תפריט עמוד

ציוד טיולים – תיקים אטומים למים

איך שומרים על מצלמה, מסמכים אישיים וטלפון סלולרי יבשים בעת טיול הכרוך בחציית בריכות מים, שייט קיאקים או אפילו סתם כך בחוף הים? שלחנו טייל מנוסה לבדוק את יעילותם של תיקים אטומים למים בתנאי שטח לא פשוטים. הוא חזר מרוצה ועם ציוד יבש

מזה מספר שנים אני יוצא לטיולים בקניונים שבצד הירדני של ים המלח והערבה. המחשבה שבצד השני נמצא נוף דומה לזה שאצלנו היא מוטעית ביסודה. המפגש הראשוני עם הקניונים הוא בגדר הפתעה אמיתית. נחלים עמוקים חתורים באבן חול צבעונית, שפע של מים ונאות מדבר מוריקות, כל אלה הם חלק קטן ממה שמציעים הקניונים בירדן. במקרה הזה, הדשא של השכן בהחלט ירוק יותר.

כשגולשים במפלים שופעי מים, תיק אטום למים הוא בגדר ציוד חובה

לאחרונה אני מפנה את נסיעותיי בעיקר להיכרות עם הקניונים של האזור שבין פטרה לדרום ים המלח. באזור זה יש מגוון אדיר של ערוצי נחלים, הכוללים גם את הקניונים הטכניים ביותר והקשים ביותר למעבר בירדן כולה. כך לדוגמה נכנסנו לפני כשנה וחצי, חבורת מטיילים, אל קניון קצר, שלתומנו חשבנו שהטיול בו יסתיים בתוך שעות אחדות. בסופו של דבר מצאנו את עצמנו בחוויה מפוקפקת של גלישת חבלים ביותר מ-40 מפלים, שבניהם הנחל מוצף בשרשראות של בריכות מים קרים. 15 שעות של התקדמות בקור האדיר של המים והרוח הקלילה הנושבת בקניון. לאחר התאוששות מהטיול והתבוננות מחודשת במפות, סימנתי מספר קניונים נוספים שנראה כי אופיים דומה לזה שבו עברנו – נחלים צרים, מרובי מפלים ובריכות מים.


חציית בריכת מים קרירים עם התיק על הגב

בגלל קור המים, הקיץ סומן כמתאים יותר לחזרה אל הנחלים המדוברים. לפני יציאתי לטיול יצרתי קשר עם חברת אוברבורד ישראל כדי לקבל עצה טובה לגבי ציוד אטום למים. הסיבה לפנייתי היא שבמהלך הטיול אין מספיק זמן להעביר את הציוד מעל הבריכות. בכל הגעה לבריכה (ויש הרבה כאלו) פשוט נכנסים עם התיק למים או שוחים לצידו, כך שכל התיק והציוד נרטבים. אריזה של הדברים החשובים בתוך תיקים אטומים למים מאפשרת התקדמות חופשית ללא דאגה לציוד בתיקים. לאחר סיור קצר בחנות שבניצני עוז הצטיידתי בתיק למצלמה, תיק שרוול בנפח 20 ליטר, ושני תיקים למפות ומסמכים. הקונספט של התיקים הללו היה מוכר לי, אבל כבר ממבט ראשון התרשמתי מאיכות הגימור של המוצרים ומהעובדה שהתיקים עשויים מחומר איכותי, שמונע מהתיק להינזק בקלות.

במהלך הטיול נתקלנו לא רק בבריכות מים, אלא גם בכאלו שהפכו לביצות של ממש, תוצאה של בוץ רב ששקע בבריכות מאז השיטפונות של האביב. הציוד החשוב (מפות, מסמכים, מצלמה, ארנק ועוד) היה שמור בתוך התיקים האטומים של אוברבורד, כך שהם נשמרו יבשים, נקיים מהבוץ ותקינים. למען הסדר הטוב אנסה להציג מפרט של המוצר שיוכל לסייע בשיקולים בבחירתו לקראת כל טיול קניוניג רטוב, טיול קיאקים או אפילו סתם יציאה לחוף.


טיול קניוניג רטוב במזרח ים המלח

תיק שרוול אטום למים
תיק גמיש בעל צורה של שרוול מאורך. חלקו התחתון של השרוול סגור וחלקו העליון משמש כפתח. הסגירה של התיק מתבצעת על ידי ליפוף של החלק העליון (לפחות שלושה סיבובים!) וסגירה שלו על ידי קליפס. זהו למעשה הקונספט הקלאסי של תיקים גמישים אטומים למים. התיק מורכב מחומר עבה וחזק המונע ממנו להתחורר בקלות אבל מאידך יוצר תיק קצת כבד (520 גרם לדגם זה). מי שמעוניין בתיק קל יותר יכול לבחור בדגמים המורכבים מחומר דק יותר, אך בהתאם גם פחות עמיד לבלאי. התיק מגיע במגוון נפחים עצום, בין 1 ליטר ל-60 ליטר. הנפחים הנפוצים לשימוש אישי הם לרוב עד 20 ליטר. תיקים מעל נפח זה מיועדים לשימושים "כבדים" יותר כמו יאכטות, טרקטורונים וג'יפים (התיקים מגנים גם מחול ואבק).


