תפריט עמוד

תחנות המטרו המדהימות בעולם

בזמן שתל אביב נכנסת לתקופה ארוכה ומייאשת של חפירות, חסימות ופקקים בעקבות הרכבת התחתית, אפשר להתנחם בעיצוב מפתיע ולא שגרתי של כמה תחנות מטרו במקומות אחרים. ממוסקבה, דרך נאפולי ועד ליסבון - כמה מתחנות המטרו המרשימות בעולם

תחנות של רכבת תחתית נמצאות אמנם עמוק מתחת לאדמה, אבל הן לא חייבות להיות קודרות ואפלוליות. יש תחנות מהודרות כאולמות נשפים, אחרות מעוצבות במראה עתידני ויש כאלה שנהנות מעיצוב ססגוני להפליא. הנה כמה תחנות מטרו מדהימות במיוחד, שהציפייה לרכבת בכל אחת מהן היא חוויה לא שגרתית ואפילו מלבבת:

תחנות מטרו בנאפולי, איטליה
מבין ערי איטליה, נאפולי מתגאה בתחנות המטרו היפות ביותר. התחנות בעיר עוצבו בידי אמנים, מעצבים ואדריכלים מובילים, בהם אניש קאפור, אלסנדרו מנדיני וקרים ראשיד. לדעת רבים, תחנת טולדו (Toledo), בעיצובו של אוסקר טוסקטס בלנקה הספרדי, היא התחנה המרשימה מכולן. המוטיב השולט כאן הוא מים ואור, והקירות והתקרה מצופים בפסיפסים בשלל גוונים של כחול, אשר מקנים תחושה של שהות במעמקי האוקיינוס ולא מתחת לאחד מרחובות הקניות המרכזיים בעיר.


בתחנת טולדו בנאפולי המוטיב השולט הוא של מים ואור

תחנה מעניינת נוספת בנאפולי היא תחנת האוניברסיטה (Università), שחודשה על ידי המעצב הניו יורקי קרים ראשיד. הרצפה מעוטרת בצורות גרפיות שמקנות תחושה של תלת מימד, ושרטוטים גרפיים צבעוניים מעטרים גם את אזור המדרגות הנעות. קירות התחנה צבועים בוורוד, צהוב וכחול בגוון בוהק, שמאפיין סוכריות עמוסות בצבעי מאכל. החגיגה הצבעונית הזו נמשכת גם ברציפים, אשר קירותיהם נראים כהולוגרמות בהן משייטות צורות מופשטות בסגול. 


תחנת האוניברסיטה בנאפולי מצטיינת בצבעים בוהקים וצורות גרפיות



תחנת פורמוסה בקאושיונג, טייוואן
עיצוב צבעוני במיוחד מאפיין גם את תחנת שדרת פורמוסה (The Formosa Boulevard Station) בקאושיונג שבטייוואן. התחנה מפורסמת בכיפת הויטראז' שלה, שנחשבת לעבודת הזכוכית הגדולה בעולם. הכיפה, שעוצבה על ידי האמן האיטלקי נרקיסוס קווגליטה, מורכבת מ-4,500 לוחות של זכוכית צבעונית וקוטרה מגיע ל-30 מטר. הכיפה מעוטרת בציורים מרהיבים בשלל צבעים, ולא במקרה רבים בעיר בוחרים להתחתן דווקא כאן. 


כיפת האור של תחנת הרכבת פורמוסה בטייוואן, אחת מעבודות הזכוכית הגדולות בעולם

ארט א מטייר, פריז
תחנת המטרו ארט-א-מטייר (Arts et Metiers) הפריזאית היא תחנה ותיקה, שנפתחה ב-1904. בדיוק 90 שנה מאוחר יותר, ב-1904, התחנה, שנמצאת סמוך למוזיאון האמנויות והמלאכות, זכתה לעיצוב מחודש על ידי אמן הקומיקס הבלגי פרנסואה שויטן, שעיצב אותה כמעין צוללת בסגנון תעשייתי עתידני, בהשראת סיפורי המדע הבדיוני של ז'ול ורן


תחנת ארט א מטייר בפריז עוצבה בהשראת ספריו של ז'ול ורן

תחנות הרכבת של סטוקהולם, שוודיה
השוודים אמנם הביאו לעולם את איקאה, אבל תחנות המטרו שלהם מוכיחות שהעיצוב השוודי יכול להיות לא רק פרקטי אלא גם יצירתי ומלא דמיון. למעשה, תחנות המטרו של סטוקהולם נחשבות לאטרקציה תיירותית לא פחות מהארמון המלכותי או ממוזיאון ואזה. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא תחנת רדהוסט (Rådhuset). המעצבים הותירו את הסלע חשוף וכך הנוסעים בתחנה מקבלים את התחושה שהם נמצאים במערה טבעית ולא מתחת לבית המשפט העירוני. 


עיצוב מערתי בתחנת הרכבת רדהוסט בסטוקהולם

תחנה מעניינת נוספת בסטוקהולם, אף היא בעיצוב מערתי, היא T-Centralen, אחת התחנות הראשיות בעיר. בתחנה זו התקרה נראית כמו סלע הצבוע בכחול ולבן ומעוטר בציורי קיר ענקיים של ענפים. 

