תפריט עמוד

שומרים על שוניות האלמוגים

שוניות האלמוגים ברחבי העולם נתונות לסכנות רבות ולאיומים - מהתחממות כדור הארץ, דרך זיהום הים ועד מחלות שפוגעות בהן. ההכרזה על שנת השונית הבינלאומית מוכיחה שרבים רוצים בהצלתן

בשבוע הראשון של חודש נובמבר 2008 התאספו לאורך חופי פיג'י שבאוקיינוס השקט חובבי שוניות אלמוגים מכל רחבי העולם. הם הגיעו לאירוע קצת מוזר – ספירה של מיני דגים נדירים שחיים לאורך שוניות האלמוגים בפיג'י. הדגים הנדירים הם מין בסכנת הכחדה והאירוע בפיג'י אמור לעזור להגן עליהם כמו גם להבין עד כמה חמורה הבעיה. אירוע זה הוא אחד מבין מאות שנכללים ביומן האירועים של ארגון שנת השונית הבינלאומית.

ההכרזה על 2008 כשנת שונית האלמוגים הבינלאומית היא יוזמה של ארגון IYOR לחקר ולשימור שוניות האלמוגים בעולם. על פי ההצהרה זהו קמפיין חובק עולם שנועד לעורר מודעות לערכן ולחשיבותן של שוניות האלמוגים. למשוך תשומת לב ציבורית בעולם לסכנות שאורבות לשוניות האלמוגים, לאיומים הממשיים על עתידן ולעורר אנשים לפעול למען הגנתן ושמירתן.

בשנת 1997 נעשה הניסיון הראשון והמוצלח מאוד לפעילות דומה. גם אז הוכרזה שנת השונית הבינלאומית והתנהל מסע ציבורי למענה. היה זה מאמץ גלובלי למשוך תשומת לב לשוניות ולחשיבותן. התוצאה הביאה למחקרים מקיפים של השוניות בעולם, לתמיכה רחבה בשימורן ובניהול נכון של המאמצים למנוע את הפגיעה בהן.

לפני עשר שנים נחלצו 225 ארגונים בחמישים מדינות שונות לפעול למען השוניות. יותר מ-700 מאמרים התפרסמו ברחבי העולם ועסקו בחשיבותן ובייחוד שלהן. מאות מחקרים אקדמיים עסקו בנושא ואלפי אנשים הצטרפו לעזרה בשימור. כיום, יותר מעשור לאחר מכן, עדיין יש צורך ממשי ודחוף בהעלאת המודעות וההבנה של שוניות האלמוגים.

הפעילות הכלל עולמית מתבטאת בהסברה בלבד. פעילות ממשית וממוקדת יותר מתנהלת ברמה הארצית ואפילו האזורית, כאשר כל אחד מן האזורים מפתח ומשמר את שונית האלמוגים הקרובה אליו. הפעילות במסגרת שנת השונית אמורה לעודד את הארגונים, החוקרים והאקולוגים המקומיים להגביר את פעילותם. הכרזת שנת השונית אמורה לעודד את הממשלות לממן פעילות למען השוניות שנמצאות בשטחן. ב-1997 זה עבד. ממשלות נחלצו לעזרת הגופים ששומרים על השוניות, תקציבים גדלו באופן משמעותי והפעילות התרחבה.

האם בזכות כל זה מצבן של השוניות טוב יותר? כנראה שלא. במקרה המוצלח ביותר מצבן פחות רע. דוגמה טובה לפעילות בשנת השונית עשויה לספק השונית קוסראי (Kosrae) במיקרונזיה. כחלק מן הפעילות השנתית מזמינים מארגני שנת השונית חוקרים וחובבי שוניות להגיע לקורסאי  כדי להשתתף בפרויקט נרחב של חקר השונית, בדיקת הבעיות שהיא סובלת מהן ואיסוף מידע רב ככל האפשר על בריאותה. ברחבי האי הלא גדול יפעלו עשרים נקודות תצפית ומחקר שיעזרו לאסוף מידע על האלמוגים, התפתחותם והלחצים או הבעיות שהם סובלים מהם.

דוגמא נוספת לפעילות שנת השונית אפשר למצוא בגואדלופ שבאיים האזוריים בלב האוקיינוס האטלנטי. ביום ראשון 28 בספטמבר יתקיים בכל חופי גואדלופ מבצע ניקיון מקיף שנועד להוציא מן החופים ומן השוניות לכלוך ואשפה. באותו יום יערך באי גם כינוס של חוקרים שידונו בעתידה של שונית האלמוגים של גואדלופ.

אלה כמובן רק שתי דוגמאות. לוח האירועים של ארגון שנת השונית הבינלאומית מלא במאות אירועים מקומיים כאלה, כולם תחת מטייה אחת למרות שהם מאורגנים באופן מקומי, וכלם פועלים למען אותה מטרה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.