תפריט עמוד

שבעת הפלאים החדשים

ארגון שווייצרי החליט שהגיע הזמן לבחור שבעה פלאי תבל חדשים. מיליוני אנשים בעולם הצביעו באינטרנט עבור המועמד שלהם, מבין 21 אתרים שהגיעו לשלב הסופי

 

רשימת שבעת פלאי תבל המקורית נקבעה על ידי אדם אחד – פילון מביזנטיון. במאה השנייה לפנה"ס הרכיב פילון את הרשימה המפורסמת – שבעה מבנים שנחשבו ליצירות מופת אנושיות. רשימת הפלאים, שכולם נמצאו באזור המזרח התיכון והים התיכון, היתה מעין מדריך תיירים קדום לבני אתונה. אולם פילון לא חשב על הימים שבהם הקולוסוס ברודוס והמגדלור באלכסנדריה יתפוררו. כיום נותר על תלו רק פלא אחד מאותה רשימה – הפירמידה הגדולה של גיזה במצרים.

זו הסיבה שברנאר וובר, יוצר סרטים ויזם שווייצרי, רצה להרכיב רשימה חדשה. אבל הפעם היא היתה הרבה יותר

דמוקרטית. לצורך העניין הקים וובר בשנת 2000 עמותה ללא כוונת רווח ואתר אינטרנט בשם "שבעת הפלאים החדשים", וקרא לאזרחי העולם לבחור את שבעת פלאי תבל החדשים. הרשימה המקורית כללה 200 אתרים שהוצעו כמועמדים על ידי הציבור, והיא צומצמה ל-21על ידי צוות של המארגנים ומומחים, בהם יו"ר אונסק"ו לשעבר, פרופ' פדריקו מאיור.
עד היום נרשמו כ-20 מיליון הצבעות. קולות רבים ניתנו על ידי מצביעים מהודו עבור הטאג' מהאל; מסין בעד החומה הסינית; ומפרו עבור מאצ'ו פיצ'ו – עיר המבצר של בני האינקה. וובר מקווה להגיע בסופו של דבר ל-100 מיליון הצבעות. "שבעת פלאי תבל הקדומים נקבעו על ידי אדם אחד", הוא אומר, "אני חושב שכיום אנו רוצים לראות עולם דמוקרטי יותר, שבו אנשים רבים יכולים לקחת חלק וליצור יחדיו גוף ידע משותף".

שבעת פלאי תבל של העולם העתיק כללו את הגנים התלויים בבבל; פסל זאוס באולימפיה; מקדש ארטמיס באפסוס; המאוזוליאום בהליקרנאסוס; הקולוסוס ברודוס (פסל ענק לכבוד אל השמש הליוס); המגדלור באלכסנדריה; והפירמידה הגדולה בגיזה. הקריטריון היחיד לאתרים ברשימה החדשה הוא כי המבנים הוקמו או התגלו לפני שנת 2000 (בתמונה: רשימת 21 האתרים המועמדים הסופיים).

לסיור וירטאולי של CNN בשבעת פלאי תבל העתיקים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.