תפריט עמוד

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת הבכורה של הגולדן פאס אקספרס בגרסתה המחודשת, ממונטרה בדרום שווייץ לאינטרלקן במרכז המדינה. ויש גם המלצות מה לעשות בכל אחת משתי העיירות היפהפיות האלה

כשהרכבת מתחילה לטפס על צלע ההר מעל אגם ז'נבה (שכאן הוא נקרא אגם למאן, Lac Léman) הנוף הופך דרמטי יותר ויותר. הפסגות המעוטרות בשלג של האלפים מהצד הצרפתי, שבבוקר היו מכוסות בערפילים, נגלות במלוא הדרן ומן הצד השני של הקרון נגלה עמק ירוק שפזורים בו בתי עץ קטנים, כמו קוביות של לגו. הרכבת מטפסת מעלה-מעלה, ביעילות שוויצרית. מעניין מי פילס את הדרך כדי להניח פסי רכבת בגבהים האלה, אני חושבת לעצמי, ואז מבינה שיחסית לקווי רכבות אחרים בשווייץ זהו מסלול מתון למדי.

נופי האגם מתחלפים עד מהרה בפסגות האלפים הברניים, המכוסות בשלג של תחילת החורף. יערות של עצי מחט מכוסים בשכבה לבנה, כאילו קושטו לכבוד חג המולד המתקרב, מתחתיהם במורדות ההרים עצים נשירים בוהקים בצבעי שלכת, ובתחתית – עמקים ירוקים כל כך עד שנראה כאילו מישהו שפך בטעות חביות של צבע. ואם כל אלה לא מספיקים כדי להחסיר פעימה, מדי פעם צץ לו נחל שזורם במקביל לפסי הרכבת או אגם קטן, שמימיו בצבע טורקיז מסנוור.

ה-GoldenPass Express בדרכה ממונטרה לאינטרלקן. הצילום באדיבות MOB

ה-GoldenPass Express בדרכה ממונטרה לאינטרלקן. הצילום באדיבות MOB

הנה באה הרכבת, ושוברת שיא

את הנוף הנשקף מהחלונות הפנורמיים אני רואה תוך כדי נסיעה ברכבת GoldenPass Express, שמחברת את מונטרה בדרומה של שווייץ עם אינטרלקן במרכז המדינה. למעשה, זהו הישג הנדסי ייחודי,  שכן אחרי כ-100 שנים שבהם הנוסעים בקו הזה נאלצו להחליף רכבת בעיירה Zweisimmen, החל מדצמבר 2022 הגולדן פאס אקספרס מאפשרת נסיעה ישירה, ללא החלפות, בין מונטרה לאינטרלקן. האתגר האמיתי שעמד בפני המהנדסים האחראים לנסיעה הישירה היה לגרום לרכבת אחת לנסוע על שתי מסילות, כל אחת ברוחב שונה. בשטח ההררי שבתחילת הדרך המסילה צרה, ברוחב של מטר, בהמשך, באזור המתון יותר, המסילה היא ברוחב סטנטרטי – 1.435 מ'.

הנה באה הרכבת: לראשונה מאז שנפתח הקו לפני 100 שנה, אפשר לנסוע ב-GoldenPass Express באופן רציף בין מונטרה לאינטרלקן | הצילום באדיבות MOB

הנה באה הרכבת: לראשונה מאז שהקו נפתח לפני 100 שנה אפשר לנסוע באופן רציף בין מונטרה לאינטרלקן | הצילום באדיבות MOB

אמנם החלפת רכבות באמצע הדרך היא לא מטרד רציני מדי עבור הנוסעים, אבל מבחינת המהנדסים השוויצרים הדבר היווה אתגר שהם היו נחושים לפתור: איך לגרום לרכבת שבנויה לנסוע על מסילה ברוחב אחד, לעבור באופן חלק ולהמשיך לנסוע על מסילה ברוחב שונה. לבסוף נמצא פתרון: הוספת מתקן בתחתית הרכבת שיכול להצר או להרחיב את מרווח הגלגלים בהתאם לרוחב המסילה. הטכנולוגיה הייחודית הזאת מצטרפת לעוד כמה הישגים פורצי דרך בתחום הרכבות השוויצריות – מנהרת הרכבת הארוכה בעולם, תחנת הרכבת הכי גבוהה באירופה ומסילת הפוניקולר הכי תלולה בעולם.

