תפריט עמוד

קיץ חם: אירועי הספורט הלוהטים

מרוץ אופניים, מרוצי סוסים, ריצת פרים וכדורגל. המון כדורגל. הקיץ הוא העונה החמה של הספורט, והשנה יותר מתמיד, בזכות המונדיאל. הנה מגוון מאירועי הספורט שיתקיימו הקיץ, כולל כמה מוזרים במיוחד

גביע העולם בכדורגל
הרגע לו חיכו חובבי הכדורגל במשך ארבע שנים מתקרב ובא: גביע העולם, המוכר גם בשם מונדיאל, ייפתח בדרום אפריקה ב-11 ביוני ויימשך עד 11 ביולי. זהו טורניר הכדורגל החשוב ביותר בעולם, ומתמודדות בו 32 נבחרות לאומיות שחברות בארגון הכדורגל הבינלאומי פיפ"א. הטורניר הראשון התקיים בשנת 1930, ומאז המונדיאל נערך אחת לארבע שנים, פרט לשתי פעמים – בשנים 1942 ו-1946 – כאשר הוא בוטל בשל מלחמת העולם השנייה. השנה, כאמור, המונדיאל מתקיים בדרום אפריקה, בכמה איצטדיונים ברחבי המדינה – ביוהנסבורג, דרבן, פרטוריה, קייפטאון ועוד – שכל אחד מהם יכול לאכלס עשרות אלפי צופים. הבית המסקרן של המונדיאל הנוכחי הוא בית 7: ברזיל, פורטוגל, חוף השנהב וצפון קוריאה.
מלבד המוני אוהדי הכדורגל שיציפו את דרום אפריקה בעת המשחקים, מיליונים רבים ייצפו במשחקים מהבית. במונידאל הקודם, שהתקיים בגרמניה בשנת 2006, צפו במשחק הגמר ראו יותר מ-700 מיליון אנשים ברחבי העולם.

מתי: 11 ביוני – 11 ביולי 2010
מידע נוסף: האתר הרשמי של פיפ"א

אליפות העולם בכדורסל
אחת לארבע שנים, באותה שנה בה מתקיים המונדיאל אך בתאריכים שונים, נערך אירוע ספורט עולמי נוסף, שזוכה להרבה פחות יחסי ציבור אבל משמח את האוהדים לא פחות – אליפות העולם בכדורסל, המכונה גם מונדובאסקט. האליפות, שבה משתתפות נבחרות לאומיות החברות בארגון הכדורסל הבינלאומי פיב"א, תיערך השנה בתורכיה, מה שהופך את הצפייה במשחקים עצמם, לאפשרות ריאלית בהחלט.
כידוע, במונדיאל ישראל השתתפה פעם אחת ויחידה בשנת 1970, ואילו במונדובאסקט ישראל השתתפה פעמיים – בשנת 1954 ובשנת 1986, אז הגיעה למקום השביעי המכובד.

מתי: 28 באוגוסט – 12 בספטמבר 2010
מידע נוסף: האתר הרשמי של פיב"א

מחכים לשריקת הפתיחה: איצטדיון הכדורגל החדש שנבנה בקייפטאון במיוחד לקראת המונידיאל, יכול להכיל כמעט 70 אלף צופים

טורניר הטניס ווימבלדון
הכינוי "הספורט הלבן" מקבל משמעות מיוחדת בתחרות הטניס היוקרתית מכולן שנערכת מדי קיץ בווימבלדון, פרבר של לונדון. שלא כמו בטורנירים אחרים, שבהם אפשר לראות שלל תלבושות טניס בצבעים בוהקים, בווימבלדון מקפידים על תלבושת לבנה קלאסית. עוד ממאפייני הטורניר הוותיק: המשחקים נערכים על מגרש דשא והם נקטעים לעתים קרובות בשל מטחי גשם שמאפיינים את הקיץ האנגלי. גשם או לא, הקהל הבריטי מקפיד לשמור על גינוני הנימוס המתבקשים (פה לא תשמעו קריאות גנאי למתחרה השנוא), ובמשחק הגמר המלכה נוהגת להצטרף לקהל הצופים, מה שמוסיף לתחושת האצילות המוקפדת.
השנה, כך נראה, המסורת ארוכת השנים עומדת להישבר – מעל המגרש הראשי נבנה גג, מה שאמור להבטיח משחק רצוף ללא הפסקות. כדי לכסות את עלויות הבנייה, נמכרים מנויים לחמש שנים – מתנה מושלמת למי שלא פוחד להתחייב.

