תפריט עמוד

קפריסין אחרת

מתגעגעים למלונות המפנקים של תורכיה, לאוכל הנהדר ולמחירים הנוחים? קפריסין הצפונית מחזירה את הטעמים והניחוחות התורכיים בלי הסוגיות המדיניות והיחסים המעורערים. שליח מסע אחר אונליין בילה סוף שבוע ארוך במלון על חוף פרטי בצפון קפריסין וגילה שאפשר להרגיש בתורכיה בלי לנחות שם

צפון קפריסין היא החצר האחורית של תורכיה. והאמת – התגעגענו לתורכיה, לאירוח מכל הלב, לאוכל הטעים והמגוון, למחירים הזולים. סיבות פוליטיות הביאו לעצירת התיירות לתורכיה. אבל צפון קפריסין, למרות היותה שייכת לתורכיה, היא מעין ישות עצמאית ומאוד מעניינת.

טיסה של ארבעים דקות, ואנחנו בלרנקה, קפריסין, שדה התעופה המרכזי של האי. אחר כך יתברר לנו שהתורכים הקימו שדה תעופה בחלק שלהם, מזרחית לניקוסיה, אבל לשם יש טיסות (בינתיים) רק מתורכיה, ומישראל הטיסות מגיעות ללרנקה. משם נסיעה של כשעה וחצי עם שאטל של המלון, לא לפני שעוברים בשטח של… בריטניה.

אכן כן, הבריטים נשארו עם "שטחים", המכילים שני בסיסי צבא בקפריסין, לאחר תום המנדט (1960) והמהווים שטח ריבוני של בריטניה: אקרוטירי ליד לימסול, ודקליה בין לרנקה ופמגוסטה, באזור הגבול בין קפריסין (היוונית) וקפריסין התורכית. בעבר שילמו הבריטים דמי חכירה על השטחים, אולם לאחר שפרצה מחלוקת הופסקו התשלומים. באזורים אלה חיה גם אוכלוסייה קפריסאית. בזמן מלחמות המפרץ עשו ארה"ב וכוחות הקואליציה שימוש בשדה התעופה באקרוטירי.

סמטה בפמגוסטה, עיר נמל בצפון קפריסין | צילומים בכתבה: גיל אל עמי

סמטה בפמגוסטה, עיר נמל בצפון קפריסין | צילומים בכתבה: גיל אל עמי

מעבר גבול קצר ומהיר (קיימים ארבעה מעברי גבול בין חלקי האי) ואנחנו בקפריסין התורכית. נוסעים צפונה, עוברים קרוב לניקוסיה, בירת האי המחולקת בין שני הצדדים (נחזור אליה בהמשך). ממול רכס הרי קירניה (בשפרמק), המתנשא מעל החוף הצפוני של האי, הנראה מבטיח. חוצים את הרכס במעבר הרים דרך "אצבעות" סלעים משוננים ויורדים לכיוון חוף הים התיכון עם תצפיות יפות.

מלון אלקסוס (Elexsus) נמצא על החוף הצפוני, תופס מפרץ קטן שלם, 15 ק"מ מזרחית לקירניה.

מלון אלקסוס, אחד המלונות היוקרתיים בצפון קפריסין | הצילום באדיבות Elexus Hotel & Resort

מלון אלקסוס, אחד המלונות היוקרתיים בצפון קפריסין | הצילום באדיבות Elexus Hotel & Resort

ריזורט ענק

מלון אלקסוס הוא ריזורט ענק וחדש יחסית, ונחשב אחד היוקרתיים בקפריסין התורכית, עם כ-800 חדרים. כמו כן יש בו שבע בריכות שחייה, פארק מים (פרטי של המלון!), מרפסות לים, חוף פרטי (מגיעים אליו בעזרת מעליות), חלק מהחוף סגור למבוגרים בלבד; מספר מסעדות, ביתנים פרטיים ("פביליונים") מעל הים אליהם מגיעים בגשר מיוחד (מכל ביתן ירידה למים בסולם או בקפיצה), בניין משחקים לילדים – ג'ימבורי, אולם אירועים גדול עם הופעות (אנחנו ראינו את פארוק, מ"הכלה מאיסטנבול"), חמאם (תורכי, אלא מה) עם סאונה חדר אדים וטיפולים, וגם קזינו.

אחת הבריכות של מלון אלקסוס, בשקיעה

אחת הבריכות של מלון אלקסוס, בשקיעה

תפריט כריות

למפונקים במיוחד: תפריט כריות מיועד למי שארבע הכריות שהונחו על המיטה אינן מספקות אותו (לא מיועד למיטיבי לכת ואוהבי טרקים). וכך קראתי בתפריט לבחירה – בתרגום חופשי:

"ננו-כרית: עשויה כותנה 100%. רכותה ונפחה הופכים אותה לאידיאלית למעדיפי כרית דקה.

כרית קלאסה: כרית ארגונומית, אנטומית ואורתופדית לחלוטין המבטיחה תמיכה נאותה בעמוד השדרה בזמן השינה.