המסלול של הגולדן פאס אקספרס (לחצו להגדלה)

המסלול שעושה הגולדן פאס אקספרס | באדיבות MOB

המסלול שעושה הגולדן פאס אקספרס | באדיבות MOB

יין, קוויאר ונוף מהחלומות

החל מה-11 בדצמבר 2022, רכבת ה-GoldenPass Express החדשה, המצוידת במתקן המיוחד, מציעה נסיעה רצופה שאורכת שלוש ורבע שעות בין מונטרה לאינטרלקן. ואם כבר נפתרה הבעיה הטכנית, למה לא לשפר את חווית הנסיעה? לשם כך MOB, החברה שמפעילה את הקו, השקיעה כ-77 מיליון פרנק שוויצרי (מעל 325 מיליון שקל) בקרונות חדשים, מצוידים בחלונות פנורמיים ושלל פינוקים. הרכבת מציעה שלוש מחלקות – שנייה, ראשונה ומחלקת יוקרה (prestige), שהנוסעים בה נהנים ממושבים מוגבהים לצפייה טובה יותר בנוף. המושבים האלה גם ניתנים לסיבוב על פי כיוון הנסיעה, הם יורדים למצב שכיבה ואפילו מצוידים בחימום אישי. נוסעי המחלקה הראשונה ומחלקת היוקרה נהנים במהלך הנסיעה מכוס יין וצנימים עם קוויאר, ואם אתם רעבים למשהו יותר רציני, תוכלו להזמין פלטה של נקניקים וגבינות בלוויית לחמניית פרצל, הכל מתוצרת מקומית.

יין ונשנושים על רקע הנופים המרהיבים שנשקפיף מהחלון, היש טוב מזה? | הצילום באדיבות MOB

יין ונשנושים על רקע הנופים המרהיבים שנשקפיף מהחלון, היש טוב מזה? | הצילום באדיבות MOB

אין ספק שכל הפינוקים האלה תורמים לחוויית הנסיעה, אבל הפינוק הכי גדול ששווייץ יודעת לספק ביד רחבה כל כך הוא הנוף: וזה נשקף מהחלונות ללא תשלום נוסף… הרכבת חולפת על פני בקתות עץ מסורתיות, בתי חווה, יערות, עמקים, אגמים ונחלים, והכל על רקע הפסגות האלפיניות הדרמטיות.
• פרטים נוספים על ה-GoldenPass Express תמצאו באתר הרכבת >>

הגולדן פאס אקספרס בדרכה ממונטרה לאינטרלקן

לטייל בשווייץ בתחבורה ציבורית

בשונה מהרבה יעדי טיולים בעולם, בשווייץ באמת שאין צורך לשכור רכב כדי להגיע לכפרים נידחים או לראשי הרים. התחבורה הציבורית יעילה, נוחה, נקייה ודייקנית להפליא (שווייץ, אחרי הכל) ואפשר להגיע באמצעותה לכל מקום שרק תחפצו. בנוסף לרכבות רגילות ורכבות פנורמיות, שעוברות במסלולים יפים במיוחד, מערכת התחבורה הציבורית כוללת גם אוטובוסים צהובים, שבמקור שימשו את רשות הדואר ועד היום הם נקראים PostBus, שמגיעים לעיירות זעירות וכפרים קטנים שהרכבות לא מגיעות אליהם. סדרה של רכבלים ופניקולרים תביא אתכם אל פסגות ההרים ואפילו ספינות השטות בנהרות ובאגמים נכללות ברשת התחבורה הציבורית.

אמצעי התחבורה הבינעירוניים, החשמליות והאוטובוסים בתוך הערים והנחות במגוון אטרקציות ברחבי המדינה – כל אלה כלולים בכרטיס הנקרא Swiss Pass. הכרטיס הזה אמנם ממש לא זול, אבל אם אתם מתכננים טיול שכולל ביקור באתרים שונים ברחבי שווייץ, זאת באמת הדרך הנוחה והיעילה ביותר להתנייד.

אז מה עושים? בודקים באתר או באפליקציה איזה אמצעי תחבורה מגיע ליעד הבא שלכם, מאיזו תחנה ואפילו מאיזה רציף יוצאים ובאיזו שעה, וזהו. כל מה שנותר לעשות זה להגיע בזמן, לעלות על הרכבת, האוטובוס או ספינת הנהר ולצאת לדרך. • פרטים נוספים באתר

לפני הנסיעה: מה כדאי לעשות במונטרה?

קשה לחשוב על שני מקומות שונים יותר משתי העיירות שבקצות המסלול של הגולדן פאס אקספרס, אבל דבר אחד משותף לשתיהן: כל אחת מהן ראויה מאוד לביקור לפני שעולים לרכבת או אחרי שיורדים ממנה.