מתי: 21 ביוני עד 4 ביולי 2010
מידע נוסף: האתר הרשמי של ווימבלדון

טור דה פראנס
הטור דה פראנס הצרפתי הוא אחד מאירועי הספורט המסעירים של הקיץ, והמנצחים במרוץ האופניים המפורסם והיוקרתי זוכים בין השאר בתהילת עולם. נקודת הזינוק משתנה מדי שנה – השנה ההזנקה היא מרוטרדם שבהולנד. אחרי החלק המישורי של המרוץ מגיע החלק המאתגר ביותר – רכיבת הרים תובענית דרך האלפים. עד לנקודת הסיום בשדרות Champs Elysees בפריז הרוכבים עוברים 3,360 קילומטרים של נופים מרהיבים, עיירות ציוריות, אתרים היסטוריים ועוד, אם כי לא ברור עד כמה אפשר ליהנות מהנופים בזמן הדיווש. לאורך הדרך, ובעיקר בנקודת הזינוק ובקו הסיום, המון רב עומד בצד הדרך ומריע לרוכבים המוכשרים.

מתי: 3 -26 ביולי
מידע נוסף: באתר הרשמי של הטור דה פראנס

ים של כובעים. חבישת כובעים מרהיבים במרוץ הרויאל אסקוט היא מסורת עתיקה כמעט כמו המרוץ עצמו | צילום: Action Images, RPM

מרוץ הסוסים באסקוט
בשביל האירוע הזה אפילו המלכה הבריטית יוצאת מהבית. השיירה המלכותית מתנהלת מארמון וינדזור עד לאסקוט, שם נערכים מרוצי הסוסים המפורסמים ביותר בעולם – הרויאל אסקוט. השנה נערך המרוץ בין 16 ל-20 ביוני. זוהי חגיגה מסורתית הנמשכת כבר מהמאה ה- 18 ומשתתפים בה המשובחים שבסוסים ובפרשים. אבל הרויאל אסקוט הוא לא רק מרוץ, זוהי אולי ההזדמנות היחידה בה ניתן לצפות, בקרבה יחסית, בהתכנסות של בעלי דם כחול: כל משפחת המלוכה הבריטית נוהרת לאירוע, כולל בני דודים רחוקים. האצילים, כמו הסוסים, מגיעים לאירוע בשיאם. כאן הם מציגים את הרכישות האופנתיות האחרונות שלהם, יצירות דרמטיות של מיטב מעצבי העל. השמלות, הזקטים והכובעים זוכים לתשומת לב אדירה. חבישת כובעים מרהיבים במרוץ הרויאל אסקוט היא מסורת עתיקה כמעט כמו המרוץ עצמו, והגברות מתחרות על תשומת הלב בנחישות ובעקשנות ראויים לציון, והתוצאה – כובעים שהם לעתים מגוחכים להפליא. זהו מפגש אצילים לא רשמי לכאורה, דהינו אין חובה לנפנף לעם ומותר אפילו להפגין רגשות. ברואיל אסקוט ניתן לראות על פניה של מלכת בריטניה הבעות של שמחה או אכזבה למראה הביצועים של הסוסים שלה שרבים מהם משתתפים במרוץ.

את המרוץ המלכותי הגתה המלכה אן כבר במאה ה- 18 בעת שדהרה בשדות -אז עדיין לא רדפו צלמי פפראצי אחרי בני אצולה ומלכות יכלו לדהור באחו כאוות נפשן. בעבר המרוצים היו סגורים לקהל הרחב, אבל היום כולם יכולים לצפות סוסים המדלגים מעל משוכות ומפגן הכובעים הגדול של האצילים.

