תפריט עמוד

קוסטה ריקה – אלופת העולם בהגנת הסביבה

שישה אחוזים מהמגוון הביולוגי העולמי נמצא בקוסטה ריקה, והטבע הוא אחד הנכסים החשובים שלה. קוסטה ריקה, שהטיבה להבין זאת, עושה מאמצים כבירים לשמר את הטבע והסביבה, והתוצאות ניכרות היטב בשטח

בספטמבר 2019 קוסטה ריקה זכתה בתואר "אבירת כדור הארץ" מטעם האו"ם. התואר הוענק בזכות המדיניות של קוסטה ריקה, ששמה דגש רב על איכות הסביבה.

מאז שנות ה-80, קוסטה ריקה עשתה כל מאמץ כדי לשמר את הטבע במדינה. גני חיות נסגרו, יערות שוקמו וניטעו מחדש, ואזורים שלמים הוכרזו כשמורות טבע. עם הזמן, טיול לקוסטה ריקה הפך למילה נרדפת לתיירות אקולוגית, וכיום זהו אחד מהתחומים המכניסים ביותר במדינה.

הדרך לשם לא היתה קלה. חקלאים חששו שהתכניות הסביבתיות יבואו על חשבונם. כדי לפתור את הבעיה, הממשלה העניקה מענקים לחקלאים שהסכימו להשאיר חלק משטחם מיוער, ולייעל את החקלאות באזורים שכבר בוראו.

ב- 2017, קוסטה ריקה אסרה על שימוש בפלסטיק לצרכים חד פעמיים, והכריזה על כוונתה להוציא את החומר מכלל שימוש עד 2021. לפי התכנית, על היצרנים להחליף את כל המוצרים החד פעמיים בחומרים ברי מחזור או מתכלים.

יעד שאפתני נוסף הוא צמצום פליטת פחמן דו חמצני לאפס. המטרה היא למנוע לחלוטין פליטת פחמן דו חמצני עד 2050. נשמע שאפתני, אך כבר ב- 2015 קוסטה ריקה שברה שיא כשהשתמשה באנרגיה ירוקה בלבד ל- 250 ימים.

ב- 2018, קוסטה ריקה הוציאה את תיירות הציד מחוץ לחוק, כדי להגן על מינים נכחדים. הקנס על תייר המשתתף בציד בקוסטה ריקה עלול להגיע ל- 3000 דולר, ואפילו ארבעה חודשי מאסר.

אין זה אומר שחסרים איומים על איכות הסביבה בקוסטה ריקה. מתיחות ארוכת שנים עם שכנתה ניקראגווה הביאה לכך שב- 2010, תושבים מניקראגווה חפרו בנהר סאן חואן והשליכו כמויות ענקיות של סחופת לביצות של קוסטה ריקה. חלק מהנזק הוא בלתי הפיך. בנוסף, קוסטה ריקה מתקשה לאכוף את החוק על ציידים לא חוקיים, ותושבים הפושטים על קינים של צבי ים ומוכרים את ביציהם לאכילה.

נוכח גודל המדינה וחשיפתה לשינויי האקלים, לא מפתיע שההנהגה והתושבים מודעים לחשיבות הנושא. קוסטה ריקה היא חלק מלשון יבשה צרה בין אמריקה הצפונית לדרומית, שמי הים העולים עלולים לנגוס בשטחה. בנוסף, היא התברכה בנופים מרהיבים, ו-6% מהמגוון הביולוגי העולמי נמצא בשטחה – יערות גשם, שוניות אלמוגים, הרי געש ועוד. בעצם, הטבע הוא הנכס העיקרי של קוסטה ריקה.  כמו כן, קוסטרה ריקה נהנית משלטון דמוקרטי מזה 100 שנה, יציבות, ומעמד סוציו-אקונומי מצוין ביחס לשכנותיה, מה שמאפשר לה להתמקד בתכניות לאיכות הסביבה. עם אוכלוסייה קטנה ומסורת של כבוד לסביבה, חוקרים מעריכים שקוסטה ריקה אכן תצליח לעמוד ביעדיה.

צילום תמונה פותחת שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.