תפריט עמוד

צילום אוויר: במבט אנכי

כולנו רוצים להיישיר מבט ולהתבונן בעייני העומד מולנו. המבט האופקי הוא צורת ההסתכלות הרגילה שלנו. כאשר אנו נדרשים להחליף זווית זו בהתבוננות אנכית, אנו עלולים להתבלבל ולהתקשות בזיהוי העצמים המצולמים. על הצופים בתצלומי אוויר לשנות את תפיסתם החזותית הרגילה, ולתת את הדעת על כמה גורמים העשויים לסייע להם בזיהוי התופעות.

ברגע שבו עוזבים גלגלי המטוס את מסלול ההמראה, הגוף נדבק לכסא והאף נצמד לחלון. מבעד לחלון נפרש העולם כדבר חדש, ההולך ומתגמד, הולך ולובש צורה של צבעים וצורות גאומטריות.
אצל אלה מאיתנו האוחזים בזמן הטיסה במצלמה קיים דחף להצמיד את העדשה לחלון, וללחוץ שוב ושוב על ההדק כדי להנציח את המראות המוזרים כל-כך הנגלים בעדו. רובנו מתאכזבים כאשר אנו רואים את התוצאות.
דובי טל ומוני הרמתי, טייסים וצלמים מקצועיים, לקחו את העסק ברצינות. ממעוף הציפור הם מחפשים תפיסה גראפית, ומתמקדים בצורניות ובמפגשים של אלמנטים בנוף. לדוגמא: שדות חרושים או מגע הים בחוף.
השימוש בזווית הצילום האנכית, השונה, יוצר הזרה של הנוף, כלומר הופל מקומות מוכרים לעצמים מופשטים.

שטחים חקלאיים באיזור חיפה

להלן כמה עצות מקצועיות לאלה הרוצים לצלם מן האוויר: רצוי לא לצלם דרך חלון (אין זו כמובן המלצה לפתוח חלון בבואינג שבו אתם טסים לאירופה). במטוס קל, אפשר לפתוח חלון או לטוס בלי דלת. במקרה זה יש צורך במגן רוח. רצוי לאבטח את הציוד כדי שלא יעוף.
לצלמים השוכרים מטוס קל: מטוס בעל כנף עילית מעניק לצלם ראות טובה יותר, בעוד מטוס בעל כנף תחתית מעניק יכולת תמרון טובה יותר במהירויות נמוכות. הליקופטר הוא הכלי האידיאלי, אך הוא כמובן יקר יותר.
בטיסה נמוכה, בשל הצורך בחשיפה במהירות גבוהה-500- נשתמש בצמצם פתוח כשהמיקוד נעול על אינסוף. במטוס נוסעים הטס בגובה רב ניתן לצלם גם במהירות 60. הכרחי להשתמש בפילטר U.V, בעיקר בגובה רב, כיוון שהמרחק הגדול מהאובייקט גורם לירידה בקונטרסט.
שימוש בתאורה טובה, כמו זו המוענקת בשעות זריחה ושקיעה, ידגיש את התבליט ואת הטקסטורות בנוף, ויעשיר את הצילום בגוונים חמים.
דובי טל ומוני הרמתי מצליחים להגיע לאיכויות ודקויות אלה בצילום אוויר, בעיקר בזכות עבודת צוות מיומנת. הצורך בזווית, במיקום,ובתזמון מדויקים מחייבים רמת שיתוף פעולה גבוהה. השניים משתמשים במצלמות בעלות פורמט בינוני- הסלבלד 6X6 ופנטקס 7X6 להשגת איכויות גבוהות, ובסרטים בעלי רגישות של 100 אסא, ובמקרים מיוחדים ב-400 אסא.
בארץ ובמקומות רבים בעולם אפשר לשכור מטוס קל כדי לגלות נופים חדשים בסביבה מוכרת. באתרי טבע ונוף מיוחדים מעניקים הטיסה והצילום מן האוויר אפשרות להבין את מימדיהם והיקפם של אתרים שקשה לעמוד על גודלם או יחודם במבט מן הקרקע. אתרים מפורסמים ומתאימים לכך במיוחד הם הגרנד קניון בארצות-הברית, ציורי הענק בנסקה, פרו, הקרחונים באלסקה ועוד. בארץ מומלצת מאוד הטיסה מעל קו החוף, מעל אזורים חקלאיים המשנים את צבעם וצורתם עם חילופי עונות השנה, ומעל אזורי טרסות המעניקים למתבונן חוויה מרתקת.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.