תחנת T-Centralen, שנראית כמו מערה כחולה מעוטרת בציורי ענפים

תחנות הרכבת התחתית של מוסקבה
יותר מכל עיר בירה אחרת, מוסקבה מתהדרת בריכוז גבוה במיוחד של תחנות רכבת תחתית מדהימות, שכל אחת מהן מדגימה שהעולם התת קרקעי יכול להיות זוהר במיוחד. התחנות של מוסקבה מפוארות ומהודרות עד כי יש בהן כאלה שהיו יכולות לשמש בקלות כאולם נשפים. אחת התחנות המפוארות בעיר היא תחנת קומסומולסקאיה (Komsomolskaya), שבה אפשר למצוא קשתות ועמודי שיש מפוארים, עיטורי זהב, טיח, פסיפסים ונברשות ענקיות. תחנה מרשימה אחרת היא מאיקובסקאיה (Mayakovskaya) המעוצבת בשיש ובפלדה. 


תחנת קומסומולסקאיה במוסקבה נראית יותר כאולם נשפים מפואר מאשר כתחנה של רכבת תחתית


תחנת מאיאקובסקאיה בבירת רוסיה מעוצבת עם שיש ופלדה

תחנת אבטובו, סנט פטרסבורג
גם סנט פטרסבורג מציעה תחנות רכבת תחתית בעיצוב מרהיב, כשהמרשימה בהן היא תחנת אבטובו (Avtovo). התחנה, שנפתחה ב-1955, שוכנת בבניין בעיצוב ניאו-קלאסי. ברציפים המפוארים תלויות נברשות מרשימות ויש גם עמודי שיש מעוטרים, פסיפסים ועבודות זכוכית. 


תחנת אבטובו בסנט פטרסבורג – פאר והדר שמתאימים לצארים

תחנת אולאיאס, ליסבון
אם אתם מבקרים בבירת פורטוגל, כדאי לכם לקפוץ לתחנת Olaias, שנמצאת על הקו האדום. התחנה הססגונית עוצבה ב-1998 במיוחד לכבוד תערוכת אקספו שנערכה בעיר. בנוסף לעיצוב המרשים של האדריכל הפורטוגזי תומאס טאבירה יש כאן גם מיצבים אמנותיים של יוצרים שונים.

תחנת אולאיאס בליסבון. שריד נאה לתערוכת אקספו שהתקיימה בעיר ב-98'

תחנת ווסטפרידהוף, מינכן
בדומה לערים גדולות אחרות, גם במינכן, בה יש רשת ענפה ויעילה במיוחד של רכבת תחתית, עוצבו תחנות רכבת תחתית נבחרות על ידי אמנים ומעצבים שהעניקו להן מראה ייחודי. מבין תחנות הרכבת התחתית של מינכן, תחנת ווסטפרידהוף (Westfriedhof) מצטיינת בעיצוב מרשים במיוחד של המעצב אינגו מאואר. בתחנה תלויות 11 מנורות ענק שמאירות אותה בגווני צהוב, אדום וכחול.


תחנת ווסטפרידהוף במינכן מוארת באורן של 11 מנורות ענקיות

תחנת בוקנהיימר ורטה, פרנקפורט
לפעמים לא רק התחנות מעוצבות באופן מעורר השראה, יש מקרים שבהם העיצוב המיוחד מתחיל עוד לפני שיורדים למעמקים. קחו לדוגמה את תחנת Bockenheimer Warte בפרנקפורט. אי אפשר שלא לחייך למראה הכניסה לתחנה הזאת, הנראית כאילו קרון רכבת נתקע עמוק באדמה – העיצוב כולל את חלקו של הקרון מבצבץ מהמדרכה ואפילו ערימה של אבנים שכביכול נשברו במהלך האירוע. האדריכל פטר פיננסקי מספר שעיצב את הכניסה לתחנה בהשראת ציוריו הסוריאליסטיים של הצייר הבלגי רנה מגריט.


אי אפשר להתעלם מהכניסה לתחנת בוקנהיימר ורטה בפרנקפורט

בתמונה הפותחת: תחנת קומסומולסקאיה במוסקבה


לקריאה נוספת:

טיולי רכבות נפלאים באירופה 
טיולי רכבות נפלאים באירופה
טיול רכבות דרך הנופים היפים של אירופה מכניס לקצב אחר, רגוע יותר, עם שקשוק נעים כפס קול מלווה. אפשר למתוח את הרגליים, להדביק את הפנים לחלון ולהתבשם מהמראות שבדרך. הצעה לכמה טיולי רכבת קצרים ונפלאים, מהיפים שתמצאו באירופה

 

הטיילות היפות ביותר בעולם 
הטיילות היפות ביותר בעולם
טיילות שעוברות לאורך חוף הים או הן מקום בילוי פופולרי כל השנה, לא רק בקיץ. נופים מקסימים, אוויר צח ואטרקציות שונות לאורך הדרך – הנה כמה מטיילות החוף היפות בעולם
 

 

גשרים - עשרה שוברי שיאים 
גשרים – עשרה שוברי שיאים
מהו הגשר הגבוה בעולם, מה אורכו של הגשר הכי ארוך ועל איזה גשר נוסעות הכי הרבה מכוניות בשנה? עשרה גשרים שוברי שיאים, שכל אחד מהם הוא פלא הנדסי מעורר השתאות, עדות לכך שפרקטיות לא צריכה לבוא על חשבון יצירתיות

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.