תפריט עמוד

שייט על נהר הגנגס

הגנגס, הנהר הקדוש להינדים ועורק החיים למיליוני הודים, עובר דרך הפסיפס הצבעוני המופלא שמרכיב את הודו – ערים וכפרים, מקדשים ושווקים. הפלגה בספינת נהר על הגנגס מאפשרת לצפות ולחוות את מרקם החיים של תת היבשת שלא מפסיקה להפתיע, לגעת ולרגש

ספק אם יש עוד נהר המסמל התמזגות רוחנית כה עמוקה ואמונה דתית כה שלמה כמו הגנגס (בסנסקריט גנגה). הגנגס הוא התמצית של הודו (ובנגלדש, שהיא בעצם חלק אורגני של הודו); בה הוא מתחיל מסלול של למעלה מ-2,500 קילומטר בקרחון גנגוטרי שבהימלאיה ההודית, ובה הוא גם נשפך לים במפרץ בנגל. הוא לא רק הנהר הקדוש ביותר בהינדואיזם, שמימיו משמשים באינספור טקסים דתיים (pujas), הוא עורק חיים ראשון במעלה עבור מיליוני הודים החיים על גדותיו ותלויים בו בחיי היומיום, והוא גם בעל חשיבות היסטורית גדולה, ערש של תרבויות בנות אלפי שנים, שליטים, ערי בירה וערי מחוז.

השמש השוקעת צובעת את הגנגס בצבעים קסומים

עבור האלפים שנמשכים להודו, אך מאידך גם נרתעים ממנה, הפלגה על הגנגס היא דרך נהדרת לחוות את אחת המדינות המורכבות, הצבעוניות והמסעירות שעל הגלובוס, ולטעום אותה בגובה העיניים (או הנהר). כל זאת בספינת פאר עם תנאי מלון מפנקים – קצת כמו ללכת עם ולהרגיש בלי, או להיפך. מדובר בשייט נינוח בהילוך איטי, עם טיולי יום לאתרים מרתקים ומקדשים יפים, בחלקם מוכרים יותר ובחלקם פחות – בדיוק מסוג המקומות המזמנים מפגש עם המארג המיוחד ששמו הודו. מהטבע המפואר של הגנגס לא נותר אמנם הרבה, אבל עם קצת מזל אולי אפילו יזדמן לכם לפגוש דולפיני נהר, סוגים שונים של דגים, תוכים, טווסים.

הפלגה על הגנגס. דרך נהדרת לחוות את אחת המדינות המורכבות והמסעירות בעולם | הצילום באדיבות Haimark LTD ©

השייט מתחיל בעיר קולקטה (Kolkata), המוכרת גם בשם כלכותה, במזרח הודו. אך עוד לפני שהספינה מרימה עוגן ומתחילה לשייט במעלה הנהר, כדאי מאוד לערוך היכרות עם העיר. קולקטה, שהחלה כמאחז של חברת East India, הייתה בירת הודו תחת השלטון הבריטי בין השנים 1773 ל-1911, והיא משופעת בדוגמאות של אדריכלות מפוארת מהעידן הקולוניאלי הבריטי. הסיור מתחיל מוקדם בבוקר בתצפית פנורמית על פניני אדריכלות כמו בית הכותבים, בית הדואר המפורסם, בית המשפט, בית הנציב (Raj Bhawan), בית העירייה, בית האוצר, הבנק הפדרלי של הודו וכיכר דלהאוזי (Dalhousie), ששמה הוסב ל-B.B.D. Bagh. בכנסיית סנט ג'והן הניצבת בקרבת מקום פועל העוגב העתיק ביותר בהודו, ובחצרה נמצאים קבריהם של הגנרלים הבריטים שנפלו במצור על העיר ב-1756, השנה שבה הוקמה הכנסייה.

קולקטה נחשבת לבירת התרבות של הודו וככזאת פועלים בה משוררים, סופרים וזוכי פרסי נובל. יש בה גם גלריות לאמנות ומתקיימים בה פסטיבלים שונים, כל זאת בצד עוני שאין כדוגמתו. כזאת היא הודו. אפשר לאהוב אותה, אפשר לשנוא, אך אי אפשר להישאר אליה אדישים. אשר על כן, הסיור בקולקטה כולל גם ביקור בביתה של אמא תרזה (Mother House) ובבית היתומים שישו בהאוון (Shishu Bhavan), שייסדה ב-1952.

אנדרטת ויקטוריה בקולקטה, עיר שבה פניני אדריכלות רבות

הודו היא מקום לידתן של שתיים מהדתות החשובות בעולם, ההינודאיזם והבודהיזם. במרחק של כ-77 קילומטרים מקולקטה, על גדתו המערבית של נהר בגיראת'י (Bhagirathi, אחד מסעיפיו של הגנגס) שוכנת העיר קלנה (Kalna). מסע ריקשות חביב מוביל אל מרכז העיר, שם ניצב ארמון רג'בארי (Rajbari). המתחם מפורסם בצפיפות הגדולה ביותר במדינה של אתרי תפילה הינדים, עם לא פחות מאשר 108 מקדשים מרשימים בעלי גגות משופעים. במרחק לא גדול ניצב מקדש פרטפשוואר (Pratepeshwar), שאריחי הטרה קוטה שלו מתארים אירועים הינדיים מכוננים.

