תפריט עמוד

קוסטה ריקה – המדינה הירוקה והמאושרת בעולם

דירוג עולמי של המדינות על פני שמירת הסביבה והאושר של תושביהן מציב את קוסטה ריקה לצד מדינות לטינו אמריקאיות אחרות בראש הרשימה

קוסטה ריקה היא המדינה הירוקה והמאושרת על פני כדור הארץ. רשימה חדשה המדרגת את מדינות העולם לפי השילוב בין שמירה על האקולוגיה והאושר של התושבים מציבה את קוסטה ריקה בראש הדירוג. עשרת הראשונות בדירוג הן מדינות אמריקה הלטינית. מדינות אפריקה נמצאות בתחתית הרשימה ולא במפתיע. בריטניה ניצבת רק במקום ה-74 מבין 143 מדינות שדורגו וארצות הברית ניצבת במקום 114 האומלל. עובדה זו מעידה על כך שבמדינות אלה מצב השמירה על הסביבה רע, ותיעוש היתר, הרדיפה אחר רכוש והשימוש בכלים מודרניים אינם מסבים אושר לתושבים, אבל גורמים נזק עצום לסביבה. תוחלת החיים במדינות אלה אמנם גבוהה אבל כך גם המחיר הסביבתי.

המסקנה של עורכי הדרוג פשוטה – דווקא הסתפקות  במועט, שמירה על הסביבה וצמצום טביעת האצבע הסביבתית עשויים לגרום אושר גדול יותר מצרכנות יתר, וזיהום משאבי הטבע של כדור הארץ. הם גם לא מקצרים את תוחלת החיים. בולטת בדרוג העובדה שבראש הרשימה מופיעה איים רבים.

הדרוג נקרא HPI – Happy Planet Index. www.happyplanetindex.org
אחת המסקנות הברורות של הדרוג היא שדווקא מדינות שצמחו במהירות גדולה במהלך השנים האחרונות כסין והודו נפגעו ברמת האושר של תושביהן. אלה ציינו שבעבר היו מאושרים יותר, כאשר לא נזקקו לכל כך הרבה טכנולוגיה ואמצעים שפוגעים בסביבה.

מסקנה נוספת של המחקר היא שהדרך בה צועדת רוב האנושות אינה יכולה להביא לתוצאה משולבת של העלאת תוחלת החיים, סיפוק ואושר בחיים לצד שמירה על כדור הארץ. במקום מודל זה יש לחפש לדברי עורכי הדירוג דרך שונה שתאפשר העלאת תוחלת החיים ואושר ללא פגיעה בכדור הארץ.
תושבי קוסטה ריקה מוליכים בראש הרשימה כיוון שהם בעלי תוחלת החיים הארוכה ביותר (שנה יותר מארצות הברית), הם מצהירים על רמת סיפוק ואושר מהגבוהות בעולם, ובכל זאת לתושב קוסטה ריקה יש טביעת רגל אקולוגית שגודלה רק כרבע מזו האמריקאית.

חישוב משולב של תוחלת החיים והאושר מצביע על עלייה של 15 אחוזים ב-45 השנים האחרונות. הבעיה היא שאלה הגיעו לצד עלייה של 72 אחוז בטביעת הרגל האקולוגית של תושבי העולם. זה מחיר יקר מאוד.

המדינה המערבית שניצבת במקום הגבוה ביותר היא הולנד – 43 בדרוג. תושביה חיים יותר מאלה בארצות הברית, יש להם רמת סיפוק ואושר זהה לזו של תושבי ארצות הברית ובכל זאת טביעת הרגל האקולוגית שלהם לנפש היא רק כמחצית בגודלה מזו של האמריקאים. כלומר היעילות של ההולנדים בשמירה על הסביבה כפולה מזו של האמריקאים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.