תפריט עמוד

צילום וחופשה יד ביד- סדנאות

השילוב האידיאלי הוא בין חופשה בישראל או בחו"ל לבין סדנת צילום מקצועית שעוזרת להעלות את רמת התמונות לחובבים ומקצוענים. הנה כמה אפשרויות טובות.

כל מי שנוסע לטיול מצלם מאות תמונות. התבוננות בתמונות האלה מעלה את המחשבה: "חייבים ללמוד לצלם טוב יותר. להפיק משהו סביר יותר מן המצלמה הזו". מכאן קצרה הדרך לפריחתן של סדנאות הצילום בחו"ל. יש בהן שילוב מבטיח – חופשה וטיול לצד לימוד והדרכה בצילום.
יוסי אשבול, מבחירי צלמי הטבע בישראל, מדריך בכל שנה כמה סדנאות צילום בחו"ל, בדרך כלל באפריקה. ההבדל העיקרי, לדבריו, בין טיול רגיל לבין סדנת צילום טמון בסבלנות. "כדי לצלם היטב סצינה בה לביאה מניקה גורים דרושות לצלם טוב בין שעה וחצי לשעתיים" מסביר אשבול. "נוסעים בטיול רגיל לעולם לא יפגינו את אורך הרוח הזה."
"חיכיתי פעם עם קבוצת צלמים חובבים אחר צהריים שלם כדי שעדר גנו יחצה נהר שורץ תנינים" נזכר אשבול. "העדר עמד על הגדה ונמנע מלהיכנס למים. המשתתפים באותה סדנת צילום רצו להמשיך ולנסוע, לחפש את הצילומים הטובים במקומות אחרים, אבל התעקשתי שנחכה. עמדנו שם שלוש שעות ולא קרה כלום. חזרנו ללודג' בערב וכולם כבר היו עצבניים מאוד אבל הבהרתי שנשוב לאותו מקום גם למחרת. משתתפי הסדנה זעמו, אבל אחרי שחיכינו בבוקר עוד כשעה החלה החצייה. התנינים טרפו כמה מן הגנו בעדר והתמונות היו אמנם קשות, אבל אי אפשר לבקש מיצוי טוב יותר של מאבק ההישרדות בשמורות של קניה וטנזניה."
ההסבר הזה עוזר להבהיר את ההבדל בין טיול בחו"ל שמיועד לחובבי צילום לבין טיול רגיל, בו כולם מצלמים ואיש אינו מעיר להם על איכות הצילום, הזווית, התאורה, הציוד או הטכניקה. השילוב שמוצע בדרך כלל בסדנאות צילום מחבר בין אתר מעניין לבין הסבר מקצועי. חלק מסדנאות הצילום מתקיימות כטיולים מאורגנים בקבוצות קטנות ובדרך כלל במחירים גבוהים יותר מטיולים רגילים לאותם יעדים. סדנאות אחרות מוצעות באתרים עצמם, בהם נוצר שילוב בין צלמים מנוסים וגופי אירוח כבתי מלון. במקרה זה הצלם המשתתף מגיע אל האתר בו מתקיימת הסדנה בכוחות עצמו.
גיורא שלמי, מנהל המדרשה לצילום גיאוגרפי של מסע אחר, מארגן בכל שנה כמה סדנאות צילום בחו"ל, בדרך כלל באיסטנבול ובחבל קפדוקיה בטורקיה. לדבריו מדובר בקורס צילום מרוכז בתנאים טובים. האתרים שנבחרים מתאימים ללימוד צילום. צלמים מתחילים ומתקדמים יכולים להפיק מהם את המקסימום. ההדרכה הצמודה מאפשרת להם לעשות התקדמות גדולה בזמן מצומצם. ההדרכה המקצועית מאפשרת לצלמים המתלמדים להגיע אל האתר בתאורה הנכונה, בשעות המתאימות, לאחר שקיבלו רקע מתאים על התרבות המקומית. ההדרכה הכפולה שמתמקדת בצילום ובאזור משפרת את הרמה. שלמי סבור שכל אחד מהמשתתפים חוזר מסדנה כזו צלם טוב יותר מכפי שיצא אליה.
למה כדאי לשים לב לפני שבוחרים סדנת צילום בחו"ל? לדברי אשבול יש חשיבות גדולה לגודל של הקבוצה. מספר משתתפים קטן מאפשר להעניק תשומת לב ומרחב עבודה לכל אחד. דגש נוסף הוא שם על "העדר פינוק" ומסביר: "אם יוצאים לשטח בשמונה וחצי, אחרי ארוחת הבוקר, כל בעלי החיים המעניינים כבר יושבים בצל וקשה לראות אותם. אם יוצאים בשש, על בטן ריקה, מספיקים לראות ולצלם הרבה יותר ובתנאים הנכונים.
שלמי מבהיר שהמבחן העיקרי הוא ההדרכה: אם מנחה את הסדנה צלם מנוסה, שיכול להנחות את המשתתפים במקצועיות ולהעביר כבר במהלך הסדנה ביקורת על אופן העבודה שלהם ועל הצילומים – זה משמעותי.
פרטים מלאים על סדנאות הצילום בישראל ובחו"ל של המדרשה לצילום גאוגרפי אפשר לקבל באתר
http://www.gpc.co.il/.

