תפריט עמוד

צעיר השחית ציור במוזיאון לונדוני כהצהרה אמנותית

"הבחור פשוט ניגש בשלווה עם מכחול ביד והתחיל לכתוב על הציור. זה היה סוריאליסטי", כך תיאר אחד המבקרים במוזיאון טייט מודרן בלונדון את ההשחתה של הציור "שחור על אדום כהה" (Black on Maroon) של מארק רותקו. הבחור עם המכחול ביד הוא ולדימיר אומנטס, מייסד תנועה המכונה "צהוביזם" (yellowism), והכיתוב שהוסיף ליצירה של רותקו מעיד כי על כך באופן ברור: "ולדימיר אומנטס, יצירה פוטנציאלית של צהוביזם", כך כתב בצבע שחור בתחתית הציור. לדבריו, לא מדובר בהשחתה, אלא בהצהרה אמנותית. בראיון ל-BBC אמר אומנטס כי הוא מעריץ של רותקו וכי הכיתוב נועד להוסיף ערך ליצירת האמנות, ולא לפגוע בה. "אמנות מרשה לנו לקחת יצירה קיימת ולהוסיף עליה מסר חדש", אמר והזכיר בהקשר הזה את האמן הצרפתי מרסל דושן, מתנועת הדאדא, שנהג לקחת חפצים יום-יומיים ולהפוך אותם לעבודות אמנות על ידי תוספת פשוטה.


"שחור על אדום כהה", היצירה של מארק רותקו (לפני ההשחתה). כל הזכויות שמורות Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko/DACS 1998 ©

מארק רותקו, צייר אמריקאי ממוצא רוסי, נחשב לאחד מגדולי האמנים בזרם האקספרסיוניזם המופשט, ועבודותיו נמכרות בעשרות מיליוני דולרים. הציור "שחור על אדום כהה", משנת 1959, הוא חלק מסדרת ציורי קיר של רותקו שמוצגים במוזיאון הלונדוני באולם תצוגה מיוחד. רותקו שם קץ לחייו בשנת 1970, לאחר מאבק ממושך בדיכאון. ממוזיאון טייט מודרן נמסר כי הם רואים את המקרה בחומרה ומקווים שיוכלו להסיר את הכיתוב מבלי לגרום נזק לצבעים המקוריים.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.