נתחיל עם מונטרה (Montreux), שזכתה לכינוי "היהלום של הריביירה השוויצרית". זוהי עיירה מקסימה, עם סמטאות צרות ותלולות, אווירה אמנותית ותפאורה נופית יפהפייה של אגם ז'נבה ורכס האלפים. את הביקור בעיר כדאי להתחיל בטיילת של מונטרה המעוטרת בדקלים, שיחים פורחים ופסלים ומשקיפה על האגם והאלפים הצרפתיים בגדה ממול. בין הפסלים בטיילת לא תתקשו לזהות את הפסל של פרדי מרקורי, סולן להקת קווין, שחי במונטרה במשך שנים אחדות וביחד עם חברי הלהקה אפילו רכש אולפני הקלטה מקומיים, שכיום הם משמשים כמוזיאון המוקדש ללהקת קווין.

מונטרה על גדת אגם ז'נבה

מונטרה על גדת אגם ז'נבה

מונטרה על גדת אגם ז'נבה | צילומים: רותם בר כהן

פרדי מרקורי לא היה היוצר היחידי שנמשך לאווירה הפסטורלית ולנופים המקסימים של מונטרה. לאורך השנים אמנים, סופרים ומוזיקאים רבים הגיעו לכאן, התאהבו ונשארו לתקופות ארוכות, בהם הסופר ולדימיר נבוקוב והקולנוען הגאון צ'רלי צ'פלין, שגר באחוזה על שפת האגם לא רחוק מהעיירה. מוזיקה היא חלק חשוב בלוח האירועים השנתי, עם פסטיבל ג'אז בינלאומי בקיץ, שמושך אליו את חובבי הז'אנר  מרחבי העולם. מלבדו יש עוד פסטיבלי מוזיקה ואירועי תרבות וספורט רבים לאורך כל השנה. בכל חודש דצמבר נפתח בטיילת של מונטרה שוק חג המולד הגדול ביותר בשווייץ עם עשרות רבות של דוכנים מקושטים על שפת האגם. אם אתם כאן, אל תוותרו על שייט באגם ז'נבה, בין אם בספינה מודרנית או בספינת קיטור היסטורית, שהשייט בה מהנה במיוחד.

סמטה תלולה בעיר העתיקה של מונטרה

סמטה תלולה בעיר העתיקה של מונטרה | צילום: רותם בר כהן

במרחק קצר ממונטרה נמצאים כמה מקומות נהדרים לביקור, בראש וראשונה טירת שיון (Château de Chillon) הפוטוגנית, שנמצאת  על חצי אי קטן באגם. ממולה, חצובים בהר בונקרים שבהם התבצרו חיילים שוויצרים בזמן מלחמת העולם השנייה וכיום ניתן לבקר בתוכם ולהתרשם מההווי ואורח החיים התת קרקעי בעת המלחמה. במקם הזה תגלו שלמרות ששווייץ שומרת על ניטרליות לאורך השנים, היא מתחזקת צבא גדול, שתפקידו לוודא שהניטרליות הזאת נשמרת.

טירת שיון על רקע האגם והאלפים הצרפתיים בגדה ממול | צילום: שאטרסטוק

טירת שיון על רקע האגם והאלפים הצרפתיים בגדה ממול | צילום: שאטרסטוק

טיול מומלץ נוסף הוא אל הכרמים של חבל לאבו (Lavaux), עם גפנים שיורדות בתלילות אל האגם, על רקע האלפים. אם אתם מטיילים באזור לאבו אל תוותרו על עצירה בכמה מהיקבים הקטנים לטעימת יינות מקומיים מצוינים, שכמותם לא תמצאו בחנויות יין בארץ.

הכרמים של חבל לאבו יורדים בתלילות אל אגם ז'נבה | צילום: שאטרסטוק

הכרמים של חבל לאבו יורדים בתלילות אל אגם ז'נבה | צילום: שאטרסטוק

• מידע נוסף על פעילויות מיוחדות במונטרה והסביבה תמצאו בקישור הזה >>

אחרי שמגיעים: מה כדאי לעשות באינטרלקן?

