תפריט עמוד
המואזין סלסל בקולו וקרא לתפילה. המוני גברים צעדו בסמטאות המַדינה לעבר מסגד זיתונה שנבנה במאה התשיעית, המעוטר במאתיים עמודים משרידי קרתגו הרומית. צעדנו עם הגברים אל תוך המסגד, אבל כשנכנסו אל החצר הפנימית שלו, סימנו לנו כמה גברים בגלימות חומות להתרחק מהמקום. אין כניסה ללא מוסלמים. יצאנו מהמסגד אל סוק אלעטארין (שוק מוכרי הבשמים) הסמוך, ומשם שוטטנו בסוק אלברכה (שוק הברכה). פטפטנו עם המוכרים, רכשנו כמה מזכרות, וקינחנו בכוס תה חם בבית קפה נינוח על קו

כחול ולבן בסמטה לש המדינה

התפר שבין המַדינה, לבה ההיסטורי של תוניסיה המודרנית, ובין העיר החדשה
(Ville Nouvelle) בת מאת השנים, שהקימו הצרפתים. שם, קודם לכן, בדרך למדינה, עוד ראינו את שדרות בורגיבה, הקרויות על שמו של נשיאה הכריזמטי של תוניסיה המודרנית, שבבתי קפה הפזורים לאורכן ישבו בנחת צעירים תוניסאים והתמתחו.
יום קודם לכן טיפסנו על גבו של גמל רוטן. בֶּרבֶּרי זעוף אחז במושכות והוביל אותנו מנווה המדבר דוז (Douz) לטיול גמלים בראשיתה של הסהרה.
לא הרחק מדוז ביקרנו במטמטה (Matmata), כפר קטן השוכן כ־400 קילומטרים מדרום לתוניס, לא הרחק מהאי ג'רבה (Jerba), ובו נפערים בורות מגורים תת קרקעיים מוצלים וקרירים (ראו "מסע אחר" 127). "באזור ההררי הזה, שפניו פני ירח", מדקלמים מדריכי התיירים, "הוסרטו סצנות מהסרט 'מלחמת הכוכבים'". ברקע משוחחים ביניהם כמה בֶּרבֶּרים בשפתם העסיסית. כשנודע להם שבאנו מישראל לביקור קצרצר, הם מברכים אותנו בחביבות. תוניסיה, עושה רושם, מסבירה פנים לאורחים ישראלים.

ידידותיות תוניסאית
תוניסיה היא המדינה הקטנה ביותר בצפון אפריקה, אך היא מציעה לטיילים אפשרויות שאינן פחותות ממדינות גדולות ממנה בהרבה: טיול ג'יפים בסהרה, חופים רחצה הומים בעונה, ביקור באי ג'רבה, שבו ניצב בית הכנסת החשוב אל ג'רבה (בשנת 2002 היכה שם אוסאמה בן לאדן וגרם למותם של 21 אנשים), או ביקור בכפר הקטן סידי בו סעיד
(Sidi Bou Sa ïd), הבנוי על כף מעל מפרץ תוניס, כעשרה קילומטרים מצפון־מזרח

הכנסת אורחים ברברית במטמטה

לבירה, וכמובן – הריסות קרתגו הסמוכות לבירה, אם למנות רק שכיות אחדות.
לאחרונה הופיעה תוניסיה בכותרות העיתונים בישראל לאחר שנשיאה, זיין אל עבאדין בן עלי, הזמין את ראש הממשלה אריק שרון לכנס בינלאומי שיתקיים בתוניסיה בנובמבר השנה, אף על פי שאין קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות. ייתכן שהידידותיות התוניסאית היא שעומדת מאחורי תופעה חדשה: יותר ויותר ישראלים – בני תוניסיה ואחרים – מגיעים לבקר בתוניסיה, למרות אזהרת משרד החוץ שלא לנסוע לשם. רוב הישראלים מגיעים בטיולים מאורגנים, אך לא מעט מגיעים לאחרונה באופן עצמאי.
לקראת פרידתנו מתוניסיה הג'יפים שועטים בחולות, מדלגים כאיילות על הדיונות לקול צחקוקיה המבוהלים של תיירת גרמנייה. לפתע – דקלים, ריח מים, וכפר הומה שבשוקיו טורבנים בצבעי כחול. אלה הם אנשי שבט הטוארג, הגודשים את השוק  הבֶּרבֶּרי בנווה המדבר גאבס (Gabes). לאחריו מישורים צחיחים, כאן מתחיל הסהרה, הגדול במדבריות העולם (כ־8,400,000 קילומטרים רבועים) הנמתח לאורך כ־1,500 קילומטרים עד אזור הסוואנות שבדרום, בואך אפריקה השחורה.


תודת המערכת ללימור מחברת מד קרוזס ולפולי מחברת זמן אמיתי, על סיוען בהכנת הכתבה
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.