כרית אופנתית: כרית לטקס התומכת במחזור הדם הנימי, דקה יותר בהשוואה לכרית אורתופדית.

כרית פוך: בד 100% כותנה, ויחד עם מידת מוצקות בינונית היא אידאלית למי שמעדיף כרית גבוהה".

קשה, קשה.

ים או בריכה? למה להתלבט כשיש גם וגם וגם...

ים או בריכה? למה להתלבט כשיש גם וגם וגם…

שלא נרעב:

זוכרים את מלונות הכל כלול בתורכיה, עם אפשרויות אינסופיות לאכול הרבה וטוב? גם כאן תמצאו שלל מסעדות:

  • רפלקשן – חדר האוכל המרכזי – אוכל תורכי ובינלאומי, בופה ענק
  • קלוגה – דגים ומאכלי ים
  • מייאן – מסעדת גריל בשרית
  • מיוגה – מטבח אקזוטי מהמזרח הרחוק
  • ביסטרו 24 – מטבח בינלאומי, פתוח מסביב לשעון

מלון אלקסוס

מה כלול בחבילות?

עלות החדרים במלון משתנה בהתאם לעונה, לתפוסת המלון ולרמת החדר. המחיר כולל חמש ארוחות ביום, חדר כושר, מתחם הילדים, פארק המים, הבריכות, החמאם והסאונה (לא כולל טיפולים) ואזור מסוים בביתני הים. חלק מהדילים כוללים גם העברות משדה התעופה בלרקנה למלון ובחזרה (כדאי לבדוק).

המסעדות המיוחדות – בתשלום נפרד.

משחקי באולינג, ביליארד, פלייסטיישן – בתשלום.

ביתני ים פרטיים – בתשלום, הכולל אוכל ושתייה חופשיים.

סיורים מודרכים באזור – לא כלולים.

בתשלום נוסף אפשר לקבל ביתן פרטי מעל המים, עם אוכל ושתייה חופשיים

בתשלום נוסף אפשר לקבל ביתן פרטי מעל המים, עם אוכל ושתייה חופשיים

קירניה

קירניה (Kyrenia), ובשמה התורכי גירנה (Girne), על החוף הצפוני, היא עיירה עם תיירות מתפתחת, סמטאות מפותלות, שוק תוסס, מעגן ספינות (ניתן לשכור ספינה עם צוות לסיור של כמה שעות באזור), ומצודה מרשימה עם חומות גבוהות.

המצודה של קירניה

המצודה של קירניה

המצודה הוקמה בתקופה הביזנטית ושופצה בתקופה הוונציאנית – המאה ה-15, והחומות המקיפות את העיר הן מהתקופה העות'מאנית. במצודה נמצאת ספינה עתיקה בת כ-2,300 שנה, עם מטען גדול על סיפונה שהובא מיוון.

בכניסה למעגן של קירניה

בכניסה למעגן של קירניה

אתרים נוספים בקפריסין התורכית:

  • ניקוסיה הבירה – לפקושה בתורכית – העיר העתיקה מוקפת החומות, מוזיאון הדרווישים המחוללים, החאן הגדול המרשים והמשוחזר.
החאן בניקוסיה

החאן בניקוסיה

  • מצודת הילריון – כרבע שעה נסיעה מקירניה להרים (ונראית ממנה), מצודה מרשימה וממנה נוף מרהיב.
  • פמגוסטה – החומות (אתר מורשת עולמית), קתדרלת ניקולאס הקדוש שהוסבה להיות מסגד פאשה, ועיר הרפאים הנטושה.
פמגוסטה - קתדרלת ניקולאס הקדוש שהוסבה למסגד

פמגוסטה – קתדרלת ניקולאס הקדוש שהוסבה למסגד

  • קרפאז – הזרוע הארוכה של קפריסין מזרחה – אזור של טבע ונופים. בין היתר אפשר למצוא כאן את שרידי הבזיליקה איוס טריאס עם פסיפס מרהיב.

מדינה לא מוכרת

קפריסין הצפונית הכריזה על עצמאותה ב-1983, אך העולם אינו מכיר בה כמדינה עצמאית (למעט תורכיה ואזרבייג'ן). היא נשלטת למעשה על יד תורכיה, אבל אינה שטח ריבוני של תורכיה באופן רשמי. המטבע והכלכלה הם תורכיים, כמעט כל התושבים הם תורכים, כולל כ-50,000 מהגרים (מתנחלים) מתורכיה. תושבים יווניים שהיו באזור לפני המלחמה גורשו או ברחו, וכן תושבים תורכים מהחלק היווני גורשו או ברחו לצד התורכי. כאמור, ניקוסיה, בירת שני החלקים, מחולקת בתוכה. "זכות השיבה" לבתים שננטשו היא סלע המחלוקת ביישוב הסכסוך בין שני צדדי האי. מזכיר לנו משהו? אם זה לא מספיק, קו הגבול בין החלקים מכונה "הקו הירוק". אבל, וזה אבל גדול, מאז המלחמה בה פלשה תורכיה ב-1974, היו מעט מאוד אירועים אלימים באי המשוסע.

הכותב היה אורח מלון אלקסוס

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.