תפריט עמוד

שירת העשבים – כשלסנופי כואבת השן

צמחי מרפא לטיפול בחיות מחמד: טיפול הומאופתי במקרה של תאונה, פרחי באך להרגעה, שמנים להרחקת קרציות ופרעושים, קומפרס לנקעים ושברים, קומפרס לדלקות עיניים או שיניים

שירי חבקין | צילום: Stephanie Thome

לפני מספר ימים חזרתי ממרפאת הווטרינר עם הכלב הג'ינג'י המתוק שלי סנופי, כשהוא נרעש ונרגש בשל החיסון השנתי אותו קיבל ויותר מכך בשל שבב הברקוד שהוחדר לצווארו כדי שאם ילך חלילה לאיבוד, יאותר ויסומן ככלב שחוסן.
לומר את האמת, הפעולה החודרנית הכאיבה גם לי ולמרות שהרופא שכנע אותי כי הדבר הכרחי למטרות שליטה על התפרצות מחלת הכלבת, לא יכולתי שלא לחשוב כמה אנוכיים אנו בני האדם והאם פעולה כואבת זו באמת תועיל או שרק תשקיט מצפון ותכסה ישבנים בעמדות מפתח במשרדי הווטרינריה הארצית. גם סנופי מן הסתם לא הבין על מה ולמה המהומה, מה עוד שצווארו התנפח עד מאוד ולפתע צמחה לה שם ממש גולה ענקית. מבוהלת ומבועתת מן ה"גידול" החדש רצתי למטבח לארון תרופות הסבתא המפורסם שלי וחשבתי מה לעשות ומה לתת לו כדי להרגיע את המצב הקיצוני שצץ לנו פתאום בחצות הליל.
לבסוף, כפי שהייתי נותנת לילדים, נתתי לו כדורי ארניקה הומיאופתיים למציצה במינון של עזרה ראשונה וטפטפתי על המקום הנפוח מספר טיפות רסקיו רמדי של פרחי באך. לאחר כרבע שעה נעלמה ה"גבעה" המבהילה מצווארו והכלב נרגע ושקע בשנת ישרים.
חיות המחמד שלנו מגיבות היטב לטיפולים אלטרנטיבים וזאת בעיקר משום שגופם פתוח לקבל את חומרי המרפא שבצמחים והם אינם "מורעלים" כמונו בתזונה מתועשת, בסיגריות או פגעי מערב אחרים. כמו כן, כיום גדלה המודעות לטיפול אלטרנטיבי בבעלי חיים וישנן מרפאות שמעניקות טיפול הוליסטי הן בדיקור והן בהומיאופתיה. טיפולים אלה ידועים כיעילים ביותר וכמאריכי חיים ובמקרים רבים גם כמצילי חיים. אנא התייחסו להמלצותי כטיפול עזרה ראשונה בבעיות נפוצות. את רוב הצמחים והתרופות עליהם אמליץ להלן ניתן להשיג בבתי הטבע ובבתי מרקחת הומיאופתיים.

שיקוי מפרחי באך מרגיע לכלב (או לכל חיה אחרת): מבקשים בבית המרקחת הטבעי שלנו להכין תמצית פרחי באך מהתמציות הבאות: הולי
(Holly
) – לכעסים והתפרצויות זעם; אימפשייס (Impatiense) – לחוסר שקט ועצבנות; צ´ריפלאם (Cherryplum) – לפחד מאובדן שליטה ולהתנהגות אימפולסיבית; וואלנט (Walnut) – משרה תחושת חוסן מפני שינויים ומפני חשיפה ותחושת חוסר ביטחון. מרגיע. נותנים לכלב ארבע טיפות מתחת ללשון או מטפטפים בקערת המים שלו ובודקים ששתה הכל. מומלץ לתת כל כמה שעות. אין כל סכנה למינון יתר או לתופעות לוואי. כדאי להמשיך ולתת את המיצוי הזה במשך חודש לפחות.
טיפול הומיאופתי במקרים של תאונה חלילה או לאחר קרב טראומתי: מתאים גם לנפילות כפי שלעיתים קורה לחתולים הנופלים מחלון גבוה. כמו כן מתאים מאוד לטיפול לאחר ניתוחים או כל טיפול כירורגי שעברה החיה: קונים בבית מרקחת הומיאופתי ארניקה C-30 בגלובולים (סוכריות מציצה קטנטנות). ממיסים 5-3 גלובולים במעט מים רתוחים בטמפרטורה פושרת ונותנים לכלב או לחתול לשתות את המים. אפשר לתת להם את הגלובולים ישירות לתוך הפה אולם לפי המלצת ההומיאופתים, יש להימנע ממגע יד בתרופה זו. יש לתת את המנה הזו לפי הצורך כשלוש עד חמש פעמים ביום. הארניקה מיועדת להרגעת הטראומה, מזרזת את החלמת הרקמות ומסייעת בעצירת דימומים ובהפחתת כאבים.
להרחקת קרציות, פשפשים ופרעושים ולטיפול בגרד שהם גורמים: מערבבים 100 מ"ל שמן שקדים עם 15 טיפות שמן לבנדר, 15 טיפות שמן עץ התה, 10 טיפות שמן קלנדולה ו-10 טיפות שמן ציטרונלה. מורחים את הכלב בשכבה דקה של השמן. אין צורך לשטוף. יש להיזהר שלא למרוח ליד העיניים ולא על כפות הרגליים כדי שלא ישפשף בהן את עיניו.
קומפרס קומפרי לנקעים ולשברים: מכינים קומפרס ממספר עלי קומפרי רתוחים אותם מניחים על המקום הפגוע וקושרים עם בד חיתול במשך מספר ימים רצופים עד לשיפור המצב. לחילופין, ניתן להשיג משחת קומפרי ברוב בתי הטבע.
קומפרס קמומיל לדלקות עיניים: בדרך כלל דלקות העיניים מופיעות אצל גורים קטנים הן בקרב חתולים והן בקרב כלבים. הטיפול היעיל ביותר הינו הכנה של תה חזק מקמומיל (בבונג), אותו אפשר לקנות היום גם ברשתות השיווק ובחנויות המכולת. לאחר שהתה מתקרר לטמפרטורת הגוף, טובלים פיסות צמר גפן בתה ומנקים בזהירות את העיניים. שיפור מהיר וניכר יבוא לאחר שניים שלושה טיפולים כאלה והכלב/ חתול שלכם יודה לכם מכל הלב.
שיניים: בכאבי בטן החיות בדרך כלל יודעות לטפל בעצמן, על-ידי כך שהן מפסיקות לאכול או לחילופין על-ידי לעיסת עשבי בר הגורמים להקאה. לעומת זאת, כאבי שיניים משאירים את חיית המחמד שלנו חסרת אונים וסובלת. תבלין הציפורן עוזר לכאבי שיניים אצל בני האדם ואצל חיות. ייתכן כי ריחו החריף יהיה בלתי נסבל עבורן ולכן יש למהול את השמן האתרי במעט שמן זית.
אופן השימוש: עשר טיפות שמן אתרי של ציפורן בכפית שמן זית, לטבול פיסת צמר גפן או את האצבע שלנו ולמרוח את החניכיים של החיה או סביב אזור השן הכואבת. פעולה זו היא בגדר עזרה ראשונה בלבד ולאחר מכן מומלץ לגשת לרופא המטפל להמשך טיפול.


הכתבה התפרסמה ב"חיים אחרים"- הירחון הישראלי לרפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית, גיליון 108 ספטמבר 2005

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.