תפריט עמוד

תנו למוח שלכם לנוח קצת

"אנרגיה אלוהית קוסמית קיימת בהכל ובכל מקום – דומם, צומח, חי וכל אנוש. המימד האנושי יוצר מסך ולא נותן לנו לגעת בדבר שנמצא בתוך עצמנו ומביא לנו אושר מתוך עצמנו. אושר ושמחה שקשה לתאר", כך אומר ישראל פלטין העוסק במדיטציה כבר 7 שנים, 7 שנים של תרגול יום יומי. לפי טכניקת המדיטציה ניתן להתחבר לרוח, לאנרגיה האלוהית, על ידי שינוי של התודעה. בהוויה היום יומית, השגרתית והמוכרת, התודעה שולטת בנו ומחשבות עולות וצפות ללא הרף. המדיטציה היא מצב בו המוח נח מכל מחשבה או רגש, הגוף רפוי והתודעה שקטה. כך אפשר להתחבר אל האני האמיתי.

לא קיימת טכניקה אחת לביצוע מדיטציה. קיימות עשרות או אף מאות טכניקות שונות של מדיטציה שהתפתחו באופן עצמאי בתרבויות שונות בעולם. כל אדם יכול לבחור את הטכניקה המתאימה לו. דוגמא לטכניקה שכזו היא הדמיון המודרך, בה כדי לשחרר את המחשבות ולהשקיט את התודעה אפשר לדמיין את המחשבות כבועות מרחפות בחלל עד שהן אט אט נמוגות. אפשר גם להשתמש במנטרה – חזרה פעם אחר פעם על משפט או מילה ,כגון ה"אום", חזרה האמורה ליצור תגובה אנרגטית המטהרת את התודעה ומגנה מפני מחשבות שליליות.

טכניקה פחות קלילה, המוכרת מקרוב לרבים מתרמילאי המזרח היא טכניקת הויפאסאנה, שכוללת הכרה כי "אין אני", כי הכל חולף וכי הסבל טמון בהיצמדות האדם לדברים ארעיים. להכרה זו מגיעים בעזרת תרגולים שונים כגון יצירת מודעות רציפה לכל פעולה במהלך סדר היום הרגיל. קיימת סדנת ויפאסאנה המהווה קורס ללימוד ותרגול מדיטציה הנמשך 10 ימים ובו אסור לדבר, אסור לכתוב , אסור לקרוא או לשמוע מוסיקה ואין לאכול בין הארוחות.

פלטין, שלקח חלק ב-12 סדנאות מסוג זה, מתאר את החוויה – "הקורס הראשון היה קשה מנשוא. כל הזמן השתעלתי, הרגשתי חולה ולא היו לי סבלנות ורצון להיות עם עצמי. העדפתי להסתלק, לנקות את השירותים. הקורסים הבאים היו כל פעם טיפ טיפה יותר קלים. הרגשתי שאני מתקדם – פחות סבל, פחות כאבים, יותר משמעת והבנתי יותר את ההרצאות. מקורס לקורס החוויות העצמיות שונות, ההבנה משתנה וחל תהליך של גדילה והתפתחות. בויפאסאנה השישית הרגשתי בפעם הראשונה את האנרגיה האחרת, את האור, השקט הפנימי. רציתי לזרוק מעלי את הבגדים, לרוץ ולצעוק – קיבלתי, קיבלתי, קיבלתי. בקבלה אני מתכוון לאור, לקבל את האור."

את המדיטציה גילה פלטין, כרבים אחרים, בהודו: "נחתתי בדלהי, בן 46, כבד משקל, עייף מהחיים ואוהב לשתות הרבה אלכוהול. במקום להדרים לגואה הצפנתי לרישיקיש ושם בהתמדה, סבלנות והרבה כוח רצון התחלתי להתאמן, יום רודף יום, במשך 7 שעות. אחרי חודשיים ירדתי 14 ק"ג והפסקתי לשתות אלכוהול." כיום, הוא מתרגל יוגה ומדיטציה על בסיס יום יומי, 7 שעות בכל יום. "כשהיו שואלים אותי איך אני מתמיד כל כך הרבה שעות הייתי עונה שאם אני יכול לעבוד בשביל כסף שעות ארוכות אין שום סיבה שלא אתאמן ואעבוד למעני, שעות ארוכות ומבורכות." את המדיטציה הוא מתאר כהתבוננות אל תוך העצמי, הגעה לנירוונה (הבאת הנפש למצב של הארה) והתמזגות עם האינסוף.

הנירוואנה, ההתחברות לאינסוף נבדקה גם מבחינה מדעית. נמצא כי בזמן הרגיעה המתוארת, המוח מגיע לגלי אלפא, כמו בזמן שינה ומתפקד במהירות שונה וברגישות קליטה גבוהה. למעשה, המדיטציה הבינה דבר אותו הרפואה המודרנית גילתה רק בשנים האחרונות – את הכוח החזק, הבלתי נפרד, בין גוף לנפש. כיום אף קיימים מחקרים המוכיחים את יעילות המדיטציה ואת תרומתה לבריאותו של האדם – הפיזית והנפשית. הוכח כי המדיטציה מורידה רמות של מתח, חרדה, דיכאון, עצבנות ואפילו כאב. היא מגבירה תחושות של שלווה, אופטימיות, ערך עצמי ומשפרת את יכולת הריכוז והזיכרון.
דוגמא למחקר מסוג זה נערך השנה באוניברסיטת UCLA בארה"ב. מחקר זה ערך סריקות למוח והראה כי הגדרת הרגשות השליליים וכינויים בשמות, מרגיעה את מרכז הרגשות במוח. מנהג זה של תיוג הרגשות השליליים נעשה על ידי אלו העוסקים במדיטציה במטרה לשחרר את הרגשות הללו. כך, ניתן להיות מודעים לרגשות, למחשבות ולתחושות מבלי להגיב להם באופן רגשני או קיצוני.

ההשפעות הללו על בריאותו של האדם, הנובעת מאיזון בין גוף לנפש, התגלו כבר לפני אלפי שנים. המדיטציה התפתחה במקומות שונים בעולם ובתקופות שונות וקשה להגדיר את מקורה במדויק. כיום משערים שבהודו ובסין עסקו במקביל בתרגול מדיטציה כבר במאה ה-15 לפנה"ס. באירופה הפאגאנית בוצעו טקסים בדתות שונות, כגון הדת ההלניסטית, שיכולים כיום להיחשב כטכניקות של מדיטציה, עוד במאה העשירית לפנה"ס. החל מסוף המאה ה-19 החלו לחדור טכניקות מדיטציה מזרחיות למערב והופיעו אף טכניקות מעורבות של מזרח ומערב.

כיום, אין צורך לנסוע למזרח. הידע נגיש לכולם. אפשר למצוא תרגילים באינטרנט, להירשם לקורס במתנ"ס, ללמוד במרכז רוחני זה או אחר, או אף לקחת חלק בסדנת ויפאסאנה בדרום הארץ. האנרגיה הזו, האלוהית, הרוחנית, מצויה לכל מי שרק יחפש. היא הרי כבר בתוכנו.

איפה אפשר ללמוד מדיטציה בארץ?

האתרים הבאים מפרסמים קורסי מדיטציה המתקיימים ברחבי הארץ:

חוגל – אתר החוגים

פורטל אמא אדמה

NoMind

מרכזים העוסקים במדיטציה:

המרכז הישראלי לרפואת גוף נפש ברמת השרון

מרכז שיבננדה ליוגה וודנטה בתל אביב

יוגה יאם – האשרם ללימודי יוגה ומדיטציה בגבעת אבני

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.