תפריט עמוד

אופנוענים נהנים יותר

נהיגת שטח באופנוע מציעה חוויה שונה לחלוטין מנסיעה ברכב. הריגוש, האדרנלין והאתגר הם חלק בלתי נפרד מטיולי שטח, ובישראל יש עשרות סוגים של מסלולים ואתרים מומלצים. הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לשטח

אופנוע שמיועד לרכיבה בדרך לא סלולה או בשטח פתוח מתאפיין בעיקר במשקל נמוך. תכונות נוספות שיש לו הן מהלך מתלה ארוך, מרווח גחון גבוה ועבירות מרשימה. המבנה של אופנוע שטח שונה מאופנוע רגיל והוא בדרך כלל פשוט וחזק יותר. יש לו פחות חלקי פלסטיקה שעלולים להישבר, גלגלים גדולים וצמיגים עם חריצים עמוקים וסמוכים שמגבירים את האחיזה בקרקע רכה.

כמו כן, קיימים אופנועי שטח ייעודיים לשימושים שונים, ובהם מוטוקרוס, אנדורו ודגמים המוגדרים "דו-שימושיים" שמקורם במסלולי הראלי. הרכיבה לא מתאימה לכולם והיא דורשת בקיאות תקינה וכושר גופני גבוה. בעוד שבנהיגה עירונית הרוכב יושב על הכלי רוב הנסיעה, בשטח הוא נדרש לעמוד כדי לייצר גמישות וקפיציות. זהו חלק חשוב באתגר של נסיעת השטח והוכחה למיומנות הנדרשת מרוכבים מקצועיים.

למה רכיבת שטח זוכה להצלחה בישראל?
יש הרבה סיבות שהופכות נהיגת שטח לחוויה שונה לחלוטין מכל מה שמזוהה עם ענף התחבורה בכלל והרכב בפרט. ראשית, נסיעה מהסוג הזה מלווה באדרנלין ותחושת ריגוש שאי אפשר להשיג במסלולים אחרים. רכיבת שטח היא אחד מתחביבי הפנאי שגדלים באופן המהיר ביותר בארץ ובעולם, וזאת בגלל רמות הסיפוק.

שנית, בישראל היו נכון לשנת 2010 מעל 110 אלף אופנועים וכמעט רבע מהם הוגדרו מבחינת רישוי כאופנועי שטח. כאן הסיבה היא דווקא גיאוגרפית: רק במדינה קטנה ומגוונת כמו שלנו אפשר למצוא מסלולים אטרקטיביים ברמת הגולן, הגליל העליון, מישור החוף, המרכז, הדרום, השפלה, הנגב וכמובן הערבה ואילת. בחודש דצמבר 2013 נפתח מסלול חדש שמקבל אישורים לתחרויות ואתרי האינטרנט שעוסקים בתחום מקבלים במה מרכזית גם ברשתות החברתיות.

ציוד והמלצות לנסיעת שטח בטוחה
השלב הראשון בנסיעת שטח על גבי אופנוע היא השגת הציוד הבסיסי הנדרש. כל רוכב זקוק לקסדת שטח ייעודית שמאפשרת חופש תנועה ונשימה קלה, משקף אבק למניעת כניסת חול, אבק או חרקים ומגפי רכיבה ממוגנים. רצוי להצטייד גם בחליפת לחץ שמגנה על החלק העליון של הגוף במהלך הרכיבה ובמגן צוואר. מגני ברכיים מיועדים להגנה מפני נפילות, שהן חלק בלתי נפרד מהרכיבה המאתגרת, בעוד טייץ ממוגן יספק מיגון נוסף, אך לא הכרחי.

בשלב השני יש להכין את התיק שמלווה את הרוכב לאורך היום. לתוך התיק מכניסים מים, חולצה ארוכה, גפרורים או מצת וערכה לתיקון תקרים. יש גם ערכות מיוחדות עם מפתחות ובוקסות שמתאימים לכל כלי שטח, וכמובן שחשוב להודיע לאדם קרוב מה היעד ואיפה אתם נמצאים.

מסלולים מומלצים בארץ
רוצה לצאת לנסיעה הראשונה שלך בשטח? בין וינגייט לגעש ולצד חופי מכמורת ונתניה אפשר למצוא מסלול מצוין למתחילים. יוצאים ממגרש החניה של וינגייט ופונים לעבר שמורת נחל פולג לכיוון חוף הים. לאחר מכן עולים על שביל צר שמסומן בכחול ואחרי כמה דקות מגיעים לירידה מסודרת אך מאתגרת לדיונות. אחרי שיורדים לחוף הים פונים שמאלה בשביל ישר ולאורך כל קו החוף שמסומן בצבעי שביל ישראל.

מי שכבר יש לו כמה שנים של ניסיון ברכיבת שטח בטוח מכיר את מסלול ציר המצלעות. זהו ציר שנחשב לאחד הקשים ביותר לרוכבי אופנועים, נקודת ההתחלה היא דימונה ואת הסיום חוגגים במעלה עקרבים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.