תפריט עמוד

שוויץ: הפאסנאכט של באזל

הקרנבל של באזל הוא חגיגה עממית בעלת מסורת ארוכת שנים אותה משמרים המקומיים באדיקות וברצינות רבה. השווייצרים מתייחסים לקרנבל שלהם באופן דומה לכל שאר הדברים בחייהם – בסדר מופתי, ארגון יוצא מהכלל ואיפוק רב. כל אלו לא פוגמים בשמחה הרבה, האווירה החגיגית, שבירת השגרה ופריצת המוסכמות. אלו הם שלושת הימים היחידים בשנה בהם השקט לא נשמר, הבנקים סגורים ואף אחד לא מנקה את העיר.

אות הפתיחה של הקרנבל היא גם קריאת השכמה לכל הנוכחים בבאזל – בשעה ארבע (לפנות בבוקר!) בדיוק של שעון שווייצרי, מצלצלים הפעמונים של שעון העירייה, להכריז על תחילת החגיגות. אל כיכר העיר המרכזית זורמים תושבי העיר עם פנסי נייר וכלי נגינה בידיהם, במטרה להבריח את החורף והחושך.

כל תושבי העיר משתתפים בקרנבל, חלקם כצופים וחלקם כחוגגים אקטיביים שמשתייכים לאחת מהקבוצות או הלהקות שמרכיבות את תהלוכות הקרנבל. הקבוצות הללו שומרות על תלבושות ותחפושות אחידות שנתפרו במיוחד לקרנבל ומלוות את הלהקות שמנגנות במרץ בחלילים ותופים לעיני הקהל הרב. החגיגות הפרועות הן בעלות נופך סאטירי חזק שמתבטא בעיקר בעגלות הפנסים שמקושטות בקריקטורות פוליטיות ענקיות ונוסעות ברחבי העיר. מנהג מקובל נוסף הוא קיום הופעות שירה ופרוזה סאטיריים בבתי הקפה והמסעדות של העיר שפתוחים מסביב לשעון. את הקרנבל מלווים שני מאכלים מסורתיים – מרק קמח ועוגת בצל, והרבה אלכוהול לשיפור מצב הרוח.

אין ספק שהשווייצרים יודעים לשלב בהצלחה שמחה גדולה, פורקן ושבירת שגרה יחד עם סדר וארגון מופתיים והקפדה על הפרטים הקטנים.

מתי?
הקרנבל של באזל מתקיים בפברואר או במרץ – תאריך המדויק משתנה בכל שנה. ב-2014 הקרנבל ייערך בין 10 ל-12 במרץ.

איך הכל התחיל?
על פי המסורת השווייצרית גילו של הקרנבל בבאזל הוא יותר מ-700 שנים. הוא נולד בתקופת ימי הביניים במטרה לגרש את החורף ואת החושך ובמהלכו התקיימו מאז ומתמיד, טקסי אש ותהלוכות של לפידים בוערים. השימוש במסכות ותחפושות גם הוא מסורת ארוכת שנים שמטרתה לטשטש את ההבדלים והפערים בין המעמדות, לשמור על אנונימיות ועל אווירה דמוקרטית ככל האפשר.

למי זה מיועד?
לכל מי שאוהב חגיגות סוערות של מוזיקה וקצב, תחפושות מושקעות, אלכוהול בכמויות מסחריות, וגשם של קונפטי ובעיקר למי שלא מאמין שכל זה קורה בשווייץ.

הכנות מיוחדות
מומלץ להזמין מקום לינה זמן רב מראש.

איך מגיעים?
חברת איזי ג'ט מפעילה טיסות ישירות מישראל לבאזל. אפשר גם לטוס בטיסה ישירה עם אל על או סוויס איירוויינס לציריך, ומשם להמשיך ברכבת או ברכב שכור לבאזל.

המזכרת שכדאי להביא
כל משתתפי הקרנבל עונדים תג קרנבל מיוחד מנחושת, כסף או זהב. ההכנסות ממכירת התגים הן למען קבוצות הקרנבל. אפשר לקנות תג כזה למזכרת מדוכני הרחוב, ממשתתפי הקרנבל עצמם ומכמה קיוסקים ברחבי העיר.

מזג האוויר
הטמפרטורות בבאזל נעות בחודש פברואר בין 2- ל-6 מעלות, ובחודש מרץ בין 12-1 מעלות. מומלץ להביא בגדים חמים והגנה מפני הגשם.

מה עושים שם בשאר השנה?
על גדות הריין בצפון-מערב שווייץ נמצאת באזל, מקום מגוריו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, וגם עיר אוניברסיטאית עתיקה ומכובדת. מומלץ להביט בשערי העיר המקסימים ולבקר במוזיאון האמנות Kunstmuswum בו נמצאות יצירותיהם המפורסמות של מיטב הציירים, בהם מאטיס, רנואר, גוגן ומונה; בכיכר Barfusserplatz בה נמצא בניין הקזינו העירוני שבו נערך הקונגרס הציוני הראשון ובמוזיאון היהודי אפשר למצוא כמה ממכתביו של הרצל.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.