תפריט עמוד

תגלית מרגשת: נחשף נמל עתיק בקרקעית הים בעכו

בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות למרגלות חומת הים הדרומית של עכו, נחשפו מתקנים השייכים לנמל שפעל בעיר כבר בתקופה ההלניסטית (מאה 2-3 לפני הספירה) – והיה החשוב ביותר בארץ ישראל בתקופה זו. עדויות ראשונות לאפשרות קיומו של רציף זה נתגלו לראשונה בשנת 2009אז נחשף קטע רצפת אבן מאבני כורכר מסותתות וגדולות, בטכניקה המזכירה את סגנון הבנייה הפיניקי – האופייני למתקנים בסביבה ימית. רצפה זו, שנתגלתה מתחת לפני הים, עוררה שאלות רבות בקרב הארכיאולוגים; בנוסף להשערה שמדובר ברצפת רציף ימי, הועלתה האפשרות שמדובר ברצפת מבנה גדול.

בין הממצאים שהתגלו היו אבני קשירה גדולות, במשקל של 300-250 ק"ג כל אחת, אשר שימשו לקשירת כלי שייט שעגנו בנמל לפני כ-2,300 שנה. כמו כן, נחשפו, לאורך עשרות מטרים, מפולות של אבנים מסותתות גדולות, שנראה שהשתייכו למבנים או למתקנים גדולים. מהממצאים עולה תמונה ברורה של הרס שיטתי ומכוון, שהתרחש בעת העתיקה במתקני הנמל. לדברי קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, בימים האחרונים נחשף ממצא המעלה את הסברה כי החפירה נעשית בחלק מהנמל הצבאי של עכו. מדובר ברצפת אבן מרשימה שנחשפה בחלקה, ותחומה משני צידיה בקירות אבן מרשימים – גם הם בסגנון פיניקי. נראה כי הרצפה שבין הקירות נטויה מעט לכיוון דרום, ובמרכזה אבני מפולת אחדות. ניתן להניח שמדובר בממשה – מתקן המשמש להרמת ספינות אל החוף – כנראה ספינות מלחמה.

למרגלות המתקנים נחשפה קרקעית הנמל הקדום. שם, נמצאו אבני הקשירה, וכן אלפי שברים של כלי חרס, בהם עשרות כלים שלמים וחפצי מתכת. זיהוי ראשוני של כלי החרס מעיד כי רבים מהם מקורם באיים בים האגאי, ובהם קנידוס, רודוס, קוס ואחרים, ובערי נמל אחרות השוכנות לחופי הים התיכון. ממצאים אלה מהווים עדות ארכיאולוגית מוצקה למיקומו של הנמל ההלניסטי, ואולי הנמל הצבאי. חלקי הרציף נמשכים מתחת לחומה העותמנית, ולכן, ככל הנראה, אי אפשר יהיה לחפור אותם בעתיד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.