תפריט עמוד

תיירת החלל הראשונה המריאה בתחילת השבוע (18 בספטמבר) אל תחנת החלל הבינלאומית מבסיס באיקונור שבקזחסטן. אנושה אנסארי, אשת עסקים אמריקאית ממוצא איראני, שוגרה יחד עם שני אסטרונאוטים נוספים – רוסי ואמריקאי – ברקטה מסוג סויוז. היא תשהה בחלל עד סוף ספטמבר, ובמהלך שהותה בתחנת החלל תבצע ניסויים רפואיים עבור סוכנות החלל האירופית.

אנסארי היא תיירת החלל הרביעית. על פי דיווחים היא שילמה כ-20 מיליון דולר עבור הגשמת חלום הטיסה לחלל, בדומה לתיירי החלל הקודמים. לפני ההמראה אמרה אנסארי, שעשתה את הונה בעסקי הטלקומוניקציה, כי היא שגרירה לקידום השקעות פרטיות בתוכניות חלל. אנסארי המאושרת יצאה לתחנת החלל הבינלאומית במקום תייר חלל אחר – איש עסקים יפני שנאלץ לבטל את טיסתו עקב סיבות רפואיות.

ליחצו להגדלה

סיפורה של אנסארי הוא סיפור החלום האמריקאי. היא עזבה את איראן עם משפחתה בגיל 16, כמה שנים לאחר המהפכה האיסלאמית. כשהגיעה לארצות הברית בקושי ידעה אנגלית, פרט לכמה שורות מהסרט "צלילי המוזיקה". אבל במהלך השנים הבאות היא לימדה את עצמה אנגלית, סיימה אוניברסיטה והתקבלה לעבודה בחברת הטלקומוניקציה MCI, תמורת משכורת צנועה במונחים אמריקאים. שם פגשה את בעלה ועד מהרה התפטרו שניהם, גייסו את כל חסכונותיהם ונטלו אשראי גדול כדי לפתוח חברת טלקומוניקציה. בשנת 2000 אנסארי ובעלה מכרו את החברה תמורת יותר מחצי מיליארד דולר ושנה מאוחר יותר העריך מגזין "פורבס" את הונה האישי ביותר מ-180 מיליון דולר.

אנסארי השקיעה סכומים גדולים באהבתה לחלל. היא וקרוב משפחה נוסף תרמו חלק נכבד מהפרס בסך 10 מיליון דולר – Ansari X Prize – שהוענק לחברה שבנתה את SpaceShipOne – החללית הפרטית הראשונה שביצעה בהצלחה שתי טיסות לחלל לפני כשנתיים.

על המדים שאנסארי לובשת בחלל יש שני תגים – אחד עם דגל ארה"ב ואחד עם דגל איראן. לדבריה אין בכל משום אמירה פוליטית, בתקופה שבה שורר משבר חריף ביחסים בין ואשינגטון והעולם המערבי לבין טהראן, על רקע תוכנית הגרעין האיראנית. אולם אנסארי סבורה שאין סיבה מדוע אמריקאים ואיראנים לא יכולים להסתדר אחד עם השני. "אני מקווה שהדבר יוכיח כי אנשים יכולים להיות מנותקים מהפוליטיקה", אמרה אנסארי בראיון לסי-אן-אן, "אם מסתכלים על האינטראקציה של איראנים עם אמריקאים, לפעמים בתוך איראן ולפעמים מחוצה לה, ברוב המקרים, ממה שאני ראיתי, זה בדרך כלל חוויה נעימה… רק כאשר נושאים טריטוריאליים וסוגיות הקשורות לאנרגיה עולים על הפרק אז מאבקי הכוחות מובילים להצהרות פוליטיות ולמלחמות".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.