תפריט עמוד

קירגיזסטן – בתמונות וסיפורים

להגיע לאגם נסתר בין חמוקי ההרים, לפגוש מאלף עיטים, להאזין לצלילים המהפנטים של הקומוס, לפרוש ידיים אל מול מדבר מפעים, לטפס עם הג'יפ בדרך לא דרך לפסגת הר אדיר. לגלות את קירגיזסטן וליפול שבי בקסמיה

אקסקאל
לכל שבט קירגיזי הנודד ברכסי טיאן שאן ואלא טו יש אקסקאל. האקסקאל הוא ראש השבט, המנהיג והבורר. הוא קובע מתי מתחילים הנדודים אל הרים ומתי שבים למישורים הנמוכים, מכשיר זוגות לנשואים, פותר ומיישב מחלוקות בין אנשים בשבט. האקסקאל חייב להיות חכם, בעל נסיון חיים, מוערך על ידי אנשי שבטו. לעולם יהיה לו זקנקן לבן והוא יחבוש על ראשו את הקלפק – מגבעת קירגיזית. בתמונה נראה אקסקאל שבא לראות מי הזרים שבאו לבקר במרחביו.

מראה ממעבר מ.א.ל.ס
הירידה דרומה אל גבול קירגיזסטן- סין כרוכה בחציית מדבר יפהפה אותו חוצים קניונים גדולים. העלייה מן המדבר לעבר מעבר מ.א.ל.ס (מארכס, אנגלס, לנין, סטלין) מזמנת תצפית "קשה להכלה בזמן קצר" אל עבר המדבר. כל המדבר פרוש למרגלות מעבר ההרים. כל אחד נעמד לרגעים ארוכים בשקט המופלא של המדבר על "סלע הטיטאניק":

נוודים קירגיזים צדים בעזרת עופות דורסים
במרכז אסיה בכלל ובקירגיזסטן בפרט ישנה מסורת של אילוף עופות דורסים לצייד. במרחבי קירגיזסטן מתקיימות תחרויות של מאלפי עיטים וניצים. מאלף שהעייט שלו זכה בתחרות לאומית מקבל כבוד מלכים. מאלפי העיטים מחפשים קינים של עיטים בקניונים ויערות בהרי אלא טו, לוקחים ביצים ומדגירים אותם. ברגע שבוקעת הביצה נוצרת "החתמה" בין הגוזל לבעליו. ומכאן מתחילה דרך ארוכה של אילוף הציפור לצוד עבור בעליה.

הקומוס – כלי הנגינה הלאומי של קירגיזסטן
לקירגיזים כלי מיתר נערץ, ששמו קומוס. האגדה מספרת על זקן קירגיזי שהלך ביער ושמי צלילים קסומים שאוזנו טרם שמעה. בהתקרבו אל מקור הצלילים הוא ראה עור מבטנו של סנאי מתוח על עץ ועלי העץ מלטפים את העור ויוצרים את הנעימה הקסומה. הקירגיזי לקח את עור הסנאי ויצר ממנו את הקומוס, כלי הנגינה הלאומי. הקירגיזים מאמינים שהקומוס לימד את הזמיר לשיר. הנגינה בקומוס היא אומנות של פריטה על מיתר בוירטואוזיות מופלאה ויש ערך רב לדרך בה כול נגן פורט על מיתריו.

15 דברים שלא ידעתם על קירגיזסטן >>

קשת על אגם סון קול
בקירגיזסטן ישנם גשמי קיץ בכל מקום שמעל 2,500 מטרים. אגם סון קול נמצא בלב מרחבים בהם יורד גשם כל אחר צהרים בחדשי הקיץ. הגשם נעלם כלעומת שבא והשמיים שבים לצלילותם. לעיתים אנו חווים מראות מפתיעים כמו הקשת המופלאה שהאירה לנו את מאהל היורטות שעל האגם במגוון של צבעים עזים:

