תפריט עמוד

שווייץ: כל מה שרציתם לדעת

יש בה יותר מאלף אגמים, 47 פסגות שגובהן מעל 4,000 מטר והתושבים שלה נהנים מתוחלת החיים הגבוהה בעולם, למרות שהם אוכלים יותר שוקולד מכל אומה אחרת. הנה כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על שווייץ

שווייץ היא מדינה קטנה – שטחה הוא 41,277 קמ"ר, מה שמדרג אותה במקום ה-136 בעולם. אבל למרות ממדיה הצנועים, שווייץ מציעה מגוון אדיר של נופים, מהמרשימים באירופה, עם רכסי הרים מדהימים, עמקים ירוקים, נהרות, יערות, מפלים ועוד.

על רקע התפוארה הטבעית המרהיבה הזאת, אפשר ליהנות ממגוון גדול במיוחד של חופשות: בחורף אתרי הסקי של שווייץ מושכים גולשים מכל העולם, אבל בכל עונות השנה יש המון מה לעשות כאן. המטיילים בשווייץ ייהנו מאינספור אירועים, פסטיבלים, אפשרויות לפעילויות אקטיביות בטבע, כפרי נופש למשפחות, חופשות עירוניות נהדרות ועוד. הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על שווייץ:


הערים השוויצריות, דוגמת לוצרן (בתמונה), ציריך ובאזל, מתאימות לחופשה עירונית מוצלחת | צילום: שאטרסטוק

שווייץ גובלת בחמש מדינות: גרמניה, צרפת, איטליה, אוסטריה וליכטנשטיין, והדבר ניכר בהבדלים שבין אזוריה השונים. כך, למשל, במחוז טיצ'ינו מדברים איטלקית, האקלים ים תיכוני, האווירה קלילה ובמסעדות מגישים פיצה ופסטה, באזור אגם ז'נבה מדברים צרפתית ונהנים מיינות משובחים המיוצרים מענבים הגדלים בכרמים הגולשים במורדות הגבעות עד לשפת האגם, ואילו בצפון המדינה השפה המדוברת היא גרמנית וגם המטבח מאופיין במנות עשירות ומנחמות.

בשווייץ יש ארבע שפות רשמיות: גרמנית, צרפתית, איטלקית ורומאנש, שפה עתיקה שאותה דוברים רק 50,000 אנשים, החיים בקנטון גראובינדן, שבדרום-מזרח המדינה.

שווייץ מורכבת מ-26 קנטונים, אשר לכל אחד מהם יש חוקה, פרלמנט, ממשלה ובית משפט משלו. לכל קנטון יש את אופיו המיוחד ואת הנופים והתרבות הייחודיים המאפיינים אותו.

לרוץ בחלום: ג'וגינג מתחת פסגת הגרוסה שיידג ליד העיירה גרינדלוואלד | צילום: שאטרסטוק

לשווייץ יש תדמית של מדינה יקרה, אבל למרות שהמחירים אינם זולים, התיירים מקבלים תמורה מצוינת לכספם. המלונות, גם הפשוטים שבהם, מצוחצחים ומבריקים, השירות אדיב, התחבורה הציבורית מצוינת ומגיעה לכל קצוות המדינה, גם לכפרים הנידחים ביותר והכל מתוחזק היטב ומתקתק כמו שעון (שוויצרי). לכך נוספת העובדה שילדים מתחת לגיל 16 לא משלמים על התחבורה הציבורית (אם הם מלווים במבוגר) ומקבלים הנחות משמעותיות במקומות לינה ובאטרקציות, מה שהופך את שווייץ ליעד משתלם במיוחד לחופשה משפחתית.


מפלי גיסבך נופלים בסדרה של מדרגות אל אגם ברינץ | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

רבים חושבים ששווייץ היא מדינה קרה ומושלגת, אבל למעשה, האקלים משתנה בהתאם לאזור, ובדרום המדינה מזג האוויר מתון ומושפע מהאקלים הים תיכוני. בנוסף, בקיץ, גם באזורים הנחשבים לקרירים הטמפרטורות עשויות לטפס ל-30 מעלות. ועוד מעלה יש לקיץ השוויצרי: השמש שוקעת רק בסביבות עשר בלילה, מה שמבטיח שעות ארוכות של טיולים בחוץ.

הגשר התלוי בהר טיטליס, הגבוה באירופה – 3020 מ' מעל פני הים! | צילום: swiss-image.ch/Beat Mueller

שווייץ היא ארץ הררית ויותר ממחצית משטחה גבוה מ-1,000 מטר. באלפים השוויצריים יש לא פחות מ-47 פסגות שגובהן עולה על 4,000 מטר. פסגות אלה מושלגות לאורך כל השנה והן תורמות למראה הציורי של הטבע השוויצרי.

בשווייץ יש 140 קרחונים, שהגדול בהם, ולמעשה הגדול ביותר במערב אירופה, הוא קרחון אלטש (Aletsch) ששטחו 117 קמ"ר.