מתי: 19-15 ביוני 2010
מידע נוסף: אתר מרוץ הסוסים

מרוץ 24 השעות בלה מאן
אם אתם אוהבים ספורט מוטורי אתם חייבים לעצמכם, לפחות פעם בחיים, לבוא לעיר לה מאן שבצרפת ליממה סוערת, מסעירה ומהירה. מרוץ 24 השעות המיתולוגי מתקיים מדי שנה בחודש יוני כחמישה קילומטרים מדרום לעיר. אורכו של המסלול המעגלי הוא 13,605 קילומטר, יש לצדו בימות מיוחדות לצופים – כמאה אלף אנשים יכולים לצפות במרוץ. המסלול צפוף ודורש מיומנות גבוהה, בשל הפניות החדות המחייבות בלימות קיצוניות עם האצות ברוטאליות ביציאות מהסיבובים. המטרה היא לבחון את יכולות הנהגים, את ביצועי המכונית ואת השילוב של שניהם יחד.
מרוץ 24 השעות התקיים לראשונה בשנת 1923 בחסות מועדון הרכבים הצרפתי. במהלך השנים צברה התחרות פופולריות רבה ונהגי מרוץ רבים חולמים לקחת בה חלק. כיום משתתפות בה חברות הרכב היוקרתיות והגדולות ביותר, כמו אלפא רומאו, פרארי, יגואר, פורשה, אסטון מרטין, אאודי ועוד.
כשבוע לפני המרוץ נערכים בעיר לה מאן, בירת מחוז La Sarthe, אימונים לקראת התחרות וכן תהלוכה חגיגית יום לפני הפתיחה.

מתי: 13-12 ביוני
מידע נוסף: האתר הרשמי של המרוץ

הפאליו בסיינה. לכל רובע יש צבעים, תלבושות וסמלים ייחודיים


מרוץ הסוסים של סיינה
פעמיים במהלך השנה, ב-2 ביולי וב-16 באוגוסט, שובתים תושביה של סיינה מכל מלאכה ויוצאים לחגוג את מרוץ הסוסים של סיינה – הפאליו (Palio). המרוץ המפורסם והפראי מתקיים לכבודה של מריה הקדושה ומקורו בימי הביניים. המרוץ של אוגוסט (שזוכה לעניין רב יותר) נוסד ב-1310 והמרוץ של יולי נוסד יותר מ-300 שנה מאוחר יותר, בשנת 1659.
במרוץ מתחרים נציגים מעשרה רובעים (קונטראדה, Contrade) מתוך 17 הרובעים של סיינה. לכל רובע יש מסורת, סמל, צבעים ותלבושות המאפיינים אותו. בערב שלפני המרוץ מתקיימות ארוחות חגיגיות ברובעים השונים ובבוקר יום המרוץ נערכות תפילות בכנסיות של כל רובע.
לכבוד האירוע מתכסה כיכר הקאמפו בעפר והופכת למסלול מרוצים של ממש. ביום האירוע, החל מחמש בבוקר מתקיימות תהלוכות מסורתיות ולקראת הצהריים מתמלאת הכיכר בהמוני אנשים הממהרים לתפוס מקום ביציעים המקיפים אותה, בגגות ובמרפסות הבתים שמסביב לכיכר. הרוכבים וסוסיהם מתייצבים בשורה ארוכה מאחורי מחסום החבלים וממתינים לאות הפתיחה. עם הינתן האות פורצים כולם בדהרה קדימה ומקיפים את הכיכר שלוש פעמים. המרוץ עצמו נמשך כתשעים שניות בלבד, אך ההתרגשות גדולה. בזמן המרוץ הכל מותר, חוץ מאשר לאחוז במושכות של סוסים אחרים. תשומת הלב המרכזית היא אל הסוסים ולא אל הרוכבים, ולכן גם אם רוכב נופל מסוסו, הסוס יכול לזכות לבדו במרוץ. הזוכה מקבל את הפאליו – דגל משי (המכונה על ידי המקומיים "הסמרטוט") עליו מצוירת דמותה של מריה הקדושה. אך הפרס האמיתי הוא כמובן הכבוד הגדול לה זוכה הרובע המנצח. לאחר סיום התחרות מתקיימות ברחובות העיר חגיגות ניצחון סוערות, מופעי אקרובטיקה, תערוכת סוסים עם תלבושות מימי הביניים ומופע זיקוקי דינור.

