמצא אחד המלונות המוצלחים ביותר בעיר: The Varsity הוא מלון מהודר ומוקפד, עם חדרים נעימים המרוהטים בהידור, מרפסת גג מדהימה שמשקיפה על כל העיר וספא מושקע לטובת מי שזקוק לעיסוי מרגיע בסופו של יום טיול עמוס. חדר זוגי מ-160 ליש"ט ללילה.

אפשרות צנועה בהרבה (וזולה בהתאם) מציע Arbury Lodge, בית הארחה חביב בצפון העיר, כשלושה קילומטרים מהמרכז. החדרים פשוטים ונעימים, בעלי הבית מסבירי פנים והמחיר כולל ארוחת בוקר בריטית מלאה, שתאלץ אתכם לשחרר את החגורה (אפשר להזמין ארוחה צמחונית או להסתפק בקפה וקרואסון טרי). על כל זה משלמים מ-60 ליש"ט לחדר זוגי ללילה.

מה עוד אפשר לעשות מחוץ ללונדון? סביב לונדון – העמוד הראשי >>

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.