תפריט עמוד

רון מיאסניקוב | צילום: Terry Healy

למה לקנות חדש?
– כי זה מתאים ומותאם לי אישית (אוי כמה נוח!)
– כי זה לפי הטעם שלי והצבעים שבחרתי.
– כי אני כבר יודע איזה ציוד מתאים לי והריג שאקנה ישמש אותי לאורך זמן.
– כי יותר כיף לצנוח על חדש.
– כי יש לי כסף.

למה לא לקנות חדש?
– כי אני עוד לא יודע מה אני רוצה.
– כי אני בתחילת דרכי והריג שאני קונה עכשיו ישמש אותי לכמה מאות צניחות בלבד.
– זה יותר זול. יישאר לי יותר כסף להדרכות ולצניחות.
– לא רוצה לחכות חודשים עד שיגיע הציוד החדש מהמפעל. רוצה ציוד
ע כ ש י ו !

לשאלה איזה ריג כדאי לקנות, יש בערך אותן תשובות כמו לשאלה מה עדיף ב.מ.וו או מרצדס? עניין של טעם, אופנה, נוחות, זמינות וכמובן מחיר. בעולם הצניחה היום רוב הציוד המיוצר טוב ואמין.

מה צריך לבדוק כשקונים משומש?
– מי בעל הציוד? האם זהו צנחן ששומר על הציוד או כזה שזורק אותו ברכב במשך השבוע והציוד חשוף לשמש כל הזמן? האם זהו צנחן פעיל או מישהו שהציוד שכב אצלו בארון שמונה שנים? (גם ציוד חדש שלא נעשה בו שימוש בכלל, ששכב בארון, עלול להיות בעיית. בעיות עובש ולחות או מגע עם כימיקלים וכד').
– האם מי שמוכר הוא בעל הציוד? אם לא… כמה אני משלם דמי תיווך?
– האם אוכל לנסות את הציוד לפני שאקנה? (חשוב!)
– נוחות – שים את הציוד על הגב ובדוק האם הוא נוח לך! הפיילוט שוט לא יושב גבוה מדי או נמוך מדי. האבזמים, אם קיימים, יושבים בערך על עצמות האגן. הריג אינו רחב או צר מדי. הריג אינו קטן מדי – להיחגר ולעשות קשת בגב (וניתן להשתמש בו גם בחורף כשיש מעליך חמש שכבות בגדים ועדיין להרגיש נוח). רצועת החזה וידיות הניתוק והרזרבי במקום נוח. רצועות הרגליים ארוכות מספיק!
– בן כמה הציוד? מספר הקפיצות על הציוד (לפעמים על הריג או על החופה יש מספר קפיצות שונה) וגיל הציוד (שנת ייצור).
– לרזרבי ולריג מצורף כרטיס המתעד את כל ההיסטוריה שלו!

רזרבי
-גיל: לא מומלץ לקנות חופה רזרבית בת יותר מעשר שנים, גם אם מעולם לא נעשה בה שימוש. רזרבי עם "אפס פתיחות" בדרך כלל מוגבל ל- 40 קיפולים (13.5 שנים אם אכן הציוד קופל כל 120 יום כנדרש בתקן הישראלי והאמריקאי). אם נעשה שימוש בחופה יש לבקש ביקורת מקיפה של מאחזק מצנחים (ריגר) על מנת לקבל חוות דעת.
-גודל: יש לבדוק שגודל הרזרבי מתאים למשקלך על פי רמת הניסיון שלך. צנחן מתחיל מסכן את עצמו בקפיצה על רזרבי קטן מדי. הדבר האחרון שאנו מחפשים זה רזרבי שאין אנו יכולים לנהוג ולהנחית בבטחה! לכל סוג רזרבי טבלה המגדירה את המשקל המומלץ והעומס המותר. יש להיכנס לאינטרנט, לאתר את החופה המתאימה ולוודא התאמתו אליך.
– סוג וגיל מכשיר הפתיחה האוטומטי:
o סייפרס 1 (הדגם הישן) – יש לשלוח לבדיקה בכל ארבע שנים. אם המכשיר עומד להישלח לבדיקה, הרי שמחירו יורד. אם כבר עבר בדיקה, מחירו הוא בערך 100 $ לכל שנה שנותרה (דוגמה – סייפרס בן חמש לאחר בדיקה שווה בערך 700 $) (סייפרס 1 פג תוקף לאחר 12 שנה). כמו כן – הבטריות טובות לשנתיים. אם תצטרכו לקנות בטריות חדשות, מחירן בארץ נע בין 100 – 120$ .
o סייפרס 2 וויגיל – מכשירים חדשים יחסית בשוק ועדיין אין סטנדרטים ברורים לגבי מחיר ליד שנייה.
o מכשירים מכניים – אין סיבה לקנות ציוד אישי עם מכשיר מכני! עדיף לקנות את הציוד ללא מכשיר פתיחה מכני ולקנות מכשיר AAD בנפרד (יש לוודא שהריג מוכן להתקנת AAD –, לשם כך שוב תזדקקו לבדיקה ריגר מוסמך).

