תפריט עמוד

שוקי חג המולד באירופה

במהלך חודש דצמבר ערי אירופה מתמלאות בשווקים מסורתיים לחג המולד. אורות מנצנצים, שירים ומזמורים, יין חם, ממתקים מסורתיים, קישוטים, מתנות, ובעיקר אווירת חג מיוחדת. הנה כמה שוקי חג מולד מומלצים

בכל שנה בתחילת חודש דצמבר, כשאצלנו החורף בקושי מורגש, ערי אירופה מתמרקות ומתקשטות לקראת חג המולד. הרחובות מוארים בתאורה מיוחדת, עצי אשוח מקושטים בפנסים צבעוניים מוצבים ברחובות, ושוקי חג המולד הם הדובדבן שבקצפת. המסורת, הנהוגה כבר מאות שנים, התחילה במדינות דוברות גרמנית ובמהלך השנים התפשטה למדינות השכנות.


ביתנים מקושטים בשוק חג המולד בעיר יינה שבמרכז גרמניה

לכל שוק הייחוד שלו, אבל בכולם תמצאו המון אורות מנצנצים, דוכני עץ קטנים שמציעים קישוטים ומתנות, ומעל הכל, הריחות המשכרים של ממתקי החג. מרבית השווקים נפתחים בסוף נובמבר ונשארים פתוחים עד 23 בדצמבר, יום לפני ערב החג, אם כי יש שווקים שנפתחים כבר באמצע נובמבר וכאלה שנסגרים רק בתחילת ינואר. כדאי לבקר בשווקים באמצע השבוע, כי בסוף השבוע הם עמוסים במיוחד. כמעט כל שוק שתבקרו בו הוא מוצלח ומהנה בדרכו שלו, ובכל זאת, אספנו עבורכם כמה מהמוצלחים והמפורסמים שבשוקי החג.

גרמניה: המסורת חיה ובועטת
בגרמניה בולטת במיוחד המסורת של שוקי חג המולד. בתקופה הקודמת לחג המולד צצים במדינה מאות שווקים, הן בערים הגדולות והן בעיירות הקטנות. אלה ממלאים את גרמניה באווירה מיוחדת במינה, ובריח של יין חם, קינמון ונקניקיות צלויות המתפשט באוויר.


שוק זקנדרמנמרקט בברלין. שוק מסורתי ומלא קסם

בברלין לבדה מתקיימים מדי שנה עשרות שווקים בחג המולד. אחד השווקים המיוחדים ביותר בברלין הוא שוק ז'נדרמנמרקט (Gendarmenmarkt), שתחום על ידי הקתדרלה הצרפתית, הקתדרלה הגרמנית ומשכנה של התזמורת הסימפונית של ברלין. זהו שוק מסורתי ומלא קסם, עם אווירה של יריד עליז, ובו נערכות הופעות של מקהלות ותזמורות לצד תחרויות נושאות פרסים כמו קליעה למטרה. שוק מודרני יותר הוא השוק הנערך בכיכר פוטסדם (Potsdamer Platz) ובו אפשר למצוא, בנוסף לדוכנים המציעים המסורתיים, גם זירת החלקה על הקרח ומדרון שלג בו ניתן להחליק במזחלות. אם הגעתם עם ילדים, או שאתם ילדים בנשמתכם, כדאי להגיע לשוק חג המולד בכיכר אלכסנדר (Alexanderplatz), בו יש אווירת יריד אמיתית עם קרוסלות ומתקני לונה פארק. עוד תענוגות חורפיים בברלין תמצאו בכתבה הבאה >>


דוכני חג המולד בברלין. בעיר מתקיימים עשרות שווקים כאלה | צילום: VisitBerlin

לא רק בברלין אפשר ליהנות משוקי חג מולד נהדרים. בעיר רוסטוק, שעל חוף הים הבלטי בצפון גרמניה, פתיחת שוק חג המולד מלווה בהופעת אורח של סנטה קלאוס, שמגיע בסירה מהים. השוק עצמו מקושט בשלל אורות ובדוכנים אפשר למצוא מעדנים עונתיים כמו תפוחים מסוכרים, שקדים קלויים, סופגניות קטנות, ויין מתובל. מי שרוצה אוכל יותר משביע, ימצא כאן גם מאכלים מסורתיים דוגמת נקניקים ודגים מעושנים. לצד האוכל, אפשר להצטייד במתנות ובמזכרות שונות, והילדים ישמחו למראה מתקני הלונה פארק המוארים להפליא.


תצוגת אורות מיוחדת בשוק של רוסטוק בצפון גרמניה

בדרזזן מתקיים שוק חג המולד כבר מ-1434, מה שהופך אותו לשוק חג המולד הוותיק בגרמניה. השוק המרכזי מתקיים ברחוב Münzgasse. מה שמייחד את השוק הוא לא רק יופייה של דרזדן, אלא גם העובדה שדרזדן סמוכה לאזורים כפריים בהם עדיין מייצרים את המתנות והמזכרות לחג בעבודת יד. בין המוצרים המפורסמים ניתן למצוא כאן עבודות קרמיקה, צעצועי עץ ומפצחי אגוזים.

