תפריט עמוד

תחבורה ציבורית באירופה

מכונית, אוטובוס, רכבת, טיסה קצרה, באיזו מהאפשרויות האלה כדאי לבחור כאשר נוסעים בין כמה ערים באירופה? טיול המבוסס על נסיעות ברכבת או באוטובוס יכול להתגלות כזול יותר, מעניין יותר ואפילו נוח יותר

מכונית, אוטובוס, רכבת, טיסה קצרה, באיזו מהאפשרויות האלה כדאי לבחור כאשר נוסעים, בייחוד בחורף, בין כמה ערים באירופה? לרבים נדמה שהשכרת מכונית היא הדרך הנוחה ביותר. למרות היתרונות והעצמאות שמעניקה השכרת רכב, הדרך הזו עלולה להתגלות כבעייתית מאוד מהרבה בחינות. אם רוצים לטייל בעיקר בערים המכונית הופכת מהר מאוד למעמסה. קשה למצוא לה מקום חנייה, קשה להתמצא בעיר בנסיעה במכונית פרטית, הדלק יקר ומרכזי ערים רבות סגורים בכלל לתנועת מכוניות פרטיות. בחורף, כאשר הדרכים קופאות, שלג מכסה את האוטוסטראדות ופקקי התנועה נמשכים שעות מתחדדים היתרונות של הנסיעה ברכבת או באוטובוס, אותם נוהג מישהו אחר, עליו מוטלת האחריות להביא את הנוסע למרכז העיר בדיוק לפי לוח הזמנים.

השוואת מחירים בין השכרת רכב לנסיעה באוטובוסים או ברכבות מגלה שהמכונית אינה משתלמת כלל לנוסע יחיד. השכרת רכב עולה בממוצע כ-50 אירו ליום. לכך צריך להוסיף דלק, שימוש באוטוסטרדות, חניה וביטוח. מכאן שההשכרה משתלמת באופן גבולי מאוד לזוג שנוסע במכונית אחת ומשתלמת יותר כאשר שלושה או ארבעה אנשים חולקים מכונית. כאשר מתכוונים לגמוא מרחקים גדולים חשוב להוסיף לכך את זמן הנסיעה, עייפות הנהג, התובענות המייגעת של הנהיגה, ואת הסיכון.

אפשר כמובן לטוס אל היעד הבא. כאן יש יתרון במהירות, וחברות התעופה הזולות כריאן אייר ואיזיג'ט מאפשרות לטוס במחירים שמתחרים במחירים הרכבות, אבל הבעיה מתגלה רק לאחר הנחיתה. רוב שדות התעופה שאליהן טסות החברות האלה רחוקים ממרכזי הערים. הזמן והמחיר שיידרשו כדי להגיע משדה התעופה פרנקפורט האן למשל, למרכז העיר פרנקפורט, או מסטאנסטד ללונדון יבזבזו את רוב יתרונות הזמן והמחיר שהעניקה הטיסה.

אפשר, לעומת זאת, לתכנן את כל הטיול כמבוסס על נסיעות ברכבת או באוטובוס. שתי האפשרויות זולות יותר, מעניינות יותר ובמידה רבה גם נוחות יותר, למרות שלא תמיד קל להאמין בכך. דרוש איזה שינוי חשיבה כדי לשכנע אדם, שרגיל לנסוע לכל מקום בישראל במכוניתו הפרטית, לצאת ולטייל באוטובוס או ברכבת. תחבורה ציבורית אינה נתפסת בדרך כלל כלוקסוס גדול. מערכת הרכבות והאוטובוסים באירופה מעמידה את התפיסה הזו בסימן שאלה די גדול.

התדמית עדיין בעייתית. נסיעה באוטובוס בין ערי אירופה מעלה בדמיון את אותם טיולים משנים עברו, כאשר קבוצות מאורגנות שעטו במשך שבוע בין שמונה ערים באירופה, מבלבלים בכל בוקר בין ונציה לווינה ובין רומא לרומניה. מדריכים היפר אקטיביים דחקו בחברי הקבוצה המשתהים לעלות כבר אל האוטובוס כדי שאפשר יהיה להספיק עוד עיר. לא עוד. כמה חברות מציעות עכשיו אפשרויות חדשות לנסיעות זולות מאוד ובקצב אישי בין ערי היבשת.

שתי החברות שבולטות בתחום נסיעות האוטובוסים באירופה הן: באסאבאוט
(Busabout) ויורוליינס (Eurolines). שתיהן מציעות למעשה עסקאות דומות – כרטיס חופשי (פאס) שמוגבל בזמן ומאפשר תנועה חופשית בין הערים שאליהן מגיעים האוטובוסים של החברה. חשוב לזכור שלא מדובר באוטובוסים שעוצרים בתחנות שונות בדרך. הם עוצרים רק בתחנת היעד. אין העלאת והורדת נוסעים בדרך ולמעשה מדובר בהסעה מאורגנת ברשת של יעדים. חלק מן הקווים עוצרים בטרמינלים של שדות התעופה הגדולים. המחיר הזול והאופי של הנסיעות האלה מביא לכך שרוב המשתמשים בשתי חברות האוטובוסים הם סטודנטים או תרמילאים צעירים שנודדים בין ערי היבשת. בגלל קהל הנוסעים הצעיר האווירה ברבים מהאוטובוסים האלה נינוחה ופחות מכופתרת מאשר ברבות מהרכבות. קהל הנוסעים אינו מתחלף במהירות, היחס אישי יותר מאשר ברכבת והתחנות ממוקמות בדרך כלל בכיכר מרכזית בעיר או בתחנת אוטובוס מרכזית שצמודה לתחנת הרכבת.