קרחון אלטש, הקרחון הגדול ביותר במערב אירופה | צילום: myswitzerland.com

שווייץ היא ארץ שופעת מים. זורמים בה שלושה נהרות גדולים – הארה, הריין והרון – ועוד נהרות קטנים רבים. בנוסף, יש בה לא פחות מ-1,484 אגמים וגם מפלים יש בשפע. בין היתר, כאן נמצאים המפלים הרחבים ביותר באירופה, מפלי הריין, שרוחבם 150 מטר וגובהם 23 מטר. מפלים רבים מרוכזים בעמק לאוטרברונן (Lauterbrunnen), המכונה "עמק המפלים" הודות ל-72 מפלים הנופלים בו, בהם מפלי טרומלבך – מפלים ספירליים הנופלים מגובה 140 מטר בנקיקי סלע. מפלים מפורסמים נוספים הם מפלי גיסבך (Giessbach) שנופלים ב-14 מדרגות אל תוך אגם ברינץ.


אגם נוישאטל במערב שווייץ, אחד מ-1,484 האגמים במדינה | צילום: swiss-image.ch / Roland Gerth

השוויצרים מאוד אוהבים את הטבע ורואים בו את פארק השעשועים הטוב ביותר. את מקומם של פארקי שעשועים מעשה ידי האדם תופסות אטרקציות המנצלות את הנתונים הטבעיים שבהם התברכה המדינה. בין השאר, תמצאו הרבה מגלשות הרים, שהארוכה בהן נמתחת לאורך 1,350 מטר בהר פילאטוס. ביערות יש שפע של פארקי חבלים ואפשר ליהנות משלל אטרקציות ייחודיות, כמו נסיעה במדרונות ההרים בקורקינט מיוחד, פארקים של הליכה יחפה, פעילויות מלהיבות בשלג לאורך כל השנה ועוד ועוד.


מי צריך פארק שעשועים כשהטבע מציע את השעשועים הטובים ביותר? | צילום: swiss-image.ch/Christian Perret

בשווייץ יש מגוון גדול במיוחד של אמצעי תחבורה ציבורית: רכבות, אוטובוסים (כולל אוטובוסי דואר שמגיעים לכפרים הקטנים והנידחים ביותר בלב האלפים), רכבלים מסוגים שונים, ספינות נהר ועוד. את הדרך מלווים נופים יפים כמו חלום, וכיוון שאתם לא נוהגים תוכלו ליהנות מהם בשלווה ובנחת. בנוסף למגוון הגדול של אמצעי תחבורה, התחבורה הציבורית בשוויץ נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם והיא פועלת בתדירות גבוהה.

אוטובוס דואר צהוב מגיע לכפר בעמק ורזסקה שבדרום שווייץ | צילום: Switzerland Tourism

הרכבות השוויצריות מפורסמות בכל העולם לא רק במהירותן, בדייקנותן ובנופים הנשקפים מהן. בשווייץ יש כמה וכמה רכבות שהן שיאניות בתחומן. כאן נמצאת תחנת הרכבת הגבוהה ביותר באירופה, ה-Jungfraujoch שעל הר יונגפראו, בגובה 3,454 מטר. רכבת גלגלי השיניים התלולה בעולם גם היא נמצאת בשווייץ, זוהי הרכבת שמטפסת מהעיירה אלפנכשטד (Alpnachstad) על שפת אגם לוצרן למרומי הר פילאטוס, בשיפוע של 48 אחוז. מסילת Wengernalp, המחברת בין העיירה לאוטרברונן לעיירה גרינדלוולד ונמתחת לאורך 19.2 ק"מ, היא מסילת גלגלי השיניים הארוכה בעולם. בנוסף, אפשר למצוא בשווייץ כמה רכבות עתיקות במיוחד, כמו מסילת רכבת ההרים העתיקה ביותר באירופה, שמקשרת בין ויצנאו לריגי ופועלת מאז 1871.


הרכבת היורדת מיונגפראויוך, תחנת הרכבת הגבוהה באירופה | צילום: שאטרסטוק

שווייץ מתגאה באחוז פשיעה מהנמוכים בעולם בהשוואה למדינות המתועשות, מה שהופך אותה לאחת מהמדינות הבטוחות בעולם לטיול.

שווייץ שומרת מזה שנים רבות על עקרון הנייטרליות והפעם האחרונה בה התקיימה מלחמה על אדמתה היתה בשנת 1847.

שווייץ נחשבת לאחת המדינות השמחות בעולם – ב-2015 היא דורגה במקום הראשון במדד המדינות השמחות של האו"ם שבוחן פרמטרים כמו תוצר מקומי גולמי, תוחלת חיים, תמיכה חברתית, חופש ושחיתות.


עם שוקולד משובח כל כך, זה לא מפתיע שהשוויצרים הם צרכני השוקולד הגדולים בעולם | צילום: שאטרסטוק

כיאה למדינה שאיכות החיים בה היא מהגבוהות בעולם, זה לא מפתיע שתוחלת החיים של תושבי המדינה היא הגבוהה ביותר בעולם ועומדת על 82.7 שנים.

השוקולד השוויצרי הוא מהמשובחים בעולם, וזו כנראה הסיבה לכך שהשוויצרים אוכלים יותר שוקולד מכל אומה אחרת בעולם – כל שוויצרי אוכל בממוצע 11 ק"ג שוקולד בשנה.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...