שווקים פופולריים נוספים נמצאים בקלן, שמארחת כשבעה שווקים מדי שנה, הגדול שבהם מתקיים בנוימרקט. אם אתם מגיעים עם ילדים כדאי לבקר בשוק שב-Rudolfplatz, שנראה כאילו נלקח מספר אגדות. שווקים מעניינים נוספים הם השוק הצף והשוק הימי-ביניימי שבחזית מוזיאון השוקולד בעיר בו מתקיימים מופעים תיאטרליים והופעות של לוליינים ומוזיקאים.


מאפים למכירה בשוק חג המולד של דרזדן

ציריך: תחנת הרכבת עוטה חג
העיר השוויצרית ציריך מוארת כולה באור יקרות ועוטה מראה חגיגי במיוחד לקראת חג המולד. בעיר יש לא מעט שוקי חג מולד בהם ניתן לקנות בובות של סנטה קלאוס וחפצי אמנות ולהתענג על מטעמי החג. אחד משוקי חג המולד בעיר מתקיים דווקא בתחנת הרכבת של ציריך, וקשה לחשוב על מיקום מוצלח יותר מהאולמות המקורים בימות החורף הקרים. התחנה כולה מוארת ומקושטת בפעמונים ושאר קישוטי חג ובעץ אשוח ענק. באולמות ניצבים למעלה ממאה דוכנים, בהם נמכרים תכשיטים ופיצ'יפקעס עבודת יד לצד שוקולדים משובחים, מאפי חג מסורתיים, עוגיות חמאה וכמובן יין חם.


ציריך מתקשטת לקראת החג | צילום: Christof Sonderegger, swiss-image.ch

בלגיה: קסם חורפי
שוק חג המולד בבריסל, בירת בלגיה, הולך וגדל ומשביח עם השנים. אם פעם הוא התרכז בכיכר המרכזית, גראן פלאס היפהפייה, הרי שכיום הוא נמתח לאורך לא פחות משני קילומטרים – מהכיכר הגדולה ועד לכיכר סנט קתרין (Ste-Catherine). השוק, שמוכתר בשם "תענוגות חורף" (Plaisirs d'hiver), מציע יותר מ-200 דוכנים שנראים כבתי עץ קטנים ומתוקים, שבהם אפשר למצוא מיני מתנות וקישוטים, מאכלים ומשקאות – יין חם מתובל בקינמון או בירה בלגית משובחת, הבחירה בידיכם. עץ אשוח ענקי, מואר כולו, מקשט את הכיכר, וגם הבניינים העתיקים שמקיפים אותה מוארים בשלל צבעים. בקצה השני של היריד – בכיכר סנט קתרין, ילדים בכל הגילאים יכולים להתענג על מתקני שעשועים וזירת החלקה על הקרח. עוד על חורף בבריסל תמצאו בכתבה הבאה >>


שוק חג המולד בגראן פלאס, הכיכר המרכזית היפהפייה של בריסל
צילום: Eric Danhier, Visit Brussels

בצפון בלגיה, בעיר ברוז', המצטיינת באווירה ימי ביניימית, עם רחובות מרוצפי אבן, תעלות, בניינים עתיקים, תעלות וכרכרות רתומות לסוסים, התפאורה מושלמת לחגיגות חג המולד. שוק חג המולד של ברוז' נחשב לאחד מהמוצלחים באירופה ומושך אליו מבקרים רבים מדי שנה. השוק מתקיים בכיכר המרכזית, ולצידו יש זירת החלקה על הקרח. הדוכנים מוארים בתאורה מיוחדת, ולצד המתנות, המזכרות והקישוטים הרגילים, נמכרים בהם יין חם, ממתקי חג ושוקולדים משובחים בעבודת יד – גאוות העיר. אחרי הקניות, אין כמו לשבת באחד הברים הסמוכים ולהירגע עם כוס בירה מקומית.


השוק של ברוז', באווירה ימי ביניימית

וינה: קסם בן מאות שנים
בתקופת חג המולד, וינה, בירת אוסטריה, רומנטית במיוחד, וברחבי העיר נפתחים במהלך דצמבר שווקים רבים ומקסימים. השוק המרכזי, שמתקיים בכיכר העירייה, Rathausplatz, כבר יותר מ-700 שנה, הוא אחד השווקים הקסומים באירופה. דוכני עץ קטנים ממלאים את הכיכר והופכים אותה לארץ חג מכושפת. ערמונים קלויים, עוגות וינאיות, ממתקים, נקניקים, תכשיטים, חפצי אמנות, מתנות ועוד מאות מיני מינים של עינוגי חיך, אסטטיקה ופינוק מוצגים בדוכני העץ הקטנים. הכיכר המוארת עם עצי האשוח המקושטים והמבנים המרשימים שבה מהווה תפאורה הולמת לכל זה. סחרחרות הסוסים הנוסטלגיות מוסיפות לקסם והופכות את השוק לאידיאלי לביקור עם ילדים, שיכולים ליהנות גם מרכיבה על סוסי פוני ומסדנאות להכנת עוגיות ומתנות לחג.