חופה ראשית
סכמה קפיצות על החופה? האם יש צורך בהחלפת מיתרים? (מיתרים מתקצרים עם הזמן ומשפיעים על אופן הפתיחה, המעוף והנחיתה של החופה). האם יש סימני בלאי? (חורים? טלאים? כתמים הנובעים משמש? חומרים כימיים? וכד').
-גודל החופה הראשית – האם אני מספיק מנוסה כדי לנהוג בבטחה ולהנחית חופה זו בכל מזג אוויר ובכל תנאי רוח?
– האם החופה בעלת שבעה תאים או תשעה תאים? לכל אחד העדפותיו שלו. יש לזכור שמעוף של חופה בעלת תשעה תאים שטוח יותר וזווית ההגעה לקרקע קטנה יותר בהשוואה לחופה בעלת שבעה תאים (משנה מאוד מבחינת הנחיתה). מצד שני – חופות שבעה תאים נפתחות "רך" יותר ופחות בעייתיות מבחינת פיתולים בזמן פתיחה וכו"'.
o-מיתרי ניהוג – אחד הסימנים הקלים לזיהוי חופה שטופלה וקופלה בזהירות מול ציוד בלוי הוא מצב מיתרי הניהוג – האם יש פיתולים רבים? האם שני מיתרי הניהוג שווים באורכם? האם המיתרים כבר שחוקים או במצב טוב?

רתמה וקונטיינר
– מעבר לצבע ולנוחות היחסית, יש לבדוק האם הציוד נראה במצב טוב. יש לבדוק שאין סימני שפשוף, כתמים ממגע עם חומרים שונים, כתמי שמש (ציוד שהושאר בשמש מתבלה במהירות וחוזקו יורד באחוזים ניכרים), והאם התפרים שלמים?
האם הציוד בטיחותי באוויר? במיוחד לביצועFreeFly – ? האם הכותפות נפתחות בקלות מדי? האם הרצועות מכוסות כמו שצריך? האם הכנפה המגנה על הפין אינה נפתחת מעצמה?

סוג פיילוט שוט
-ככל שהחופה קטנה יותר חשוב יותר שהפיילוט שוט יקרוס לאחר הפתיחה ולא יישאר מלא באוויר (גרר גבוה). בחופות גדולות הדבר פחות משמעותי.
– ידית רגילה או ?Pull out (הסוג השני אינו מומלץ לצנחנים מתחילים).
בדיקת ציוד היא עניין מסובך הדורש מיומנות וטביעת עין. בכל מקרה מומלץ לפנות אל מאחזק מצנחים מוסמך שייתן חוות דעת.
במקרים שבהם הציוד אינו במצב אופטימלי, ניתן לתקנו (במקרה הטוב), אך תיקונים עולים כסף ויש לקחת זאת בחשבון. יש לבדוק כמה יעלה תיקון וכמה זמן זה ייקח (האם יש לשלוח למפעל בחו"ל?) לפני שנותנים הצעת מחיר.

מה בודק הריגר?
בנוסף לכל המפורט לעיל, מוודא הריגר שאם היו טיפולים הכרחיים שנדרשו על ידי היצרן (Service Bulletin) הם בוצעו כראוי על ידי ריגר בעל הסמכה מתאימה. אם המצב אינו כזה, הריג עלול להיפסל! (מדי פעם, כשיצרן מגלה שיש בעיה בסוג או סדרת ייצור מסוימת, הוא פונה אל כל הריגרים בבקשה לשלוח אליו חזרה את הריגים לתיקון או לבצע תיקון בהתאם להוראות מדויקות. הוראות אלו בדרך כלל נובעות מתקלות המסכנות חיים! אין לזלזל בהן! בדרך כלל נדרשת הסמכה של ריגר בכיר לביצוע התיקונים).
מעבר לכך – לא בוצעו טיפולים או תיקונים אחרים שאינם באישור היצרן (דוגמאות – ריג שנצבע על ידי בעליו ולא במפעל, החלפת חלקים ברתמה או תיקון חופה שלא על פי הוראות היצרן וכו'.

אני מעוניין לקנות ציוד אך איני מכיר ולא שמעתי על החופה/רתמה/רזרבי האלו?
ניתן לשאול מסביב ולהתייעץ. אפשר לקרוא ביקורות על חופות שונות וסוגי ציוד באינטרנט.
לא כל חופה מתאימה לכל אחד! עדיף תמיד לשאול מדריכים או ריגרים! רבים הצנחנים סביב שייתנו עצות חינם לכל דורש, לא תמיד יש להם את הכלים והידע הנדרש כדי להתאים לך את החופה שאתה צריך.

לעניין האופנהבמקומות שונים יהיה לציוד רייטינג גבוה יותר מאשר לאחרים. קח בחשבון, האם תוכל להמשיך ולמכור הלאה את הציוד שאתה קונה עכשיו או שערכו אפסי ותיתקע איתו לתמיד?

אני יודעת שהכתבה ארוכה ואולי מבהילה במידת מה. עם זאת אני עדיין חושבת שציוד יד שנייה הוא פתרון נפלא למי שידו אינו משגת או למתחילים שביניכם שלא רוצים להיחפז בקניית ציוד חדש.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.