ההבדל העיקרי בין סדנאות שיוצאות מישראל לבין כאלה שמתקיימות באתרים בחו"ל ומאורגנות בידי חברות מקומיות טמון בשפה – סדנאות שמארגנות חברות שפועלות ביעדים השונים מתקיימות באנגלית או בשפה המקומית.
ההיצע של סדנאות בחו"ל גדול מאוד. מובאות כאן כמה דוגמאות מעניינות:

סדנת צילום במינסוטה
החורף במינסוטה מושלג ולבן. החופש המשלבת סדנת צילום ברמה גבוהה מציעה מסע מצולם בין כמה בקתות (לודג'ים) באיכות טובה, טיולים עם כלבים רתומים למזחלות והדרכה מקצועית בצילום.
הפרטים המלאים באתר: http://www.dogsledding.com/lodge-to-lodge_trips/photo_workshop.html

סדנת צילום בפרובנס
הצלם אנדרו סקוויר מארגן בדרום צרפת סדנאות צילום תחת הכותרת "פרובאנס המסתורית". הסדנה, שנוטה לטיפול בנושאים אמנותיים כמו גם בצדדים הטכניים של הצילום מתמקדת באחד האזורים ששימשו במאתיים השנים האחרונות יעד נבחר לציירים. חבל פרובאנס אמור להעניק לצלמים השראה, נושאים, תאורה נכונה וגם רבים ממנעמי החיים כאוכל ויין.
הסדנאות מתקיימות בכפר העתיק אנסווי (Ansouis), 30 קילומטר מצפון לאקס אן פרובנס. הכפר שוכן בראש הר ומוקף בכרמים. בכל סדנה משתתפים שישה. יש אפשרות להסעה מתחנת הרכבת של אקס אן פרובנס או משדה התעופה במרסיי. המחיר לשבוע כולל אירוח 620 יורו.
אתר: http://www.photography-provence.com/France2/here.html

סדנת צילום בהרי הטטרה בסלובקיה
חברת "מאונטיין פרדייז" מתמקדת בסדנאות צילום בהרי הטטרה בסלובקיה. המארגנים מגדירים את האתר "חלומו של כל צלם". במסגרת הסדנה שנמשכת שבוע מסיירים המשתתפים בהרים, ביערות, בטירות היסטוריות ורואים מפלי מים ובעלי חיים. בכל קבוצה שמונה משתתפים והיא זוכה להדרכה של צלם דובר אנגלית. הסדנה כוללת חמישה ימי סיורי צילום והדרכה. המגורים בפנסיון מקומי בעיר פופראד (Poprad).
המחיר 700 ליש"ט לשבוע כולל טיסה (מלונדון), מגורים, אוכל והדרכה.
אתר: www.mountainparadise.co.uk

מסע צילום באנטארקטיקה
יבשת אנטארקטיקה היא מסוג המקומות שהנוסעים אליו בוחרים ממילא בהפלגה מסודרת ומאורגנת. חברת "אקווה פירמה" הבריטית מארגנת עבור חובבי הצילום הפלגות מיוחדות שמתמקדות בנופים מעל ומתחת למים. המדריך הראשי בהפלגות אלה הוא הצלם גוראן אלמה, זוכה פרס צלם השנה של הביביסי. בצוות נמנה גם צלם הטבע הישראלי עמוס נחום, שעושה כבר שנים קריירה בינלאומית מרשימה בתחום זה. בכל יום נערכות סדנאות צילום ובערב מתקיימות הרצאות.
ההפלגה-סדנה נמשכת 10-12 ימים. המחיר כ-3000 ליש"ט.
אתר: http://www.aqua-firma.co.uk/home.php

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.