תפריט עמוד

תיאוריה חדשה: סטנהנג' הוקם כבית קברות קדום

סטנהנג' (Stonehenge), האתר הפרה-היסטורי המפורסם בדרום אנגליה, מעורר תהיות רבות בקרב חוקרים וארכיאולוגים. לא ברור, למשל, למה שימשו האבנים האדירות המסודרות במעגלים או כיצד הצליחו בוני האתר הקדמונים להעביר למרחק רב אבנים, שכל אחת מהן שוקלת עשרות טון. מכיוון שאין עדויות כתובות מהתרבות שבנתה את סטונהנג', אין תשובות חד משמעיות באשר לשיטות הבנייה או למה שימש האתר. במהלך השנים הוצעו תיאוריות שונות, בהן כמה הזויות במיוחד, כמו למשל זו הגורסת שסטונהנג' הוקם על ידי חייזרים במטרה לשמש אתר נחיתה לרכבים חייזרים.


מעגל אבנים בסטונהנג'. לא ברור כיצד הקדמונים העבירו את האבנים הענקיות הללו (לשם השוואה – ראו אנשים משמאל) | צילום: Darkest Before Dawn, flickr

התיאוריות הרציניות יותר גרסו כי האתר שימש לפולחן דתי או לצורך תצפיות אסטרונומיות, שכן פתחו פונה לנקודה המדויקת שבה השמש זורחת ביום הארוך ביותר בשנה). כעת עולים ממצאים חדשים, בעקבות מחקר של קבוצת חוקרים בראשותו של פרופסור מייק פארקר פירסון מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון. מהמחקר עולה כי סטונהנג' היה בשימוש משנת 3,000 לפני הספירה, וכי במקור הוא שימש כאתר קבורה למשפחות חשובות מהאזור. בחפירות התגלו יותר מ-50 אלף חלקי עצמות שרופות, ככל הנראה של 60 אנשים שונים, אשר סומנו באבן גיר כחולה, דבר המעיד על היותם "אנשים מיוחדים באופן כלשהו", אומר פארקר פירסון.

בשלב מאוחר יותר, סבורים החוקרים, האתר שימש לפולחן ביום הקצר בשנה, אז התקבצו בו 4,000 אנשים – מספר עצום אם לוקחים בחשבון שבתקופה ההיא חיו בכל שטחה של בריטניה רק כמה עשרות אלפי אנשים. בדיקה של שברי שינים וחלקי עצמות של בעלי חיים שנמצאו באתר מראה כי בתקופה מאוחרת יותר המקום שימש לחגיגות המוניות, אליהן הגיעו אנשים ממרחקים גדולים. "סטונהנג' חיבר בין תושביה של בריטניה העתיקה, שנהגו להביא לחגיגות בעלי חיים שונים", אומר פארקר פירסון. לדבריו, ההתכנסויות בסטונהנג' היו הפעם היחידה בתקופה הפרה היסטורית שתושבי בריטניה התקבצו במקום אחד.

לקריאה נוספת:

סטונהנג' - חידת האבנים הגדולות
סטונהנג' – חידת האבנים הגדולות
אבנים ענקיות מסודרות במעגלים, סוסים מצוירים על מורדות הגבעות, מצודות חרבות שאגדות נקשרו בהן – בדרום-מערב אנגליה פזורים כמה וכמה אתרים מסתוריים, שהמפורסם בהם הוא סטונהנג'. סיור בעקבות השרידים המרשימים של התרבות הקלטית


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.