"באסאבאוט" מציעה רשת תחנות שמונה 36 ערים באירופה. התחנות כוללות אמנם את כל הערים המרכזיות בתריסר מדינות, אבל בחינה מדוקדקת יותר של רשימת הערים מגלה די בקלות את החסרונות. החברה לא מגיעה כלל לאתונה ביוון, לא עוצרת במילנו, בבריסל, או בפרנקפורט.

באסאבאוט מציעה שני סוגי כרטיסים: כרטיסים מעגליים (loop) שמאפשרים תנועה חופשית באזור מסויים במשך כל העונה (מאי -אוקטובר) או כרטיס חופשי המאפשר תנוכה בכל רחבי אירופה אך מוגבל הכמות העצירות. כרטיס ללופ הצפוני, שכולל את הולנד, גרמניה, צ'כיה, אוסטריה צרפת ובלגיה ועולה 639 דולר. כרטיס חופשי המוגבל ל-6 עצירות עולה 549 דולר.

החברה המתחרה והותיקה יותר- יורוליינס היא איחוד של 32 חברות עצמאיות במדינות שונות. יורוליינס מציעה כרטיס חופשי בין 40 יעדים ב-18 מדינות. גם כאן אפשר למצוא את כל הערים המרכזיות, מאוסלו ועד רומא, מלונדון ועד בוקרשט.

אם מתכננים היטב את המסלול קל לבחור בין החברות. באסאבאוט, למשל, מגיעה ליעד כצ'סקי קרומלוב בדרום צ'כיה, יורוליינס עוצרת רק בפראג. שתי החברות לא מגיעות עדיין ליעדים שזוכים בשנים האחרונות לפופולריות כקרואטיה או סלובניה, אבל בשתיהן מוסיפים בכל שנה ערים חדשות במזרח אירופה, שעולות על מפת התיירות ועל רשת האוטובוסים. ביורוליינס הוסיפו השנה את ריגה בלאטביה, את בודפשט בהונגריה ואת קראקוב בפולין.

המחירים של יורוליינס נחשבים לעסקה הטובה ביותר בנסיעות באירופה. הם מציעים 15 יום של נסיעה חופשית למבוגר תמורת 230 אירו (לא בשיא העונה) ואת אותה עסקה לצעיר תמורת 199 אירו. צעיר נחשב כאן כל מי שלא מלאו לו 25 שנים או עבר את גיל 60.

רכבת

נסיעה ברכבות זוכה לפריחה באירופה. הנוחות שמעניקה הרכבת, המהירות של הרכבות החדישות, ההגעה למרכזי הערים הגדולות, בלי צורך לבזבז עוד הרבה זמן וכסף על נסיעה לשדות התעופה, כל אלה מעניקים לרכבות האירופיות רנסאנס לא כל כך צפוי. חשוב להבין שלא מדובר בעסקה זולה במיוחד ובהחלט לא כזו שמתאימה לכל נוסע. הכרטיס הפופולרי ביותר הוא יורייל פאס (Eurail pass). הכרטיס אינו מיועד לתושבי אירופה ולכן חשוב להזמין אותו עוד לפני שיוצאים מהארץ. אפשר לקנות אותו ישירות באינטרנט או דרך סוכני הנסיעות. יורייל מציעים ארבעה סוגי כרטיסים.

יורייל פאס גמיש, שמאפשר עשרה ימי נסיעה במשך חודשיים, עולה 594 אירו למבוגר (מחלקה ראשונה), או 387 אירו לצעיר (מחלקה שנייה). כרטיס ל-15 ימי נסיעה בחודשיים עולה 781 אירו למבוגר ו-508 אירו לצעיר. אפשרות מעניינת אחרת בבחירת כרטיס חופשי ברכבת מיועדת לאלה שלא מתכוונים לחלוף על פני יותר משלוש, ארבע או חמש מדינות במהלך נסיעתם. אפשרות זו נקראת Eurail Selectpass. הנוסע מגביל עצמו, לפי בחירתו לכמה מדינות. המחיר לחמישה ימי נסיעה למבוגר במשך חודשיים, בין שלוש מדינות הוא 319 אירו. עסקה דומה לצעיר עולה 207 אירו. יש כמובן אפשרויות רבות נוספות, לפי מספר הימים והמדינות שנבחרו.

המתכננים לטייל במדינה אחת בלבד יכולים לרכוש כרטיס לנסיעה חופשית בתחומי אותה מדינה. המחירים שונים מאוד בין המדינות. שלושה ימי נסיעה נבחרים (במשך חודשיים) למבוגר באיטליה עולים 179 אירו.שלושה ימי נסיעה במשך חודש בצ'כיה עולים רק 91 אירו. ביוון יעלה כרטיס כזה 99 אירו. ההבדלים נובעים בין היתר גם ממהירות הרכבות, מן הנוחות שלהן וכמובן מיוקר המחיה באותה מדינה.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.