תיק שרוול אטום למים

התיק עומד בדירוג 3 בהגנה נגד מים, זאת אומרת שהוא מותאם לכניסה מלאה למים לעומק של עד 3 מ', אך לזמן שהות מינימלי. שהות ארוכה במים או לחץ מים של יותר מ-3 מ' עומק עלולים לגרום לחדירת מים לתוך המוצר. התיק מגיע עם רצועה שניתן לחבר אל לולאות פלסטיק בחלק העליון והתחתון של התיק, מה שמאפשר לקחת אותו על הכתף או על גב בצורה נוחה למדי. ידית מאסיבית התפורה ישירות אל גוף התיק מסייעת לנשיאה שלו או להוצאה והכנסה לתוך תיק גדול יותר (במקרה בו התיק לא משמש כיחידה עצמאית).

יתרונות: שמירה על הקונספט הקלאסי, תוך שימוש בחומרים איכותיים שלא מתבלים בקלות, אמינות גבוהה ביחס לתיקים מאותו הקונספט, אפשרות שימוש בתיק כיחידה עצמאית על ידי חיבור רצועה (אשר מגיעה עם התיק). התיק אמנם קצת כבד אבל זה "המחיר" בשביל תיק איכותי ועמיד.

תיק למפות ומסמכים
תיק גמיש, בעל מבנה מלבני, עם פתח רחב וקשיח הננעל ונפתח בקלות. התיק מוצע בארבע גדלים שונים: סמול (12X7 ס"מ), מדיום (10X17 ס"מ) לארג' (20X15 ס"מ) וג'מבו (25X20 ס"מ). הסגירה הקשיחה של הפתח אמינה ביותר, ואם זאת לא מסורבלת לפתיחה וסגירה. נתון זה הופך את התיק לאידיאלי לשמירה על מסמכים, טלפון סלולרי, כסף, מפה או כל מוצר שמצריך אמינות גבוהה בהגנה נגד מים, אבל גם צריך להיות זמין להוצאה והכנסה מהתיק באופן שוטף.


תיק אטום למים למפות ומסמכים

המשקל של התיק הוא 45 גרם (לדגם ג'מבו) והוא עומד בדירוג 5 בהגנה נגד מים, זאת אומרת שהוא מותאם לכניסה מלאה למים לעומק של עד 6 מ' ולזמן שהות במים של מעל שעה. התיק מגיע עם רצועה המתחברת אל הפתח הקשיח ומאפשרת לשאת אותו כיחידה עצמית.

יתרונות: פתיחה ונעילה מהירים, סגירה נגד מים באמינות גבוהה (דירוג 5), מבנה נוח לאחסון מפות, מסמכים וכדומה (צורה מלבנית, פתח רחב), משקל קל, אפשרות לחיבור לרצועת נשיאה. המבנה ומצאי הדגמים של התיק הופכים אותו למתאים לשמירה על מוצרים קטנים יחסית (דרכון, טלפון, ארנק, מצלמה, מפתחות וכד') בכל סיטואציה של כניסה מלאה למים, גם לפרקי זמן ארוכים. התיק לא מתאים לצלילות לעומק.

תיק שרוול למצלמת SLR
תיק גמיש, בעל צורה של שרוול מאורך, מחודד בחלקו התחתון. הקונספט זהה לזה של תיק השרוול שכבר הוזכר, אך עם התאמות שונות למצלמה. ההתאמות כוללות את המבנה המחודד בחלקו התחתון של התיק, שני תאי רשת פנימיים (לעדשות, כרטיסים וכד'), שכבת ריפוד דקה בדפנות התיק ושכבה עבה בחלקו התחתון. עיבוי התיק נותן הגנה נוספת למצלמה, מה שמבחינתי הוכיח את עצמו כשהתיק שלי נפל ממפל בגובה 8 מ' (גל מים דחף אותו מעבר למפל). כמו בתיק השרוול שהוזכר למעלה, גם במקרה זה התיק מורכב מחומר עבה וחזק המונע ממנו להתחורר בקלות. התיק מוצע בשני גדלים: קטן (17X22 ס"מ) וגדול (25X38 ס"מ). שני הדגמים מגיעים עם רצועה שמאפשרת לשאת אותו כיחידה עצמאית (ולא בתוך תיק נוסף).


תיק שרוול למצלמה

המשקל של התיק עומד על 400 גרם (לגדם הגדול) והוא עומד בדירוג 3 בהגנה נגד מים, זאת אומרת שהוא מותאם לכניסה מלאה למים לעומק של עד 3 מ', אך לשהות מינימלית. שהות ארוכה במים או לחץ מים של יותר מ-3 מ' עומק עלולים לגרום לחדירת מים לתוך המוצר.

יתרונות: התאמה ספציפית למצלמות (מבנה וריפוד), שיכולה להתאים גם למוצרים רגישים נוספים, שימוש בחומרים איכותיים שלא מתבלים בקלות, אפשרות שימוש בתיק כיחידה עצמאית על ידי חיבור רצועה (אשר מגיעה עם התיק). העמידות נגד מים בדירוג 3 מספיקה בהחלט בהגנה על הציוד בטיול בגשם, באריזת הציוד לחוף וכן להגנה נגד אבק ולכלוך. בשהות ארוכה של התיק במים מומלץ לשים את המצלמה בתיק שרוול דק וקל כהגנה פנימית נוספת, שמגבירה את האמינות. תיקים מהסוג הזה מוצעים באוברבורד במגוון רחב של נפחים ומידות.

חברת אוברורד (Over Board) מתמחה בתיקים אטומים במגוון עצום של פתרונות לצרכים ומצבים שונים. פרטים נוספים בטלפון: 09-8949450 או באתר האינטרנט.

 

___

הכותב הוא איש שטח של המרכז לחקר מערות של האוניברסיטה העברית, מדריך, מטייל וסוקר קניונים בירדן. סקריו פורסמו בספר "קניוני מואב" המסכם את המידע שנאסף על קניוני מזרח ים המלח.

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.