מקדש הינדי בקלנה

התחנה הבאה היא מטיארי (Matiari), המפורסמת בבזאר הממוקם לאורך הנהר ובאמני הנחושת שלה היוצרים עיטורים מרהיבים בטכניקה מסורתית עתיקת יומין. בשייט הזה אין רגע משעמם. למשל, בכפר קושבאג (Khushbagh, שפירושו גן האושר), ניצב מסגד יפה מן המאה ה-17 שבו עדיין מתגוררים צאצאיו של מייסדו.

הפלגה קצרה לצד כפרים ושדות מובילה אל היעד הבא, הכפר בגאנאגאר (Baganagar), שבו אפשר להתרשם מאורח החיים בכפרי האזור. מכאן הדרך לא ארוכה אל מורשידאבאד (Murshidabad). המקום נחשב לפנינה היסטורית ויש בו מקבץ של מבני לבנים עם אדריכלות יוצאת דופן. בארמון האזארדוארי (Hazarduari) למשל, שהוקם ב-1724 על ידי שליט מורשידאבאד, יש לא פחות מאלף דלתות, אמיתיות ומדומות, אוסף עתיקות, חפצי אמנות וכתבים מהתקופה הקולוניאלית.

ילדים משתעשעים על גדת הגנגס. הנהר, הקדוש להינדים, הוא עורק החיים של הודו

כשממשיכים צפונה במעלה הנהר מגיעים לכפר מאיאפור (Mayapur), שהוא על פי האמונה ההינדית מקום לידתו של Sri Chaitanya Mahaprabhu, נזיר מן המאה ה-15, הנחשב לאחד מגלגוליו של קרישנה ואשר ייסד אסכולה משלו בהינדואיזם. במקום מוקם כיום מקדש מרשים שיתנשא לגובה של 110 מטרים. מחצית מעלות המיזם ממומנת על ידי אלפרד פורד (נינו של הנרי פורד) ובנייתו עתידה להסתיים ב-2016.

המסע חזרה במורד הנהר מזמן חוויות נוספות, כמו המושבה הצרפתית לשעבר צ'אנדנגור (Chandenagor), שהוקמה ב-1637 כשלוחת מסחר צרפתית על גדות הגנגס, וב-1688 הפכה להתיישבות של קבע. כשצועדים בטיילת שלאורכה בניינים בסגנון צרפתי, מגיעים לכנסיית "הלב הקדוש" (Sacred Heart) ואפילו למאפייה צרפתית מסורתית שבה אופים בכל בוקר באגטים טריים. מי היה מאמין.

מסע שייט בהודו מאפשר מפגשים עם פניה המגוונות של תת היבשת ועם תושביה

בסיומו של השייט אפשר להמשיך בטיול יבשתי דרך כמה מאתריה המדהימים של הודו, דוגמת ג'איפור, עיר הארמונות והמקדשים, העיר אגרה ובה הטאג' מהאל המפורסם ודלהי הססגונית והמרתקת.

לשוט על הגנגס
ספינת הנהר Ganges Voyager, שבה מפליגים על הגנגס, מספקת חווית שייט נפלאה: סוויטות מרווחות המעוצבות ברוח קולוניליאזם בריטי בשילוב עם כל הנוחות והפינוק המודרניים, טרקלין ובו אפשר לנוח עם קוקטייל טוב ולצפות במופעים והצגות של להקות מקומיות, מסעדה שבה התפריט ההודי מקבל פרשנות מרתקת, עמדת תצפית – מקום נפלא לשתות בו קפה של בוקר או לצפות בשקיעה הצובעת את השמיים והמים בכתום מופלא, מתחם ספא וכושר ועוד. השייט מלווה בהדרכה בעברית.

סוויטה בספינת הנהר Ganges Voyager. פאר של פעם עם פינוקים מודרניים

עוד מידע על טיול להודו

 

אודישה: הודו שלא הכרתם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהודו

יריד הבקר הגדול של סונאפור, הודו
יריד הבקר הגדול של סונאפור, הודו

היריד הגדול של סונאפור (Sonapur), הסמוך לפטנה (Patna), בירתה של מדינת ביהאר (Bihar) אשר בהודו, נחשב לאירוע השנתי הגדול של ביהאר. בין קרוב ל-400 חגים שונים דתיים הנחגגים בהודו הוא אחד מהחגים המקומיים שאינם כלל הודיים, ומוכר פחות ...

מסע צילום בלדאק וקשמיר: מחפשים את נקודת הכיפתור
מסע צילום בלדאק וקשמיר: מחפשים את נקודת הכיפתור

"דרכי העפר בהן העפלנו, צבעו בהדרגה את המדבר הצהוב בלבן. את הדרך המושלגת ההררית, ניסו לפלס באופן סיזיפי, פועלים רבים. הם נאבקו בדרדרות האבנים החוסמות את הדרך השכם וערב. דגלים טיבטים צבעוניים, פיזרו מנטרות בודהיסטיות בעזרת האמונה וכוחה ...

מסע צילום אל עיר המתים, ורנאסי
מסע צילום אל עיר המתים, ורנאסי

ורנאסי היא העיר הקדושה ביותר בהודו ונחשבת לאחת מהערים העתיקות ביותר בעולם. היא בנויה לאורך נהר הגנגס, ועל גדותיו מתקיימים טקסים דתיים רבים, ביניהם טקסי שריפת הגופות הנערכים על גדות הנהר 24/7 בכל ימות השנה. מכאן כינויה של ...