תפריט עמוד
אוקטובר הוא חודש שכדאי להתייחס אליו בחשדנות. גשמים חזקים יורדים בדרך כלל במהלך אוקטובר ביעדי התיירות המרכזיים באירופה. זה פחות מטריד בביקור בעיר, אבל יכול להפוך מדכא מאוד כאשר אתה מסיט בבוקר את הוילון באתר החופשה אליו הגעת כדי לתפוס את קרני השמש האחרונות של הקיץ, ומגלה שגשם זלעפות שוטף את החוף מאופק לאופק.

בחירת יעד באוקטובר, בייחוד לטיול או חופשה מחוץ לעיר, מחייב לכן התחשבות מיוחדת במזג האוויר הסתווי. זה, כמובן, רחוק מלהיות מדע מדויק, אבל כאשר בוחרים בתבונה מדובר בהימור סביר עם סיכויים לא רעים להצלחה.

לאן כדאי אם כן לנסוע בסתיו, בטווח טיסה מתקבל על הדעת? הקו המנחה הפשוט ביותר אומר – מרומא דרומה. הנחיה פסימית ומדויקת יותר אומרת מקו רוחב ארבעים דרומה. רומא שוכנת סמוך לקו רוחב 42 וההבדל בין שתי ההנחיות פשוט – השנייה מוציאה את רומא, ברצלונה ואיסטנבול מחוץ לרשימת היעדים המומלצים לחודש אוקטובר. גם הגישה המחמירה הזו מותירה עדיין כמה יעדים מצוינים, אליהם אפשר להגיע במהלך אוקטובר וליהנות מקרני השמש האחרונות של הקיץ הזה. המחירים בתקופה זו זולים, על צפיפות אין בכלל מה לדבר, וצבעי העצים, הים והגנים רכים ויפים במיוחד.

איטליה חוף אמאלפי
אזור החוף בדרום מערב איטליה, בעיקר מדרום לנאפולי, מציע את אחד האזורים היפים לאורך הים התיכון. בתקופה זו של השנה אפשר ליהנות ממנו במיוחד. במהלך היום מגיעות הטמפרטורות הממוצעות באוקטובר באזור זה ל23- מעלות. הצפיפות היא הבעיה העיקרית כאן בקיץ ובאוקטובר אפילו על החוף באי הקסום של קאפרי כבר לא צפוף. הנסיעה מרומא נמשכת כשלוש שעות בלבד.

המקומות הטובים ביותר להתגורר בהם לאורך החוף בקטע שמדרום לנפולי הם סורנטו, אמאלפי, פוזיטאנו ובעיקר כדאי להמליץ בחום על הכפר הקטן יותר פראיאנו. מכאן אפשר לצאת לטיולים רגליים ארוכים לאורך החוף, לביקורים בעיירות השכנות ולביקור של יום אחד לפחות באי הסמוך קאפרי.
מלון "אונדה ורדה" (Onde Verde – גל ירוק) הוא אפשרות צנועה למדי ונעימה במיוחד. המלון מורכב מכמה בניינים, כולם צופים כמובן אל המפרץ של פראיאנו, ובמרכזו מסעדה גדולה עם מרפסת ענקית מעל הים.

החוף הנפלא והמסולע של פראיאנו משמש רק כמה עשרות מתרחצים בצידו הצפוני וכמה עשרות סירות דייגים בצידו הדרומי. על הצוקים מסביב אפשר להבין מדוע הוכרז קו חוף הזה כנכס טבע עולמי מוכר בידי אונסק"ו.
אתר המידע על פראיאנו
האתר של מלון אונדה ורדה.

סיציליה
כאן הקיץ עדיין בעיצומו והיעד הקרוב הזה חם מדי לביקור ביולי-אוגוסט. באוקטובר הטמפרטורה הממוצעת בסיציליה 25 מעלות והמים בים חמימים ונעימים. הסיור באי יכול להיות מורכב מאתרים יווניים עתיקים כאגריג'נטו או סלינונטה; מאתרי טבע מרשימים כהר אתנה ומאתרי נופש מפנקים כטאורמינה, ששוכנת על פסגת הר.
סיציליה היא אחד ההימורים הבטוחים ביותר לטיול סתיו במהלך אוקטובר, בכל הקשור למזג האוויר.
אתר התיירות של סיציליה