מתי: 2 ביולי, 16 באוגוסט
מידע נוסף: הפאליו בסיינה

מרוץ הפרים בפמפלונה. לרצים יש סיכוי רב להיפגע | צילום: אנסיירו פסטרנה


מרוץ הפרים בפמפלונה, ספרד
בכל שנה בחודש יולי מתקיים בפמפלונה אירוע יוצא דופן המושך מאות אלפי תיירים והתעניינות בינלאומית. מדובר בפייסטה של סן פרמין (Fiesta de San Fermín) שבמרכזה מתקיים מרוץ הפרים המסורתי. בנוסף מתקיימים מצעדים, ריקודים וחגיגות שבמהלכן היין האדום נשפך כמו מים.
הפייסטה מתחילה באופן רשמי ב-6 ביולי עם יריית שני חזיזים לשמים. לאחר מכן נשלחת ממרפסת בניין העירייה ברכה והזמנה לקהל לצאת ולחגוג.
למחרת (וכן בשבעת הימים הבאים) בשעה שמונה בבוקר, משוחררים הפרים ממכלאותיהם והמרוץ המטורף יוצא לדרך. הפרים רצים לאורך 800 מטר ברחובות העיר עד לזירת הפרים המקומית – פלסה דל טורוס, ולצדם רצים המשתתפים הנועזים. הסיכוי להיפגע הוא גדול, ובמהלך השנים נפצעו רבים וחלקם אף נהרגו. מרבית ממשתתפי האירוע חסים על חייהם ולכן בוחרים לצפות ממרחק ביטחון.
ביום המרוץ, בשעה עשר בבוקר, מתקיימת תהלוכה ברחובות העיר, שבראשה נישא פסל עץ מהמאה ה-15 בדמותו של פרמין. את התהלוכה מלווה מוזיקה, זיקוקי דינור, וריקוד החוטה (Jota) המקומי – גאוותם הגדולה של התושבים. בשעה שש וחצי בכל ערב בתקופת הפייסטה מתקיימת מלחמת שוורים בזירה המרכזית בעיר.

מתי: 14-6 ביולי
מידע נוסף: אתר הפייסטה של סן פרמין

מרוץ פחיות בירה באוסטרליה
מדי שנה חוגגים חובבי הבירה בעיר דארווין (Darwin) שבטריטוריה הצפונית של אוסטרליה במרוץ סירות מיוחד המוקדש למשקה האהוב. מרוץ פחיות הבירה (Beer Can Regatta) פתוח לכל כלי שיט באשר הם, מסירות קאנו ועד אוניות ויקינגים מפוארות, כל עוד יורכבו מפחיות בירה ריקות – ורצוי כאלו שרוקנו בשמחה היישר לתוך גרון צמא. זוהי ללא ספק תחרות השיט המטורפת ביותר ביבשת הדרומית, וחלק גדול מכלי השיט שוקע או מתרסק תוך זמן קצר מתחילת המרוץ לקול צהלות הצופים. יש גם מקצה מיוחד לילדים, אך עליהם לבנות את סירותיהם מפחיות משקאות קלים בלבד, כמובן. למעוניינים להישאר יבשים, חוף מינדיל (Mindill) בו נערכת התחרות מציע הפנינג שלם עם מגוון פעילויות על פני האדמה, ובהן שווקים, תחרות ספורט מטורללות וכן מרוץ Henley-on-Mindill, מרוץ סירות "יבש", הכולל ריצה לאורך החוף עם כלי שיט חסרי תחתית.

מתי: 8 באוגוסט 2010
מידע נוסף: אתר המרוץ

תחרות נשיאת נשים בפינלנד
את התחרות הזאת תמצאו רק בפינלנד ורק בעיירה קטנה בשם סונקאיארווי, ואולי טוב שכך. התחרות אמנם צוברת מוניטין אבל היא עדיין נחשבת לאירוע מצחיק ומטורלל לחלוטין. בכל קיץ, במשך יומיים, מתקיימים מרוצים בהם מתחרים זוגות – הגבר נושא את האישה על גבו ורץ איתה לאורך מסלול של 250 מטר. המסלול כולל כמה מכשולים, בהם מכשול מים לא פשוט. הפרס:  בירה במשקלה של האישה. זהו פרס מפתה למדי, כך נראה, שכן כמות הזוגות הנרשמים עולה בכל שנה – באתר האינטרנט של התחרות תוכלו לצפות בשמות הזוגות שנרשמו השנה, לגלות מה התחביבים שלהם והיכן הם גרים (הרוב בפינלנד אבל יש גם יצוג לקנדה, ארצות הברית ואפילו אוסטרליה!). למרות האווירה הפרועה, התחרות אינה נטולת חוקים: על האישה להיות מעל גיל 17 ולשקול יותר מ-49 קילוגרם, אסור להפיל אותה בשום אופן ועל המתחרים מוטלת חובה ליהנות. בשנים האחרונות החוקים שונו כדי להתאים לרוח הזמן ובני הזוג לא חייבם להיות נשואים כחוק, גם שותפים לדירה יכולים להירשם.

מתי: 4-2 ביולי 2010
מידע נוסף: אתר התחרות

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.