השוק בכיכר העירייה של וינה. ארץ אגדות קסומה

ברצלונה: חגיגה קטלונית
שוקי חג מולד לא מתקיימים רק במדינות במרכז אירופה. בברצלונה התוססת מתקיים מאז 1786 יריד ססגוני, היריד של לוסיה הקדושה (Fira de Santa Llucia). במאות דוכנים מקושטים תמצאו פריטי נוי שונים, בהם המוני בובות חרסינה קטנות, גם של ישו ודמויות נוספות מהברית החדשה, פרצופים מחייכים עשויים מעץ גולמי מעוטרים בכובעי חג אדומים, עצי אשוח, צמחי דבקון ועוד ועוד. אחת הדמויות התמוהות, שתמצאו ברבים מהדוכנים, היא בובת גבר קטלוני עם כובע טיפוסי, שמכנסיו מופשלים והוא כורע מעל ערמה קטנה של צרכים – בבחינת, זר לא יבין זאת… במהלך היריד, שנערך כל שנה בין 25 בנובמבר ל-23 בדצמבר, יש במקום מיני פעילויות מיוחדות, כגון מצעדים, תצוגות, תחרויות ועוד. היריד נערך ב- Pla de la Seuו-Avda de la Catedral.


מצטיידים בענפי דבקון לקראת החג בשוק בברצלונה

רומא: הגרסה הנשית לסנטה
פיאצה נבונה, הכיכר הרומית על המזרקות המרשימות שבה, יפה כל השנה, אך בחג המולד כדאי במיוחד לבקר בה. הכיכר, שמארחת את שוק חג המולד הגדול בעיר, מוארת באורות חג ומתמלאת באווירה מיוחדת במינה. בדוכנים אפשר לטעום מממתקי החג, כמו בישקוטי וטורונה (עוגת חג מולד איטלקית) ולקנות מתנות וקישוטים. בזמן שההורים מתענגים על הריחות והטעמים, הילדים יכולים לפגוש את סנטה קלאוס. כל המשפחה יכולה ליהנות מהאירועים שמתקיימים בתקופה זו של השנה בכיכר. השוק בפיאצה נבונה מתקיים עד ה-6 בינואר, וביום האחרון מגיעה לכיכר "בפנה", הגרסה האיטלקית והנשית של סנטה קלאוס, אשה מבוגרת ורחבת לב שבאה לכיכר לחלק מתנות לילדים הטובים, ופחם, לילדים הפחות טובים.


רומא מספקת תפאורה מושלמת לשוק חג המולד

קופנהגן: חגיגת חורף אמיתית
גני טיבולי היפים שבקופנהגן מארחים מדי שנה את שוק חג המולד המקומי. לצד יין חם מתובל בצימוקים ושקדים ודוכנים שמוכרים עבודות יד מסורתיות, שוררת במקום אווירה של יריד חורף אמיתי. עץ אשוח ענק ומקושט מוצב בגנים שמוארים בתאורה מיוחדת, המתקנים, בהם גלגל ענק ורכבות הרים, פועלים, ומשטח ההחלקה שעל האגם הקפוא מושך אליו מחליקים רבים. בנוסף לאלה מתקיימים בגנים אירועים רבים, מקונצרטים ועד למופעי פנטומימה ובלט.


בכל חודש דצמבר, גני טיבולי שבקופנהגן לובשים חג

דבלין: צעיר אבל מצליח
השוק של דבלין, שמתקיים במהלך 12 הימים שלפני חג המולד, הוא בין הצעירים באירופה, ויחד עם זאת, הוא זוכה לפופולריות רבה ומושך אליו המוני מבקרים מרחבי אירלנד וממדינות אירופיות נוספות. תכשיטים בעבודת יד, עבודות זכוכית, צעצועי עץ ומתנות נוספות – כל אלה נמכרים בשוק העליז, שנערך באזור הרציפים, Dublin Docklands, על גדת נהר ליפי. להשלמת התענוג תמצאו כאן קרוסלה חגיגית, זמרים השרים מזמורי חג ובר באווירה גרמנית. 


אורות השוק הססגוני של דבלין משתקפים בנהר 

לקריאה נוספת:

שוקי חג מולד בצפון איטליה –
 

שווקי חג המולד - ניחוח קינמון וציפורן 
שווקי חג המולד – ניחוח קינמון וציפורן

שוקי חג המולד בצפון איטליה מציעים מגוון מאכלים מסורתיים מפתים בדוכני רחוב. ומי שיקשיב היטב, יוכל לשמוע את צחקוקה של המכשפה המקומית

 
אלזס בתקופת חג המולד –

אלזס בחורף: ארץ האגדות 
אלזס בחורף: ארץ האגדות
בתים מקושטים, רחובות מוארים, שווקי חג מולד ציוריים, עוגיות ג'ינג'ר, יין חם, שוקולד משובח ואווירה קסומה. ביקור חורפי באלזס, רגע לפני חג המולד


צילומים בכתבה: VisitBerlin, swiss-image.ch, Visit DenmarkA Currell, mv_touristboard, jordillar_fotos, Rene Schwietzke, romingwab, Capt gorgeous

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.