פוליה
אזור זה, העקב של המגף האיטלקי, הוא החלק הפחות מוכר באיטליה. אין כאן כמעט יעדים "חשובים" או אפילו בתי מלון גדולים ואתרי תיירות. יחד עם זאת, לחובבי האוכל איטלקי פוליה (Puglia) היא הדבר הקרוב ביותר לגן עדן. שמונים אחוזים מן הפסטה ושמן הזית האיטלקיים מיוצרים באזור זה. האפשרות המעניינת ביותר למגורים היא ב"מאסריאס" – בתי חווה גדולים ומבוצרים שהומרו לבתי אירוח מחודשים ונוחים. המוצרלה המקומית ידועה כאחת הטבות במדינה והיינות המקומיים מוסיפים כבוד לחבל המקופח.
המיקום הדרומי ותקופת בציר הענבים החלה באוקטובר הופכים אותו ליעד מצוין לטיול סתיו.

ספרד קוסטה דל סול
אזור החוף בדרום ספרד הוא מסוג המקומות אליהם לא כדאי להתקרב במהלך הקיץ, בעיקר בגלל החום. לעומת זאת, במהלך הסתיו (ואפילו בחורף) אפשר ליהנות כאן ממזג אוויר נהדר. הטמפרטורות באזור זה לא יורדות במהלך אוקטובר מ-22 או 23 מעלות. מלגה היא יעד הטיסה הטוב ביותר (בטיסות שכר ישירות או בטיסות לברצלונה ומשם בטיסת המשך). אפשרויות הבילוי וטיולים באזור קוסטה דל סול כמעט אינסופיות. חובבי החופים יכולים לבלות באתרי הנופש הגדולים ביותר כפואנגירולה (Fuengirola) או טורמולינוס (Torremolinos), שזכה לפרסום גדול בזכות סרט בשם זה שהוקרן גם בארץ. המעדיפים מקומות שקטים וקטנים יותר יפנו לאתרי החוף נעימים כנריה (Nerja) או מרבלה (Marbella). האפשרות המעניינת והמוצלחת מכולן היא לצאת לטיול סתיו בהרי האלפוחאראס, או בסיירה נבאדה הגבוהה מאוד (3478 מטר) בה אי אפשר לצפות למזג אוויר חמים במיוחד. בכל מקרה כדאי לסיים טיול כזה בגרנדה ובגני האלהמברה המופלאים. גם כאן הצפיפות היא הבעיה המרכזית ודווקא במהלך הסתיו אפשר לשוטט בגני החנרליפה הסמוכים לאלהמברה מבלי להיתקל בקבוצות ענקיות של תיירים. ארמון האלהמברה אף פעם לא ריק ממבקרים, אבל הרושם שיותיר ביקור סתיו טוב פי כמה מביקור דומה בקיץ הלוהט.
חובבי המותרות ילונו בפראדור סן פרנסיסקו הצמוד לארמון האלהמברה

קוסטה בלאנקה
אפשרות לא רעה נוספת לטיול סתיו בספרד היא חופי הקוסטה בלאנקה. אזור זה, כמאה קילומטרים מדרום לוולנסיה, קריר קצת יותר מהקוסטה דל סול, אבל הסיכוי לגשם באוקטובר קלוש כמעט באותה מידה. ולנסיה היא היעד המרכזי כאן, אבל דווקא קו החוף היפה מקאבו דה סן אנטוניו לאליקנטה הוא מסלול הטיול המועדף בעונה זו.

יוון
האיים מתרוקנים בעונה זו של השנה. כרתים הוא אחת האופציות הטובות ביותר. החוף הדרומי של האי הגדול שומר על טמפרטורות גבוהות בכל אוקטובר. 24 מעלות ושישה ימים גשומים הם ממוצע שאפשר לבנות עליו חופשת סוף קיץ מצוינת.

החלקים הדרומיים ביותר של יוון, בדרום חבל הפלופונס, מבטיחים תוצאות כמעט טובות, במחירים סבירים לגמרי. הטיסה לאתונה ומשם במשך כמה שעות נסיעה אפשר להדרים לנאפפליו ואפילו דרומה יותר לכיוון מונמוואסיה או לחבל מאני.
אתר משרד התיירות היווני

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.