תפריט עמוד

תצוגה חדשה של פריטים בני אלפי שנים מעמק יזרעאל

נפתחה תצוגה חדשה בקיבוץ משמר העמק שבעמק יזרעאל ובה יותר מ-400 פריטים עתיקים המייצגים את הרצף היישובי באזור – מהתקופה הפרהיסטורית ועד לחיים בעיר העתיקה גבע. הפריטים העתיקים ביותר הם כלי צור בני 7,500 שנה.

גבע שכנה על אחד מסעיפי דרך הים העתיקה, בין מגידו לעכו. באזור היו מצויים מקורות מים זמינים, וסביבתו היתה מוקפת באדמה פורייה. מיקומה הגבוה יחסית הקנה לה תצפית נרחבת על העמק, והיא שלטה היטב על הדרכים העוברות לרגליה. חשיבותה של גבע ומעמדה באות לידי ביטוי בעושר המטבעות שנתגלו במשמר העמק והסביבה – המטבע הקדום ביותר שהתגלה הוא משנת 36 לפני הספירה, והמאוחר שבהם מתוארך לשנת 291 לספירה. לרוב מופיעים על מטבעות העיר דיוקנות הקיסרים על פי תקופת שלטונם; תופעה מעניינת ויוצאת דופן היא שבמטבעת העיר נטבעו גם מטבעות עם שמותיהן של נשות הקיסרים.

בגבע, כמו בכל ארץ ישראל באותה תקופה, ענף הכלכלה העיקרי היה חקלאות, בעיקר גידול פשתן, זית וגפן. בתצוגה מוצגים קנקנים שנראה כי שימשו לשמן או ליין, משפך ומתקנים בתעשיית הפשתן. לצד החקלאות פעלו בגבע בתי מלאכה לטכסטיל, ולפחות בית מלאכה אחד לכלי זכוכית. בולטת בעושר ובגוון היא קבוצת כלי הזכוכית שנתגלתה במקום והמוצגת בתערוכה, וכן תכשיטי ברונזה וזהב.

אוסף העתיקות של משמר העמק נוסד על ידי חבר הקיבוץ יעקב (פולי) פדן ז"ל, איש חינוך ששיתף את חברת הילדים בחפירות ובאיסוף הפריטים. המוצג הראשון באוסף היה ארון מתים מעופרת, שהתגלה ביסודות הבניין הראשון של המוסד החינוכי. לאחר נדודים של יותר מחמישים שנה במקומות שונים בקיבוץ (ובהם במקלחות הציבוריות) מוצג כעת האוסף בתצוגה בבית מילק, שחלונותיו צופים לתל העתיקות גבע (תל אבו שושה).

התצוגה פתוחה לציבור ללא תשלום, בתיאום מראש בטלפון: 052-3720266


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.