הכנפיים של האיש הטוב
אימרה קירגיזית אומרת: "כל קירגיזי חייב לבלות לפחות מחצית מחייו על גב סוס". הסוס הוא חיה קדושה בקירגיזסטן, הקירגיזים מכנים אותו ה"כנפיים של האיש הטוב". כל תינוק מוצא את עצמו על סוס כבר בימים הראשונים של חייו והסוס הופך לחלק בלתי נפרד משגרת חייו. הקירגיזים הם רוכבי סוסים מיומנים ווירטואוזים. נווד קירגיזי יכול להרים חיה או חפץ מן האדמה תוך כדי דהירה מטורפת. הקירגיזים שותים חלב סוסות כסגולה לאריכות ימים.

האגם השמיימי
בקירגיזסטן ישנם אגמים עלומים שאינם מופיעים באף מפה. אלה הם אגמי הפשרה של קרחונים, הממוקמים בחלקים העליונים של רכס טיאן שאן ורכס אלא טו. בסוף 2013 יצאנו לחפש את האגם שבתמונה אחרי ששמענו אודותיו מנוודים קירגיזים ומאנשים שטיילו ברגל במחוזות גבול קירגיזסטן-סין. לאחר שנסענו ללא דרך, חצינו נהרות, פגשנו נוודים מופתעים וגילינו פינות יפהפיות, הגענו לתלולית ומאחוריה בהפתעה גמורה נגלה לנו האגם המסתורי הזה, אותו כינינו בשם "האגם השמיימי". אגם זה הפך להיות לאחד משיאי הטיול בקירגיזסטן והוא האתר המצולם ביותר בקרב מטיילינו.

היי הג'יפ – איזה נוף מסביב
קשה לנו לתאר עד כמה קירגיזסטן שונה מחלון האוטובוס אל מול חלון הג'יפ. כאילו מדובר בשתי ארצות שונות. הנסיעה בג'יפ מאפשרת להגיע ל"סוד הגן הנעלם" של הארץ המופלאה הזו. נסיעה בלב הרי טיאן שאן או חציית רכס אלא טו הם מהיפים שבמסלולי הג'יפים. קירגיזסטן של ההרים מגוונת על פני טווחים קצרים ומשתנה לנו משעה לשעה בתוך הטיול.
והג'יפ (ולא כדי לחזור לימי הצבא, ובטח לא על מנת להוכיח את יכולותיו) – הוא המכשיר לפתוח בפנינו צוהר לאחד מחבלי הארץ היפים בעולם!


והיום איננו כלה
כל מי שמתכוון לנסוע לקירגיזסטן וכל מי שאוהב ומוקיר ספרות איכותית – חובה עליו שיקרא את הספר "והיום איננו כלה" של הסופר הקירגיזי ג'ינגס אייטמטוב. אין דרך טובה מקריאת הספר להבין ולהתחבר אל המרחב הקירגיזי-קזחי. הספר מתאר מסע של אדם והגמל הדו דבשתי שלו (קראנאר) מהלך יום אחד על מנת לקבור חבר. מערכת היחסים בין האדם לגמל בספר היא אחד משיאי הספר. אייטמטוב מצליח ב"יום האחד של המסע" לייצר חוויית קריאה מטלטלת ומלאת רגש. לא פעם כשאנו רואים בטיולים לקירגיזסטן גמלים דו דבשתיים, מישהו צועק "הנה קראנאר!".



המדבר האדום

לראות ולא להאמין: מדבר צבעוני, שקשה לכנותו בשם. כל הר וכל מצוק כמו מצויירים ביד אומן. תמונה אחת שווה אלף מילים:


לטיולים לקריגיזסטן לחצו כאן >>

יזהר גמליאלי – ממקימי חברת טריפולוג'י ובעליה, בעל ניסיון רב בבניית מסלולים למגוון יעדים. כיום מתרכז בפיתוח יעדים חדשים, בהכשרת מדריכים וביצירת תכנים

 

מסע אופניים בקירגיזסטן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.