תפריט עמוד

צילום כוכבים בשמי הלילה

בצילום שגרתי אנחנו פועלים בשעות היום, מצלמים חפצים ועצמים קרובים ולא צריכים להסביר מהו המצולם. צילום כוכבים בשמי הלילה עושה הכל הפוך. זו כנראה הסיבה שרבים נמשכים אל הפעילות המוזרה הזו

שמי הלילה מעולם לא היו קרובים כל כך. כוכבי- לכת, גלקסיות רחוקות, כוכבי-שביט ולוויינים הם רק חלק קטן מהעצמים שניתן לצלם בלילה בהיר. צילום הכוכבים נעשה בעבר בעזרת טלסקופים גדולים שניצבו במצפה כוכבים. צילומים אלה פוענחו בידי מדענים במעבדות חלל סודיות. ובכן, צילום הכוכבים התקדם פלאים בשנים האחרונות ועבר לידיהם של צלמים שאינם בעלי תואר אקדמי באסטרופיזיקה או באסטרונומיה. צילום שמי הלילה הפך לתחביבם של המונים, שלמרות אהבת הכוכבים שלהם עדיין צריכים לקום בבוקר לעבודה.

יש שיטות שונות לצילום הכוכבים, בין אם בעזרת מצלמה בלבד או באמצעות שילובה עם טלסקופ. כל שיטה תלויה בעצם או באירוע שאותו רוצים להנציח. יש גם אפשרות להרכיב מערכת צפייה (מצפה כוכבים) שתותקן על גג בית ותעביר את הנתונים אל המוניטור בתוך החדר או ליד הטלסקופ. נשמע מסובך? יקר? לא בהכרח, הטכנולוגיה המתקדמת מפשטת את העניין ומספקת מוצרים לצילום כוכבים במחירים מגוונים.

אפשר להתחיל בטלסקופ 80 מ"מ בסך 700 ₪ לערך, לחבר מצלמת פילם או דיגיטלית שברשותכם, לחפש חלקת שמיים נקייה מעננים, לכוון את המצלמה אל על ולהתחיל לצלם. התוצאות יפתיעו. תוכלו לצפות בטבעות של כוכב הלכת שבתאי ולצלם אותן, תוכלו לראות את אדמתו האדומה של כוכב הלכת מאדים ואת מכתשיו הרבים של הירח שלנו, כל אלו והרבה יותר ימצאו במרחק של נגיעה.

לצד המוצרים האלה יש מוצרים שאפשר לשאת בתיק המטיילים ומיועדים עבור אלו שיוצאים את גבולות הארץ. כך למשל אפשר לשאת בקלות טלסקופים, מצלמות וחצובות שתוכננו ועוצבו לשם כך. נשיאתם בתיק והרכבתם פשוטה. יותר מכך, הציוד שימושי גם בשעות היום, כאשר אפשר לנצלו לתצפיות בנדידת עופות.

צילום מתקדם דורש מערכת עקיבה, מצלמת CCD (Charged Coupled Device – מתקן צימוד מטענים) דיגיטלית, חצובה יציבה והמון סבלנות. מחיר המערכת יכול להגיע ל- 5000 ₪ אבל התוצאות שתספק מערכת צילום כזו תהיינה מעבר לכל דמיון, ויהיה ניתן לעקוב אחר עצמים שיהפכו להיות חלק מבדיקה לילית קבועה על המתרחש באותה גלקסיה או כוכב לכת קרוב. כדאי גם להתעדכן על אירועים מיוחדים שמתרחשים בחלל כמו מטר פרסאידים ומטאורים למינם, אירועים אלו מתרחשים מדי שנה ובתאריך די קבוע. בכדי לקבל תעריפים מדויקים לרכישת מערכת צפייה וצילום כוכבים אפשר ליצור קשר עם יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה מר יגאל פת-אל באתרו.

אם ברצונכם להתחיל להכיר את שמי הלילה בלי להשקיע כספים רבים, צרו קשר עם מצפה הכוכבים שליד ביתכם, הכניסו את הילדים לאוטו וצאו לצפות בנפלאות היקום, זו תהיה חוויה משפחתית מוצלחת. לשם כך תוכלו לצפות באתר של האגודה הישראלית לאסטרונומיה, משם תוכלו לדלות מידע רב על כל נושא שקשור לחלל.

תצפיות אסטרונומיות וצילום היקום נהפכו לתחביבם של אנשים רבים בארץ ובעולם. דוגמא טובה לחובב נלהב כזה הוא יוסי חורי, מצמד "הפרברים", שכבר יותר מעשרים שנה צופה בחלל, מצלם עצמים ואחראי גם לבניית טלסקופים רבים. אפשר לראות תמונות שצילם מפורסמות באתר הבא.

אירוע מיוחד שיתרחש בקרוב יהיה מטר פרסאידים. בלילה שבין 13-12 באוגוסט 2007, כוכב שביט יכנס למסלולו של כדור הארץ וזנבו ימטיר עלינו אבק כוכבים. אז תכינו את המצלמות, הטלסקופים, ומשאלות לב רבות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.