אינטרלקן (Interlaken) נמצאת במיקום מושלם במרכז שווייץ. כפי ששמה מעיד, היא ממוקמת בין שני אגמים – בריינץ (Brienz) ותון (Thun), מול פסגות מרהיבות, בהן פסגת היונגפראו המפורסמת. בחורף אמנם אפשר לעשות סקי בהרים שבאזור, אבל רוב הגולשים מעדיפים להתמקם באחת מעיירות הסקי באלפים הברניים, למשל גשטאד או גרינדלוולד. באינטרלקן עונת התיירות הלוהטת היא לאו דווקא בחורף, אלא בין מאי לאוקטובר, אז אפשר לעסוק כאן בשלל פעילויות מהנות – טיולי הליכה ורכיבה על אופניים מסביב לאגמים, שייט בקיאקים בנהר הארה, צניחה חופשית, מצנחי רחיפה ועוד.

אינטרלקן לקראת השקיעה. יש אנשים שזה מה שהם רואים כל יום | צילום: רותם בר כהן

אינטרלקן לקראת שקיעה. יש אנשים שזה מה שהם רואים כל יום | צילום: רותם בר כהן

פארק Höhematte במרכז העיירה משקיף על ההרים והוא משמש לפיקניקים, מופעים וירידים באוויר הפתוח ופעילויות נוספות. אם אתם סובלים מפחד גבהים ומעדיפים לוותר על מצנח רחיפה, תוכלו לעקוב מכאן אחרי אלה שיורדים עם המצנח אל משטח הדשא הגדול שבפארק. טעימה מהגבהים תוכלו לחוות בפסגת הארדר קולם (Harder Kulm), ההר הקרוב ביותר לאינטרלקן. פניקולר מטפס במסילהה תלולה אל הפסגה, בגובה של 1,322 מ', משם הנוף עוצר נשימה ממש, במיוחד אם אתם אמיצים דייכם ללכת על הגשר עם רצפת הזכוכית. הניפו את הזרועות לצדדים וודאו שמישהו מצלם אתכם על רקע הנוף לטובת העוקבים ברשתות החברתיות.

פארק Höhematte במרכז אינטרלקן מציע מרחבי דשא מוקפים בפסגות מושלגות | צילום: רותם בר כהן

פארק Höhematte במרכז אינטרלקן מציע מרחבי דשא מוקפים בפסגות מושלגות | צילום: רותם בר כהן

התצפית מראשו של ההר הקרוב לעיירה היא רק המתאבן, המנה העיקרית מחכה לכם בסופה של נסיעת רכבת תלולה להחריד אל פסגת היונגפרואויוך (Jungfraujoch). שם, בתחנת הרכבת הגבוהה ביותר באירופה, בגובה של יותר מ-3,400 מ', נגמרות המילים. אחרי שתסדירו את הנשימה, תוכלו לבקר בארמון הקרח, להתפעל מפסלי קרח, לגלוש במזחלת או לצאת לטיול רגלי בגבהים. ואם אתם מתגעגעים לסקי, גם בעיצומו של הקיץ תוכלו לגלוש על קרחון אלטש (Aletsch), הקרחון הגדול ביותר באלפים השוויצריים.

שייט בספינה בין אינטרלקן לתון | צילום: רותם בר כהן

שייט בספינה בין אינטרלקן לתון | צילום: רותם בר כהן

פעילות פחות נמרצת אבל מהנה לא פחות היא שייט מאינטרלקן לתון (Thun) בספינה נוחה בעלת כמה קומות. תון היא עיירה מקסימה עם הרבה בתי קפה, ברים, מסעדות טובות, סמטאות נאות וטירה מרשימה, משופצת להפליא, שמראשה יש תצפית נהדרת על העיירה, הנהר שעובר במרכזה וההרים המקיפים אותה.

הטירה של תון חולשת על בתי העיירה | צילום: רותם בר כהן

הטירה של תון חולשת על בתי העיירה | צילום: רותם בר כהן

בסוף הטיול באינטרלקן והסביבה מומלץ בחום לקחת רכבת אל לוצרן היפהפייה. הרכבת הזאת עוברת לאורך סדרה של אגמים ובנופים יפים יותר מכל מה שאפשר לדמיין.

• מידע נוסף על פעילויות ואטרקציות באינטרלקן והסביבה תמצאו כאן >>

___

הכותבת היתה אורחת של Switzerland Tourism ושל Swiss Travel System

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

טיצ'ינו אהובתי. את שוויץ או איטליה?
טיצ'ינו אהובתי. את שוויץ או איטליה?

יעל עופר ביקרה בטיצ'ינו היפה, ולא היתה בטוחה אם זו אכן שוויץ או איטליה. הכרוז ברכבת מכריז את שמות התחנות באיטלקית מתנגנת וכשהרכבת עוצרת בתחנה, הבתים הצבעוניים ונוף הגפנים והדקלים הם קבלת פנים מבטיחה. טיצ'ינו היא תמהיל מושלם ...